Data Killer har ihjäl data med en knapptryckning

Permalänk
Medlem
Skrivet av trbo:

Vadå nej? Jo säger jag, hur kan du ens påstå att jag har fel? Ja disken var överskriven med annan data, snälla nån, uttala dig inte om något när du inte har historien bakom. 99% av de personer som skriver i den här tråden saxar all information de kan hitta på nätet, för att sedan försöka skriva ett så trovärdigt "svar" som möjligt, jag säger inte att någon har mer rätt än någon annan, och jag säger heller inte att jag har rätt.
Men att du säger att jag har fel, när jag vet vad som har hänt, det är bara korkat.

Som sagt nej.... Det jag säger är inte att det är omöjligt att ni fått tillbaka data. Men då var datan inte faktiskt "nollad".
Att viss data är överskriven med annan data, hindrar inte att ni får tillbaka data som ej är överskriven.
Men data som är "nollad" lämnar inga spår efter den är ändrad, precis som andra argumenterat här tidigare.
Är inte så att en 1a som varit en 0a på något sätt kan ses att den tidigare varit en 0a på en hd.
Det finns massvis med artiklar om det här och studier om det.
Finns många duktiga företag som återskapar data. Men premissen är alltid att datan finns kvar i någon form.
Är mycket möjligt att ni skickat iväg en disk och fått tillbaka information från den. Men det jag säger gäller fortfarande. Då har datan ni var ute efer inte varit "nollad"

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte. "Är inte så att en 1a som varit en 0a på något sätt kan ses att den tidigare varit en 0a på en hd." går så?`

Tror du blandar ihopp återskapa data. och läsa av data.

Men vad du menar med "nollad" data vet jag inte.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Du vet inte vad du snackar om.

Jag har läst teoretisk elektroteknik och skrivit en uppsats om hårddiskar.
Men om du står på dig så vill jag ha din vetenskapliga förklaring till att "magnetismen inte byts helt". Då kommer jag gärna med motargumentet

Har man ett tillräckligt starkt magnetfält kan man polarisera hela disken på en gång.

Finns det möjlighet att läsa uppsatsen?

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

Den nivå vissa har på sina inlägg är djupt tragiskt.
Vill ni vara med och diskutera på en seriös nivå får man i alla fall hänvisa sina påståenden till någon relevant källa.
Att säga att man studerat vissa "ämnen" är inte heller direkt övertygande.
Påståenden som "det hände på jobbet" kan inte tas på något större allvar då det är omöjligt att säga om det är sant eller ej
Att man sedan blir arg för att folk ifrågasätter det man skrivit bevisar ju enbart att man har mental nivå som motsvarar en 14-årings.

Skärpning och håll kommentarerna relevanta!

Visa signatur

Game: i7 6700K, 32Gb DDR4, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 284TB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 408TB
Router (pfSense): i3 9100, 16Gb DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av JAZIP:

Den skulle jag hellre ha hemma än den mesiga magnetmaskinen

Lär teoretiskt sätt vara det bästa sättet imo.

Visa signatur

Current: AMD Phenum 4 965 BE @ 4.2GHz
Old: Intel 2600k @ 4.8GHz

Permalänk
Medlem

bara jag som sitter med popcorn och läser kommentarerna?
Dom är nästan bättre än själva nyheten..
nää men, iaf. Jag tycker att det är bra att dom "uppfunnit" en så stark och snabb sak.
Gällande överskrivningen håller jag mig utanför
/a

Permalänk
Medlem

Om man har SSD bör man ej vara rädd

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Om ni är intresserade att veta mer om hdd recovery osv kan jag rekomendera att lyssna på BYOB:s podcast episode 73 och 78

http://homeservershow.com/byob-episode-73.html

http://homeservershow.com/byob-episode-78.html

Där Scott Multon, grundare av myharddrivedied.com går igenom en hel del intressant information om både HDD och SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freak.s2k:

va bra nu kan pedofiler leva en lugn ostressad live!! bra dagens teknik bra!!!

Så bara för att pedofiler kan använde denna så ska man inte få tillverka den? Då kanske vi ska förbjuda datorer också då pedofiler kan använda den till att hämta "material".

Jag tror inte att en vanlig person kommer köpa något liknande det här, de är väldigt dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Ja, har man tusentals diskar med hemlig data på kan man inte bara ge dem till alla anställda och be dem tömma dem innan de använder dem, det enda sättet att göra något vettigt med dem är att tömma dem och återvinna dem.

Man vill också ofta tömma diskar som har gått sönder innan man lägger dem i soptunnan om de inehåller hemlig information. Så att inte någon bara byter kontrollerkortet och hämtar alla ens hemliga bitar.

Någon skulle säkert vara villig att jobba över och rensa diskarna som fungerar om det innebar att man fick diskarna man rensat, på ett stort företag som omsätter många diskar finns nog tillräckligt många nördar så att det skulle gå att lösa. Är diskarna trasiga är det en annan sak, men fungerande?

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk

Låter som en hederlig gammal "Bulk eraser" för hyrfilmer

F.ö. finns det även databand för backup som slutar fungera om servospåren raderas.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Entusiast
Skrivet av trbo:

Förklaring till uträkningen tack.
Jag tänker inte gå in på detaljer, men jag har tidigare vart med om ett scenario där vi på mitt förra arbete skickade iväg en disk på återskapning (disken hade då blivit nollad av misstag) ja, klantig tekniker, killen jobbar inte kvar..
Vi fick tillbaka enormt viktig data, till vilket pris? Ja sisådär 500 lappar..

Eftersom det tydligen var för jobbigt att scrolla kan du få länken till artikeln igen: http://www.vidarholen.net/~vidar/overwriting_hard_drive_data....

Inte ens Guttman själv, som är författaren till originalartikeln om att man måste skriva över en enhet 35 gånger för att vara säker håller med om sin egna gamla tes längre. Är datan överskriven är den förstörd.

Vad menar du med nollad disk? En formaterad disk är enkel att återskapa data från. En söndarslagen disk är dyrt men fortfarande görbart. En överskriven disk är förstörd eftersom det inte är kvar tillräckligt mycket av föregående fält för att man på ett statistiskt säkert sätt ska kunna räkna ut om det var en etta eller nolla innan överskrivningen. Har du skrivit över delar av disken kan man rädda det som inte är överskrivet. Kör man ett program som skriver över hela disken med slumpdata är det kört att återskapa den sen.

Skrivet av hACmAn:

Mitt exempel var felaktigt. Vi hade delar av den data som skulle finnas. Vi saknade de fulständiga aktorisationskåderna däremot.

Edit: Så mitt exempel handlara mer om en disk krash av okänd anledning. Oftast kontrolerkort , eller läshuvud som har dykt i disken. Men det går att få ut mer än vad vissa här påstår. Men det är inte lätt och det är inte säkert att det blir rätt snarare tvärt om. Men att som vissa gör jämföra profisionella instioner som plockar ut plattorna för att återskapa data med program som fösöker göra det går inte att gämföra.

Ja så länge inte disken är överskriven går det att återställa. Dör controllerkortet går det att skruva på ett nytt. Läsarmar går att byta ut. I värsta fall kan man montera ut plattorna och läsa av dem manuellt med MFM (Magnetic Force Microscope) fast då snackar vi stora pengar. Det går även att rädda diskar som varit med om brand, varit fulla med lim, fått en spik genom sig och så vidare. Så länge skivorna har kvar sin laddning och datan inte är överskriven går det ofta att återställa åtminstonde en del av det. Fast det är dyrt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Lite of toppic men fick in en spare disk som hade haft läsararna liggande mot plattan. Det var en disk med 3 plattor. De första två satt inte fast för att vid lagrett för att de hade svarvats igeom plattorna. Har adrig sett något liknande varken före eller efter. Men disken skramlade så konstigt då den inte fungerade så skruvmäjseln kom fram på en gång. Det var kul att se. samt dammet som låg i den.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

en degausser är ju inget nytt

Permalänk
Medlem

Skulle gärna ha något liknande hemma. Är det bråttom, så är inte överskrivning ett reellt alternativ.

Permalänk

men är inte det bästa sättet att helt sonika bara stampa/slå/banka sönder hårddisken?

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Skrivet av darknessviking:

men är inte det bästa sättet att helt sonika bara stampa/slå/banka sönder hårddisken?

skivorna måste bli skadade får att informationen ska bli oläsbar
det räcker knappt att slå på den för att den ska gå sönder

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Vad är det för fel på ett skript som skriver över alla sektorer på disken med slumpgenererade siffror, gärna några gånger?

Tar ju sin tid. Detta är nog inte alls tänkt till privatpersoner. Men om du som företag hyr en del datorer och sedan vill uppgradera så kanske företaget du hyr av vill hyra dina gammla till någon annan. Då är detta ett jättebra sätt att lösa det på. Slipper företaget som hyr oroa sig över företagshemligheter som ligger på diskarna med.

Men jag undrar lite vad som egentligen händer när hon slänger in en hel laptop. Finns det inte många grejer i moderkortet som tar skada av det där. Sambons gamla telefon gick sönder när hon satte sig på en större högtalare. Borde inte många komponenter gå sönder i en laptop om hela den bli avmagnitiserad.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av darknessviking:

men är inte det bästa sättet att helt sonika bara stampa/slå/banka sönder hårddisken?

Det beror på. Slår du bara sönder kontrollerkortet så är det bara att montera ett nytt och köra sen. Det löser företag som till exempel IBAS för dig för en hyfsad summa pengar. Sen kan du slå hur mycket du vill på metallskalet, det är skivorna som måste slås i småbitar för att det ska vara något mening med det. För enstaka diskar för hemmaanvändaren kanske det fungerar även om det är enklare att bara skriva slumpdata över hela disken. Det är först om disken är död och du vill säkerställa att ingen ska kunna återskapa data som det är smidigast att fysiskt krossa skivorna. Kan rekommendera att öppna disken först så slipper du slå på så mycket plåt i onödan.

Den här är ju till för företag och myndigheter som inte kan ha en anställd med slägga som står och bankar på alla diskar som ska destrueras. Ska du destruera många diskar är det ju helt klart enklast att bara skicka in den i apparaten, trycka på en knapp och sedan dumpa i elektronikåtervinningen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Skattesmitare och andra kriminella skithögar blir nog överlyckliga

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim_reaper_SwE:

Nom nom nom

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Entusiast
Skrivet av luddev:

Skattesmitare och andra kriminella skithögar blir nog överlyckliga

Skattemsitare och kriminella skithögar har inte råd men en såndär.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Skattemsitare och kriminella skithögar har inte råd men en såndär.

Det beror väll på hur skattesmitande och/eller kriminella skithögarna är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av luddev:

Skattesmitare och andra kriminella skithögar blir nog överlyckliga

Hur då menar du? Det har i alla tider varit möjligt att kryptera och/eller radera information, oavsett huruvida man passar in i dina subjektiva kategoriseringar. Det borde väl rimligtvis vara just stora företag med oerhört många hårddiskar som bör räknas till de "överlyckliga" i det här fallet?

Permalänk
Medlem

Låter som en onödig investering när det finns dban
http://www.dban.org/

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Inaktiv

eller så krypterar man sina hdds, så behöver man inte bry sig om att förstöra dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av luddev:

Skattesmitare och andra kriminella skithögar blir nog överlyckliga

Ok, jag har god lust att be dig dra dit pepparn växer.
Detta på den grund att denna sortens kommentar är exakt samma logik som politiker och journalister baserar sin propaganda och sensationssökeri på. Det är precis samma sorts uttalande som gör att det första gemene man tänker på när man nämner kryptering på internet just nu verkar vara pedofiler och terrorister. Sedan blir de sura på Google för de råkar plocka med sig information från deras _okrypterade_ tådlösa hemnätverk, och skäller ut dem istället för att undervisa massorna om att även deras granne gör samma sak, men är inte snälla nog att berätta det.
Och också varför kryptering är en bra sak, som likt basebollträt kan användas till mindre snälla saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Skattemsitare och kriminella skithögar har inte råd men en såndär.

Ingen gillar en översittare.

Visa signatur

7700K 5.1Ghz @ 1.325V | Asus Maximus IX Formula | Corsair Vengeance Black LPX 32GB 3000Hz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | 2*Samsung SSD 960 PRO 512GB raid0 | Corsair AX 860i
Ljud - Hörlurar: Hifiman HE-400i | Förstärkare: KingRex | Headquarters HQ-1
DAC: Benchmark DAC1-Pre

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Skattemsitare och kriminella skithögar har inte råd men en såndär.

Just skattesmitare lär ju ha råd iaf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Om filen är överskriven med data kan man omöjligen få tillbaka den, ens om den bara delvis är överskriven.

Delvis överskrivna filer går ju att få tillbaka tyvärr.. har återskapat filer från egen trasig disk, och fått mp3 filer med delar av andra låtar inne i filerna... blev något major fel vid återskapningen av vissa saker.. återskapade massor men all data var inte okej... var nu länge sedan så kommer inte ihåg programmet, och finns säkert nyare versioner så kanske inte har det problemet.. fast då var det ju inte en överskriven disk utan en disk med problem som försökte återskapa...
men fick med gammla och delvis överskrivna filer verkade det som.

Inte riktigt samma sak men går att få fram filer från partiellt nedladdade zip filer... testade med någon på 56K dagarna.. fanns något ripp program som hämtade informationen från en trasig fil.. fick fram bilder som var hela och som slutade på hälften..

Men om man använder en sådan magnet maskin så är det nog kört... sammt att skriva över disken 7ggr är nog också tveksammt om något vettigt går att återskapa... inte provat det men antar att det tar lååång tid.. för miltär eller andra med känslig information är nog en sådanmaskin som maler ner disken till grus bästa sättet.. går ju snabbt och blir inget kvar som går att sälja vidare