Permalänk

För varm cpu, hjälp!

Hej!

Satte precis ihop en ny dator, som består av följande delar:

Fractal Design Define XL USB 3.0, Svart
EVGA P67 SLI ATX
ASUS Geforce GTX 680
Cooler Master 750W 80+ bronze nätaggregat
i7 2700K 3,5Ghz
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE
A-DATA SSD 510-series 120GB
Samsung lagringsdisk på 1TB

Kör med 2 st 140mm fläktar i fronten, en 180mm i toppen, en 140mm i bak, och en 120mm på sidan, allt är kopplat till Scythe Kaze Master Pro 5.25" Svart (Styrenhet till fläktarna)..

I idle ligger tempen runt 45-55, i load med allt på ultra i BF3 går temperaturerna på alla fyra kärnor upp mot en 95-98 grader vilket känns väldigt högt, mätningarna har jag gjort med HWmonitor samt displayen som sitter på moderkortet (EVGA P67 SLI ATX). Jag kör alla fläktar på max hela tiden och kommer inte ner i alla fall. Har kollat att CPU fläkten sitter som den ska, och den går inte att rubba över huvudet taget.

Har gjort vad jag har kunnat, men har kört fast, så ber nu om eran hjälp!

Vad kan jag göra för att få ner temperaturerna? jag vet att orginalkylaren inte är av den vassaste modellen, men hallå eller? nästan 100 grader i load? det känns lite väl mycket även för den.

Tack på förhand!

Mvh,

Simon.

Visa signatur

| Fractal Design R4 | MSI Z97 GAMING 5 | Cooler Master 750W 80+ | i7 4790K 4,0Ghz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | Crucial Ballistix 16GB RAM | Xonar Phoebus | Intel SSD 540 240GB | Samsung HD103SJ 1TB HDD | | Gaming Gear: Steelseries Rival, Steelseries APEX, Sennheiser HD599, Snowball ICE, Steelseries QcK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av beifeldtarn92:

Hej!

Satte precis ihop en ny dator, som består av följande delar:

Fractal Design Define XL USB 3.0, Svart
EVGA P67 SLI ATX
ASUS Geforce GTX 680
Cooler Master 750W 80+ bronze nätaggregat
i7 2700K 3,5Ghz
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE
A-DATA SSD 510-series 120GB
Samsung lagringsdisk på 1TB

Kör med 2 st 140mm fläktar i fronten, en 180mm i toppen, en 140mm i bak, och en 120mm på sidan, allt är kopplat till Scythe Kaze Master Pro 5.25" Svart (Styrenhet till fläktarna)..

I idle ligger tempen runt 45-55, i load med allt på ultra i BF3 går temperaturerna på alla fyra kärnor upp mot en 95-98 grader vilket känns väldigt högt, mätningarna har jag gjort med HWmonitor samt displayen som sitter på moderkortet (EVGA P67 SLI ATX). Jag kör alla fläktar på max hela tiden och kommer inte ner i alla fall. Har kollat att CPU fläkten sitter som den ska, och den går inte att rubba över huvudet taget.

Har gjort vad jag har kunnat, men har kört fast, så ber nu om eran hjälp!

Vad kan jag göra för att få ner temperaturerna? jag vet att orginalkylaren inte är av den vassaste modellen, men hallå eller? nästan 100 grader i load? det känns lite väl mycket även för den.

Tack på förhand!

Mvh,

Simon.

hur har du satt fläkterna på chassit, top o bak ska dra ut luft då värme stiger upp, kolla så att du t.ex har fläkterna där framm o sidan drar in och resten ut. det hjälper iaf.

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem

Vad har du för slags CPU kylare då?

Permalänk

Fläktarna sitter som dom ska, körde en i5 2500k med ett gtx 560ti innan i samma chassi, låg på 50-59 grader på high i bf3, kan det vara så enkelt att det är något jox med kylpastan? Jag kör med orginal fläkten som medföljer, vet inte vad den heter, men jag vet att den ska klara att hålla temperaturerna under 98 grader i alla fall, det känns som sagt alldeles för högt, även för den kylarn. /Simon

Visa signatur

| Fractal Design R4 | MSI Z97 GAMING 5 | Cooler Master 750W 80+ | i7 4790K 4,0Ghz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | Crucial Ballistix 16GB RAM | Xonar Phoebus | Intel SSD 540 240GB | Samsung HD103SJ 1TB HDD | | Gaming Gear: Steelseries Rival, Steelseries APEX, Sennheiser HD599, Snowball ICE, Steelseries QcK |

Permalänk
Skrivet av beifeldtarn92:

Fläktarna sitter som dom ska, körde en i5 2500k med ett gtx 560ti innan i samma chassi, låg på 50-59 grader på high i bf3, kan det vara så enkelt att det är något jox med kylpastan? Jag kör med orginal fläkten som medföljer, vet inte vad den heter, men jag vet att den ska klara att hålla temperaturerna under 98 grader i alla fall, det känns som sagt alldeles för högt, även för den kylarn. /Simon

Kan vara pastan ja, har du också kollat så att alla plastpiggar gått igenom till baksidan?

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem

Montrera om kylaren och se till att den blir ordentligt monterad, att alla plastpluggar knäpper fast.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Är det någon fara att montera om kylaren? tänker på kylpastan? har ingen extra kylpasta här för tillfället, ifall jag skulle behöva göra rent och lägga på nytt? alla piggar är igenom, den sitter centrerat och bra, och alla låsningar är i bott samt åtdragna och kylarn går inte att rubba för fem öre, men alternativet är ju att plocka bort moderkortet och montera om kylaren, men då kvarstår min fråga om kylpastan. Blir den nuvarande kylpastan typ, förbrukad om jag lyfter bort kylaren nu?

Visa signatur

| Fractal Design R4 | MSI Z97 GAMING 5 | Cooler Master 750W 80+ | i7 4790K 4,0Ghz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | Crucial Ballistix 16GB RAM | Xonar Phoebus | Intel SSD 540 240GB | Samsung HD103SJ 1TB HDD | | Gaming Gear: Steelseries Rival, Steelseries APEX, Sennheiser HD599, Snowball ICE, Steelseries QcK |

Permalänk
Medlem

Montera om kylaren igen se till att du har kylpasta på mellan cpu och kylare. om.

obs. "ha på ny kylpasta när du monterar om och gör rent både cpu och kylare ordentligt innan du applicerar ny kylpasta."

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av beifeldtarn92:

Är det någon fara att montera om kylaren? tänker på kylpastan? har ingen extra kylpasta här för tillfället, ifall jag skulle behöva göra rent och lägga på nytt? alla piggar är igenom, den sitter centrerat och bra, och alla låsningar är i bott samt åtdragna och kylarn går inte att rubba för fem öre, men alternativet är ju att plocka bort moderkortet och montera om kylaren, men då kvarstår min fråga om kylpastan. Blir den nuvarande kylpastan typ, förbrukad om jag lyfter bort kylaren nu?

när du lyfter loss kylaren från cpu så är den gamla pastan förbrukad kan man säga.. meningen med kylpastan är att den ska täta alla microglipor mellan cpu och kylare.. trycker du bara dit den igen efter du har lyft på den så kan du inte vara 100 på att den täcker ytan på rätt sett.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk

Något förslag på vad man kan använda för att göra rent ytan där den gamla kylpastan har suttit? har läst att folk använder olika vätskor mm. Jag drog åt skruvarna och använde lite våld för att försöka trycka dit kylaren bättre, och monterade topfläkten direkt på moderkortet, och det både ser ut och känns som att den jobbar fortare. Temperaturerna ligger runt 68-72 nu med BF3 på ultra, betydligt bättre än igår. Men det är väl ändå rätt högt? eller duger det.

Visa signatur

| Fractal Design R4 | MSI Z97 GAMING 5 | Cooler Master 750W 80+ | i7 4790K 4,0Ghz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | Crucial Ballistix 16GB RAM | Xonar Phoebus | Intel SSD 540 240GB | Samsung HD103SJ 1TB HDD | | Gaming Gear: Steelseries Rival, Steelseries APEX, Sennheiser HD599, Snowball ICE, Steelseries QcK |

Permalänk

Kan ställa en fråga åt en kompis också som precis gjort ett bygge han också, när han trycker på strömknappen så snurrar hans cpu fläkt till ett varv och stannar, sen går datorn i kanske 2-3 sekunder, sen drar den igång på max varv i ca 10 sekunder sen lägger den sig på normal varv och går helt felfritt. Men är det något man bör oroa sig för? att den gör så vid uppstart.

Visa signatur

| Fractal Design R4 | MSI Z97 GAMING 5 | Cooler Master 750W 80+ | i7 4790K 4,0Ghz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | Crucial Ballistix 16GB RAM | Xonar Phoebus | Intel SSD 540 240GB | Samsung HD103SJ 1TB HDD | | Gaming Gear: Steelseries Rival, Steelseries APEX, Sennheiser HD599, Snowball ICE, Steelseries QcK |

Permalänk

Om jag köper en ny kylare dessutom, vad borde jag titta på då med tanke på att VENGEANCE minnena är såpass höga, hört flera som fått köpa nya ram minnen pga deras nyinköpta cpu kylare har varit för stor.

Visa signatur

| Fractal Design R4 | MSI Z97 GAMING 5 | Cooler Master 750W 80+ | i7 4790K 4,0Ghz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | Crucial Ballistix 16GB RAM | Xonar Phoebus | Intel SSD 540 240GB | Samsung HD103SJ 1TB HDD | | Gaming Gear: Steelseries Rival, Steelseries APEX, Sennheiser HD599, Snowball ICE, Steelseries QcK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av beifeldtarn92:

Något förslag på vad man kan använda för att göra rent ytan där den gamla kylpastan har suttit? har läst att folk använder olika vätskor mm. Jag drog åt skruvarna och använde lite våld för att försöka trycka dit kylaren bättre, och monterade topfläkten direkt på moderkortet, och det både ser ut och känns som att den jobbar fortare. Temperaturerna ligger runt 68-72 nu med BF3 på ultra, betydligt bättre än igår. Men det är väl ändå rätt högt? eller duger det.

Lista på grejer inför borttagande av kylpasta:

- T-röd
- kaffefilter
- tops
- liten skål du kan hälla spriten i

Börja med att doppa en tops i sprit och gnugga sedan ovansidan av processorn tills kylpastan löser upp sig och lossnar. Din tops kommer snabbt att bli grå och kletig så du får byta rätt ofta. Upprepa processen tills all gammal kylpasta är borta, ta till kaffefiltren för att svepa av ytan om det blir för vått, de fungerar också riktigt bra på de sista envisa fläckarna av inbiten kylpasta. Hela jippot kan ta olika länge beroende på den gamla kylpastans ålder och sort. Om du inte har bytt på flera år kommer det kännas som att gnugga lera från metal

Om det fastnar klumpar av gammal kylpasta mellan processorn, och metallramen som håller den på plats, kan du försiktigt lossna på anordningen och pilla bort resterna med tops. Var noga med att inte flytta runt processorn, det kan skada undersidan. När jag böt kylpasta för första gången råkade jag flytta runt processorn lite för mycket vilket fick datorns BIOS att läsa av den som en ny processor vid nästa uppstart. Men det gjorde inte så mycket, den frågade bara om jag ville använda "default settings" och svaret var ja Man lär sig av sina misstag hehe

TL : DR VERSIONEN: ta ett dasspapper, svep bort kylpastan, släng dit ny, hoppas på det bästa!

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur man tänker om man köper en dator för ex antal tusen med 680 osv sen inte köper en riktig cpu-fläkt för 500 kr typ. ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk

Pengarna räckte inte till för att köpa en bättre cpu-fläkt, utan satsar på det vid nästa löning. Om du var tvungen att ha svar på det

Visa signatur

| Fractal Design R4 | MSI Z97 GAMING 5 | Cooler Master 750W 80+ | i7 4790K 4,0Ghz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | Crucial Ballistix 16GB RAM | Xonar Phoebus | Intel SSD 540 240GB | Samsung HD103SJ 1TB HDD | | Gaming Gear: Steelseries Rival, Steelseries APEX, Sennheiser HD599, Snowball ICE, Steelseries QcK |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av beifeldtarn92:

Pengarna räckte inte till för att köpa en bättre cpu-fläkt, utan satsar på det vid nästa löning. Om du var tvungen att ha svar på det

Om du inte har pasta när du monterar om kylaren, använd majonäs. Fungerar otroligt bra, helt ärligt. En temporär lösning iallafall! (:

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk

Fått ner temperaturerna till 65 nu i load (BF3), känns betydligt bättre än innan. Blir ny kylare och pasta i slutet av månaden i förhoppningar om ännu lägre, men detta känns i alla fall spelsäkert!

Visa signatur

| Fractal Design R4 | MSI Z97 GAMING 5 | Cooler Master 750W 80+ | i7 4790K 4,0Ghz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | Crucial Ballistix 16GB RAM | Xonar Phoebus | Intel SSD 540 240GB | Samsung HD103SJ 1TB HDD | | Gaming Gear: Steelseries Rival, Steelseries APEX, Sennheiser HD599, Snowball ICE, Steelseries QcK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akarr:

när du lyfter loss kylaren från cpu så är den gamla pastan förbrukad kan man säga.. meningen med kylpastan är att den ska täta alla microglipor mellan cpu och kylare.. trycker du bara dit den igen efter du har lyft på den så kan du inte vara 100 på att den täcker ytan på rätt sett.

men hur kan det vara kylpastan när han säger att han har precis byggd datorn?

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

men hur kan det vara kylpastan när han säger att han har precis byggd datorn?

om han inte fick på kylaren ordentligt första gången eller gled omkring eller vad han nu gjorde så kan det vara pastan.. ja.

sen är ju intel inte kända för att göra bra kylpasta.. även om jag skulle använda en bulkkylare så skulle jag göra rent den och sätta på ny kylpasta.

det finns ju fakta att olika sorters pasta är bättre en andra av sämre kvalitet. sen är ju syftet med kylpastan att leda värme från cpu till kylare..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Om du inte har pasta när du monterar om kylaren, använd majonäs. Fungerar otroligt bra, helt ärligt. En temporär lösning iallafall! (:

Vad i hela friden?... Majonäs, du skojjar va? det lät mysko

Permalänk
Medlem
Skrivet av beifeldtarn92:

Fått ner temperaturerna till 65 nu i load (BF3), känns betydligt bättre än innan. Blir ny kylare och pasta i slutet av månaden i förhoppningar om ännu lägre, men detta känns i alla fall spelsäkert!

65 låter jättebra.

Låter som om du inte fick fast kylaren ordentligt första gången! Sånt kan vara döden för en CPU

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini