Hjälp med överklcok. Tror jag är på rätt väg!!!

Permalänk
Medlem

Hjälp med överklcok. Tror jag är på rätt väg!!!

Hej!

Jag håller på att försöka över klocka min processor. Processorn är en intel core i5 2,8 ghz 760.
Så nu är jag inne på bios o har valt Ai tweaker där inne finns Ai overclock tuner som jag satte på CPU level up.
Och när jag valt det finns ett alternativ ovanför som heter CPU level up och där inne 3 olika andra alternativ som Auto, i7-870- 2 .93G, Crazy-3.06G
och Crazy 3.36G. väljer man bara nån av dem o sedan fortsätter? hur vet jag vilken jag bör välja vill så klart ha så bra som möjligt nångon kasnke blir för mycket för datorn att hantera. Crazy- 3.36G verkar ju bäst.

Spelar mycket därför vill jag överklocka.

specifikationer på datorn https://www.inet.se/orderstatus/OrderDetails/0001435898?histo...

Snälla Hjälp mig!!!

Permalänk

Använd inte förinställda överklockningsprofiler då de använder mycket högre vcore än vad som behövs. Det bästa är klocka processorn manuellt.

Visa signatur

i5 6700K @4.5GHz -Noctua NH-U14S -Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III -ASUS PRO GAMING Z170 -Crucial DDR4 16 GB -Crucial MX300 750GB -Corsair RM750i - NZXT H440W Silent Ultra - ASUS VC239 -Dell Professional P1914S IPS

Permalänk
Medlem

Din länk fungerar ej. Mer överclock, mer värme. Auto funktionerna brukar dra på extra med spänningen, så har du medföljande kylare och maxar kan du bli tvungen att byta. Det bästa är att klocka manuellt, guider finns på youtube. Men visst, autoklocken e smidig.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorham:

Din länk fungerar ej. Mer överclock, mer värme. Auto funktionerna brukar dra på extra med spänningen, så har du medföljande kylare och maxar kan du bli tvungen att byta. Det bästa är att klocka manuellt, guider finns på youtube. Men visst, autoklocken e smidig.

Men det är så man gör?

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort? Asus ,men vilket?

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Ta reda först vad en bus och multipel. Sen är det väldigt lätt att sköta resten.

Ska vi ta i5 760 som exempel så har den 133 i bus och 21 i multipel. För att ta fram klockfrekvensen multiplicerar man 133 med 21 så får vi fram klockfrekvensen. För att du ska kunna klocka din 760a måste du alltså höja 133 till ett högre värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Ta reda först vad en bus och multipel. Sen är det väldigt lätt att sköta resten.

Ska vi ta i5 760 som exempel så har den 133 i bus och 21 i multipel. För att ta fram klockfrekvensen multiplicerar man 133 med 21 så får vi fram klockfrekvensen. För att du ska kunna klocka din 760a måste du alltså höja 133 till ett högre värde.

vad händer om man bara gör som jag skrev då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorham:

Vad har du för moderkort? Asus ,men vilket?

p7p55d

Permalänk
Skrivet av Gorham:

Auto funktionerna brukar dra på extra med spänningen.

Sant

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Varför ska du överklocka?? den processorn du har räcker mer än väl för att maxa alla dagens spel... du kommer inte att märka någon skillnad alls i spel. det sliter bara mer på processorn. ända anledningen för dig att överklocka är om du tycker det är kul med benchmark program...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KeBaBaLf:

Varför ska du överklocka?? den processorn du har räcker mer än väl för att maxa alla dagens spel... du kommer inte att märka någon skillnad alls i spel. det sliter bara mer på processorn. ända anledningen för dig att överklocka är om du tycker det är kul med benchmark program...

Eller om han kör t.ex 3x 680! Haha

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeBaBaLf:

Varför ska du överklocka?? den processorn du har räcker mer än väl för att maxa alla dagens spel... du kommer inte att märka någon skillnad alls i spel. det sliter bara mer på processorn. ända anledningen för dig att överklocka är om du tycker det är kul med benchmark program...

ville bara prova lite. men det kanske inte är så bra att prova med min dyra speldator - men iaf gör man so som jag skrev i toppen? eller så här http://www.youtube.com/watch?v=QFw_BPvaa5o

Permalänk
Medlem
Skrivet av LIMPANP:

ville bara prova lite. men det kanske inte är så bra att prova med min dyra speldator - men iaf gör man so som jag skrev i toppen? eller så här http://www.youtube.com/watch?v=QFw_BPvaa5o

ja om du inte fick med något smidigt program med moderkortet. jag överklockade min i-7 860 från 2,8 GHz till 4,0GHz med programmet jag fick med och den funkade stabilt det var ju naturligt vis bara för att testa. jag maxar ju alla spel ändå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeBaBaLf:

ja om du inte fick med något smidigt program med moderkortet. jag överklockade min i-7 860 från 2,8 GHz till 4,0GHz med programmet jag fick med och den funkade stabilt det var ju naturligt vis bara för att testa. jag maxar ju alla spel ändå...

Var det fel det han gjorde eller whot?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KeBaBaLf:

Varför ska du överklocka?? den processorn du har räcker mer än väl för att maxa alla dagens spel... du kommer inte att märka någon skillnad alls i spel. det sliter bara mer på processorn. ända anledningen för dig att överklocka är om du tycker det är kul med benchmark program...

Nja inte riktigt sant....... i BF3 så räcker hans i5 760 utmärkt i grund utförande.

Men i spel som kräver en hel del av CPUn (läs: 99% av alla DX9 spel)... exempel: SWTOR, WoW, SC2, D3, GW2, Civ5... etc etc....
Där kommer han få ut en hel del mer prestanda med en överklockning.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Nja inte riktigt sant....... i BF3 så räcker hans i5 760 utmärkt i grund utförande.

Men i spel som kräver en hel del av CPUn (läs: 99% av alla DX9 spel)... exempel: SWTOR, WoW, SC2, D3, GW2, Civ5... etc etc....
Där kommer han få ut en hel del mer prestanda med en överklockning.

den skillnaden ligger på någon enstaka fps och processorn borde klara det galant utan överklockning

Permalänk
Medlem

Jag förstår vad du menar med tråden, kan man så varför inte, prova på autoklocken och övervaka värmen med http://www.techpowerup.com/realtemp/

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KeBaBaLf:

den skillnaden ligger på någon enstaka fps och processorn borde klara det galant utan överklockning

haha nej, du har inte varit med så länge med datorer va? i dx9 spel som är cpu tunga så kan en cpu överklockning göra mirakel

Jag får över 40fps MER i swtor när jag klockar från 4.2 till 4.7 till exempel.

Jag går alltså från ca 70fps i fleet till 110fps i fleet med endast en överklockning....

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

haha nej, du har inte varit med så länge med datorer va? i dx9 spel som är cpu tunga så kan en cpu överklockning göra mirakel

Jag får över 40fps MER i swtor när jag klockar från 4.2 till 4.7 till exempel.

Jag går alltså från ca 70fps i fleet till 110fps i fleet med endast en överklockning....

HAHAHA den varju rolig... i så fall är det någ något seriöst fel på din dator... när jag överklockade min i7-860 från 2,8 - 4,0 GHz så märkte jag knapt någon skillnad på fps alls. (testade många olika spel) den enda skillnaden var att jag fick ca 40% högre poäng i benchmark...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KeBaBaLf:

HAHAHA den varju rolig... i så fall är det någ något seriöst fel på din dator... när jag överklockade min i7-860 från 2,8 - 4,0 GHz så märkte jag knapt någon skillnad på fps alls. (testade många olika spel) den enda skillnaden var att jag fick ca 40% högre poäng i benchmark...

intressant, du kanske hade något annat som flaskade i din dator. Vilka spel testade du då?

jag märker även ca 30fps förbättring i SC2 när jag klockar från 4.2 till 4.7, men störst skillnad har jag märkt i swtor än så länge.

Dessutom så finns det MÄNGDER med benchmarks som bevisar att en cpu överklockning i spel ger VÄLDIGT mycket mer prestanda.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

intressant, du kanske hade något annat som flaskade i din dator. Vilka spel testade du då?

jag märker även ca 30fps förbättring i SC2 när jag klockar från 4.2 till 4.7, men störst skillnad har jag märkt i swtor än så länge.

Dessutom så finns det MÄNGDER med benchmarks som bevisar att en cpu överklockning i spel ger VÄLDIGT mycket mer prestanda.

Jag kan garantera att det inte är något som flaskar i min dator då jag byggde ihop den själv för 20 k förra sommaren. De spel jag testade var bland annat bf3, gta iv och assassins creed brotherhood. I de spelen är ju dock processorn inte lika viktig som i de spel som du pratar om men ändå. En i5 borde ligga vid vsync gränsen i alla spelen utan att överklockas. (beroendå på vad man har för Hz på skärmen förstås) Själv kör jag med en 60 Hz skärm och ligger på 60 fps utan överklockning i alla spel jag har testat.

Permalänk
Medlem

Men åter tillbaks till frågan.
Jag tycker inte du ska använda något automatiskt överklockningsprogram då de oftast ger överdrivet hög volt, utan justera allt själv istället eller använd ett automatiskt program först och sen finjustera lite efteråt om möjligt.