hjälp! Oklockad 3770k ger enorm värmeutveckling vid test i Prime 95

Permalänk
Medlem

hjälp! Oklockad 3770k ger enorm värmeutveckling vid test i Prime 95

Tja!

Har just bygget en ny rigg med IB 3770k (oklockad), 650w nätagg, 16gb ddr 3 ram corsair vengeance, 120 gb ssd, 2x 500 gb hdd sata 2, radeon hd 5770, P8z77-v pro mobo. Till detta köpte jag ett NZXT H2 chassi med 2st 120mm fläktar fram och 1st 120mm fläkt bak vilket jag förstod skulle ge bra kylning.
Min 3770k kyls med fläkten som medföljer och jag har provat att tagit loss den och satt dit den igen.

Temperaturen vid idel ligger på cirka 29-40 grader vilket jag förstått är rätt normalt, men så fort jag startar prime 95 ökar temperaturerna på cirka 1 minut till 78,82,82,78 varvid jag valde att stänga av stresstestet. temperaturen gick då ner på cirka 2-3 sekunder till 40-50 grader igen.

Är det normalt att temperaturerna ska sticka iväg så här?!
någon annan som har detta problem samt vad bör jag göra för att få ner tempsen, vill gärna ha runt 60 i load oklockad.

Har aldrig varit med om liknande temperatur eskalering, känns som jag måste investera i vattenkylning eller fler fläktar innan lägenheten brinner upp

Permalänk
Vila i frid

Då 100 grader är gränsen för trottling i cpun så funkar det med ca 80 grader - eller så köper du en snikig https://www.inet.se/produkt/5321807/cooler-master-hyper-tx3 för 200 spänn och sänker tempen ca 25 grader. Jag kör med den kylaren i min rigg.

Permalänk
Medlem

Ok jag vågar inte ens tänka på vad jag skulle hamnat på om jag inte stängt av testet efter 1 minut. om den dubblades på den tiden skulle jag nog nå 100 iaf på några timmar

Får nog bli ny kylpasta, ny fläkt och en extra fläkt i chassit så löser sig nog detta.

En annan sak jag funderar över är hur viktigt det är att kylpastan hamnar över hela cpuns värmespridare, kylpastan e ju redan förmonterad på fläkten man får med och den täckte inte exakt hela värmespridaren kan det också göra så att temperaaturerna ökade så pass? det är ju inte långt ifrån hela men samtidigt är den inte helt täckt

första datorn jag bygger så har inte så bra koll men tycker något e konstigt om man hamnar på 80 grader efter 1 min med prime 95 inte ens min gamla intel core 2 quad Q9400 hade de temperaturerna i prime, å då körde jag mini atx chassi och hade bara 2 fläktar i det (standard hp burk)

Permalänk
Medlem

Jag har också H2 chassit med Hyper TX3 fast 3570k som processor, min kylare sitter inte rätt på cpu:n tror jag för vid idle ligger den i 50-55 idle och vid prime/bf3 så går den upp mot 100C så jag vågar inte spela.
Har installerat om den flera gånger men får samma resultat, köp inte denna kylare, köp en med backplate till moderkortet så du vet att den sitter tight o bra ex : https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e...

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

när jag spelar med min 3570K går den upp till 50-55C är det normalt eller? Jag har 6 extra fläktar. på vilken grad (C) rekommenderar ni som MAX?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

när jag spelar med min 3570K går den upp till 50-55C är det normalt eller? Jag har 6 extra fläktar. på vilken grad (C) rekommenderar ni som MAX?

Jag skulle säga 80-90C och efter det får du stänga av eller höga fläkt hastigheten till max.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Jag skulle säga 80-90C och efter det får du stänga av eller höga fläkt hastigheten till max.

alltså 50-55 C är ingen fara för cpun?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem

Nej absolut inte, det är helt okej.
Går den upp till 50-55 vid spelande?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Nej absolut inte, det är helt okej.
Går den upp till 50-55 vid spelande?

Den går upp till 50C men när jag minimerar spelet och surfar blir den 55C

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

alltså 50-55 C är ingen fara för cpun?

pffftt.. 50-55 är ingenting för en Intel CPU. Så nej. Helt normalt.. så länge tempen håller sig under 70-80 vid load, så är det rätt lugnt.

Stock kylaren från Intel är också rätt minimalistisk. Den brukar hålla sig runt 40-50 grader vid idle. Och 70-80 vid load. Varierar beroende på chassi ventilation.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

Man måste juh inte köpa en ny kylare, räcker med att rensa damm och byta ut kylpastan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

Man måste juh inte köpa en ny kylare, räcker med att rensa damm och byta ut kylpastan.

TS verkar ju ha byggt en ny rigg så att behöva damma av den direkt ur box verkar ju lustigt hehe... dags för en RMA kanske? skämt åsido..

om du har råd så kör en annan kylare till din rigg. stockkylare som följer med cpu är inga höjdare om du ska hålla temps nere..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Tja!

Tack för svaren!
Skulle dock vilja ha fler exempel på bra fläktar pris max 700, som passar med min setup utan att behöva köpa nya minnen eller mixtra med flänsarna på minnena.
Kör som sagt p8z77-v PRO med 16 gb corsair vengeance xms3 med kylflänsar se länk.

Minnena:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/126090-corsair_xms3_v...

Permalänk
Skrivet av Oldvikingschool:

Man måste juh inte köpa en ny kylare, räcker med att rensa damm och byta ut kylpastan.

Då det inte ens är en månad sen Ivy Bridge släpptes så verkar det nog lite extremt att rensa damm ur CPU kylarn och byta kylpasta nu

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Sandy Bridge verkar bättre för dem som vill pressa CPU:erna... Väldans vad värmeproblem nya Intel har.. :/

Permalänk

Känt problem med IB. ny (sämre) kylpasta mellan chippet och värmespridaren har medfört mycket sämre kylning. Dåligt gjort av intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leaz:

Tja!

Tack för svaren!
Skulle dock vilja ha fler exempel på bra fläktar pris max 700, som passar med min setup utan att behöva köpa nya minnen eller mixtra med flänsarna på minnena.
Kör som sagt p8z77-v PRO med 16 gb corsair vengeance xms3 med kylflänsar se länk.

Minnena:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/126090-corsair_xms3_v...

Skulle t.ex nocuta nh u9b få plats med dessa minnen? Borde köpt lågprofil http://www.inet.se/produkt/6308718/noctua-nh-u9b-se2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leaz:

Tja!

Tack för svaren!
Skulle dock vilja ha fler exempel på bra fläktar pris max 700, som passar med min setup utan att behöva köpa nya minnen eller mixtra med flänsarna på minnena.
Kör som sagt p8z77-v PRO med 16 gb corsair vengeance xms3 med kylflänsar se länk.

Minnena:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/126090-corsair_xms3_v...

http://www.sweclockers.com/recension/14710-processorkylare-vi...

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leaz:

Tack för svaren!
Skulle dock vilja ha fler exempel på bra fläktar pris max 700, som passar med min setup utan att behöva köpa nya minnen eller mixtra med flänsarna på minnena.
Kör som sagt p8z77-v PRO med 16 gb corsair vengeance xms3 med kylflänsar se länk.

Minnena:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/126090-corsair_xms3_v...

Om du inte har bråttom kan du mejla tillverkaren av kylaren och fråga om det passar ditt moderkort/minnen. Värt att nämna är höjden norrbryggans kylflänsar och minnen samt längd/bredd på arean runt cpu sockeln (innan flänsar/minnen tar vid).

Jag hade stora problem att hitta en kylare för ett äldre moderkort men efter lite mejlande med Noctua och Scytche kom vi fram till en lösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leaz:

Tja!

Tack för svaren!
Skulle dock vilja ha fler exempel på bra fläktar pris max 700, som passar med min setup utan att behöva köpa nya minnen eller mixtra med flänsarna på minnena.
Kör som sagt p8z77-v PRO med 16 gb corsair vengeance xms3 med kylflänsar se länk.

Minnena:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/126090-corsair_xms3_v...

Skrivet av Ecfor:

Om du inte har bråttom kan du mejla tillverkaren av kylaren och fråga om det passar ditt moderkort/minnen. Värt att nämna är höjden norrbryggans kylflänsar och minnen samt längd/bredd på arean runt cpu sockeln (innan flänsar/minnen tar vid).

Jag hade stora problem att hitta en kylare för ett äldre moderkort men efter lite mejlande med Noctua och Scytche kom vi fram till en lösning

Bra tips just mailat då får man ju med säkerhet en bra lösning

Permalänk
Medlem

Värt att tillägga att Prime95 är ju ett torture-test för processorn och den kommer aldrig bli så varm i ett spel eller annan belastad mjukvara.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Herregud så folk överdriver altså. Sedan NÄR skulle det vara lungt att en processor ligger och puffar 70-80C 24/7?
Ja, någon gång då och då kan man köra runt 70-80C i flera dagar. Men ni får det att låta som en standard och att det är okej.
Det är _inte_ okej..

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Värt att tillägga att Prime95 är ju ett torture-test för processorn och den kommer aldrig bli så varm i ett spel eller annan belastad mjukvara.

Ja självklart men skulle ju va trevligt att kunna skruva upp den några MHz om det krävs framtiden samt att den kanske blir tystare med ny fläkt samtidigt som låga temperaturer e väll att föredra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Synd att man köpte de högsta minnena som går att ha kanske får bli vattenkylning ist.
H2O 620 ser ju prisvärd ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Herregud så folk överdriver altså. Sedan NÄR skulle det vara lungt att en processor ligger och puffar 70-80C 24/7?
Ja, någon gång då och då kan man köra runt 70-80C i flera dagar. Men ni får det att låta som en standard och att det är okej.
Det är _inte_ okej..

105C är max innan den börjar throttla. 70-80C ska inte vara några problem för 24/7-användning av en ivy bridge CPU.

Permalänk
Skrivet av Leaz:

Synd att man köpte de högsta minnena som går att ha kanske får bli vattenkylning ist.
H2O 620 ser ju prisvärd ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Är minnena Corsair Vengeance? Isåfall kan du köra med en Noctua NH-C14, om du låter bli att montera den undre fläkten.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

alltså 50-55 C är ingen fara för cpun?

Det är typ min i idle

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Phanteks P500A | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

corsair h80 tycker jag är ett vettigt alternativ då få luftkylare passar dina höga ramminnen http://cdon.se/hemelektronik/corsair_cooling_hydro_h80_cpu-ky... glöm inte rabattkod SWEC1205

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Om det är trångt kring sockeln så är ju ett slutet vattensystem en bra idé, de ligger bra till i pris/prestanda och är relativt tysta.
När det gäller kylpasta så ska det vara en liten klick (okokt riskorn) i mitten av processorn, man behöver inte (ska inte) smeta ut det över hela värmespridaren, själva processorn sitter ju i mitten och är en bråkdel av hela värmespridaren. Pastan smetas ut när man trycker dit kylaren.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av shauni:

105C är max innan den börjar throttla. 70-80C ska inte vara några problem för 24/7-användning av en ivy bridge CPU.

Visa mig stöd som bevisar det.
Nej precis, det finns inte. Så hur kan du påpeka det?
Nuff said.

Visa signatur

Star Citizen ❤