Permalänk
Medlem

i5 2500k temp

Tjabba, är dessa temps normala? Syftar mest på core tempsen som jag tycker ser lite väl höga ut

http://i.imgur.com/CexIQ.png

Har ett asus p8p67 m pro moderkort och standard kylare.

Funderar på en ny kylare och tar gärna emot tips

Visa signatur

Intel Core 2 due E4300 - Abit - Socket LGA775(ip95) - Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB

Permalänk

Testa andra temp-program. 95 grader lär inte stämma även om du skulle köra med stock-kylning..

Permalänk

Ser lite jätte varmt ut.....

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

90 grader känns nästan lite väl mycket. Är den överklockad med lite pet på volten?

Permalänk

Lite för varmt enligt mig men Är i prime, vad kommer den upp i när du använder Olika renderingsprogram (om du använder det?) eller i spel och du har många saker ingång samtidigt efter 2-3timmar? I prime belastas den galet mycket...

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk

Tycker att det är kul att alla utgår ifrån att det är klockning eller fel på mätvärdena. Ockhams rakkniv säger att kylaren är felmonterad. Du har väl inte tagit loss kylaren efter ursprunglig montering och satt tillbaka den utan ny kylpasta?

Permalänk
Medlem

Ny kylare? Vad du behöver är en brandsläckare.

Tycker det ser väldigt konstigt ut, men kanske det bara är programmet som mäter fel? Vet att det har hänt mig med i5 2500K. Kanske du skulle testa Realtemp eller liknande?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Ser allt för högt ut, kontrollera så att du fått in alla pushpinns ordentligt till CPU-kylaren. Den sitter garanterat fel eller så har du satt fast den en gång och lyft den, sen satt om den igen så du fått luftbubblor under vid monteringen. Kolla så den verkligen sitter fast ordentligt först. Gör den det så rengör med isopropanol, t-röd eller annan oljefri lösning och lägg dit lite ny pasta och montera om.

Permalänk
Avstängd

Vad vi kan se så har cpun klockat ner sig för att skydda sig själv (3300>3000) , du bör genast stänga av datorn och montera om kylaren korrekt.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av theWeasel:

Tycker att det är kul att alla utgår ifrån att det är klockning eller fel på mätvärdena. Ockhams rakkniv säger att kylaren är felmonterad.

Kul att du tycker det är kul. Ockhams rakkniv säger mig att HWMonitor mäter fel eftersom HWMonitor mäter fel för mig tamefan stup i kvarten.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk

Hihi garvade lite med det som står nere i höger hörn, "det här Windows exemplaret är inte äkta"

Men ny kylare är att föreslå!

Sen testa använda cpretemp,realtemp eller något annat liknade program också för att som om dom också får den tempen

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

#6 Jo det skedde en olycka med polarens burk (samma spec) så vi bytte delar för att se vilken del som var pajj.

Man måste alltid dra på ny kylpasta varje gång man flyttar cpun?

Följfråga, vilken kylpasta och vilken kylare är att rekommendera?

Visa signatur

Intel Core 2 due E4300 - Abit - Socket LGA775(ip95) - Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB

Permalänk
Skrivet av Antonlanz:

Har likadan processor, låg på 76 grader i bf3 bytte kylare till en cooler master v8 nu går jag alldrig över 25 grader

Bor du på Nordpolen?

Till OT, har du råd kan jag rekommendera Silver arrow annars MUX:)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Antonlanz:

Har likadan processor, låg på 76 grader i bf3 bytte kylare till en cooler master v8 nu går jag alldrig över 25 grader

Den går aldrig över 25 grader? Yeh right....

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Skrivet av jonor:

#6 Jo det skedde en olycka med polarens burk (samma spec) så vi bytte delar för att se vilken del som var pajj.

Man måste alltid dra på ny kylpasta varje gång man flyttar cpun?

Följfråga, vilken kylpasta och vilken kylare är att rekommendera?

Ja, du bör byta kylpasta varje gång du monterar om kylaren. Det är för att det bildas bubblor i kylpastan om den inte är i en koncentrerad klump (eller strategiskt utplacerad för montering på något sätt), och dessa bubblor försämrar värmeöverföringen.

När det gäller kylare och kylpasta så finns det en hel uppsjö med olika produkter, och de flesta ligger faktiskt väldigt lika just nu, allting beror på om man prioriterar ljudnivå, temperatur eller pris (generellt så kan man välja två utav tre). Läs lite recensioner för att hitta en som passar dig så bra som möjligt.

Har själv en http://www.inet.se/produkt/5321748/thermalright-mux-120-oem-s1156-1155, den fungerar ypperligt för priset. Lite hög ljudnivå, men det kan man trixa med i UEFI/BIOS.

Permalänk

Kylpasta kan du köra på vilken som helst (helst någon för 40-80kr) över det tjänar du inte mycket på, Max 1grad....

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

90c+ efter 5min, måste ju fråga om du ens har monterat en kylare eller kör utan.
Man får ju inte ens såna resultat med stock kylare och 4.4GHz...

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Tänkte rekommendera denna om du ska på med ny pasta!

http://www.inet.se/produkt/5321167/arctic-silver-5-kylpasta-3...

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

Hm, har nu prövat att montera dit kylaren igen och den sitter på bra nu. Går inte att rubba på något vis...

Prövade även att kolla tempsen med real temp och även där gick allt åt helvete..

Kan det vara så att min kassa psu inte pallar? En billig 500w som jag tog från gamla datorn

Ska springa iväg till webhallen imorgon och tjacka ny psu,kylpasta och cpukylare.

Tack för era svar

Visa signatur

Intel Core 2 due E4300 - Abit - Socket LGA775(ip95) - Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB

Permalänk
Skrivet av jonor:

Hm, har nu prövat att montera dit kylaren igen och den sitter på bra nu. Går inte att rubba på något vis...

Prövade även att kolla tempsen med real temp och även där gick allt åt helvete..

Kan det vara så att min kassa psu inte pallar? En billig 500w som jag tog från gamla datorn

Ska springa iväg till webhallen imorgon och tjacka ny psu,kylpasta och cpukylare.

Tack för era svar

Vad för grafikkort har du?
Tror inte agget ska vara något fel på:)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Vad för grafikkort har du?
Tror inte agget ska vara något fel på:)

radeon 6870

Visa signatur

Intel Core 2 due E4300 - Abit - Socket LGA775(ip95) - Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB

Permalänk
Skrivet av jonor:

radeon 6870

Då behöver du inget nytt nätagg,
Kanske en ny chassifläkt? Om du har någon chassifläkt plats ledig?

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jonor:

radeon 6870

Vilket nätaggregat har du?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Kör jag datorn i idle så ligger cpun på ca 85 grader medans core 1-4 ligger på 45
Kör jag datorn i 100% load ligger cpun på 40 grader medans core 1-4 ligger på 90...

Psu

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/68573-xion_axp_powersupply_500w_v_2.20

Visa signatur

Intel Core 2 due E4300 - Abit - Socket LGA775(ip95) - Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk

Ser ingen mening med nytt nätagg... Köp en ny CPU kylare, och kylpasta om det inte följer med i kylaren, sen en chassi fläkt om du fortfarande har höga temps:)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Hm, nu ere webhallen jag ska tjacka ifrån och varorna måste finnas i butik (fruängen eller sveavägen)

Hur skulle dessa funka?

Kylare http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/103542-arctic_cooling_freezer_7_pro_rev.2_cpu-kylare-socket_1366-1156-1155-775-am3-am2-939

Psu http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/136146-corsair_powersupply_cx_v2_500w

KylpastaArctic Silver 5 Kylpasta (3,5 gram)

Om någon har erfarenheter av bättre prylar, som finns i lager tar jag gärna emot tips.

Budget på dessa grejjer ligger väl runt en tusenlapp

Visa signatur

Intel Core 2 due E4300 - Abit - Socket LGA775(ip95) - Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Ser ingen mening med nytt nätagg... Köp en ny CPU kylare, och kylpasta om det inte följer med i kylaren, sen en chassi fläkt om du fortfarande har höga temps:)

Kanske inte, vill dock överklocka lite i framtiden (Lär nog läsa på en hel del innan) så en stabil psu är väl kanske ett måste, eller?

Visa signatur

Intel Core 2 due E4300 - Abit - Socket LGA775(ip95) - Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB

Permalänk

Tveksam på om du behöver en annan PSU:/ skulle personligen lägga 400k-600kr på kylare, kommer räcka bra länge. Du kan ha en bra kylare i flera år framåt.
Vet tyvärr inte hur stabilt det där nätagget du har är, men vet att corsairs "billigare" agg är inte så superbra...

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Kylaren felmonterade. (Om tempen stämmer)

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Noctua NH-U14S | MSI Z97-S02 | GTX 970