Min Cooler Master hyper 212 EVO har börjat låta.

Permalänk

Min Cooler Master hyper 212 EVO har börjat låta.

Hej Sweclockers!

Köpte en dator för ca 1 månad sen. Till datorn köpte jag också en Cooler Master hyper 212 EVO CPU kylare.

Har alltid kört med maxspeed ~1530RPM och den lät inte ett skit då! Men nu sitter jag och lyssnar på sjukt irriterande sus från den.
Vet inte vad som har hänt riktigt, har inte pillat inne i datorn. Har öppnat för stund sen och va inga sladdar som va i vägen som kanske kunde "blocka luften" så det hördes sus.

Ja. Jag kan sänka CPU HW Monitor i BIOS till 50% a 40c och låter mindre. Men med tanke jag alltid har kört på maxspeed för bästkylning så vill jag gärna fortsätta med det. Vad kan ha hänt?

Kan ja fixa det? Om någon upplevt samma problem med någon utav er cpu fläkt. Hur fixa ni det utan att sänka RPM speed.

Silver grejen sitter iallfall som ett berg, går inte röra

tack!

Permalänk
Medlem

Fläktar har en tendens att bli sämre med tiden och Cooler Masters har jag också haft väldiga problem med. Köp Noctua eller något annat kvalitétsmärke.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av sj6:

Fläktar har en tendens att bli sämre med tiden och Cooler Masters har jag också haft väldiga problem med. Köp Noctua eller något annat kvalitétsmärke.

Ok! Men mer än 1 månad ska den väl kunna prestera lika tyst som den va då? Heller inget damm i min dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intel-ös:

Ok! Men mer än 1 månad ska den väl kunna prestera lika tyst som den va då? Heller inget damm i min dator.

Man tycker det men jag bytte, sedan dess inga problem.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av Intel-ös:

Ok! Men mer än 1 månad ska den väl kunna prestera lika tyst som den va då? Heller inget damm i min dator.

Jag har samma problem med en av mina CM Megaflow (200mm) fläktar. Den var ca 1 månad gammal (använd ca 2-3 timmar per dag) när den började ge ifrån sig ett konstant tickande ljud.

Enklaste lösningen är nog att köpa en ny. Reklamation på fläktar bruka vara jobbigt.

Permalänk
Skrivet av Simplified:

Jag har samma problem med en av mina CM Megaflow (200mm) fläktar. Den var ca 1 månad gammal (använd ca 2-3 timmar per dag) när den började ge ifrån sig ett konstant tickande ljud.

Enklaste lösningen är nog att köpa en ny. Reklamation på fläktar bruka vara jobbigt.

Hm. Antar det är fläkten som ska bytas bara? Vilken kan ni rekommendera för bra pris och den ska va lika tyst. OM inte tystare än original 212 evo fläkten.

Tack.

Permalänk
Skrivet av Intel-ös:

Hm. Antar det är fläkten som ska bytas bara? Vilken kan ni rekommendera för bra pris och den ska va lika tyst. OM inte tystare än original 212 evo fläkten.

Tack.

http://www.inet.se/produkt/5321995/phobya-nano-g-12-pwm-led-s...

http://www.inet.se/produkt/5321316/arctic-cooling-f12-pro-pwm

Permalänk
Medlem

Scythe GT i valfri RPM.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Scythe GT i valfri RPM.

Kan jag lika bra köra med 1000 RPM på denna i idle så länge =). Vill ha en 1600 RPM'are som går på max hela tiden utan göra ett enda ljud.

Men har satt ner den till 37% i idle så hör bara "dunk, dunk, dunk" hårdisken med ljudämmpat chassi Define R3