Permalänk
Entusiast

4.6 smärtgräns?

Har testat klocka min 2700k och fått den att fungera smärtfritt i 4.6Ghz med volten satt på 1.31. Givetvis vill jag testa högre än så... 4.7 på samma volt ger blåskärm direkt när jag startar Prime95. På 1.32V så ger den error efter ett tag... 1.325 fungerade lite längre, men gav slutligen error även där.

Höjer jag volten för lite eller är det en indikation på att det kanske inte går att klocka den så mycket längre? Jag vill inte dunka upp volten så pass mycket att jag förkortar livet på processorn. Utan snarare hitta högsta tänkbara frekvens men ändå med volten på en rimlig nivå. Hur pass mycket högre vågar man gå i volten innan man börjar förkorta processorns liv? Vågar jag köra på 1.33? 1.35?

Senaste försöket:
http://imgur.com/QukE7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zpnk:

Har testat klocka min 2700k och fått den att fungera smärtfritt i 4.6Ghz med volten satt på 1.31. Givetvis vill jag testa högre än så... 4.7 på samma volt ger blåskärm direkt när jag startar Prime95. På 1.32V så ger den error efter ett tag... 1.325 fungerade lite längre, men gav slutligen error även där.

Höjer jag volten för lite eller är det en indikation på att det kanske inte går att klocka den så mycket längre? Jag vill inte dunka upp volten så pass mycket att jag förkortar livet på processorn. Utan snarare hitta högsta tänkbara frekvens men ändå med volten på en rimlig nivå. Hur pass mycket högre vågar man gå i volten innan man börjar förkorta processorns liv? Vågar jag köra på 1.33? 1.35?

Senaste försöket:
http://imgur.com/QukE7

Din kylare klarar av mycket volt, mellan 1,35 till 1,4 skulle inte vara några problem? Kolla temperaturerna så de inte överstiger 75 grader så är det väll garanterat chill, om inte över 80 iaf?

Permalänk
Medlem

Prova stänga av hyperthreading och kör med samma spänning. Du kan troligtvis få den stabil om du stänger av det.

Permalänk
Avstängd

Håll dig under 1.45v för 24/7 så klarar du dig (förutsatt att din kylare klarar av att hålla temperaturerna i schack).

Max volt enligt intel är 1.52v för sandy bridge's K modeller.

Är du jätte orolig så kan man teckna överklocknings försäkring hos intel för 20dollar.

http://click.intel.com/tuningplan

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Entusiast
Skrivet av chainzaw:

Din kylare klarar av mycket volt, mellan 1,35 till 1,4 skulle inte vara några problem? Kolla temperaturerna så de inte överstiger 75 grader så är det väll garanterat chill, om inte över 80 iaf?

Så länge jag håller mig under 75 grader är det alltså kolugnt?

Skrivet av Superlight:

Prova stänga av hyperthreading och kör med samma spänning. Du kan troligtvis få den stabil om du stänger av det.

Vad förlorar jag om jag stänger av HT och hur stänger jag av det? Jag nyttjar iofs mest datorn till slösurf och tyngre spel så det kanske inte ens är en förlust för mig? Lite photoshop ibland...

Skrivet av Blazin87:

Håll dig under 1.45v för 24/7 så klarar du dig (förutsatt att din kylare klarar av att hålla temperaturerna i schack).

Max volt enligt intel är 1.52v för sandy bridge.

Så pass alltså?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zpnk:

Så länge jag håller mig under 75 grader är det alltså kolugnt?

Så pass alltså?

yes , läs det jag editerade in i mitt inlägg

Försök hålla dig under 75c bara i absolut max load i OCCT eller Prime95.

Kliver den upp i 77-80c är det inga problem heller, den börjar inte throttla först någonstans vid 90c.

Min CPU behöver 1.385v för 4.6ghz och 1.415v för 4.7ghz. Låter som din CPU behöver liknande volter. Så se till att ha en bra kylare bara

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Vad förlorar jag om jag stänger av HT och hur stänger jag av det? Jag nyttjar iofs mest datorn till slösurf och tyngre spel så det kanske inte ens är en förlust för mig? Lite photoshop ibland...

Ska du stänga av HT ger det sämre prestanda i program men du kan troligtvis klocka högre men med lägre spänning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superlight:

Prova stänga av hyperthreading och kör med samma spänning. Du kan troligtvis få den stabil om du stänger av det.

One does not simply "stänga av" HT on a i7 :o!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Ska du stänga av HT ger det sämre prestanda i program men du kan troligtvis klocka högre men med lägre spänning.

Endast om dessa program kan nyttja många trådar. Bara en bråkdel som gör det idag känns det som om man bortser från produktionsprogram såsom modellering, rendering m.m.

Permalänk
Avstängd

Visst är HT lite onödigt för vanliga användare, det stödjs bara av vissa program och spel. Så då kanske en högre klock kan gå före principen att ha 8 threads

Permalänk
Medlem

Eller så kan användaren sätta turbo multipliern beroende på belastning. När behöver man 4.7GHz på samtliga 4 kärnor?
Detta går att göra i BIOS/UEFI. Stänga av HT? Dumheter!
50x på 1 kärna
48x på 2 kärnor
46x på 3 kärnor
45x på 4 kärnor

Använder själv detta men speciellt för 6 kärniga, där önskemålet är att ha så hög klockfrekvens som möjligt under lägsta spänning.
Något att titta vidare på kanske?

Notera att ovanstående siffror är tagna ur luften, då jag omöjligen kan veta hur bra ditt exemplar överklockar. Men det är iaf en slags riktlinje.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk

På tal om HT vad är skillnaden på att ha 8 trådar och 8 kärnor? För jag antar att en fyrakärnig med HT inte presterar lika bra som en åttakärnig utan HT?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Entusiast

Testar 4.7 i 1.335 as we speak...

Det jag funderar på med volten. Det finns ju lite mer avancerad klockning med offset... vilket jag inte gett mig in på ännu. Men jag satte volten manuellt på 1.335, men CPU-Z och ASUS egna monitor visar högre... lite varierande siffror 1.344 och 1.352. Är det nån automatisk offset eller?

Tempen har hittills maxat på 72-73 men ligger mestadels runt 70-71 så det är väl reko.

Chansen att kunna köra 4.8 på samma volt är väl ganska så liten? Förstår jag detta rätt så kan inte ett snäpp för hög volt (förutsatt den inte är galet hög) göra en klock instabil, utan det är väl snarare så att en klock blir instabil om den inte får tillräckligt med volt?

Permalänk
Entusiast

Nope... blåskärm efter ett tag. På lägre volt så felar prime. Betyder detta att jag nått gränsen på "sketna" 4.6?

Ja förutsatt jag inte klockar på lite mer avancerade sätt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Nope... blåskärm efter ett tag. På lägre volt så felar prime. Betyder detta att jag nått gränsen på "sketna" 4.6?

Ja förutsatt jag inte klockar på lite mer avancerade sätt...

Du kan prova öka spänningen för CPU PLL (phase lock loop) i vissa fall har stabiliteten ökat, men det är särskilda fall och relativt få sådana. Men det kanske är värt att titta på? Man brukar ligga på 1.8. Du kan prova 1.9. Men absolut högst runt 2.0. Sen börjar det bli lite väl mycket.

Skulle inte det fungera så kan du ställa spänningen på 1.400, för en kort stund och se hurivida du kan använda 4.7GHz.
Även om du bara provar några få sekunder för att se om det krashar eller inte. Det är huvudsaken, för då ligger framgången på uppgradering av kylningen.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

På tal om HT vad är skillnaden på att ha 8 trådar och 8 kärnor? För jag antar att en fyrakärnig med HT inte presterar lika bra som en åttakärnig utan HT?

http://ixbtlabs.com/articles/pentium4xeonhyperthreading/index... en aning gammal, men borde kunna förklara en del ändå.
exakt hur mycket bättre 8 kärnor emot 4 kärnor med 8 trådar kan jag inte säga exakt men de brukas skriva lite nu och då att en extra tråd ger ca 20-30% av prestandan av en riktig kärna. om det stämmer eller ej vet jag inte men ser ut att vara något sånt

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zpnk:

Nope... blåskärm efter ett tag. På lägre volt så felar prime. Betyder detta att jag nått gränsen på "sketna" 4.6?

Ja förutsatt jag inte klockar på lite mer avancerade sätt...

Skulle nöja mig med 4,6 - blir ingen större skillnad och det är ändå en relativt hög överklockning.

Permalänk
Medlem

Vill bara flika in med att alla CPUer når en smärtgräns eller sweet spot efter ett tag. Efter den kommer man behöva höja spänningen mer än det smakar i överklockningen. Min sweet spot ligger på ungefär 3,85 GHz t.ex.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Entusiast

Ja jag skulle nog inte märka nån skillnad på 4.6 eller 4.8... tänkte mest bara som en rolig grej

Det där att pillra på VRM, Phase Control och Duty Control... behöver man verkligen veta vad man sysslar med eller skulle man våga följa denna guide till punkt och pricka utan att behöva oroa sig?

Ber om ursäkt för den hemska musiken...

Permalänk
Avstängd

Hvis en får BSOD eller round off error i prime, så får en bare øke litt på vcore, eller offset verdien da hvis dette benyttes. Jeg liker å øke med to steg av gangen. Dvs. eh 0.01 volt tror jeg.

Jeg har 2700k med hyperthreading slått på og benytter "offset mode" med speedstep og alt det der, slik at cpu'en klokker ned til 1.6 GHz ved liten belastning. På lavere klokkefrekvenser så sies det at det med "offset mode" kan bli for lite volt hvis en har for mye negativ offset. Negativ offset gjør at cpu'en kjører med mindre volt. Med speedstep og offset mode, så benyttes VID verdien automatisk, slik at en bare stiller inn multiplikator verdien (f.eks 46) og så bestemmer bios hvor mange volt som skal brukes, og det er med offset verdien at man kan nedjustere vcore.

Jeg liker ikke temperaturene ved 4.9 og 5.0 GHz så jeg kjører med 4.8 GHz, som virker greit nok. Mulig at jeg går lei av viftene og bestemmer meg for å klokke ned, slik at temperaturene blir mer greie uten for mange vifter som står på.

Jeg bruker 50% load line calibration. Det går ikke med 25% i stresstest uten å kanskje øke volt og 75% er unødvendig (mer varme).

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

http://ixbtlabs.com/articles/pentium4xeonhyperthreading/index... en aning gammal, men borde kunna förklara en del ändå.
exakt hur mycket bättre 8 kärnor emot 4 kärnor med 8 trådar kan jag inte säga exakt men de brukas skriva lite nu och då att en extra tråd ger ca 20-30% av prestandan av en riktig kärna. om det stämmer eller ej vet jag inte men ser ut att vara något sånt

Okej, som jag förstår det av texten så kan kärnas kraft delas upp på två olika saker? Eller kanske ger en prestanda boost som du säger också

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |