Microsoft förbereder uppgraderingsprogram för Windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av mtntwg:

Du kan välja att skippa Metro helt, det har sagts otaliga gånger på forumet. Resten av UI't ser precis ut som W7 med små ändringar t. ex. mer detaljerad filöverföring, aktivitetshanteraren etc.

Svar Nej. Jag har försökt i flera veckor men likt förbannat måste man ta sig igenom där emellanåt om man inte vill ha en bakgrund täckt med skrivbordikoner.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mtntwg:

Du kan välja att skippa Metro helt, det har sagts otaliga gånger på forumet. Resten av UI't ser precis ut som W7 med små ändringar t. ex. mer detaljerad filöverföring, aktivitetshanteraren etc.

I så fall är det nått nytt att man kan skipa det, första man ser är ju Metro när man använder win 8!

Hursom jag antar väll att kommande beta relesen ger oss svaret på om man kan välja bort metro totalt eller inte, så får vi handla därefter.
Är det som i CP kommer jag skaffa 1 eller 2 stycken windows 7 pro för framtida bruk, tex byta ut medföljande win 8 som datorerna antagligen bara kommer levereras med från och med höst.
Kan man välja att inte se eller få metro installerat kommer jag inte ha några problem med win 8

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Eftersom jag även räknar höger menyn till metro så blir det så fort jag vill ta mig någonstans t.ex. kontrollpanelen, stänga av, öppna valfritt program (som jag inte har genväg i aktivitetsfältet till ( Har bara fyra men tycker det är för mycket, genväg till sök, genväg till den här datorn(vem vill egentligen till bibblan? riktigt korkat att det var så knöligt att göra en genväg till den här datorn), Firefox, XBMC)), Så istort sätt jämt om jag inte bara ska surfa, eller starta en film.

Hade säkert varit bättre på touch-tele/platta, även mus hade varit hyfsat (dock inte bra) men med touchpad är det ett rent h*****e.

Kontrollpanelen/stänga av/öppna valfritt program/den här datorn/firefox,xbmc kan du alla nå utan att se Metro.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Svar Nej. Jag har försökt i flera veckor men likt förbannat måste man ta sig igenom där emellanåt om man inte vill ha en bakgrund täckt med skrivbordikoner.

Hade för mig att jag läste att man kunde välja att stänga av det och använda sig av gamla vanliga Start-menyn... kanske har drömt.

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem

Frågan är ju bara om du måste ha köpt Win 7 licensen inom en viss period för att man ska kunna ta del av rabatten? Det var ju ett tag sen man köpte sin 7a så man börjar ju undra lite...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Kontrollpanelen/stänga av/öppna valfritt program/den här datorn/firefox,xbmc kan du alla nå utan att se Metro.

Förklara gärna hur. Utan kortkommandon. Eller onödigt jobba vägar som att gå via "den här datorn/C:/Program/BlaBla/BlaBla.exe"

Skrivet av mtntwg:

Hade för mig att jag läste att man kunde välja att stänga av det och använda sig av gamla vanliga Start-menyn... kanske har drömt.

I W8DP gick det men inte i W8CP.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Kontrollpanelen/stänga av/öppna valfritt program/den här datorn/firefox,xbmc kan du alla nå utan att se Metro.

Skrivet av Dahle86:

Förklara gärna hur. Utan kortkommandon. Eller onödigt jobba vägar som att gå via "den här datorn/C:/Program/BlaBla/BlaBla.exe"

När jag säger Metro menar jag Metrostartmenyn. Utan kortkommandon? Nu hittar du på nya regler som inte har något med det jag pratade om att göra.

Kontrollpanelen: Högerklicka nere till vänster välj kontrollpanelen.
Stänga av: För musen till högra nedre eller övre hörnet, välj settings och stäng av. Eller så trycker du ALT+F4.
Öppna valfritt program: Öppna programmet från explorer/skrivbordet (många program lägger en genväg på skrivbordet), pinna det till aktivitetsfältet så slipper du göra detta fler gånger. Eller så öppnar du från Metrostartskärmen och pinnar det till Desktop-aktivitetsfältet.
Den här datorn: Klicka på utforskar-ikonen och välj den här datorn.
Firefox: Starta och pinna i aktivitetsfältet.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

När har någon påstått att det är dåligt att kunna uppgradera? Det enda vi sagt är att vi inte gillar W8.

Så vi har nog bara missförstått varandra.

Ja, vi har missuppfattat varandra. Jag menade inget om just själva W8 utan om just möjligheten att kunna uppgradera till ett bra pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

När jag säger Metro menar jag Metrostartmenyn. Utan kortkommandon? Nu hittar du på nya regler som inte har något med det jag pratade om att göra.

Kontrollpanelen: Högerklicka nere till vänster välj kontrollpanelen.
Stänga av: För musen till högra nedre eller övre hörnet, välj settings och stäng av. Eller så trycker du ALT+F4.
Öppna valfritt program: Öppna programmet från explorer/skrivbordet (många program lägger en genväg på skrivbordet), pinna det till aktivitetsfältet så slipper du göra detta fler gånger. Eller så öppnar du från Metrostartskärmen och pinnar det till Desktop-aktivitetsfältet.
Den här datorn: Klicka på utforskar-ikonen och välj den här datorn.
Firefox: Starta och pinna i aktivitetsfältet.

Jag hittar inte på nya regler, jag drog inga från början men tanken med ett UI är väl att man ska använda musen annars kan vi lika gärna gå tillbaka till DOS.

Kontrollpanelen: Ok det går visst.
Stänga av: Ser fortfarande även den högra menyn som en del av metro eftersom den funkar på liknande sätt (sen går det år fler klick än i W7 för att stänga av).
Öppna valfritt program: Om jag inte gillar metro varför skulle jag vilja täcka hela skrivbordet med ikoner då? Det blir ju samma som metro dock får man en snygg bakgrund. Vet inte hur stort ditt aktivitetsfält är men jag får inte plats med hur mycket som helst där.

Dessa fråga jag inte ens om:
Den här datorn: Har redan fixat så den tar mig direkt till "den här datorn" dock är det onödigt krångligt.
Firefox: Har jag redan där.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Svar Nej. Jag har försökt i flera veckor men likt förbannat måste man ta sig igenom där emellanåt om man inte vill ha en bakgrund täckt med skrivbordikoner.

Om du inte vill ha en backgrund täckt med ikoner men ändå ha programmen lättillgängliga på liknande sett kan jag rekomendera Fences.
Dubbelklicka på skrivbordet för att dölja eller visa ikonerna. Och sortera dom i boxar om du vill.

http://download.cnet.com/Fences/3000-2072_4-10909535.html

Skrivet av vompen:

Frågan är ju bara om du måste ha köpt Win 7 licensen inom en viss period för att man ska kunna ta del av rabatten? Det var ju ett tag sen man köpte sin 7a så man börjar ju undra lite...

Läste du endast rubriken?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"Den som köper ett nytt datorsystem med Windows 7 Home Basic eller bättre kan senare uppgradera till Windows 8 Professional för endast 15 USD – ungefär hundra svenska kronor."

Kanske bara gäller oem datorer och inte retails ? Vem vet

Permalänk
Medlem

Kommer icke fixa, ser inge bra ut =/

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem

Tänk er den femtioåriga gubben som har svårt att gå XP -> W7, hur skulle han hantera W8?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

baggis;-)

Skrivet av Snacker:

Tänk er den femtioåriga gubben som har svårt att gå XP -> W7, hur skulle han hantera W8?

Skickades från m.sweclockers.com

48+ med läsglasögon fixar det iallafall..

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Gäller en dator där Windows 7 Home eller bättre redan är installerat.

Alltså gäller det inte när man bygger ihop en dator själv.

Vad trist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snacker:

Tänk er den femtioåriga gubben som har svårt att gå XP -> W7, hur skulle han hantera W8?

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.youtube.com/watch?v=oyc1RVCXvAk

detta är vad som händer

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Skrivet av strejf:

Öppna valfritt program: Öppna programmet från explorer/skrivbordet (många program lägger en genväg på skrivbordet), pinna det till aktivitetsfältet så slipper du göra detta fler gånger. Eller så öppnar du från Metrostartskärmen och pinnar det till Desktop-aktivitetsfältet.

Nu vill ju iaf jag ha så lite skit som möjligt på skrivbordet/aktivitetsfältet... Kör mina program genom Windows-search-enter, och ser ingen mening med att en stor tjock ointressant meny ska poppa upp över hela skärmen.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Löjligt, min mor som är 56år, testade att trycka på Win tangenten direkt, dock tyckte hon att metro var sjukt fult och kommer inte inte byta till W8

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slagt:

Löjligt, min mor som är 56år, testade att trycka på Win tangenten direkt, dock tyckte hon att metro var sjukt fult och kommer inte inte byta till W8

Tror det kan vara värre för gubbar då de oftast är för stolta för att våga fråga om hjälp när det gäller tekniska saker.
Iallafall gäller det min farfar som det tex tog ca 10 år innan han lärde sig sin nya vhs spelare. Han kunde inte med att få hjälp av oss eller butiken. Men i övrigt är han mycket tekniskt av sig när det kommer till icke elektroniska saker.
Många gubbar i äldre generationerna har under hela livet varit de som kan teknik och motorer. Så när de helt plötsligt inte fört sig på tekniken så undviker de och tar avstånd från de istället för att fråga om hjälp för att det inte förväntats av dem att fråga.
Detta kan resultera i att fler gummor är bättre då de vågat fråga. Inte vet jag men iallafall min tanke

Permalänk

kostade ca 225 kr när de hade samma sak för vista till w7

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Entusiast

Läste lite av Microsofts utevecklingsblogg igår. Rätt kul läsning eftersom de gick igenom alla större releaser sedan Windows 1 och kommenterade på ändringarna i användargränsnittet de gjort. De länkade även till lite kommentarer om varje nytt gränsnitt och det låter ungefär såhär varje gång. Det har varit ett kontinuerligt klagade för varje ny version men det har tystnat efter ett tag för att sedan tas upp igen vid nästa stora förändring.

Jag har rätt nyligen börjat använda Windows 7 som det var tänkt. När jag först installerade det saknade jag min list med ikoner som jag satt på högersidan skärmen. Den gick inte att återskapa i Windows 7 så fick nöja mig med att trolla fram en snabbstartsmeny bredvid startknappen. Sen installerade jag om min laptop och orkade inte rota fram den menyn igen samtidigt som den försvann i en krasch på min stationära. Då började jag titta på det där med pinnade länkar och har insett att det är mycket smidigare än mitt gamla system. De program jag använder oftast ligger där och startas galet snabbt med Windows + siffra. Det är även smidigt att hoppa mellan öppna program på det sättet även om jag oftare använder Alt+tab för det. Sökfältet på startmenyn blev jag kär i redan från dag ett så nu är det ovanligt att jag gräver i menyn alls och mapparna med program och spel på skrivbordet som jag haft sen windows 95 används i stort sett aldrig.

Det ska bli väldigt intressant att testa Windows 8 för jag ser fram emot en del av deras uppdateringar. Metro är antagligen mest en vanesak. Får se hur det går. Jag var inte alls kompis med XP efter att ha varit van vid 95 och 98. Windows 7 kändes väldigt konstigt och jag hittade ingenting i början. Sen höll jag på att bli galen när jag satt vid XP maskiner i skolan när jag väl vant mig.

Någon som hört något om datum än?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Förstår inte varför alla bölar, som andra brukar säga när folk gnäller, tycker du inte om det så är det ingen som tvinger er att använda det.
Så enkelt är det, Windows 8 är lätt bättre än Windows 7 förutom UI som bara passar på touch.

Ipad 3 vs Win 8, win 8 wins!!!!!

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Är det sant att det inte gäller när man bygger dator själv (t.ex. Inet) och köper till antingen OEM eller Retail av Win 7? Om, så är det rätt trist.