Antec Kuhler H2O 620 vs Cooler Master Hyper 612S

Permalänk
Medlem

Antec Kuhler H2O 620 vs Cooler Master Hyper 612S

Hej, nu är det så att jag har en i5 2500k, vill överklocka den till 4,5ghz, gjorde det innan med stock kylare men tycker det blev för varmt, så mina frågor är,
vilken är bäst, vilken är mest tyst, vilken är snyggast, vilken kyler bäst, vilken tycker ni att jag ska köpa, är det värd det med vatten kylning? finns det några andra som är bättre?
min moderkort är 1155.
tack för alla svar.

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

Hej, nu är det så att jag har en i5 2500k, vill överklocka den till 4,5ghz, gjorde det innan med stock kylare men tycker det blev för varmt, så mina frågor är,
vilken är bäst, vilken är mest tyst, vilken är snyggast, vilken kyler bäst, vilken tycker ni att jag ska köpa, är det värd det med vatten kylning? finns det några andra som är bättre?
min moderkort är 1155.
tack för alla svar.

kan någon med vänlig själ hjälpa mig :D?

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Skrivet av norowner:

kan någon med vänlig själ hjälpa mig :D?

vad är din budget på :)?

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

vad är din budget på :)?

runt 500 altså max max max 600

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

Hej, nu är det så att jag har en i5 2500k, vill överklocka den till 4,5ghz, gjorde det innan med stock kylare men tycker det blev för varmt, så mina frågor är,
vilken är bäst, vilken är mest tyst, vilken är snyggast, vilken kyler bäst, vilken tycker ni att jag ska köpa, är det värd det med vatten kylning? finns det några andra som är bättre?
min moderkort är 1155.
tack för alla svar.

Jag har haft 620 samt noctua nh-u9b och jadu vad ska man säga.. Fördelen med 620 är att du kan ha vilka minnen du vill, samt att du får en luftigare omgivning över grafikkorten, vilket kan ge något bättre luftström. Men till sist så handlar det nästan mer om vad du tycker är snyggt och vad som passar in i din låda Mina temps skiljde bara någon grad mellan de två kylarna jag använde

Hoppas jag hjälpte något iaf!

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Permalänk
Medlem

Jag skulle även se till fläkttyp. Vad jag vet har 612S inte PWM styrd fläkt, d.v.s. gasen i botten hela tiden (om man inte har mobo som kan ändra spänningen (typ ASUS)).

Kanske en 612S med 1 eller 2 120mm AC F12 PWM?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idumhet:

Jag har haft 620 samt noctua nh-u9b och jadu vad ska man säga.. Fördelen med 620 är att du kan ha vilka minnen du vill, samt att du får en luftigare omgivning över grafikkorten, vilket kan ge något bättre luftström. Men till sist så handlar det nästan mer om vad du tycker är snyggt och vad som passar in i din låda Mina temps skiljde bara någon grad mellan de två kylarna jag använde

Hoppas jag hjälpte något iaf!

jag har en bild men vet inte hur man lägger upp det,

Edit: http://imageshack.us/photo/my-images/59/img0030ab.jpg/
en bild på platsen där jag har processorn, hoppas det hjälper

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Jag skulle även se till fläkttyp. Vad jag vet har 612S inte PWM styrd fläkt, d.v.s. gasen i botten hela tiden (om man inte har mobo som kan ändra spänningen (typ ASUS)).

Kanske en 612S med 1 eller 2 120mm AC F12 PWM?

det behöver du inte oroa dig för, har fläktkontroll.

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

jag har en bild men vet inte hur man lägger upp det,

Edit: http://imageshack.us/photo/my-images/59/img0030ab.jpg/
en bild på platsen där jag har processorn, hoppas det hjälper

Jadu, eftersom du bara har två minnesstickor så funkar alla kylare tror jag Men du har ju plats att sätta en h2o 620 både där bak eller i toppen så det är som sagt bara att välja det du tycker är snyggast typ

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idumhet:

Jadu, eftersom du bara har två minnesstickor så funkar alla kylare tror jag Men du har ju plats att sätta en h2o 620 både där bak eller i toppen så det är som sagt bara att välja det du tycker är snyggast typ

vilken hade du kört med?

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

vilken hade du kört med?

Hmm, folk är ju nöjda med båda två sorterna.. Får en 612S plats i ditt chassi? Den är stor verkar det som, så om du planerar att uppgradera till 4 Minnesstickor så kommer den inte fungera med vanliga RAM-minnen, utan du måste då skaffa Low Profile.

Sen är jag personligen mycket för Antecs 620 så får jag välja hade jag nog valt den, men 612S är nog definitivt en värdig motståndare.

Själv har jag numera "riktig" vattenkylning, efter att ha testat som sagt Noctua luftkylare och Antecs 620 med minimala skillnader i ljudnivå samt temperatur!

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idumhet:

Hmm, folk är ju nöjda med båda två sorterna.. Får en 612S plats i ditt chassi? Den är stor verkar det som, så om du planerar att uppgradera till 4 Minnesstickor så kommer den inte fungera med vanliga RAM-minnen, utan du måste då skaffa Low Profile.

Sen är jag personligen mycket för Antecs 620 så får jag välja hade jag nog valt den, men 612S är nog definitivt en värdig motståndare.

Själv har jag numera "riktig" vattenkylning, efter att ha testat som sagt Noctua luftkylare och Antecs 620 med minimala skillnader i ljudnivå samt temperatur!

jag tror jag fåt plats? har flyttat ram minnerna längst till höger ifrån processorn, så jag vet ej, finns en bild jag la upp. och ifall jag tar vattenkyllning, tror du jag kan överklocka till 4.5ghz?

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

jag tror jag fåt plats? har flyttat ram minnerna längst till höger ifrån processorn, så jag vet ej, finns en bild jag la upp. och ifall jag tar vattenkyllning, tror du jag kan överklocka till 4.5ghz?

ifall du tar 620 kan du garanterat klocka till 4,5, värmen kommer inte vara något stort problem då.. Tror jag låg runt 55°C i load med Antec 620 på 4.7GHz

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idumhet:

ifall du tar 620 kan du garanterat klocka till 4,5, värmen kommer inte vara något stort problem då.. Tror jag låg runt 55°C i load med Antec 620 på 4.7GHz

då kör vi på en sån här o nöjer oss <3 tack för hjälpen!

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

jag tror jag fåt plats? har flyttat ram minnerna längst till höger ifrån processorn, så jag vet ej, finns en bild jag la upp. och ifall jag tar vattenkyllning, tror du jag kan överklocka till 4.5ghz?

Har ju inte alls med kylningen att göra egentligen men du ska inte sätta minnena så, har du två stickor ska som sitta i likafärgade slots. Annars utnyttjar du bara en minneskanal.

Permalänk
Medlem

Jag kör med Hyper 212 EVO på 4,5ghz 24/7. funkar utmärkt. Läs mina specs i signaturen. Tempen blir max 67 i full load i bf3 (ligger oftast runt 64c), medan andra spel inte gör CPUn mycket varmare än 60, men det är ju smaken som baken

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Jag har en 2500k i 4.4GHz med 1.125V, Den vart 63 grader som varmast efter 2h Prime95. Med 1.115V lyckades jag inte ens komma till startskärmen innan datorn frös. Så jo, det går att använda 620 till en 4.5GHz processor. Jag valde att lägga den på 4.4 eftersom den extra ström som krävdes för den sista 0.1 GHz:en drog upp temperaturerna väldigt mycket.

Tillägger att den medföljande fläkten låter mer i idle än vad grafikkortets fläkt gör, dock överröstas den i load.

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Har ju inte alls med kylningen att göra egentligen men du ska inte sätta minnena så, har du två stickor ska som sitta i likafärgade slots. Annars utnyttjar du bara en minneskanal.

har 2x4gb och datorn läser 8gb, hur menar du med att jag endast utnyttjar endast en kanal

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

har 2x4gb och datorn läser 8gb, hur menar du med att jag endast utnyttjar endast en kanal

Minnesplatserna sitter i par. CPUn har två kanaler (vägar på kretskortet) att läsa/skriva till dem med samtidigt, en kanal per par.

Man kan antingen sätta så man får en sticka per kanal eller bägge på samma. Sitter de på samma så kan CPUn ju bara läsa/skriva på en kanal. Då går det hälften så fort bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Minnesplatserna sitter i par. CPUn har två kanaler (vägar på kretskortet) att läsa/skriva till dem med samtidigt, en kanal per par.

Man kan antingen sätta så man får en sticka per kanal eller bägge på samma. Sitter de på samma så kan CPUn ju bara läsa/skriva på en kanal. Då går det hälften så fort bara.

Skickades från m.sweclockers.com

så ifall blåa inte funkar går det bra med att använda dom vita?

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norowner:

så ifall blåa inte funkar går det bra med att använda dom vita?

Minnena ska sitta i samma färg på slotsen. Så som du satt dom nu utnyttjar du endast 1 minnes kanal och för således sämre prestanda. läste du inte manualen? :/ detta har varit standard sen 2008 eller 2009 att man ska sätta dom i varannan slot för dual channel

Dom ska sitta i varannan slot så att säga. blå-blå eller vit-vit, inte blå-vit/ vit-blå

Om du ska köpa dig en antec kuhler 620 så sätt minnena i blå-blå.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Minnena ska sitta i samma färg på slotsen. Så som du satt dom nu utnyttjar du endast 1 minnes kanal och för således sämre prestanda. läste du inte manualen? :/ detta har varit standard sen 2008 eller 2009 att man ska sätta dom i varannan slot för dual channel

Dom ska sitta i varannan slot så att säga. blå-blå eller vit-vit, inte blå-vit/ vit-blå

Om du ska köpa dig en antec kuhler 620 så sätt minnena i blå-blå.

som du läser så har jag en asrock moderkort, när jag sätter i den första blå så får jag kod 45 som inte finns med i manuelen, vet ej vad det är för fel, och när jag använder den första vit (bredvid den blåa som inte funkar) så får jag koden 30...

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

som du läser så har jag en asrock moderkort, när jag sätter i den första blå så får jag kod 45 som inte finns med i manuelen, vet ej vad det är för fel, och när jag använder den första vit (bredvid den blåa som inte funkar) så får jag koden 30...

Hmm, låter konstigt. Manualen säger ju att man ska sätta i antingen bägge blå eller bägge vita om man har två minnesstickor.

Hittade kod 45 på ett tyskt forum, har med minne att göra, här är översatt textstycke:

"The error code 45 (= DRAM Training error) indicates incompatibilities in terms of memory, possibly could be a problem with the IMC (memory controller to the CPU) exist, the error code is not explicit in this respect, but has generally "only" memory problems out. "

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Hmm, låter konstigt. Manualen säger ju att man ska sätta i antingen bägge blå eller bägge vita om man har två minnesstickor.

Hittade kod 45 på ett tyskt forum, har med minne att göra, här är översatt textstycke:

"The error code 45 (= DRAM Training error) indicates incompatibilities in terms of memory, possibly could be a problem with the IMC (memory controller to the CPU) exist, the error code is not explicit in this respect, but has generally "only" memory problems out. "

och vad menas med det ?

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

och vad menas med det ?

Problem med att minnena inte fungerar till 100% med moderkortet i alla platser. Kan ha blivit fel i moderkortet, eller så kanske man måste nolla bios eller liknande när man byter position.

Prova att bara ha ett minne i, och testa alla fyra platserna, en i taget och se om det blir fel då med eller om det går att starta upp.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Problem med att minnena inte fungerar till 100% med moderkortet i alla platser. Kan ha blivit fel i moderkortet, eller så kanske man måste nolla bios eller liknande när man byter position.

Prova att bara ha ett minne i, och testa alla fyra platserna, en i taget och se om det blir fel då med eller om det går att starta upp.

har testat med att köra ett minne i varje slot, får kod 45 i den första blåa vid processorn..

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I5-2500K @ 4.4Ghz GPU: GTX670 Ram: 8GB Ram 1600Mhz 9-9-9-24

Permalänk
Medlem

nja har kommit fram till att jag ska köpa antec 920 vattenkylning

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

har testat med att köra ett minne i varje slot, får kod 45 i den första blåa vid processorn..

Reklamera isf moderkortet, om det är garanti kvar vill säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

som du läser så har jag en asrock moderkort, när jag sätter i den första blå så får jag kod 45 som inte finns med i manuelen, vet ej vad det är för fel, och när jag använder den första vit (bredvid den blåa som inte funkar) så får jag koden 30...

jag äger samma moderkort och det funkar felfritt och ja du har satt dina minnen fel och du behöver verkligen ingen vattenkylning om du bara ska klocka till 4.5ghz, kör hellre på något tystare alternativ från noctua