Styra server utan skärm o tangentbord

Permalänk
Medlem

Styra server utan skärm o tangentbord

Har en FreeNAS server till vilken jag inte vill koppla skärm o tangentbord permanent. Emellanåt behöver jag dock köra direkt genom att tillfälligt koppla in skärm o tangentbord och köra via FreeNAS CLI direkt men skulle vilja ha en smidigare lösning:

tex
Koppla in bärbar så att jag kan se serverns skärmbild samt använda tangentbordet via tex en USB-kontakt.
alt.
på annat sätt via nätet styra remote.

Såg att det fanns något som heter Intel AMT Manager som finns på vissa servermoderkort, så man tom kan löra BIOS remote, lite overkill prismässigt för en hemmaserver kanske.

Några tips på rimliga lösningar?

Permalänk
Medlem

Enklaste är väl att köra typ VNC?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Använd SSH. Fungerar direkt out-of-the-box. Så gör jag.

Ang VNC: Servern kör inte X, så det är absolut ingen idé.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Skrivet av aliassund:

Har en FreeNAS server till vilken jag inte vill koppla skärm o tangentbord permanent. Emellanåt behöver jag dock köra direkt genom att tillfälligt koppla in skärm o tangentbord och köra via FreeNAS CLI direkt men skulle vilja ha en smidigare lösning:

tex
Koppla in bärbar så att jag kan se serverns skärmbild samt använda tangentbordet via tex en USB-kontakt.
alt.
på annat sätt via nätet styra remote.

Såg att det fanns något som heter Intel AMT Manager som finns på vissa servermoderkort, så man tom kan löra BIOS remote, lite overkill prismässigt för en hemmaserver kanske.

Några tips på rimliga lösningar?

om du bara ska använda dig av CLI så borde det ju funka att använda SSH för att styra servern

Visa signatur

Bitfenix Phenom M | ASUS Z170M-PLUS | INTEL Core I5 6600K | Sapphire Radeon R9 380X | 16GB DDR4 | Fractal Design Integra M 550W |OCZ TRION150 500GB | Thermalright HR-02 macho

Permalänk
Medlem

KVM lösning?

Visa signatur

Utan spaning, ingen aning.

Permalänk

SSH alla gånger, riktigt smidigt

Permalänk
Medlem

SSH

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Teamviwer, går med...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Skrivet av joeldeluxe94:

Teamviwer, går med...

teamviewer funkar väl bara om man kör grafiskt, inte om man kör CLI?

Visa signatur

Bitfenix Phenom M | ASUS Z170M-PLUS | INTEL Core I5 6600K | Sapphire Radeon R9 380X | 16GB DDR4 | Fractal Design Integra M 550W |OCZ TRION150 500GB | Thermalright HR-02 macho

Permalänk

Teamviewer i FreeBSD? Okej, ja om man vill försöka sig på att porta det ifrån linux då. Men om jag minns rätt så körs det under wine i linux så det lär inte vara något man slänger ihop på en helg. Nej, SSH är det som gäller för CLI.
Tips på klient om du kör windows är Putty. För SCP (filöverföring) så rekommenderar jag WinSCP.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Tips

Tack för tipsen så långt.

VNC, teamviewer mm funkar tyvärr inte. Där finns inget grafiskt gränssnitt att ansluta till. WebGUI funkar i normala fall, men det jag behöver här är att gå in via CLI om något strular.

ssh går i många fall men inte så att man får upp menyn i CLI. Skulle säkert gå och fixa om man var en hejare på FreeBSD kommandon.

MKV tipset var intressant, såg att det faktiskt fanns system med MKV både över IP och USB. De är dock ganska dyra. Ska hålla ögonen öppna efter begagnat.

MKV lösningen är faktiskt nog den bästa för då borde man tom kunna köra BIOS settings remote!

http://www.kvm-switches-online.com/dkx2-101.html

Permalänk

Vad behöver du ifrån FreeNas-menyn specifikt?

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Vad behöver du ifrån FreeNas-menyn specifikt?

Det var en jäkla bra fråga, fick fundera på vad det handlade om.

Har fn min server intill TV så den har kunnat agera skärm, bara tangentbordet behövde kopplas in. Nu ska servern förpassas till vinden och då blir de fåtal gånger jag ev behöver köra med skärm och tangentbord direkt väldigt besvärligt.

De gånger jag hittills behövt köra med skärm har varit pga följande:

1. Hårdvaruändringar, tex bytt nätverkskort eller strulat med BIOS
2. Uppgraderat mjukvara i de fall det inte kan utföras via webGUI
3. Strulat med närtverksinställningar så att jag "tappat bort" servern

Mao, jag vill säkerställa att jag inte behöver rycka en skärm o pallra mej upp till vinden eller tvärtom om det skulle behövas. Vill hewlt enkelt glömma serverns fysiska existens i möjligaste mån, har prylar så det räcker ändå.

Permalänk
Medlem

Hehe. Om du vill glömma den så mycket det går så sluta pilla med de tre punkterna du listade.
Se till att maskinen är så som du vill att den ska vara, hårdvaran som ska sitta i länge är korrekt installerad, eventuell BIOS/UEFI-version uppdaterad.
Sätt statisk IP.

Och FreeNAS går ju gôrfint att uppdatera via WebGUIt.

Man behöver inte göra saker svårare än vad de är.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Hehe. Om du vill glömma den så mycket det går så sluta pilla med de tre punkterna du listade.
Se till att maskinen är så som du vill att den ska vara, hårdvaran som ska sitta i länge är korrekt installerad, eventuell BIOS/UEFI-version uppdaterad.
Sätt statisk IP.

Och FreeNAS går ju gôrfint att uppdatera via WebGUIt.

Man behöver inte göra saker svårare än vad de är.

Det har Du helt rätt i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

MKV MKV MKV

Citat:

The Matroska Multimedia Container is an open standard free container format, a file format that can hold an unlimited number of video, audio, picture or subtitle tracks in one file.
...
Matroska file types are .MKV for video (with subtitles and audio), .MK3D for stereoscopic video, .MKA for audio-only files and .MKS for subtitles only.

MKV = Matroska
KVM = Keyboard Video Mouse

Ursäkta att jag rättar en sån sak, men du lyckades skriva fel inte en, utan 3 ggr i rad.

Citat:

KVM lösningen är faktiskt nog den bästa för då borde man tom kunna köra BIOS settings remote!

Ja, kvm switchar kan användas på bios nivå. Men det är inte alla varianter som är gjorda för längre avstånd.
Billigare kvm brukar bara vara om man har 2 datorer vid skrivbordet men inte vill ha komplett uppsättning med tangentbord, skärm och mus till båda. Sen finns det för fler än två datorer och sen finns det även varianter att köra över nätverk som du var inne på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

De gånger jag hittills behövt köra med skärm har varit pga följande:

1. Hårdvaruändringar, tex bytt nätverkskort eller strulat med BIOS
2. Uppgraderat mjukvara i de fall det inte kan utföras via webGUI
3. Strulat med närtverksinställningar så att jag "tappat bort" servern

Punkt 1. och 3. är ju saker som kräver att du når BIOS och/eller att du inte når den via nätverket vilket gör att du måste ha fysisk access till den. Då funkar ingen typ av SSH, teamviewer eller liknande utan en USB/DVI-kabel hängandes från vindsluckan eller en dyr 'Active management'-pryl (typ den Intel AMT du själv hittat) är dina enda val.

För alla de tillfällen då man faktiskt har en fungerande server men behöver göra ändringar (vilket är det vanligaste man gör normalt sett..) är ssh att rekommendera. Det finns som sagt stöd för det redan från början och det är väldigt lite krångel med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

MKV = Matroska
KVM = Keyboard Video Mouse

Ursäkta att jag rättar en sån sak, men du lyckades skriva fel inte en, utan 3 ggr i rad.

Ja, kvm switchar kan användas på bios nivå. Men det är inte alla varianter som är gjorda för längre avstånd.
Billigare kvm brukar bara vara om man har 2 datorer vid skrivbordet men inte vill ha komplett uppsättning med tangentbord, skärm och mus till båda. Sen finns det för fler än två datorer och sen finns det även varianter att köra över nätverk som du var inne på.

Tack för påpekandet. Ja, som sagt, KVM över IP hade varit fräckt men det är alldeles för dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Tack för påpekandet. Ja, som sagt, KVM över IP hade varit fräckt men det är alldeles för dyrt.

Eller helt enkelt köpa en server med en integrerad IPMI/iLO/DRAC krets, Supermicro har massor av moderkort med integrerad ipmi krets som passar fint i vanliga atx och matx lådor.

För det priset KVM grunkan du länkade till kostar kan du lätt få åtminstone två moderkort med en integrerad krets som gör exakt samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfm:

Eller helt enkelt köpa en server med en integrerad IPMI/iLO/DRAC krets, Supermicro har massor av moderkort med integrerad ipmi krets som passar fint i vanliga atx och matx lådor.

För det priset KVM grunkan du länkade till kostar kan du lätt få åtminstone två moderkort med en integrerad krets som gör exakt samma sak.

Intressant! Läste lite om Intelligent Platform Management Interface.
"Systems implementing IPMI 2.0 typically also include KVM over IP, remote virtual media and out-of-band embedded web server interface functionality, although these are strictly outside of the scope of the IPMI interface standard."

Så med andra ord så ingår inte KVM i IPMI standarden, men många system med IPMI inkluderar även KVM.
Klart smart lösning att ha det på moderkortet istället för att behöva dyra boxar. "Grunkorna" har väl ändå sitt användningsområde eftersom datorn inte behöver ha något specifikt stöd för det. Men finns IPMI + KVM integrerat så är det ju toppen.