Ny server till ca 30 klienter

Permalänk
Medlem

Ny server till ca 30 klienter

Hej!

Jag har lovat att hjälpa en kompis med att skaffa en ny server till deras organisation. Servern ska agera domänkontroller, DNS- och DHCP-server till ca 30 klienter. Tanken är också att det skall köras roamingprofiler så att man alltid har sina dokument med sig även fast man loggar in från en annan klient-dator.
Mjukvarulösningen har jag redan fixat och pillat med på en mindre skala och det ser ut att fungera bra med 3 klienter anslutna. Tanken är att den ska köra Windows Server 2008R2 och alla klienter ska använda Windows 7.

Jag har kollat på en http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=2931598&SL_... + 4 x http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=134619 då man verkar få ganska mycket server för pengarna med den. 2x250 GB räcker till en början då det mest är textdokument som sparas. Dock inser jag att man antagligen inte kommer så långt med dom 2 GB RAM som följer med, därav dom 4x4 extra GB. Det jag är tveksam till är RAID-kontrollern då jag inte är helt hemma på det området, är det mjukvaruraid eller hårdvaruraid vi snackar om?
Skulle det vara ett alternativ att köra OS på en SSD (mest för driftsäkerhetens skull) och bara köra lagring på RAID:en?

Mvh

Permalänk
Medlem

Smart Array B110i är vad jag vet fake-raid (dvs mjukvaruraid onboard som använder vanliga CPU för beräkningar).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Roaming profiles - om det var det du tänkte på - vet jag inte om jag skulle rekommendera. I princip alla ställen jag jobbat på har provat det och gått ifrån det men det kanske finns någon som fått det att funka...

Bättre att ha en hemkatalog för varje användare på servern tror jag. Ev någon form av syncprogramvara om det är laptops.

Finns det flera servrar i organisationen eller är det här den enda?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Roaming profiles - om det var det du tänkte på - vet jag inte om jag skulle rekommendera. I princip alla ställen jag jobbat på har provat det och gått ifrån det men det kanske finns någon som fått det att funka...

Bättre att ha en hemkatalog för varje användare på servern tror jag. Ev någon form av syncprogramvara om det är laptops.

Finns det flera servrar i organisationen eller är det här den enda?

Hmm, jag har ju som sagt bara testat roaming profiles på en mindre skala och då inte med stora, tunga filer som skulle kunna förekomma på nätverket. Jag hade fått uppfattningen att de flesta problem som uppstått kring roaming profiles är lösta sedan länge, därför tänkte jag köra på det. Då kanske man får tänka om och köra någon slags folder redirection, då tanken är att slutanvändaren alltid ska ha "sitt" skrivbord och sina dokument med sig.

Det är en server som ska sköta allt.

Permalänk
Medlem

Det är mycket möjligt att de flesta problemen är lösta med Roaming Profiles numera. Men jag gissar att det är en enklare setup (lättare att sätta upp på en ny maskin om det rasar) med shares och ev. någon syncprogramvara.

Ok, glöm isf inte backup och UPS - så att den åtminstone kan stänga ner snyggt om det blir strömavbrott - speciellt om det är en DC. Jag skulle heller inte ha mindre än två DC's (behöver ju inte vara speciellt feta maskiner för den rollen i så liten skala).

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Sitter själv på HPs Service Desk, alla företag jag ger support för har helt gått från Roamin Profiles, då detta egentligen var det enda vi fick felsöka under vissa (många och långa) perioder.

Skulle rekommendera som ngn av ovan skriver, lägg hemkatalog på en server istället, använd er av offlinefiler så skall det mesta lösas ändå.

Visa signatur

But moooooooom !

Permalänk
Medlem

Förväntas det att organisationen växer?

Nu kanske jag skjuter lite över målet och det ställer lite krav på t ex RAID-kontrollern (så att den är supportad) men jag skulle köra ESXi i botten. Dels för att du enkelt kan snapshot:a VM:ar om du ska göra något "halv-hårigt", dels för att man enkelt kan migrera VM:arna till ny hårdvara och skala upp med flera v-CPU's, v-RAM etc.

Dessa fördelar utan speciellt mycket prestandaförlust - och nästan utan merkostnad.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Ser ingen fördel med roaming profiles, en enkel hemkatalog per användare är ju mycket enklare.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Ojoj! Tack för alla svar!

Så som det ser ut i dagsläget så kommer inte organisationen att expandera något nämnvärt, vi snackar kanske 1-3 klienter / år. Jag har tittat på någon slags virtualisering men jag tror inte att det är aktuellt i detta fall. Finns det någon väldig nackdel med att HP-maskinen bara erbjuder mjukvaruraid i det scenariot jag målat upp? Självklart kommer det att finnas en UPS så att servern kan stängas av "snyggt" i värsta fall.

Tack speciellt för att ni adresserade problemen som verkar finnas med roaming profiles. Den idén är ju bara att skrota direkt efter allt jag hört nu, så tack för att ni guidade mig förbi den potentiella minan.

Permalänk
Medlem

Kräv av beställaren/kravställaren att få en siffra, skriftligt (mail t ex), på vad nedtid kostar per timme. Den siffran använder du sedan som slagträ när du vill ha större budget - om du inte får det använder du det som slagträ när man frågar HUR det kunde hända att servern var nere 6 timmar pga trasig nätdel

Bra skit kostar pengar - men det måste ju vägas mot risken/kostnad för nertid.

Ska man ha supportavtal rekommenderar jag någon av de större tillverkarna, t ex Dell, HP etc. Kan nog bli svårt att få support på halv-hembyggen.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Enligt specen på Misco sitter det även en Smart Array P410, som är en bra RAID-kontroller, baseras på samma ship som någon av Adaptecs kort.

Permalänk
Medlem

Till saken hör den att den nuvarande "lösningen" verkar ha konfigurerats av en femåring och nedtid tillhör vardagen för den gamla skorven. Så allting är i stort sett en förbättring från det nuvarande. Budgeten ligger i detta fall på ca 15 000 kr för själva hårdvaran. Jag blir osäker på om servern verkligen har en Smart Array P410 installerad redan, då Dustin hävdar att det bara finns en B110i-kontroller. HP:s egen site har jag funnit ganska värdelös när det kommer till att hitta info om detta. Men prestandamässigt gissar jag att HP-maskinen jag föreslagit räcker till och blir över?

Permalänk
Medlem

Det beror väl på hur Misco beställt dom. Kolla med Misco.

Ja, HP's sida är ganska värdelös på det mesta tyvärr, vet inte hur många timmar jag spenderat där för att hitta firmware's etc - lär av Dell FFS

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Har slängt iväg ett mail till Misco angående raid-kontrollern, men hårdvaruraid är alltså att föredra?

EDIT: Fick svar från Misco att den har en Smart Array P410 också, vilket låter väldigt trevligt

Permalänk
Medlem

har likande på jobbet, 50 datorer etc, körde första roaming men var så trött på att det tog så lång tid att logga in, speciellt över wifi så jag gjorde som de flesta gjort impementera "folder redirect" GPOer så att skrivbord mm lagras i hemmappen, kombinera detta med offlinefiler så kan de jobba ute på fält utan problem

ett hett tips är att satsa på bra diskar, det blir en bra massa iops när alla ska logga in på morgonen och mycket skrivningar när alla loggar ur samtidigt, en vanlig profil brukar väl ta en 5gig, ta det x hur många som vill logga in 08:00 och de förväntas få igång sin dator under minuten;)

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Lämplig raid nivå samt en SSD-disk som cache kanske?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av megamats:

Till saken hör den att den nuvarande "lösningen" verkar ha konfigurerats av en femåring och nedtid tillhör vardagen för den gamla skorven. Så allting är i stort sett en förbättring från det nuvarande. Budgeten ligger i detta fall på ca 15 000 kr för själva hårdvaran.

Se till att få in åtminstone "next business day"-support som täcker planerad livslängd i inköpet. Det är ingen som är glad över en server som står still...

Sedan finns det en ekonomisk sida av det hela, att ha 30 personer som inte gör något blir snabbt dyrt.

Permalänk
Medlem

Undvik roaming profiles, kör istället redirected folders och en offline sync så rullar det fint. Sync funktionen i XP är doc väldigt dålig om det fortfarande är någon som använder det där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megamats:

Finns det någon väldig nackdel med att HP-maskinen bara erbjuder mjukvaruraid i det scenariot jag målat upp?

En fördel med RAID 1 (och rAID 0) är att det inte är så krävande. Framförallt för en modern multicore maskin så blir det inte så tungt arbete med raiden.

RAID 0 hoppas jag att du inte tänkte köra, (R)AID 0 är ingen riktig RAID i benämningen att den saknar redundans. Rasar ena disken är allt borta (om man inte har fungerande backup).

RAID 1 lagrar samma data på båda diskarna, rasar ena så finns informationen kvar på den andra. Nackdelen är att du får bara ut lika mycket utrymme som en av diskarna. Alltså 250 x 2 i RAID 1 ger bara 250GB att använda. Sen eftersom HDD tillverkarna räknar att 1MB = 1000kb istället för 1024 som datorn räknar med och lite utrymmesförlust för filsystem så blir det runt 230GB att utnyttja.

Sen är raid ingen ersättning för backup, utan ett komplement för att man (förhoppningsvis) ska undvika/minimera nertid.

Förutom att det var snålt med minne i maskinen från början (som du själv påpekade). Så verkar 250GB lite snålt om det ska räcka för operativsystem, diverse andra program och dessutom filserver för 30+ användare.
Klarar du dig på 50GB för systemet (operativsystem, diverse program o dyl) så har du 180GB kvar och på 30 användare så blir det 6GB i genomsnitt per användare inkl profiler, egna filer, delade filer etc.

Det kanske räcker, men risken finns att det inte dröjer så länge innan uppgradering behövs.

Permalänk
Medlem

Hej igen och tack för alla svar

Allt som har med Roaming Profiles är nu skrotat och vi kommer att köra folder redirection istället för att försöka undvika problem.

Så som det ser ut nu så kommer följande att införskaffas:

HP ProLiant ML330 G6
3x4 GB RAM
2x500 GB WD RE4 + 2 st hotswap-vaggor

Tanken är att det ska vara två RAID 1-setuper där 500 GB-diskarna endast ska användas som lagring av filer pga av den mer centrala roll servern kommer att få så kommer också utrymmeskravet att öka (precis som du påpekade, GuessWho). Servern har även HP Smart Array P410 inkluderat som standard, så planen nu är att köra alla diskar från den. Anledningen till att vi inte kör HP:s egna diskar är helt enkelt att dem är snuskigt dyra för två skruttiga 500GB-diskar.