Permalänk
Medlem

Tyst CPU-kylare

Ska köpa en CPU-kylare, då intels original-kylare lät på tok för mkt på lägsta möjliga varvtal.

Kravet är att den ska vara så tyst som möjligt, kyleffekt spelar (nästan) ingen roll.
Ett plus är om den inte är allför stor och inte väger alltför mkt, mao vill inte ha nåt passivt åbäke i lådan.

Dessa är mina bästa förslag hittils:

  • Scythe Katana 3

  • Scythe Shuriken

  • Cooler Master Hyper 212 Evo

  • Cooler Master GeminII M4

  • Scythe Kozuti

  • Scythe Big Shuriken 2

  • Zalman CNPS8900 Quiet

http://prisjakt.nu/produkt.php?j=420504,311448,1008748,108642...

Nån som har nån erfarenhet av någon av dessa? Känns inte riktigt som att man kan lita på tillverkarnas angivelser.

Visa signatur

Intel Core i3-2100T 2.5GHz, Asus P8Z68-V, OCZ Agility 3 60GB SSD, Corsair XMS3 Vengeance DDR3 1.6GHz 16GB, Be-Quiet Pure Power L7 300W, Fractal Design Define R3, idle 60W

Permalänk

Noctua är ett märke som är kända för sin kvalite och framförallt sina Tysta fläktar och CPU-kylare. Problemet har alltid varit priset på deras produkter men då du inte nämner något angående det så kan jag bara rekommendera deras kylare. Här har du en stor men inte alltför stor kylare och som vanligt med Noctua handlar det om en extremt tyst kylare med bra kylförmåga: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=482591

Visa signatur

Dator:
Antec P280 | I7 6700K | GTX 980 Ti | 16 GB 2133Mhz DDR4
Skärm: LG UM95 34UM95
Ljud: Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Hyper 212 brukar vara tysta på lägsta varvtal.
Hur tyst du behöver det vet jag dock inte.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag fick hem min Hyper 212 Evo för 2 dagar sen. Den är skit bra! Innan körde jag stockkylaren på 4ghz och då gick tempen upp till 70-78 i load. Med 212 når den inte mer än 60c i load på 4,5ghz. Köp den! Jag tycker inte att den låter mycket. Det enda jag hör är egentligen mina GPU fläktar

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_PC_Gamer:

Problemet har alltid varit priset på deras produkter men då du inte nämner något angående det så kan jag bara rekommendera deras kylare.

Inga problem att lägga ut några hundringar extra, men då ska jag vara rätt övertygad om att den är den allra tystaste.

Skrivet av Rydisen:

Hyper 212 brukar vara tysta på lägsta varvtal.
Hur tyst du behöver det vet jag dock inte.

Skrivet av KlyfftPotatis:

Jag fick hem min Hyper 212 Evo för 2 dagar sen. Den är skit bra! Innan körde jag stockkylaren på 4ghz och då gick tempen upp till 70-78 i load. Med 212 når den inte mer än 60c i load på 4,5ghz. Köp den! Jag tycker inte att den låter mycket. Det enda jag hör är egentligen mina GPU fläktar

Isf verkar de hetaste kandidaterna i dagsläget vara:

  • Cooler Master Hyper 212 Evo

  • Scythe Kozuti

Vore intressant om någon har erfarenhet av den senare?

Visa signatur

Intel Core i3-2100T 2.5GHz, Asus P8Z68-V, OCZ Agility 3 60GB SSD, Corsair XMS3 Vengeance DDR3 1.6GHz 16GB, Be-Quiet Pure Power L7 300W, Fractal Design Define R3, idle 60W

Permalänk
Medlem

Om du planerar att byta fläktar och köra PnP (vilket många till slut gör) så är det inte värt att köra på 212+. Då blir det samma pris som Noctuas 120mm torn. Den skulle jag satsa på då du får ett bättre kyltorn med två bra Noctua fläktar och dessutom 6 års garanti!

Sedan finns ju så klart H60 och likn. vattenlösningar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacRyhage:

Om du planerar att byta fläktar och köra PnP (vilket många till slut gör) så är det inte värt att köra på 212+. Då blir det samma pris som Noctuas 120mm torn. Den skulle jag satsa på då du får ett bättre kyltorn med två bra Noctua fläktar och dessutom 6 års garanti!

Sedan finns ju så klart H60 och likn. vattenlösningar..

Varför skulle han planera att byta fläktar och köra PnP? Tillhörande fläkt funkar alldeles utmärkt.

Jag kan rekommendera Hyper 212 Evo! Den är mycket prisvärd. Kozuti har jag tyvärr ingen erfarenhet av, så där kan jag inte göra ett jämförande.

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk

Med din processor i ett relativt stort chassi skulle jag tro att det går att köra vilken större metallklump som helst helt utan fläktar. Alltså passivt. Detta bör utesluta faktorn "tillverkarspecifikationer" då dessa oftast bara anges efter den medföljande fläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irrationell:

Med din processor i ett relativt stort chassi skulle jag tro att det går att köra vilken större metallklump som helst helt utan fläktar. Alltså passivt. Detta bör utesluta faktorn "tillverkarspecifikationer" då dessa oftast bara anges efter den medföljande fläkten.

Låter helt klart intressant. Var väl det som var tanken från början eg, men vågade inte riktigt chansa om HDD (1 mekanisk) skulle ta stryk av litet genomflöde.

Då är det väl dom här som är mest aktuella antar jag:

  • Xigmatek Thor's Hammer S126384W

  • Silverstone NT06-E

  • Zalman CNPS10X Flex

Tanken var:
Antingen aktiv cpu-kylning (litet format för att inte blocka genomströmmningen av de (2) långsamma chassifläktarna),
eller helt passiv (utan chassifläktar) fast då kanske med lite större cpu-kylare.

Vad kan chassitemp/cputemp tänkas bli vid helt passiv?

Visa signatur

Intel Core i3-2100T 2.5GHz, Asus P8Z68-V, OCZ Agility 3 60GB SSD, Corsair XMS3 Vengeance DDR3 1.6GHz 16GB, Be-Quiet Pure Power L7 300W, Fractal Design Define R3, idle 60W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fnosk:

Varför skulle han planera att byta fläktar och köra PnP? Tillhörande fläkt funkar alldeles utmärkt.

"Fungerar alldeles utmärkt" Jasså, för vadå? att driva en 2500k på 5GHz eller en Athlon X2 på standard-klock?

Det jag försöker säga är att hur du än tycker att en 212+ fungerar med stock-fläkten så är det ett faktum att många byter till PnP. Jag säger varken bu eller bä, jag ger ingen åsikt om huruvida stock-fläkten skulle fungera för honom. Bara en sak värd att tänka på att om du någon gång känner för att köpa ett par fläktar till en 212+ så blir det samma prisklass som en Noctua i motsvarande storlek..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacRyhage:

"Fungerar alldeles utmärkt" Jasså, för vadå? att driva en 2500k på 5GHz eller en Athlon X2 på standard-klock?

Det jag försöker säga är att hur du än tycker att en 212+ fungerar med stock-fläkten så är det ett faktum att många byter till PnP. Jag säger varken bu eller bä, jag ger ingen åsikt om huruvida stock-fläkten skulle fungera för honom. Bara en sak värd att tänka på att om du någon gång känner för att köpa ett par fläktar till en 212+ så blir det samma prisklass som en Noctua i motsvarande storlek..

Fungerar alldeles utmärkt för trådskaparens ändamål såklart. Har du läst första inlägget?

Ditt budskap om att totalpriset drar iväg om man köper till två nya fläktar köper jag.

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Skrivet av niglas:

Låter helt klart intressant. Var väl det som var tanken från början eg, men vågade inte riktigt chansa om HDD (1 mekanisk) skulle ta stryk av litet genomflöde.

Då är det väl dom här som är mest aktuella antar jag:

  • Xigmatek Thor's Hammer S126384W

  • Silverstone NT06-E

  • Zalman CNPS10X Flex

Tanken var:
Antingen aktiv cpu-kylning (litet format för att inte blocka genomströmmningen av de (2) långsamma chassifläktarna),
eller helt passiv (utan chassifläktar) fast då kanske med lite större cpu-kylare.

Vad kan chassitemp/cputemp tänkas bli vid helt passiv?

Törs ej svara helt säkert på hur hårddisken kommer att klara sig, jag har heller ingen exakt erfarenhet av just dina komponenter. Däremot har jag passivt kylt en överklockad i3 540 i ett R3 med de två chassifläktarna i lägsta hastighet enl. fläktkontrollern. Processortemperaturer hamnade kring 70 under stresstest och den mekaniska hårddisken höll sig kall. Testade ej hårdbelastning av disken men de komponenter jag hade borde generera mer värme än dina. Förutsatt att du använder integrerad grafik och endast en hårddisk dock.

En tilläggsnotering: Idag använder jag ett mycket mycket mindre chassi men samma komponenter och där blir processortemperaturen mycket högre, trots att klockfrekvensen dragits ner. Det märks dock först efter att själva chassits innertemperatur ökat, vilket tar ett tag, men som aldrig hände i det större R3:t.

Permalänk
Medlem

Scythe Ninja eller Ninja Mini kyler också ganska bra med tyst fläkt.
Annars så finns ju Noctua också och då får man ju med en bra fläkt också.
Zalmans CPU-kylare tycker jag låter mer än de tystare torn-kylarna (Noctua, TRUE, Xigmatek etc).

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Skrivet av niglas:

Inga problem att lägga ut några hundringar extra, men då ska jag vara rätt övertygad om att den är den allra tystaste.

Isåfall är Noctua kylaren den allra tystaste och då jag inte hittade ett ljudtest av kylaren, här är några ljudnivåtester på fläktarna som sitter på den:
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews... (subjektiv)
http://www.youtube.com/watch?v=uuTm9XysZVA
http://www.youtube.com/watch?v=1vrcVb6EhJQ

Visa signatur

Dator:
Antec P280 | I7 6700K | GTX 980 Ti | 16 GB 2133Mhz DDR4
Skärm: LG UM95 34UM95
Ljud: Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Avstängd

Helt klart största Noctuan du hittar med pwm. De som har grafikkortet med fläktar har ingen aning om vad som är tyst. Jag kör passiva grafikkort och stora kylare på datorer som står mycket i idle. Skall såklart vara knäpptyst i idle men klara maxbelastning utan oväsen också. Jag gillar nedåtblåsande kylare om lådan har låg ventilation, detta för att kyla komponenter på moderkortet runtom sockeln.
[edit]
Denna plus noctuas 140mm pwm-fläkt.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=553091[/edit]

Permalänk

Jag kör med Antec KÜHLER H₂O 620, och den är väldigt tyst om man byter ut fläkten, men du du kanske bara är ute efter luftkylning

Permalänk
Medlem

Noctuas kylare e helt fantastiska: http://www.youtube.com/watch?v=EKHRPJfZ5Y8

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Avstängd

Det finnes minst ett produkt for fullkommen passiv kjøling (som da vil gjøre det helt tyst). Er nok avgjørende at varmen må få stige rett opp og ut da i såfall.

Produktet heter Nofan cr95C
http://techbay.no/product.html/nofan-cpu-kjoler-cr-95c-viftel...

Permalänk
Medlem

Men vänta nu... i första inlägget skrev du att du inte ville ha en passiv men så tyst som möjligt.. varför inte passiv då? DÅr blir det ju så tyst det kan..

sedan skriver du

Skrivet av niglas:

Tanken var:
Antingen aktiv cpu-kylning (litet format för att inte blocka genomströmmningen av de (2) långsamma chassifläktarna),
eller helt passiv (utan chassifläktar) fast då kanske med lite större cpu-kylare.

Vad kan chassitemp/cputemp tänkas bli vid helt passiv?

Varför är alternativen aktiv cpu-kylare OCH chassifläktar ELLER passiv cpu-kylare och INGA chassifläktar? Borde du inte ha alternativen aktiv cpu-kylning, inga chassi-fläktar eller passiv CPU-kylning OCH chassie-fläktar?

Köp en zalman fanmate så du kan styra fläkthastigheterna manuellt och en stor kylare av god kvalisort, inte nödvändigtvis dyraste nochtua även om de tillhör de bästa och tystaste men 92-120 mm fläkt bör den iallfall ha, och skruva ner fläkten till behaglig volym

Permalänk
Skrivet av MartenKL:

Helt klart största Noctuan du hittar med pwm. De som har grafikkortet med fläktar har ingen aning om vad som är tyst. Jag kör passiva grafikkort och stora kylare på datorer som står mycket i idle. Skall såklart vara knäpptyst i idle men klara maxbelastning utan oväsen också. Jag gillar nedåtblåsande kylare om lådan har låg ventilation, detta för att kyla komponenter på moderkortet runtom sockeln.
[edit]
Denna plus noctuas 140mm pwm-fläkt.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=553091[/edit]

Han vill inte ha en alltför stor kylare och om detta var fallet skulle nog Noctua Nh-D14 vara ett bättre alternativ.

Visa signatur

Dator:
Antec P280 | I7 6700K | GTX 980 Ti | 16 GB 2133Mhz DDR4
Skärm: LG UM95 34UM95
Ljud: Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The_PC_Gamer:

Han vill inte ha en alltför stor kylare och om detta var fallet skulle nog Noctua Nh-D14 vara ett bättre alternativ.

först säger du att han inte vll ha en så stor kylare, sedan föreslår du en 50% större kylare istället? Jag föreslog just den för att han inte ville ha en så stor som DH14...

Permalänk
Entusiast

Scythe BS II är tyst... men har du minnen med högre kylanordning så är det bara att skrinlägga planerna på en sån.

Permalänk
Medlem

Det blev en Scythe Kozuti (250g). Mycket nöjd är jag. Var en aningen krångligare montering än stock-kylaren som bara hade "tryck-den-mot-moderkortet-så-sitter-den"-montering.

Skrivet av Irrationell:

Törs ej svara helt säkert på hur hårddisken kommer att klara sig, jag har heller ingen exakt erfarenhet av just dina komponenter.

Jag tordes inte heller chansa på det, så blev en aktiv iaf. Temperaturen i lådan håller ~30C och cpun ~40C, när chassifläktarna (2st) går på lägsta (5V) och cpu-fläkten 800RPM. Men kunde dra upp cpu-fläkten till ~1300RPM utan att man hörde ett jota från den när man var en decimeter ifrån.

Skrivet av The_PC_Gamer:

Isåfall är Noctua kylaren den allra tystaste och då jag inte hittade ett ljudtest av kylaren, här är några ljudnivåtester på fläktarna som sitter på den:
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews... (subjektiv)
http://www.youtube.com/watch?v=uuTm9XysZVA
http://www.youtube.com/watch?v=1vrcVb6EhJQ

Tack för länkarna, svårt att få lika bra uppfattning på video som i verkligheten, men klart bättre än att sitta clue-less.

Skrivet av Pellepelikan:

Varför är alternativen aktiv cpu-kylare OCH chassifläktar ELLER passiv cpu-kylare och INGA chassifläktar? Borde du inte ha alternativen aktiv cpu-kylning, inga chassi-fläktar eller passiv CPU-kylning OCH chassie-fläktar?

Som jag skrev i inlägget, vill inte blocka alltför mkt genomströmning med ett monster till passiv cpu-kylare, speciellt när chassifläktarna går långsamt och redan då skapar begränsad genomströmning.

Skrivet av Zpnk:

Scythe BS II är tyst... men har du minnen med högre kylanordning så är det bara att skrinlägga planerna på en sån.

Verkar vara en rätt bra kylare, nöjde mej dock med lillebror till Big Shuriken, bra skrivet om minnena. Kan meddela att det var på håret att Kozuti gick in.
Var tvungen att sätta gallret (flänsen) horisontellt istället för vertikalt (vilket jag antar är bättre satt den varma luften stiger snabbare och avlägsnar sej från området runt flänsen).

Tack för all hjälp! Har nu en knäpptyst dator så när som på en mekanisk hdd. Bara kvar att byta den (3.5" hdd) mot en 2.5" och försöka klara sej på 1TB utrymme.

Visa signatur

Intel Core i3-2100T 2.5GHz, Asus P8Z68-V, OCZ Agility 3 60GB SSD, Corsair XMS3 Vengeance DDR3 1.6GHz 16GB, Be-Quiet Pure Power L7 300W, Fractal Design Define R3, idle 60W

Permalänk
Skrivet av MartenKL:

först säger du att han inte vll ha en så stor kylare, sedan föreslår du en 50% större kylare istället? Jag föreslog just den för att han inte ville ha en så stor som DH14...

Kylaren du valde var ju rätt stor ändå så att kalla den för liten är ju att ta i. Om du läser mitt inlägg igen säger jag att OM han skulle välja än stor kylare som den du föreslog är NH-D14 ett bättre val en det du rekommenderade ( Nh-D14 är inte så mycket större än det du länkade).

Visa signatur

Dator:
Antec P280 | I7 6700K | GTX 980 Ti | 16 GB 2133Mhz DDR4
Skärm: LG UM95 34UM95
Ljud: Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The_PC_Gamer:

Kylaren du valde var ju rätt stor ändå så att kalla den för liten är ju att ta i. Om du läser mitt inlägg igen säger jag att OM han skulle välja än stor kylare som den du föreslog är NH-D14 ett bättre val en det du rekommenderade ( Nh-D14 är inte så mycket större än det du länkade).

Jo ditt förslag är 50% större än mitt förslag, det finns inte mycket större kylare än ditt förslag, men jag gillar den. Jag kör 3930K med NH-D14SE2011 och kan inte få upp tempen över 60 grader med prime95 på alla kärnor, nästan knäpptyst, samtliga fläktar ink mina två chassifläktar är noctua som dår går på ca 700rpm. Såklart i ett Antec 183 men i kontorsmiljö så knäpptyst är den nog inte i en isolerad kammare.

Permalänk
Medlem

Hyper 212 är tyst. Även tx3 och mux 120.

Permalänk
Medlem

Kanske var det här jag skulle ha gjort istället - köpt en tyst fläkt och behållt den enkla monteringen.
http://htpc.rwmthings.com/2009/06/stock-intel-cpu-cooler-mod....

Visa signatur

Intel Core i3-2100T 2.5GHz, Asus P8Z68-V, OCZ Agility 3 60GB SSD, Corsair XMS3 Vengeance DDR3 1.6GHz 16GB, Be-Quiet Pure Power L7 300W, Fractal Design Define R3, idle 60W

Permalänk
Medlem
Skrivet av niglas:

Kanske var det här jag skulle ha gjort istället - köpt en tyst fläkt och behållt den enkla monteringen.
http://htpc.rwmthings.com/2009/06/stock-intel-cpu-cooler-mod....

Snajsig modifikation, men nu har du en bättre kylfläns åtminstone.

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.