Serverfunderingar mindre företag ??

Permalänk

Serverfunderingar mindre företag ??

Håller på att bygga ihop en server åt ett mindre företag, dom kommer köra 5-6 klienter på det lokala nätverk där servern kommer att stå. Sen kommer dom även köra 3-5 fjärrklienter på samma server.

Detta är grejerna jag snickrat på:

Hårdvara
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1720713/2012-04-23

Mjukvara
http://www.dustin.se/product/5010599554/microsoft-windows-sma...

Datorn kommer stå på i princip hela tiden med schemalagda avstängningar på tex söndagar.

Är det rimliga grejer för en server av denna typ ??

Tack på förhand / Mvh / Johan

Visa signatur

| Intel Core i3 530 @ 2.93GHz | 4x4 GB Corsair @ 1333Mhz | EVGA GTX 660Ti | 1st SSD 5st SATA | Corsair 650W | 6st 120mm | Win 7 64 bit| Dell IPS 23" Wide |

Permalänk

Small business server är klockren men hårdvara hade inte jag köpt. Jag hade handlat en Hp Proliant eller en Dell poweredge. De är byggda för 24/7 gång och supporten är klockren..om man köper det dvs.

Permalänk
Medlem

Instämmer med mikegnorp, det man betalar för med en "märksesserver" är framförallt att den fixar 24/7 samt att man snabbt kan få support.

Om de inte är något som är viktig för företaget så är ditt förslag mycket prisvärt. Men tänk på vad som händer om något går sönder. Vill du ha påplatsen service innom 24h eller inskickningsgaranti som garanterat tar en vecka under optimala förhållanden? Ett produktionsbortfall på 8h*6personer blir snabbt mycket dyrt....

Det är den frågan du måste besvara när du väljer hårdvara till företaget.

mvh
zonar

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk

Tack för snabba svar !

Mjukvaran kände jag också passade helt rätt efter deras förutsättningar.

Då kan detta vara nått kanske ?
http://www.dustin.se/product/5010570279/hp-proliant-ml330-g6-...

Budgeten var 15.000 inkl operativsystem.

Mvh / Johan

Visa signatur

| Intel Core i3 530 @ 2.93GHz | 4x4 GB Corsair @ 1333Mhz | EVGA GTX 660Ti | 1st SSD 5st SATA | Corsair 650W | 6st 120mm | Win 7 64 bit| Dell IPS 23" Wide |

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_elk:

Tack för snabba svar !

Mjukvaran kände jag också passade helt rätt efter deras förutsättningar.

Då kan detta vara nått kanske ?
http://www.dustin.se/product/5010570279/hp-proliant-ml330-g6-...

Budgeten var 15.000 inkl operativsystem.

Mvh / Johan

För pengarna som blir över köper du mer minne för. 2GB kommer du inte långt på.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Skrivet av johan_elk:

Tack för snabba svar !

Mjukvaran kände jag också passade helt rätt efter deras förutsättningar.

Då kan detta vara nått kanske ?
http://www.dustin.se/product/5010570279/hp-proliant-ml330-g6-...

Budgeten var 15.000 inkl operativsystem.

Mvh / Johan

Ser ut att vara en alldeles utmärkt server. Glöm inte support avtalet och släng in en UPS när du ändå "har byxorna nere". Behövs inga dyra grejer men det är de väldigt korta strömavbrotten du vill undvika. Märkes server med support avtal och en UPS kanske driver upp priset lite men...det betalar sig i det långa loppet. Räkna med 5års livslängd och slå ut det på antalet medarbetare i företaget så blir det inga jättepengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_elk:

Håller på att bygga ihop en server åt ett mindre företag, dom kommer köra 5-6 klienter på det lokala nätverk där servern kommer att stå. Sen kommer dom även köra 3-5 fjärrklienter på samma server.

Detta är grejerna jag snickrat på:

Hårdvara
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1720713/2012-04-23

Mjukvara
http://www.dustin.se/product/5010599554/microsoft-windows-sma...

Datorn kommer stå på i princip hela tiden med schemalagda avstängningar på tex söndagar.

Är det rimliga grejer för en server av denna typ ??

Tack på förhand / Mvh / Johan

Ser bra ut nätagget håller väldigt hög kvalite.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Lockande?

Sökte lite grann på google och fick fram denna.

http://www.reuseit.se/sv/begagnade-servrar/dell-poweredge-2950.php

Ja. den är visserligen begangnad men eftersom ni är bara mellan 3-5 klienter så duger denna gott och väl.

Jag försöker endast att hjälpa till.

Mvh M79

Visa signatur

98-365: MTA: Windows Server Administration Fundamentals
98-366: MTA: Networking Fundamentals
98-367: MTA: Security Fundamentals

Permalänk
Medlem

Glöm inte någon form av backuplösning om du tänker lagra något på den.

Jag hade kört ESXi 5 i botten så att man enkelt kan snapshot:a och flytta hela VM:en om hårdvaran skulle rasa (om man backat hela VM:en då förstås).

Nu är jag ingen expert i licensdjungeln men du lär nog behöva User/Device CAL:ar också.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av M79:

Sökte lite grann på google och fick fram denna.

http://www.reuseit.se/sv/begagnade-servrar/dell-poweredge-2950.php

Ja. den är visserligen begangnad men eftersom ni är bara mellan 3-5 klienter så duger denna gott och väl.

Jag försöker endast att hjälpa till.

Mvh M79

Bra maskin men eftersom han själv föreslår en tower-modell gissar jag att det inte finns tillgång till rack och/eller att den kommer att vara placerad så att ljudnivån spelar roll.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

Exakt det är en towerlösning som är intressant.

Backup är inte ett måste då klienterna som kommer ansluta endast kommer dela dokument osv som redan ligger lokalt på deras egna stationer.

Det kommer vara 8-10 klienter som ansluter mot servern.

En ren servertower som hp proliant och dell poweredge, är dom bara hårdvarumässigt mer anpassade för 24/7 drift än en vanlíg stationär ?

Mvh / Johan

Visa signatur

| Intel Core i3 530 @ 2.93GHz | 4x4 GB Corsair @ 1333Mhz | EVGA GTX 660Ti | 1st SSD 5st SATA | Corsair 650W | 6st 120mm | Win 7 64 bit| Dell IPS 23" Wide |

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_elk:

Exakt det är en towerlösning som är intressant.

Backup är inte ett måste då klienterna som kommer ansluta endast kommer dela dokument osv som redan ligger lokalt på deras egna stationer.

Det kommer vara 8-10 klienter som ansluter mot servern.

En ren servertower som hp proliant och dell poweredge, är dom bara hårdvarumässigt mer anpassade för 24/7 drift än en vanlíg stationär ?

Mvh / Johan

Svar: nja, de brukar också ha lite bättre funktioner för diagnostik och övervakning t ex. och mindre tjafs (ljudkort och annat skräp)

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

Om man kör på en "vanlig" stationär med lite mer prestanda och lägger in schemalagda avstängningar typ vardagar mellan 22.00-05.00 samt att servern är avstängd hela söndagarna ??

Man får ju en hel del mer minne och processor prestanda i

Klienterna behöver egentligen bara komma åt servern under arbetstid..

Mvh / Johan

Visa signatur

| Intel Core i3 530 @ 2.93GHz | 4x4 GB Corsair @ 1333Mhz | EVGA GTX 660Ti | 1st SSD 5st SATA | Corsair 650W | 6st 120mm | Win 7 64 bit| Dell IPS 23" Wide |

Permalänk
Medlem

Du får en maskin som är konstruerad för att göra det den ska. Oftast är också diskar mm designade för att gå 24/7/365 till skillnad från vanliga desktop-diskar - detta gäller främst vid belastning.

Man brukar väl säga att det är start-avstängningscyklerna som sliter då temperaturförändringarna gör att saker krymper/sväller. Dock kanske inte fläktar och lager i diskarna är avsedda för att gå dygnet runt på en ordinär desktop.

Sen kan man ge sig f*n på att det är någon som ringer på lördagen och MÅSTE komma åt servern...

Jag hade iaf inte tvekat att köpa en "riktig" server, även om man kanske inte får riktigt lika ball propp etc.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

Okej

Vad ska jag satsa på för server + small business server essentials för max 15.000 ?

http://www.dustin.se/product/5010570279/hp-proliant-ml330-g6-...

+

http://www.dustin.se/product/5010599554/microsoft-windows-sma...

Samt slänga i 2gb extra ram.

Köra den där i raid1 kan det vara nått ??

Mvh / Johan

Visa signatur

| Intel Core i3 530 @ 2.93GHz | 4x4 GB Corsair @ 1333Mhz | EVGA GTX 660Ti | 1st SSD 5st SATA | Corsair 650W | 6st 120mm | Win 7 64 bit| Dell IPS 23" Wide |

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_elk:

Okej

Vad ska jag satsa på för server + small business server essentials för max 15.000 ?

Mvh / Johan

Den du länkade till såg väl bra ut, men det beror ju lite på vad den ska göra för något? Den skulle uppenbarligen inte vara filserver. Mail?

Nu är jag ingen licensexpert - tvärtom - men jag undrar om du inte behöver CAL:ar också, antingen användar eller device -CAL:ar och dom går väl loss på runt 500:- per skalle/maskin. Någon annan kanske kan detta bättre.

Det är ju svårt att rekommendera något om man inte vet vad den ska göra för något. Här är en trevlig burk - dock med för få diskar men inklusive SBS 2011. Går ju alltid att konfa men det blir nog svårt att hålla sig under 15.000 om man blir tvungen att köpa CAL:ar också.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Den du länkade till såg väl bra ut, men det beror ju lite på vad den ska göra för något? Den skulle uppenbarligen inte vara filserver. Mail?

Nu är jag ingen licensexpert - tvärtom - men jag undrar om du inte behöver CAL:ar också, antingen användar eller device -CAL:ar och dom går väl loss på runt 500:- per skalle/maskin. Någon annan kanske kan detta bättre.

Det är ju svårt att rekommendera något om man inte vet vad den ska göra för något. Här är en trevlig burk - dock med för få diskar men inklusive SBS 2011. Går ju alltid att konfa men det blir nog svårt att hålla sig under 15.000 om man blir tvungen att köpa CAL:ar också.

Man behöver väl inga CAL:ar på essentials versionen ? Max 25 klienter däremot.

Servern ska användas för vissa gemensamma filer samt att alla ska kunna använda en skrivare som står lokalt där servern kommer att stå.
Sen är det i princip bara ett gemensamt databasprogram som alla klienter ska kunna komma åt och mata in egna data i på servern.

Mvh / Johan

Visa signatur

| Intel Core i3 530 @ 2.93GHz | 4x4 GB Corsair @ 1333Mhz | EVGA GTX 660Ti | 1st SSD 5st SATA | Corsair 650W | 6st 120mm | Win 7 64 bit| Dell IPS 23" Wide |

Permalänk
Skrivet av johan_elk:

Man behöver väl inga CAL:ar på essentials versionen ? Max 25 klienter däremot.

Servern ska användas för vissa gemensamma filer samt att alla ska kunna använda en skrivare som står lokalt där servern kommer att stå.
Sen är det i princip bara ett gemensamt databasprogram som alla klienter ska kunna komma åt och mata in egna data i på servern.

Mvh / Johan

Stämmer bra, Essential kräver inga CAL, de tog bort det på den versionen.

Jag personligen tycker att Essential är en skräp produkt och jag vet andra SBS folk som tycker lika.
Skulle hellre då rekommendera Standard eller server 2008R2.

Visa signatur

Server|2st Xeon E5620 2.4Ghz|Intel S5520HCR|48GB DDR3|150GBx2 RAID1 WD VelociRaptor | 18TB RAID6 |9280-24ie
Laptop
Lenovo T430, i7-3520 | 16GB RAM | 2x 512GB SSD | Nvidia 5400M
MacBook Air - Mid 2013

Permalänk
Skrivet av raz0rblade:

Stämmer bra, Essential kräver inga CAL, de tog bort det på den versionen.

Jag personligen tycker att Essential är en skräp produkt och jag vet andra SBS folk som tycker lika.
Skulle hellre då rekommendera Standard eller server 2008R2.

Okej har både läst och pratat runt en hel del och dom flesta verka tycka att SBS essentials är en mycket lämplig enkel första server..

Mvh / Johan

Visa signatur

| Intel Core i3 530 @ 2.93GHz | 4x4 GB Corsair @ 1333Mhz | EVGA GTX 660Ti | 1st SSD 5st SATA | Corsair 650W | 6st 120mm | Win 7 64 bit| Dell IPS 23" Wide |

Permalänk
Medlem

Vad är det för uppgift servrarna ska ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Vad är det för uppgift servrarna ska ha?

http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1107326-serverfunderingar-mindre-foretag/#post12198121

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Förlåt att jag läste dåligt. Jag skulle säga att ni inte kommer behöva värsta servrarna till de där sakerna. Antagligen därför bättre att satsa på diverse redundans. Alternativet på inet skulle jag gått på om prestanda (för pengarna) var det absolut viktigaste. Ingen överdriven tillförlitlighet, inga krav på att den ska överleva några års 24/7 drift, nätdelen är inte kompis med Ups'n, ingen support.

Permalänk

Blev en Proliant ML330 G6 med SBS 2011 Essentials.

Provkört och lärt på mig lite och verkar funka väldigt bra för användningsområdet.

Tack för alla bra svar.

Mvh / Johan

Visa signatur

| Intel Core i3 530 @ 2.93GHz | 4x4 GB Corsair @ 1333Mhz | EVGA GTX 660Ti | 1st SSD 5st SATA | Corsair 650W | 6st 120mm | Win 7 64 bit| Dell IPS 23" Wide |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikegnorp:

Small business server är klockren men hårdvara hade inte jag köpt. Jag hade handlat en Hp Proliant eller en Dell poweredge. De är byggda för 24/7 gång och supporten är klockren..om man köper det dvs.

Dell PowerEdge är byggd med billigaste skiten som går att hitta...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Dell PowerEdge är byggd med billigaste skiten som går att hitta...

Utveckla gärna... Har precis köpt 2st PowerEdge som jag konfat och satt i drift. Känns ju sådär att lita på dem när man läser en sådan kommentar.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mfm:

Dell PowerEdge är byggd med billigaste skiten som går att hitta...

Rent skitsnack, vet flera som kör med Dell servrar utan problem (både företag, organisationer, privatpersoneer etc) kör själv med ett antal Dell maskiner utan några som hellst problem.

Skrivet av Trazer:

Utveckla gärna... Har precis köpt 2st PowerEdge som jag konfat och satt i drift. Känns ju sådär att lita på dem när man läser en sådan kommentar.

Inget att bry sig om, dem håller lika hög kvalité som motsvarande från HP, Fujitsu, eller liknande. (dagens maskiner byggs mer och mer av identisk/lika hårdvara, och nästan alla maskiner kommer från samma fabrik vilka ägs av företaget Foxconn vilka tillverkar produkterna till många av världens största märken såsom Apple, Dell HP, Sony, Microsoft, Nintendo etc etc.)

Visst, alla tekniska saker kan gå sönder, oavsett leverantör det är inget att orda om.
Men Dell håller hög kvalité till ett attraktivt pris än för motsvarande HP maskin för jämförelse.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Dell PowerEdge är byggd med billigaste skiten som går att hitta...

Vad baserar du det på?

Kör 4 st Dell ur PowerEdge serien på mitt jobb, den äldsta är från 2006 och fungerar lika bra som när den var ny, har inte ens bytt en disk i den. Den senaste är från Dec 2011.

Sen går alla märken sönder förr eller senare. Då jag själv jobbat 2,5 år på ett av företagen som har Onsite service för Dell,HP,IBM,Fujitsu server segment, kan jag säga att alla märken går sönder.

Det man betalar för vid en "riktig" server lösning är snabb support , på platsen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZeroBER:

Vad baserar du det på?

Kör 4 st Dell ur PowerEdge serien på mitt jobb, den äldsta är från 2006 och fungerar lika bra som när den var ny, har inte ens bytt en disk i den. Den senaste är från Dec 2011.

Sen går alla märken sönder förr eller senare. Då jag själv jobbat 2,5 år på ett av företagen som har Onsite service för Dell,HP,IBM,Fujitsu server segment, kan jag säga att alla märken går sönder.

Det man betalar för vid en "riktig" server lösning är snabb support , på platsen.

Ja men betalar för supporten (och tillägg på supporttiden om man vill ha mer), delarna i en server maskin är anpassade för att gå dygnet runt år in i och år ut, därav så är oftast kvalitén på nätaggregat, fläktar, moderkort, etc högre än vad det är på så kallade "konsument" produkter.
Även att man får bättre stöd för olika serveroperativ är en bra del, och man slipper massa onödigt skräp (ljudkort, etc etc)

Om man inte vill köpa en sprillans ny maskin, så kan man få tag på bra maskiner på begagnat marknaden om man som företagare inte anser att man kan lägga ut så mycket pengar på en sprillans ny maskin, en begagnad Dell Poweredge med Intel xeon quad-core, och runt 12GB minne, och SAS diskar (oftast SAS, annars SATA) dual gig lan, etc kan man få för runt 5k, annars Dell Poweredge 2 x Intel xeon quad-core och 16 GB minne och SAS disk (oftast SAS, annars SATA), dual gig lan, etc etc går lös för runt 8k.
Då är dem ca 3 år gamla (dvs service tiden för företaget som ägt dem har gått ut, och byter då ut utrustningen fastän den egentligen skulle kunna snurra på i minst lika länge till utan större problem.)
Många företag byter ut hela IT-parken då support/service avtalen löper ut (oftast 3 eller 4 års tid), vilket man då kan få tag på fullt fungerande maskiner till bra priser.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Ja men betalar för supporten (och tillägg på supporttiden om man vill ha mer), delarna i en server maskin är anpassade för att gå dygnet runt år in i och år ut, därav så är oftast kvalitén på nätaggregat, fläktar, moderkort, etc högre än vad det är på så kallade "konsument" produkter.
Även att man får bättre stöd för olika serveroperativ är en bra del, och man slipper massa onödigt skräp (ljudkort, etc etc)

Om man inte vill köpa en sprillans ny maskin, så kan man få tag på bra maskiner på begagnat marknaden om man som företagare inte anser att man kan lägga ut så mycket pengar på en sprillans ny maskin, en begagnad Dell Poweredge med Intel xeon quad-core, och runt 12GB minne, och SAS diskar (oftast SAS, annars SATA) dual gig lan, etc kan man få för runt 5k, annars Dell Poweredge 2 x Intel xeon quad-core och 16 GB minne och SAS disk (oftast SAS, annars SATA), dual gig lan, etc etc går lös för runt 8k.
Då är dem ca 3 år gamla (dvs service tiden för företaget som ägt dem har gått ut, och byter då ut utrustningen fastän den egentligen skulle kunna snurra på i minst lika länge till utan större problem.)
Många företag byter ut hela IT-parken då support/service avtalen löper ut (oftast 3 eller 4 års tid), vilket man då kan få tag på fullt fungerande maskiner till bra priser.

Har man en verksamhet som kan klara av ett serverras utan att ha några krav på hur lång nedtiden får bli som max kan det vara ett alternativ att köpa begagnat. Men i regel är det billigare att ha ny hårdvara med bra garantier och eventuella inställelsetider kontra att ha gammal hårdvara och riskera att verksamheten stannar och kostnaderna som detta medför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Rent skitsnack, vet flera som kör med Dell servrar utan problem (både företag, organisationer, privatpersoneer etc) kör själv med ett antal Dell maskiner utan några som hellst problem.

Inget att bry sig om, dem håller lika hög kvalité som motsvarande från HP, Fujitsu, eller liknande. (dagens maskiner byggs mer och mer av identisk/lika hårdvara, och nästan alla maskiner kommer från samma fabrik vilka ägs av företaget Foxconn vilka tillverkar produkterna till många av världens största märken såsom Apple, Dell HP, Sony, Microsoft, Nintendo etc etc.)

Visst, alla tekniska saker kan gå sönder, oavsett leverantör det är inget att orda om.
Men Dell håller hög kvalité till ett attraktivt pris än för motsvarande HP maskin för jämförelse.

Det värsta skitsnacket hittills är att alla datordelar skulle ha samma kvalitet eftersom vissa av delarna är tillverkade av Foxconn...

Men om ni nöjer er med buggiga BIOS, saker som går sönder, nya komponenter varje månad i "samma modell" osv, bra för er... Vi som måste ha saker som fungerar behövde gå över till andra tillverkare (HP är inte mycket bättre).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W