Första surfplattorna med Windows 8 i november

Permalänk

sitter på en ipad 3 nu men kommer sälja den direkt jag får händerna på en platta med win8

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk

Undrar när det kommer telefoner med windows 8?

Permalänk
Skrivet av xigmatek asgard:

Undrar när det kommer telefoner med windows 8?

Windows phone 8 släpps Q3 2012 eller senare är vad jag läst vanliga windows 8 lär inte komma till telefoner.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Eftersom ARM baserade datorer med Windows 8 kommer bli begränsade i klassiskt läge. Tex att man bara kan köra Internet Explorer. Varför då inte endast köra Metro till surfplattor och Windows 8 klassisk vy till datorer?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hellre en bra version än en framstressad man ändå inte kan använda.

Framstressat? Apple har släppt 3 versioner av sin IPad om jag inte fattat det fel, hur många Windows plattor finns det? Ingen vad jag känner till?

Om det handlar enbart om att göra ett GUI anpassat för platta(Metro) så borde det väll inte ta 3-4 år? Dessutom tycker man att de borde ha anat detta tidigare. De gjorde ju bort sig helt med Vista när marknaden krävde små bärbara och de fortsätter nu med att inte släppa operativ för platta förrens 3-4 år försent?

Hade det funnit pekplatta med Windows så hade jag köpt den för par år sen om det gått.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Framstressat? Apple har släppt 3 versioner av sin IPad om jag inte fattat det fel, hur många Windows plattor finns det? Ingen vad jag känner till?

Om det handlar enbart om att göra ett GUI anpassat för platta(Metro) så borde det väll inte ta 3-4 år? Dessutom tycker man att de borde ha anat detta tidigare. De gjorde ju bort sig helt med Vista när marknaden krävde små bärbara och de fortsätter nu med att inte släppa operativ för platta förrens 3-4 år försent?

Hade det funnit pekplatta med Windows så hade jag köpt den för par år sen om det gått.

Du missförstod mig nog lite.
Det finns föresten windows 7 plattor men de har rätt kass batteritid (troligen pga cpuerna) och är ingen vidare UI för pekplatta. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1002346
Jag tror också det var en missbedömning av MS att inte satsa mer på pekplatta men det är som det är och jag tycker dom ska ta den tiden på sig de behöver istället för att klämma ut någon skit först. (det var det jag menade)

Sen kan du inte jämföra IOS med windows 8 IOS är ett mobiltelefon os och windows 8 är ett vanligt, kan inte särskillt mycket om sånt men jag antar att desktop operativsystem är lite mer avancerade

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag gillar windows 8, kör det på min latop men jag gillar också att vara flexibel. Därför vill jag kunna STÄNGA AV DATORN, dra på mig en jacka och gå till bussen utan krångel och där känns det inte helt 100% för stationära datorer.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

Blev det inget windows on windows arm? :/

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SnowJim:

Framstressat? Apple har släppt 3 versioner av sin IPad om jag inte fattat det fel, hur många Windows plattor finns det? Ingen vad jag känner till?

Om det handlar enbart om att göra ett GUI anpassat för platta(Metro) så borde det väll inte ta 3-4 år? Dessutom tycker man att de borde ha anat detta tidigare. De gjorde ju bort sig helt med Vista när marknaden krävde små bärbara och de fortsätter nu med att inte släppa operativ för platta förrens 3-4 år försent?

Hade det funnit pekplatta med Windows så hade jag köpt den för par år sen om det gått.

XP släpptes i en version för tablets år 2002.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Jag kommer inte att införskaffa mig någon tablet.

Men kul att Windows kommer till tablets, bra med fler aktörer på marknaden, då blir det mer konkurrens!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

XP släpptes i en version för tablets år 2002.

Okay? Och det konkurrerar bra med ex Samsung Tab?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SnowJim:

Okay? Och det konkurrerar bra med ex Samsung Tab?

Det fungerade inte jättebra men det berodde inte bara på operativsystemet utan även brister i hårdvara. Touchskärmar var inte lika bra för 10 år sedan. Jag ville mest påpeka att Windows fanns för tablets många år innan Apple började med ios. Sen att de inte gett sig in i direkt konkurens med surfplattor är inte så förvånande. Utgår från att de avvaktade lite för att se vad som hände med marknaden. Det var ju inte alls uppenbart att surfplattor skulle slå så stort. Konceptet har ju funnits i över 10 år men har aldrig riktigt slagit. Mest på grund av brister i hårdvara vilket har gjort det till en nischprodukt.

Det var ju inte alls uppenbart att ARM skulle slå igenom så enormt som de har gjort på bara ett par år och att utvecklingen skulle gå så fort. Nya mobiler idag är 10-20 gånger snabbare än min HTC Hero som inte är så gammal. x86 har på samma tid ungefär fördubblat prestandan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Windows RT (Windows on ARM) kommer bli riktigt nice, en sån ska jag ha. Förhoppningsvis har den grym batteritid, är tunn och stor/bra pekskärm, bra prestanda, bra appar från Windows Store, billig m.m.

För övrigt var det synd att Sweclockers/Microsoft plockade bort videon på svenska som demonstrerade Windows 8 här, jag tror att den behövs för att informera.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Gött att det äntligen börjar dyka upp lite info om Tablets med Windows 8, det har jag väntat på sen jag testade det på vanlig PC första gången.

Tror definitivt att det finns en plats på marknaden för detta operativ, om inte privat så för företag.
Både iOS-plattorna och Android-plattorna känns väldigt begränsade när det kommer till fil/dokumenthantering och dylikt.

Visa signatur

Don´t believe his lies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oni:

Både iOS-plattorna och Android-plattorna känns väldigt begränsade när det kommer till fil/dokumenthantering och dylikt.

?? Du kanske skulle skaffa dig en bättre filhanterare nästa gång du testar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Utgår från att de avvaktade lite för att se vad som hände med marknaden. Det var ju inte alls uppenbart att surfplattor skulle slå så stort.

Inte en chans. Varför sitta och titta på när konkurrenten täljer guld med smörkniv? Verkligheten är nog så enkel som att Apple är betydligt bättre på att göra bra produkter än vad Microsoft är. Tekniska visionärer och innovatörer mot knastertorra affärsmän och teknik-nördar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Soulfly:

Inte en chans. Varför sitta och titta på när konkurrenten täljer guld med smörkniv? Verkligheten är nog så enkel som att Apple är betydligt bättre på att göra bra produkter än vad Microsoft är. Tekniska visionärer och innovatörer mot knastertorra affärsmän och teknik-nördar.

Skojar du eller? Microsoft har jobbat med stöd för andra arkitekturer än x86 i många herrans år och det har alltid varit väldigt nischade produkter. Har svårt att se att de skulle slänga sig in med huvudet före på en marknad som var högst tvivelaktig. Paralleller till netbooks är högst relevanta då det på många sätt är en liknande produkt. Om inte annat för att de inte behöver. De kan komma och köra över stora delar av marknaden bara med kompatibilitet. Bara en sådan sak som ett fullt fungerande officepaket är guld värt för många. En förminskad dator är nämligen en helt annan produkt än en förstorad mobiltelefon.

Sen är Apples roll som inovatörer grovt överskattad och mycket är ren PR från deras sida. Fast det är en helt annan historia.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24