Permalänk
Medlem

Hjälp med fläktplacering till Antec P280

Hej,

Som topic lyder behöver jag hjälp med fläktplaceringen i mitt nya chassi. Då jag anser att de medföljande fläktarna låter för mycket så skulle jag vilja be er om råd i ett par frågor. Pris på fläktarna är inte så viktigt.

I datorn kommer det finnas en 2500k klockad till 4.5GHz kyld med en Noctua NH-D14, ett Asus GTX670 DirectCUII TOP, ett Corsair HX 750W, ett Asus Xonar STX, 4st mekaniska hårddiskar, 1st ssd och 16GB Corsair Vengeance LP monterade på ett Asus P8Z77-V Pro kort.

Jag prioriterar ljudnivå framför kylning i idle-mode, men under spelande och vid belastning så behöver dom dock kunna hålla temperaturen på en bra nivå.

Chassit har totalt 7st fläktplatser. 2st i fronten bakom dörren, 2st i samma position fast bakom hårddiskburarna, 2st i toppen och 1st i topp-bakkant.

#1 - Vilka platser bör jag använda för att uppnå en så pass låg ljudnivå och bra kylning som möjligt?

#2 - Hur ska dessa vara monterade in-sug respektive ut-blås för bästa luftflöde?

#3 - Vilken modell bör jag välja? PWM eller ej? Samma för in-sug som ut-blås?

#4 - Är en fläktkontroller att rekommendera? Isf vilken?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

MVH
Niclas

Permalänk
Medlem

Jag berättar hur jag kör (som jag är nöjd med)

Originalfläktarna sitter bak och en utav takplatserna. Den sista sitter i fronten tillsammans med en Slip Stream 800 RPM.
En http://www.ebay.com/itm/3-Pin-PCI-Bracket-3-Fan-Cooling-Brack... fläktkontroller har jag. Till den sitter takfläkten och NH-D14, som verkligen inte är tyst på fullt blås.
Tillsammans med noctuas motstånd på alla fläktar (Low Noise på Tak, bak och NH-D14 och U.L.N.A på frontfläktarna) snurrar alla fläktar i ~500 RPM = Väldigt tyst. NH-D14n går att dra på om man vill och snurrar då i 1100 RPM ungefär.
Ska nog köpa en till fläktkontroller så jag kan reglera insuget också när jag vill spela och så.

Hoppas det var någon hjälp och att det gick att förstå.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

5 fläktar *skit i dem bakom hårddiskburarna ingen anledning att ha sålänge du inte har rejält varama grafikkort*

Då Asus P8Z77-V Pro Har 6st 4pin för fläktar (PWM) Så är pwm fläktar och koppla dem till moderkortet att rekommendera.
Kortet kommer också med Fan Xpert 2 vilket gör det ännu mer lockande att använda owm fläktar.
Notera att med Fan Xpert 2 så kan du stänga av valfri 4pins fläkt när du vill.

Front - Insug *resten utsug.

Permalänk
Medlem

Så de inre fläktplatserna är mer till för ev. SLI konfigurationer?

Vilka PWM-fläktar är att rekommendera, som jag tidigare skrev föredrar jag ljudnivå framför kyla.

CPU-kylaren innehåller två medföljande fläktar, är det att föredra att sätta på en tredje för att köra dom i lägre hastighet eller är den ändå så pass bra att man kan köra de två medföljande på så pass låg hastighet ändå?

Tack för snabba svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-oiL:

Så de inre fläktplatserna är mer till för ev. SLI konfigurationer?

Ja

Skrivet av X-oiL:

Vilka PWM-fläktar är att rekommendera, som jag tidigare skrev föredrar jag ljudnivå framför kyla.

Noctuas egna fläktar eller Schyte Gentle Typhoon 800 RPM.

Skrivet av X-oiL:

CPU-kylaren innehåller två medföljande fläktar, är det att föredra att sätta på en tredje för att köra dom i lägre hastighet eller är den ändå så pass bra att man kan köra de två medföljande på så pass låg hastighet ändå?

Det funkar nog i logiken men den cpu-kylaren e såpass bra så jag tror inte det behövs.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Noctuas egna fläktar eller Schyte Gentle Typhoon 800 RPM.

Läser här där dom säger att NF-P12 är tystare än NF-F12 i mitt fall, vilken av dessa två skulle ni rekommendera?

Permalänk
Medlem

Gå med NF-S12B, den e ju lämpligast för chassi-fläktar enligt deras spec om den för du ska ju inte ha någon av dom fläktarna som du skrev till cpu-heatsink eller radiatorer?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Gå med NF-S12B, den e ju lämpligast för chassi-fläktar enligt deras spec om den för du ska ju inte ha någon av dom fläktarna som du skrev till cpu-heatsink eller radiatorer?

Även fast den inte är PWM-styrd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-oiL:

Även fast den inte är PWM-styrd?

S12B finns PWM-styrd om jag inte har fel för mig?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Skulle då slänga med en 300kr fläktkontroller ( http://www.inet.se/produkt/6909653/nzxt-sentry-mesh-5-25-flak... ) för att få full kontroll för jag tror det e värt det att köpa dom bästa fläktarna till tysthet för jag vet själv hur viktigt det e med ljud.

EDIT: E det FLX du ska köpa eller ULN?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

S12B finns PWM-styrd om jag inte har fel för mig?

Inte som jag har hittat iaf.

Skrivet av Galarix:

Skulle då slänga med en 300kr fläktkontroller ( http://www.inet.se/produkt/6909653/nzxt-sentry-mesh-5-25-flak... ) för att få full kontroll för jag tror det e värt det att köpa dom bästa fläktarna till tysthet för jag vet själv hur viktigt det e med ljud.

EDIT: E det FLX du ska köpa eller ULN?

Så du tycker jag ska skippa PWM-fläktarna och köra på 5st FLX eller ULN fläktar i kombination med den där fläktkontrollern istället?

Ang. FLX eller ULN vet jag inte, ULN låter ju mindre men räcker det verkligen 700 RPM?

Permalänk
Medlem

Det tror jag inte så jag föreslår att du köper FLX och går med fläktkontrollern på ca 70-80%.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-oiL:

Inte som jag har hittat iaf.

Hade fel, men du kan ju köpa en sån här fläktkontroller, jag har köpt en, funkar utmärkt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Tror jag bestämt mig nu, blir nog:

2xNoctua NF-P12 PWM 120MM i fronten som insug
1xNoctua NF-F12 PWM 120MM på kylaren tillsammans med den medföljande 140mm fläkten.
2xNoctua NF-P12 120MM i toppen som utsug
1xNoctua NF-S12B ULN 120MM i topp/bakkant som utsug.

De tre sista kopplas till fläkkontrollern mesh varianten passar inte riktigt in i chassit utseendemässigt så blir nog en Sentry 2 istället.

*EDIT*
Alternativet är väl att ersätta de två P12 PWM fläktarna med två stycken S12B FLX och koppla dom till fläktkontrollern, dock känns det som att man tar bort lite av moderkortets extra funktion iom att det finns så många 4-pin kontakter

Synpunkter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-oiL:

Tror jag bestämt mig nu, blir nog:

2xNoctua NF-P12 PWM 120MM i fronten som insug
1xNoctua NF-F12 PWM 120MM på kylaren tillsammans med den medföljande 140mm fläkten.
2xNoctua NF-P12 120MM i toppen som utsug
1xNoctua NF-S12B ULN 120MM i topp/bakkant som utsug.

De tre sista kopplas till fläkkontrollern mesh varianten passar inte riktigt in i chassit utseendemässigt så blir nog en Sentry 2 istället.

*EDIT*
Alternativet är väl att ersätta de två P12 PWM fläktarna med två stycken S12B FLX och koppla dom till fläktkontrollern, dock känns det som att man tar bort lite av moderkortets extra funktion iom att det finns så många 4-pin kontakter

Synpunkter?

Jag skulle ha alla FLX fläktar som chassi fläktar och NF-F12 till CPU-heatsinken ;).

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Jag skulle ha alla FLX fläktar som chassi fläktar och NF-F12 till CPU-heatsinken ;).

Så FLX fläktarna är bäst på utsug också, inte bara på att sprida luften i chassit? Så de är att föredra även fast det sitter hårddiskburar och så småningom även hårddiskar i vägen för luften på väg in i chassit?

Permalänk
Medlem

FLX fläktarna är bäst som chassifläktar för de håller en låg ljudnivå, flyttar mycket luft men har också medel tryck vilket i ditt fall är bra, hur många hårddiskar skall du ha och hur många grafikkort skall du ha i burken?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

4st mekaniska och 1st SSD, ett grafikkort till en början och när det sen behövs ett till.

Permalänk
Medlem

Jag skulle fortfarande behålla FLX fläktarna med en fläktkontroller men i froten med alla mekaniska så skulle jag (personligen med din rigg) sätta 4 st fläktar så det blir en s.k PnP (PushAndPull) konfg.

EDIT: Också så skulle jag köpa referenskort i din rigg för annars så kan det bli lite turbulens med luften.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Hmm då är jag med, referenskort är jag nog inte så sugen pga ljudnivån. Med alla dessa fläktar så borde det väl klara av turbulensen som kan bli av en eftermarknadskylare?

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden på PWM styrda fläktar och de som ej är PWM? att man kan styra dem via program såsom speedfan?

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

Vad är skillnaden på PWM styrda fläktar och de som ej är PWM? att man kan styra dem via program såsom speedfan?

PWM fläktar kan styras automatiskt av moderkortet om kortet har 4pin kontakter medans "vanliga" 3-pin fläktar körs i full hastighet om dom inte är kopplade till en fläktkontroller.

Permalänk
Medlem

Vilket grafikkort ska du köpa/har du?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Ett GTX 670 kommer införskaffas men har ännu inte bestämt mig för vilket märke och modell, lutar åt Asus GTX670 DirectCUII TOP. Avvaktar lite för tillfället och ser vad som dyker upp.

Permalänk
Medlem

Har själv gtx 680 referenskortet och det låter ingenting alls upp till 45% fläkthastighet.
Jag tror att 670 referenskortet har samma fläkt och därmed extrem tyst.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Har själv gtx 680 referenskortet och det låter ingenting alls upp till 45% fläkthastighet.
Jag tror att 670 referenskortet har samma fläkt och därmed extrem tyst.

Redaktionen tyckte dock att 670 (referens) hade coil whine samt en plastig och högljudd kylare.

Källa: http://www.sweclockers.com/recension/15394-geforce-gtx-670/22...

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-oiL:

PWM fläktar kan styras automatiskt av moderkortet om kortet har 4pin kontakter medans "vanliga" 3-pin fläktar körs i full hastighet om dom inte är kopplade till en fläktkontroller.

Äntligen ett bra svar
Kanske egentligen är fel att ställa frågor i någon annans tråd men måste ha svar av någon som kan detta.
Är 4 pins fläktar samma som PWM? Styras automatiskt = ? .. att de kan regleras automatiskt beroendes på temps eller att man kan ändra deras hastighet via program? Är Define R3's färidgmonterade fläktar PWM styrda? Kan man parrallelkoppla PWM styrda fläktar utan att de får halv spänning var och bara snurrar på halv power? (tex för att köra 2 st fläktar i PnP på CPU-kylaren och ha båda anslutna till CPU FAN anslutningen på modekortet)

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikkey:

Redaktionen tyckte dock att 670 (referens) hade coil whine samt en plastig och högljudd kylare.

Källa: http://www.sweclockers.com/recension/15394-geforce-gtx-670/22...

Ja, först skulle jag säga att du skulle köpa gtx 680 men jag tror asus 670:n passar dig bra :).

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

Är 4 pins fläktar samma som PWM? Styras automatiskt = ?

Nej inte alltid, finns 4-pins som inte är PWM dock är de sällsynta.

Citat:

.. att de kan regleras automatiskt beroendes på temps eller att man kan ändra deras hastighet via program?

Ja de styrs mha. medföljande program t.ex Asus Fan Xpert där du kan skapa egna fläktkurvor som säger åt fläkten hur den ska agera vid olika temperaturer.

Citat:

Är Define R3's färidgmonterade fläktar PWM styrda?

Nej det tvivlar jag starkt på då FD skickar med en fläktkontroller. (lite osäker på detta men en snabb googling tar nog reda exakt)

Citat:

Kan man parrallelkoppla PWM styrda fläktar utan att de får halv spänning var och bara snurrar på halv power?

Ja det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-oiL:

Nej inte alltid, finns 4-pins som inte är PWM dock är de sällsynta.

Ja de styrs mha. medföljande program t.ex Asus Fan Xpert där du kan skapa egna fläktkurvor som säger åt fläkten hur den ska agera vid olika temperaturer.

Nej det tvivlar jag starkt på då FD skickar med en fläktkontroller. (lite osäker på detta men en snabb googling tar nog reda exakt)

Ja det går.

Har googlat runt efter svar på detta i över en vecka nu, tack!

btw jag kan styra hastigheten på mina chassifläktar (define R3) via speedfan

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff