Nybörjar fråga ang. byte av processor i laptop..

Permalänk

Nybörjar fråga ang. byte av processor i laptop..

Hej.
Detta kanske är en dum fråga men jag undrar om jag kan byta ut min i3 processor till en i7 processor
i min laptop?
Man måste ju köpa till en fläkt eftersom det inte medföljer till den processor som jag ska köpa och det
jag är osäker på är om det kommer passa o.s.v..
Kan detta genomföras? Är det bara att jag tar bort den gamla och sätter i den nya?
Tänkte byta till en sådan här i så fall:
http://www.dustinhome.se/product/5010614052/intel-core-i7-3930k-3-20ghz-12mb-s-2011/#intcmp=searchProvider_dacsa
Går det bara på vissa laptops?

Tack på förhand.

Permalänk
Hedersmedlem

Det där är en processor för desktopdatorer, och ingenting man kan trycka ned i en laptop. Tveksamt om du kan byta processor i en laptop alls, och om det ens går är det krångligt och för det mesta ovärt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Det där är en processor för desktopdatorer, och ingenting man kan trycka ned i en laptop. Tveksamt om du kan byta processor i en laptop alls, och om det ens går är det krångligt och för det mesta ovärt.

+1 tror inte du kan byta överhuvudtaget i 99% av laptops. Och i de du kan går det väl ändå inte att sätta i en stationär(desktop) CPU i en laptop o.o...
Tror du får köpa allt nytt eller en stationär om du vill ha mer prestanda.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja säga att det knappt går att bara byta processor så där, och vet inte riktigt hur du ska få in en fläkt med

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iSw3de:

Skulle vilja säga att det knappt går att bara byta processor så där, och vet inte riktigt hur du ska få in en fläkt med

Finns laptops där det går att byta CPU, men det är ovanligt.

Man kan dock inte slänga in en desktopCPU (och speciellt inte en toppprocessor som 3930K ), fel sockel och alldeles för dålig kylning.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Jo det var det jag var rädd för haha.
Får nöja mig med att bara byta RAM och sätta i en SSD disk istället.
Blir ju i alla fall lite bättre prestanda då, det är ju snabbheten jag vill ha ökad.

Permalänk
Medlem

Det går utmärkt att byta processor i laptops (i moderna laptops där hela botten monteras bort så är det inte direkt krångligt heller vad jag vet). De har en egen socket och går således inte att beställa ifrån en vanlig dator-butik.

Problemet med att byta processor i laptops är att kylningen ofta är direkt anpassad efter processormodell. Det går därför inte att trycka i en processor med högre TDP än vad kylningen är designad för att klara av. Med lite mer information om exakt vilken processor du har så kanske vi kan hitta en eventuell ersättare.

Lista med mobila processorer på prisjakt: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s87578467#rparams=l=s87...

EDIT: Såhär brukar det kunna se ut/gå till: http://www.kltforums.net/lofiversion/?t13213.html

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather