Permalänk
Medlem

CPU och Moderkort

Tycker det är kanon att man kan vända sig till experter när man har lite frågor.

Maskinen som står hemma börjar bli risig och har några år på nacken. Spelar ganska mkt spel och redigerar semester filmer och liknande på min fritid. Jag försöker hänga med hardware djungeln med alla nya saker som kommer men nu börjar jag tappa fattningen.

Jag ska köpa ett nytt moderkort och en ny CPU för gaming och undrar nu vad det är som gäller. Jag har ett Nvidia 580 kort i dagsläget och behöver jag inte byta ut det så gör jag inte det. 5-6 tusen kr ligger min budget på för dessa två komponenter men kommer jag undan billigare så är det bara en bonus

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1807410/2012-05-15

Ivy bridge med tillhörande moderkort och dessutom möjlighet till SLI. Du skulle kunna köpa Ivy i5 eller sandy i5/i7 och beroende på vad du är ute efter.
i7 sandy/ivy har hyperthreading vilket i dagsläget inte ger någon nämnvärd prestanda boost för spel för de extra kronorna du betalar men kanske gör så i framtiden? i5 sandy/ivy är spelprocessorn som dock inte är bättre än i7, bara billigare. Det känns lite trist att inte köpe Ivy när dessa har lanserats tycker jag. Men prestandaskillnaden verkar inte vara så stor.

De resterande pengarna kan du lägga på ett till GTX 580. Moderkortet lämpar sig väl för att köra SLI ser det us om på bilderna (avstånd mellan de två korten). Jag skulle dock inte välja det moderkortet om jag ville syssla med överklockning av processorn då det eventuellt kan vara problematiskt/omöjligt att höja Vcore i bios på det moderkortet. (enda referens jag har på det är ett omdöme på INET)

Visa signatur

Lägenheten: i72600k @ 3.4 GHz; HD 7970; 8 GB ram; Cooler Master HAF 922.
Frugans: AMD phenom2 X4 955 @ stock; HD5850; 4GB ram; antec skitchassi
Sommarstugan: i3 540 @ 4.3 GHz; HD 5850; 4 GB ram; Cooler Master CM storm

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar.

Jag gick in kolla mina gamla ordrar. Jag är inte säker om jag behöver uppgradera, Det var inte så dåligt som jag trodde kanske. eller vad säger ni ?

inköpt 2009
CPU: Intel Core? i7 920 Quad Processor 8MB, Boxed
Minne: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24
Moderkort: ASUS P6T, X58, Socket-1366 DDR3, ATX, SLI&CrossFireX, Firewire, GbLAN, 3xPCI
Grafikkort: Nvidia 580 med CUDA 2 eller vad det heter

Permalänk
Medlem
Skrivet av h4mmar:

Tack för snabbt svar.

Jag gick in kolla mina gamla ordrar. Jag är inte säker om jag behöver uppgradera, Det var inte så dåligt som jag trodde kanske. eller vad säger ni ?

inköpt 2009
CPU: Intel Core? i7 920 Quad Processor 8MB, Boxed
Minne: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24
Moderkort: ASUS P6T, X58, Socket-1366 DDR3, ATX, SLI&CrossFireX, Firewire, GbLAN, 3xPCI
Grafikkort: Nvidia 580 med CUDA 2 eller vad det heter

Överklocka cpun så kommer du knappt att märka någon skillnad mot sandy-/ivy-bridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[Qvist:

;12275108']Överklocka cpun så kommer du knappt att märka någon skillnad mot sandy-/ivy-bridge.

Låter spännande. Något program du rekommenderar ?

Permalänk
Skrivet av h4mmar:

Låter spännande. Något program du rekommenderar ?

Kör det via bios istället och inte program blir mycket stabilare då

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av h4mmar:

Låter spännande. Något program du rekommenderar ?

BIOS?

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk

du behöver inte uppgraera något dock om du kör intel kylare kan du byta ut den till något bättre för runt 600kr och då kan du klocka som en galning inte att rekomendera att klocka med vanlig stock kylare som det kallas.

du behöver inga program för att klocka.. men nog bäst att du är påläst

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrian_cool69:

du behöver inte uppgraera något dock om du kör intel kylare kan du byta ut den till något bättre för runt 600kr och då kan du klocka som en galning inte att rekomendera att klocka med vanlig stock kylare som det kallas.

du behöver inga program för att klocka.. men nog bäst att du är påläst

Ja det låter ju inte helt fel faktiskt. Vilken kylare ska det vara för det är nog den som kom till Intel`s CPU. Det jag vet är att den låter som ett kärnkraftverk

Var kan jag läsa upp mig på att klocka just denna CPU, eller någon sorts guide kanske så jag inte förstör något.

Tackar för alla fina svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av h4mmar:

Ja det låter ju inte helt fel faktiskt. Vilken kylare ska det vara för det är nog den som kom till Intel`s CPU. Det jag vet är att den låter som ett kärnkraftverk

Var kan jag läsa upp mig på att klocka just denna CPU, eller någon sorts guide kanske så jag inte förstör något.

Tackar för alla fina svar!

Jag skulle rekomendera den här kylaren som finns i flera olika färger.

Här kan du läsa om hur du överklockar din cpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[Qvist:

;12275515']Jag skulle rekomendera den här kylaren som finns i flera olika färger.

Här kan du läsa om hur du överklockar din cpu

Kanon tack för info. Har du någon erfarenhet från denna fläkt ? När den är insatt är det bara att följa guiden jag fick till pungt och prickar. Lite rädd att överklocka då jag inte jag gjort något sådant innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av h4mmar:

Kanon tack för info. Har du någon erfarenhet från denna fläkt ? När den är insatt är det bara att följa guiden jag fick till pungt och prickar. Lite rädd att överklocka då jag inte jag gjort något sådant innan

Nej det har jag inte men den har fått bra betyg i flera tester bland annat här på sweclockers.