Permalänk

värmeproblem med vattenkylning

halloj! har just skaffat vattenkylning, 240radiator,EK block, ek 4.0 pump hittils. använder kylpasta men ligger fortf på 97grader enl bios och 84enl speedfan.
helt oklockat! förstår verkligen inte varför det blir såhär :S

Permalänk
Skrivet av jaghetermicke:

halloj! har just skaffat vattenkylning, 240radiator,EK block, ek 4.0 pump hittils. använder kylpasta men ligger fortf på 97grader enl bios och 84enl speedfan.
helt oklockat! förstår verkligen inte varför det blir såhär :S

För det första, Speedfan = skit
HWmonitor är det du ska använda.

Varför jag tror det blir så satans varmt är pga luft i systemet/felmontering (säker på att du har av-luftat och att du har cirkulation i systemet?)

Permalänk
Skrivet av Tedwallpro:

För det första, Speedfan = skit
HWmonitor är det du ska använda.

Varför jag tror det blir så satans varmt är pga luft i systemet/felmontering (säker på att du har av-luftat och att du har cirkulation i systemet?)

100% säker på cirkulation, har liiiite luft men det är ytterst små mängder. det är väldigt nytt system och det är ej helt slutet än. kan det va felmontering utav blocket? har skruvat åt "diagonalt" och i omgångar tills det suttit riktigt hårt.

Permalänk
Skrivet av jaghetermicke:

100% säker på cirkulation, har liiiite luft men det är ytterst små mängder. det är väldigt nytt system och det är ej helt slutet än. kan det va felmontering utav blocket? har skruvat åt "diagonalt" och i omgångar tills det suttit riktigt hårt.

luta datorn ~45grader fram och tillbaka på alla håll, kan vara så att du har en luftbubbla i vattenblocket. Annars är det bara och montera om hela blocket!

(ta och kontrollera tempen med HWmonitor först dock)

Permalänk
Skrivet av Tedwallpro:

luta datorn ~45grader fram och tillbaka på alla håll, kan vara så att du har en luftbubbla i vattenblocket. Annars är det bara och montera om hela blocket!

(ta och kontrollera tempen med HWmonitor först dock)

tar o fixar fram sista anslutningen innan jag grejjar mer, hwmonitor visade samma som speedfan så värdenna är sanna, men 100 grader är väl fruktansvärt högt för vattenkylning :S

Permalänk
Medlem

Testat att montera om blocket? Kan ju även vara felande temperatursensorer...

Permalänk
Skrivet av Applet:

Testat att montera om blocket? Kan ju även vara felande temperatursensorer...

kände på backplaten, den var varm. visa saker flimrade även endel, kan verkligen luftbubblor göra såhär???

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaghetermicke:

kände på backplaten, den var varm. visa saker flimrade även endel, kan verkligen luftbubblor göra såhär???

är 240rad'en bara till cpun? Eller till hela systemet?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Luftbubblor kan blockera att det inte cirkulerar bra.

T.ex när vi löder på rundgång på ventiler och släpper på vatten från både a och b så kan luften stanna högst upp i rundgången och det blir tvärstopp.

"det är väldigt nytt system och det är ej helt slutet än"
Hmm fattar jag det fel eller kör du inte det riktigt monterat?

Gör ommoch gör rätt isåfall

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av jaghetermicke:

kände på backplaten, den var varm. visa saker flimrade även endel, kan verkligen luftbubblor göra såhär???

Kan, kan det väll. Om ditt block innehåller 70 % luft låt oss säga. som en bubbla som inte kommer ur. dvs 30% av resterande yta passerar vattnet, gör kylförmågan blir avsevärt sämmre.

Detta är bara ett exempel.

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

Luftbubblor kan blockera att det inte cirkulerar bra.

T.ex när vi löder på rundgång på ventiler och släpper på vatten från både a och b så kan luften stanna högst upp i rundgången och det blir tvärstopp.

"det är väldigt nytt system och det är ej helt slutet än"
Hmm fattar jag det fel eller kör du inte det riktigt monterat?

Gör ommoch gör rätt isåfall

allt är anslutet korrekt. förutom slangen till toppen utav reservoaren, då jag ej har någon anslutning till den! detta skapar luftbubblor

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaghetermicke:

allt är anslutet korrekt. förutom slangen till toppen utav reservoaren, då jag ej har någon anslutning till den! detta skapar luftbubblor

Jag förstår inte riktigt hur du menar. En reservoar brukar vara ett effektivt sätt att bli av med luftbubblor. Hur har du kopplat? Kommer vatten in i reservoaren ovanifrån och sprutar ner mot vattenytan? Är det det som orsakar luftbubblor?

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Skrivet av QL:

Jag förstår inte riktigt hur du menar. En reservoar brukar vara ett effektivt sätt att bli av med luftbubblor. Hur har du kopplat? Kommer vatten in i reservoaren ovanifrån och sprutar ner mot vattenytan? Är det det som orsakar luftbubblor?

Precis så ja! Behöver nog även anti-turbulens mod

Permalänk
Medlem

Har du rätt flöde genom blocket? Vissa block har flödesriktning. Alltså att du måste koppla rätt på själva blocket. Kolla manualen till blocket för att se om du kopplat rätt.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaghetermicke:

Precis så ja! Behöver nog även anti-turbulens mod

Du undviker bubblor genom att t.ex. släppa in och ta ut vattnet i reservoarens botten. Om vattenstrålen sprutar fritt och träffar den fria ytan blandas luft in vilket du vill undvika.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Skrivet av QL:

Du undviker bubblor genom att t.ex. släppa in och ta ut vattnet i reservoarens botten. Om vattenstrålen sprutar fritt och träffar den fria ytan blandas luft in vilket du vill undvika.

Låter logiskt tack för tipset!