Permalänk

Överklocka x79

Hej alla glada!

Jag har lite frågor angående OC på x79 plattformen. Har precis köpt nya grejjer, satt på 1155 z68 med 2500k innan.

Nya grejjerna.

Moderkort Rampage IV Formula
Prolle Core i7 3820
Minnen G.Skill Ripjaws Gaming - 4x4GB 2133Mhz

Nu till frågan. Tidigare när jag satt på 1155 z68 och överklockade körde jag med alla downclock och energisparfunktioner igång. te.x. När prollen klockade´s ner till typ 1.2 ghz när datorn idlade sänktes även vcoren. (körde med vcore på auto och testade att köra lite offset med)

Men nu på 2011 x79 fukar det inte likadant. Ökar jag multipel från 36 som är standard till 37 eller mer blir vcoren genast statisk och sänks inte alls när prollen idlar och klockas ner trots att vcoren står på auto. Är det så det är på x79? Eller har jag helt missat något?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Intel X79 Motherboard Overclocking Guide innehåller det mesta. Lite lat svar kanske men är på väg ut.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk

Tackar! har redan läst den och kan inte hitta något som specifikt sejer att vcoren blir statisk om multipeln ändars.

Permalänk
Medlem

Du har gjort nått galet, min sänks till ca 0.79-0.8V@1200Mhz vid idlande/surf, jag kör på multipel 40.

Undvik att köra vcore på auto, den blir bara onödigt hög då, iaf på ASUS moderborden.

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk

Ok vad kör du din vcore på?

Permalänk
Medlem

Min går i 1.21 Volt @ 4Ghz

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk

Det ända jag ändrade nu va multipel till 37 och satte vcore på 1.25 och nu e den statisk. jag blir galen! intelspeedstep och c1e är på enable!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aydentist86:

Det ända jag ändrade nu va multipel till 37 och satte vcore på 1.25 och nu e den statisk. jag blir galen! intelspeedstep och c1e är på enable!

Där ligger problemet.
Låt spänningen vara. När den är på "auto" så kommer moderkortet gå efter processorns VID och öka/sänka spänningen per automatik.
Skulle det verkligen inte vara så i ditt fall, uppdatera ditt bios.

I sista fall, gör en reset. Ladda hem mjukvaran för att överklocka i Windows, sedan öka multipliern där ifrån och se om problemet kvarstår.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

VCORE måste stå i off-set läge, inte Auto eller statisk.

Kika på den här länken där står allt mkt utförligt med bilder.

http://rog.asus.com/51072012/rampage-iv-motherboards/asus-ram...

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk

HAHAHAHAHAHA o fy hel...e va störigt och pinsamt! min vcore är inte statisk, det är en bugg i cpuz. tog hem hwinfo och där visas det hur vcoren vandrar precis som den ska.

Tack för all hjälp och alla svar!