Permalänk
Medlem

Terminologifråga...

Hej,

Läste i en gammal tråd på Asus forum om en kille som hade minnesproblem med sitt moderkort (samma som mitt). Nån svarade... "Having more than one memory module per channel....can cause problems".

Det handlar om en 1366 plattform med sex memoryslots. Killen använde alla sex minnesplatserna. Men vad menade han som svarade med mer än ett minne per kanal? Det är ju trekanaligt minne till 1366 så då blir det ju per definition mer än en modul per kanal.

Fattar inget.

Permalänk
Hedersmedlem

I de flesta system finns det ju två platser per kanal, fyra, sex eller åtta beroende på plattform och layout på mobot. Det han menade att just fylla alla platser kan medföra problem ibland.
Hoppas det blev klarare?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Okej, då förstår jag. Men ponera då att jag vill ha 24GB till en 1366 plattform, då kan det alltså vara riskabelt att köpa ett 6x4 kit? Trots att kitet säljs som en enhet så kan jag få problem för att moderkortet inte gillar att alla sex platserna används?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av guermantes:

Okej, då förstår jag. Men ponera då att jag vill ha 24GB till en 1366 plattform, då kan det alltså vara riskabelt att köpa ett 6x4 kit? Trots att kitet säljs som en enhet så kan jag få problem för att moderkortet inte gillar att alla sex platserna används?

Just precis så kan det vara, dock är det en kombination av mobot och CPU:n eftersom minneskontrollern är inbyggd i denna (CPU:n).

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Man KAN få problem, om det är till ett sabertooth X58 (i din signatur) så skall det gå, dock så kan moderkortet automatiskt sätta minnes inställningarna till "safe mode" för att garantera boot. Jag fick manuellt gå in och sätta klockfrekvenserna så att det stämde med mina minnen, annars gick de i halva hastigheten.

Permalänk
Antielefant

Det kan också och ofta begränsa överklockningsmöjligheterna (på 1156/1366) eftersom det blir svårare för processorn att orka pressa en högre busshastighet till fler minnen.

I 1066 MHz och stockhastighet på processorn är det däremot väldigt ovanligt att man ser bekymmer.

Observera däremot att allt över 1066 MHz minneshastighet är överklockning på 1366-plattformen.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Har ju enligt sign ett 1366-moderkort med 24 GB RAM och jag köpte 3 stycken kit med 8 GB och de kör jag i drygt 1600 nu.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Hade ett Asus P6X58 som e besläktat med det sabretooth du har och jag körde 6 x 2gb helt utan strul, dock som alltid måste man ställa om minneshastigheten i bios genom att skifta från auto till XMP om man har dessa typer av minnen, jag körde dominator 1600 mhz minne på min.