Gamla vanliga frågan om vad man ska välja^^, moderkort denna gången.

Permalänk
Medlem

Gamla vanliga frågan om vad man ska välja^^, moderkort denna gången.

Jag har länge velat bygga ihop en egen dator och det börjar nu bli aktuellt.
Har blickat in mig på någon utav de billigare i5 processorerna, kollat lite på 2400, 1155 socket. Sen blir det nog ett Geforce GTX 550ti
och en ssd disk. På 128gig. Sist men inte minst 4 eller 8 gig ram. Då undrar jag: Vilket moderkort funkar bäst till detta?, någon särksild kretstyp? Lite dålig på det här med moderkort men det ska ju tydligen inte va vilket skit som helst för då används inte processorn fullt, (ungefär vad jag vet just nu).
Annars är jag inte så kräsen på moderkortet, bara det funkar med delarna jag vill ha i och har det vanliga: usb portar (minst 4s)t, ljudkort och nätverkskort.

Tack på förhand

Permalänk

http://www.inet.se/produkt/1902048/gigabyte-ga-990fxa-ud5 tänkte köpa själv vet inte om det är det du vill ha men men

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabbelucious:

http://www.inet.se/produkt/1902048/gigabyte-ga-990fxa-ud5 tänkte köpa själv vet inte om det är det du vill ha men men

am3+ moderkort han ska ha en 1155 rigg

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

btw din budget är ?
kan nämligen plocka ihop ett paket på inet som har en cpu som du kanske kan klocka om du har ca 8500 kr att spendera eller om du ska ha en simpel dator som helt enkelt funkar och spela på i två tre år innan du behöver tänka på att upgradera under 8500 kr knaske går men då blir de ingen ssd om det är fokus på prestanda spel och benchmarks som mäter cpu o gpu

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1810102/skapligt-system-elle...

plockade och hade mig en stund nu men detta kanske kan vara något det är atx storlek på chassie och moderkort med z68 chipset stöder allt som den cpun som sitter med i paketet kan göra så den är ju lite större och lite billigare på T ex chassie men du får en klockningsbar cpu som med rätt kylning kommer över 4.2 ghz utan problem och nätagget är lite overkill men varför inte ta det säkra före det osäkra (dessutom modulärt nätagg så du slipper kablar som ligger i lådan och tynger ner och kontakter som inte används samt som stoppar en del luftflöde på vissa platser.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Oj, de gick snabbt typ 20 min å massor me svar, love sweclockers ppl. Okej nu ska vi se. Hade väll tänkt bygga ihop datorn efter lönen av sommarjobben. Har "låtsas köpt" delarna på komplett och kollat vad det kostat och de har la blitt strax under 7000 med alles,( har då inte kollat särskilt på moderkortet), jo jag tänkte väll mig den lite billigare varianten av dator, min flickvän lirar en del Sims 3 därav vill ja pröva ssd disken, själv provar jag alla möjliga spel, men är inte superkräsen på att alltid kunna ha högsta grafik, så om datorn blir lite old med åren e inte hela världen. Men tack för ihopplocket mini-z1994, det ser rätt nice ut Enda grejen ja funderar på där e hårddisken, har sett att agilityn e rätt populär men har inte läst ngn recension om den. Inga problems me den som du vet?
Sen en lite newbie fråga. När man köpt alla dessa komponenter och ska bygga datorn själv, måste man typ köpa extra fläktar, skruvar, sladdar annat?? Ska läsa mer nogrant om sådant och lite tips på när man bygger men när en endå har expertpanelen här så ^^

Permalänk
Medlem

Har haft bra erfarenhet av Gigabytes UD-serie. Titta in dig på Z77-UD4, om din budget tillåter (annars må UD3 vara ett helt okej alternativ).

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffe90:

Enda grejen ja funderar på där e hårddisken, har sett att agilityn e rätt populär men har inte läst ngn recension om den. Inga problems me den som du vet?

OCZ i allmänhet och Agility i synnerhet har haft en massa strul.

Verkar onödigt med en gammal 2500K om man inte ska överklocka... Sen var det skumma minnen, CL 11 är ingen höjdare... (och nätagg även om jag gillar Delta Electronics).

Ett annat förslag: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1810078/2012-05-15

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffe90:

Oj, de gick snabbt typ 20 min å massor me svar, love sweclockers ppl. Okej nu ska vi se. Hade väll tänkt bygga ihop datorn efter lönen av sommarjobben. Har "låtsas köpt" delarna på komplett och kollat vad det kostat och de har la blitt strax under 7000 med alles,( har då inte kollat särskilt på moderkortet), jo jag tänkte väll mig den lite billigare varianten av dator, min flickvän lirar en del Sims 3 därav vill ja pröva ssd disken, själv provar jag alla möjliga spel, men är inte superkräsen på att alltid kunna ha högsta grafik, så om datorn blir lite old med åren e inte hela världen. Men tack för ihopplocket mini-z1994, det ser rätt nice ut Enda grejen ja funderar på där e hårddisken, har sett att agilityn e rätt populär men har inte läst ngn recension om den. Inga problems me den som du vet?
Sen en lite newbie fråga. När man köpt alla dessa komponenter och ska bygga datorn själv, måste man typ köpa extra fläktar, skruvar, sladdar annat?? Ska läsa mer nogrant om sådant och lite tips på när man bygger men när en endå har expertpanelen här så ^^

Jag skulle ha köpt från inet, gratis frakt för oss :D,
Glöm inte kylpasta, esd.armband och kanske en cpu kylare.då de som följer med brukar inte vara jätte lyckade

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

oooh gillar era ihopplock den sista där såg mycket lovande ut, passar min budget mycket bra. Men vad menar ni med gratis frakt för oss, vilka e "oss"? de där armbandet fattar jag , men e de nödvändgt med cpu kylare och pasta? så den som följer med kommer inte räcka? sen har ja sett lite i debatten om ivys varma cpuer inte bättre med sandy? lr funkar de bra å lösa me å köpa te en cpu kylare?
sist då undrar ja över de här med grafikkorten, de e ju många olika tillverkare å priserna varierar en del, ere ngn i geforce 550ti gruppen man inte ska välja lr funkar det med vilken som? är ute efter den billigaste mest problemfria utav 550ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffe90:

oooh gillar era ihopplock den sista där såg mycket lovande ut, passar min budget mycket bra. Men vad menar ni med gratis frakt för oss, vilka e "oss"? de där armbandet fattar jag , men e de nödvändgt med cpu kylare och pasta? så den som följer med kommer inte räcka? sen har ja sett lite i debatten om ivys varma cpuer inte bättre med sandy? lr funkar de bra å lösa me å köpa te en cpu kylare?
sist då undrar ja över de här med grafikkorten, de e ju många olika tillverkare å priserna varierar en del, ere ngn i geforce 550ti gruppen man inte ska välja lr funkar det med vilken som? är ute efter den billigaste mest problemfria utav 550ti

med "oss" menar han nog alla vi på sweclockers, då sweklockare(?) har fraktfritt från inet.se
https://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...
en annan cpu kylare är inte nödvändigt (dock mycket trevligare då stock låter den del) samma med ny kylpasta, du får med pasta på kylaren redan men den är allt annat än bra, det är helt klart värt (om du känner du har pengar att spendera på det dvs.) att köpa en ny artic silver 5 eller liknande. Sparar du den tuben har du nog pasta i 2-3 år! eller ja, så länge hade jag min tub allafall.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Avstängd

Detta skull vara ett bättre paket

EDIT: byt moderkort till: http://cdon.se/hemelektronik/mainboard-socket-1155_gigabyte_z...

ifall om detta paket skulle vara intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

H67+ 2500k?...

Intressant mix! (sarcasm)

Edit: Sedan så borde du nog köra en billigare SSD med bra prestanda typ SanDisk SSD Extreme 120GB för 999kr. Eller A-Data 511 120GB för 899kr. I och med att du är 'fattig', så satsa på ett bättre nätagg med lägre effekt. Tänk 500W80+Guld är bättre än 750W80+Brons, nu är det en skarp och löjlig generalisering, men nätagget är väldigt-väldigt viktigt. I och med att TS snackar om datorbygge i sommar, så kan vi inte ge några bra svar. Med det tidsspannet så kan väldigt många priser ändras.

Edit2: Allt handlar om vad du värdesätter, value-for-mony?... Stabilitet vs Kraft osv osv... Hur ställer du dig till begagnat, sjalv så undviker jag begagnat men samtidigt så kan man få väldigt bra deals ifall man "vidgar sina vyer"

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hzup:

H67+ 2500k?...

Intressant mix! (sarcasm)

Edit: Sedan så borde du nog köra en billigare SSD med bra prestanda typ SanDisk SSD Extreme 120GB för 999kr. Eller A-Data 511 120GB för 899kr.

bara för du sa det så kan han välja bort moderkortet och välja denna ist: http://cdon.se/hemelektronik/mainboard-socket-1155_gigabyte_z...

Tänk också på om TS ska köra med 2st kort iframtiden och då måste han byta ut sitt nätdel pga det. 500w räcker inte långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

bara för du sa det så kan han välja bort moderkortet och välja denna ist: http://cdon.se/hemelektronik/mainboard-socket-1155_gigabyte_z...

Tänk också på om TS ska köra med 2st kort iframtiden och då måste han byta ut sitt nätdel pga det. 500w räcker inte långt.

Ser inte att TS nämt något som kan antas betyda att SLI/CF var av intresse. Enda jag läst var motsatsen med

Skrivet av TS:

men är inte superkräsen på att alltid kunna ha högsta grafik

Skrivet av Hzup:

Ser inte att TS nämt något som kan antas betyda att SLI/CF var av intresse. Enda jag läst var motsatsen med

Edit: Fundera på hur mycket pengar du tänker lägga på grafikkortet. I och med att det kan ge en preliminär uppskattning på hur kraftigt nätagg du behöver. Troligtvis så lär ju P67 Moderkorten vara billiga i sommar. Men som sagt, återkom när det närmar sig.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips gott med många ideer, ska kolla lite på era förslag så får vi se vart det bär av efter sommarlönen

Edit: Javisst, jag skall återkomma när pengarna finns i hand, tänkte bara spåna igång lite ideer och tankar, sen så lär jag mig mycket genom å kolla på era förlsag, ideer, råd och rön osv. Så vi höres mer efter sommaren om denna frågan
Det va bara de där med grafikkortet som ja skrev tidigare. Är det någon tillverkare man skall undvika / föredra.

Permalänk
Medlem

Jag skulle välja en "K" modell alla dagar i veckan. Då möjligheten till överklockning finns i framtiden. Men det är ju jag det.

Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffe90:

Tack för alla tips gott med många ideer, ska kolla lite på era förslag så får vi se vart det bär av efter sommarlönen

Edit: Javisst, jag skall återkomma när pengarna finns i hand, tänkte bara spåna igång lite ideer och tankar, sen så lär jag mig mycket genom å kolla på era förlsag, ideer, råd och rön osv. Så vi höres mer efter sommaren om denna frågan
Det va bara de där med grafikkortet som ja skrev tidigare. Är det någon tillverkare man skall undvika / föredra.

Det som skiljer på grafikkorten är ju mest vilken typ av kylare de har. Själv är jag mycket nöjd med ljudnivån på just ASUS DirectCU-kort, men både MSI och Sapphire har väl bra modeller också.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX