Förstört cpun? blir ostabil efter ett tag..

Permalänk
Medlem

Förstört cpun? blir ostabil efter ett tag..

Tja

Har kört min i7 2600k i 4.8ghz på 1.4v funkade stabilt i 24h i prime95 och 2h i occt. Så antog att den va stabil men efter ca en månad så började jag få massa BSODs :S

Testade stresstesta och fick BSOD igen så klockade ner cpun till 4.6ghz fick den stabil enligt ett par timmar i occt med 1.34v men efter ca en vecka började jag få bsod igen helt random. har just nu klockat ner den till 4.5ghz. Men har jag förstört cpun nu ? eller hur kommer det sig att den blir ostabil efter ett tag? Kör btw med en h100 kylare och cpun ligger runt 60grader när jag spelar och klättrar upp till 70 under stresstest.

Visa signatur

[I9 10900K][Z490 Auros Master][32gb G.Skill 3600mhz CL16][RTX 3080 Auros Master]
Don't take life to seriously, you'll never escape it alive anyways.

Permalänk
Medlem
Skrivet av schnabs:

Tja

Har kört min i7 2600k i 4.8ghz på 1.4v funkade stabilt i 24h i prime95 och 2h i occt. Så antog att den va stabil men efter ca en månad så började jag få massa BSODs :S

Testade stresstesta och fick BSOD igen så klockade ner cpun till 4.6ghz fick den stabil enligt ett par timmar i occt med 1.34v men efter ca en vecka började jag få bsod igen helt random. har just nu klockat ner den till 4.5ghz. Men har jag förstört cpun nu ? eller hur kommer det sig att den blir ostabil efter ett tag? Kör btw med en h100 kylare och cpun ligger runt 60grader när jag spelar och klättrar upp till 70 under stresstest.

Det är inte så att du har det varmare inne än du hade i vintras?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Det är inte så att du har det varmare inne än du hade i vintras?

Nope blir fortarande bara runt 60grader, kan dessutom få bsod helt plötsligt i idle också. så verkar inte va temperaturen

Visa signatur

[I9 10900K][Z490 Auros Master][32gb G.Skill 3600mhz CL16][RTX 3080 Auros Master]
Don't take life to seriously, you'll never escape it alive anyways.

Permalänk

Är det garanterat processorn? Klocka till standard och se om det blir en skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

Är det garanterat processorn? Klocka till standard och se om det blir en skillnad.

testat och det funkade fint, funkar som sagt i 4.5ghz nu för tillfället också. Prime95 och occt funkar felfritt. Men va så vid 4.6ghz innan också och även 4.8ghz. Så fort jag klockar ner den så försvinner bsod'sen

Visa signatur

[I9 10900K][Z490 Auros Master][32gb G.Skill 3600mhz CL16][RTX 3080 Auros Master]
Don't take life to seriously, you'll never escape it alive anyways.

Permalänk
Avstängd

Vad är det för BSOD code du får?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Det kan vara processorn som har degraderats av för hög spänning. 1.4V är lite väl högt, olika processorer klarar olika mycket. Du kan ha haft otur och fått en processor som inte klarar av högre spänningar bra.

Permalänk
Medlem

Kan vara att volten blir för låg i idle,
så här kan jag ju också få det om jag vill dvs stabilt och fint under alla stresstester man kan hitta på, men pang blåskärm bara man startar valfritt program, och visar sig att idle volten är lite för låg..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Vad är det för BSOD code du får?

0x0000124

Skrivet av ggustavsson:

Kan vara att volten blir för låg i idle,
så här kan jag ju också få det om jag vill dvs stabilt och fint under alla stresstester man kan hitta på, men pang blåskärm bara man startar valfritt program, och visar sig att idle volten är lite för låg..

Fast blåskärmar ju även när jag kör program/spel.

Visa signatur

[I9 10900K][Z490 Auros Master][32gb G.Skill 3600mhz CL16][RTX 3080 Auros Master]
Don't take life to seriously, you'll never escape it alive anyways.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av schnabs:

0x0000124

Fast blåskärmar ju även när jag kör program/spel.

Skriv gärna ner vad du har för settings på din 4.8ghz överklock.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk

Ganska märkligt problem.
1.4V borde inte vara nåt problem, det är omöjligt att degradera processorn med den volten under en månad.
Fast iofs så är 24h prime small FFTs tortyr för processorn, speciellt om det är höga temps också..

Permalänk
Medlem

Den har degraderat. Du kan kontrollera detta genom att ta ur CPUn och titta på undersidan. I rätt vinkel och ljus så kommer du se "bruna" partier, kan ibland vara väldigt små och ibland väldigt stora beroende på hur pass den är degraderad.
"Ledbanorna" som går förstörs eller försvagas, så spänningarna osv blir inte lika starka de en gång i tiden var. På så vis ökar "kravet" av högre spänning för tidigare vidbehållen klockfrekvens som kördes på lägre spänning.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Ganska märkligt problem.
1.4V borde inte vara nåt problem, det är omöjligt att degradera processorn med den volten under en månad.
Fast iofs så är 24h prime small FFTs tortyr för processorn, speciellt om det är höga temps också..

Kan med väldigt stor säkerhet säga att det är möjligt att degradera en CPU på 1.4V bara på några timmar
Det är väldigt olika faktiskt, finns ingen gyllende tidspan eller MTBF siffra precis.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Behöver ju inte vara cpu som är boven i dramat, men någon hw är det. Minnet kan ge fel som kan vara besvärliga att hitta, även kan m-b vara trasigt, för att inte säga ovanligt att cpu degrederar vid 1.4v men det kan ju ha hänt har hänt ovanligare saker. Mitt tips är testat allt separat om du har möjlighet att testa sakerna i en dator som din hw passar i dvs 1 och 1 först cpu sen minnet alt köra memtest och fungerar det testa de andra sakerna med ditt m-b.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem

Som "Ten" säger.

För att utesluta annat, t.ex minnen. Kör 1 sticka på 800MHz. Funkar inte? Prova en annan. Funkar fortfarande inte? Då är det inte minnena som är kassa iaf. Chansen att 2 är döda bara sådär är typ obefintlig.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XrOo:

Den har degraderat. Du kan kontrollera detta genom att ta ur CPUn och titta på undersidan. I rätt vinkel och ljus så kommer du se "bruna" partier, kan ibland vara väldigt små och ibland väldigt stora beroende på hur pass den är degraderad.
"Ledbanorna" som går förstörs eller försvagas, så spänningarna osv blir inte lika starka de en gång i tiden var. På så vis ökar "kravet" av högre spänning för tidigare vidbehållen klockfrekvens som kördes på lägre spänning.

På riktigt?! Då är det ju bara att dra fram putsmedlet

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

På riktigt?! Då är det ju bara att dra fram putsmedlet

Haha Om det ändå var så pass enkelt.

Hur det kan se ut. Det är självklart olika.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XrOo:

Haha Om det ändå var så pass enkelt.
http://www.youtube.com/watch?v=AZVyor4z874&feature=youtube_gd...

Hur det kan se ut. Det är självklart olika.

Har du testat putsmedel?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...