Vilken Intel socket är bäst och varför

Permalänk
Medlem

Vilken Intel socket är bäst och varför

Hej

Jag undrar om det är någon som kan förklara vilken socket som är bäst eller bättre än dom andra av dessa Intel sockets:

Socket 1155
Socket 1366
Socket 2011

Jag undrar mest vilken man ska satsa på och vilken som håller längst i framtiden och vad skillnaden igentligen är?

Tacksam för hjälp tack på förhand!

Permalänk
Medlem

1366 är gammal

1155 är den mera "mainstream" socketen med den populära i5 2500k(och IBs 3770k) t ex. Denna passar för de flesta gamers och flaskar inte i något modern spel(alltså i5 3770k)

2011 är "hardcore" sockeln för de lite seriösa användarna, dyrt som fan också:) Tumregel: Behöver du 2011 så vet du om det

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Avstängd

1366 är väl fortfarande bra eller? Är inte så bra med intel då jag bara har använt AMD tidigare

Permalänk
Medlem

1366 var gamla 2011 kan man säga men det är ganska gammalt det värstin var 980 x tror jag o den var bra men en 1155 duger om du undrar eftersom du inte vet skillnaden är inte 2011 ngt för dig!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator specs: Amd FX:8320 @stock 4now, MSI Geforce 770, Bequiet KRAFT 700w, Gigabite 990 FX, Kingston SSDnow 120 GB, WD Green 1 TB, 8Gb 1600mhz Ram och ett no name chassi. Övrigt, 23 tums skärm, 21,5 tums benq, Q-pad mk50, razer naga, Turtlebeach z6a, siberia v2, ATH-M50, Zoom h1

Permalänk
Medlem

Tack för era svar! Det var exakt den informationen jag behövde.

Så det är 1155 om man vill hålla priset ok, men om man verkligen vill slå på stort tar man 2011.

Skillnaden lär väl vara att 2011 stöder mer kraftfull ;P och har 6 cores och är hyperthreaded eller annat gottis kan jag tänka mig.

I vilket fall är det nog 1155 jag borde rikta in mig på som ni mycket riktigt säger.

Tack igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hekomi:

Tack för era svar! Det var exakt den informationen jag behövde.

Så det är 1155 om man vill hålla priset ok, men om man verkligen vill slå på stort tar man 2011.

Skillnaden lär väl vara att 2011 stöder mer kraftfull ;P och har 6 cores och är hyperthreaded eller annat gottis kan jag tänka mig.

I vilket fall är det nog 1155 jag borde rikta in mig på som ni mycket riktigt säger.

Tack igen

Precis. En vanlig använder behöver i princip aldrig den prestanda som 2011 erbjuder. Total waste med pengar ^^

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Precis. En vanlig använder behöver i princip aldrig den prestanda som 2011 erbjuder. Total waste med pengar ^^

Dock så är det ju en enorm "villha stämpel" på 2011.
Finns två anledningar till 2011.
1. Du behöver den pga div olika anledningar som tex beräkningskraften eller PCI-E lainsen
2. Du har råd och bara vill ha den för att ha (jag faller där under efter att ha sparat till bulldozer i ett år och sen invänta ivy som jag sket då jag ändå hade råd till 2011 vid det laget)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Dock så är det ju en enorm "villha stämpel" på 2011.
Finns två anledningar till 2011.
1. Du behöver den pga div olika anledningar som tex beräkningskraften eller PCI-E lainsen
2. Du har råd och bara vill ha den för att ha (jag faller där under efter att ha sparat till bulldozer i ett år och sen invänta ivy som jag sket då jag ändå hade råd till 2011 vid det laget)

Fast ditt "vill ha"-begär bör väl ändå riktas till typ två bra grafikkort innan du börjar fundera på 2011?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Avstängd

Hur bra är i7 930 + Asus Rampage III Extreme, jämfört med tex Maximus IV Gene-Z + 2500K ifall man överklockar i7an? Tänkte köpa i marknaden ifall jag får ett bra pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Fast ditt "vill ha"-begär bör väl ändå riktas till typ två bra grafikkort innan du börjar fundera på 2011?

Kan man tycka men nu var jag ute efter något som stillade mitt köpbegär efter att ha suttit med 940BE sedan tidigt 2009 :\

Fler grafikkort kanske kommer senare sitter med ett 7970 nu mest pga alla problem och den dåliga skalningen plus att SGS3 var tvungen att komma ut denna månaden >.<

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

2. Du har råd och bara vill ha den för att ha (jag faller där under efter att ha sparat till bulldozer i ett år och sen invänta ivy som jag sket då jag ändå hade råd till 2011 vid det laget)

Misstänker starkt att jag faller jag i den kategorien också... Det känns inte rätt att skaffa det näst bästa dessutom. Men det blir lite dyrt: http://i.imgur.com/c9b0E.jpg Dit kom jag innan jag fick syn på "Total:" Måste nog lugna ner mig lite.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hekomi:

Misstänker starkt att jag faller jag i den kategorien också... Det känns inte rätt att skaffa det näst bästa dessutom. Men det blir lite dyrt: http://i.imgur.com/c9b0E.jpg Dit kom jag innan jag fick syn på "Total:" Måste nog lugna ner mig lite.

Nu får du ge dig, om jag har varit så pass hjärndöd att jag har köpt ett GTX690, kan du väl lägga lite pengar på en bra cpu

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Ha ha ha jo jag hatar och älskar denna delen av dator byggande mest!! Är så sugen på en ny cpu men måste ha nytt moderkort också så kan lika gärna köpa allt nytt, och varför då köpa halvdant..? Därför att man ska äta också antar jag Men jag tror inte att jag kan nöja mig med en i5 tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hekomi:

Misstänker starkt att jag faller jag i den kategorien också... Det känns inte rätt att skaffa det näst bästa dessutom. Men det blir lite dyrt: http://i.imgur.com/c9b0E.jpg Dit kom jag innan jag fick syn på "Total:" Måste nog lugna ner mig lite.

Haha jo.
Vad jag stannade på ser du i mitt galleri.
komponenterna mobo, cpu, ram, graffe och 800d chassie stannade på runt 16k och sen kom vattenkylning på det XD Nöjde mig med en 3930k då jag inte ser någon direkt vinst med dom 3 extra mb cache i 3960x annat än för intels plånbok.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Oh det ser riktigt nice ut. Oöppnade nya fina paket på första bilden *suck* härligt.

Jag vet bara att jag är mycket nöjd med GTX 465 och intel quad core så jag vill gärna fortsätta samma spår så en i7 och ett fett nvidia blir det nog.

2011 mmmm nu blir det svårt att sova

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Kent:

Nu får du ge dig, om jag har varit så pass hjärndöd att jag har köpt ett GTX690, kan du väl lägga lite pengar på en bra cpu

...jag köpte dubbla 680'or (samma sak, samma pris) och höll mig till en 2600k. What's your point?

Man måste inte lägga pengar i onödan bara för att man kan, för då märker man ganska snart att man inte kan längre.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Hekomi:

Misstänker starkt att jag faller jag i den kategorien också... Det känns inte rätt att skaffa det näst bästa dessutom. Men det blir lite dyrt: http://i.imgur.com/c9b0E.jpg Dit kom jag innan jag fick syn på "Total:" Måste nog lugna ner mig lite.

Är det ECC/REG minnen så kommer de nog inte fungera så bra till en processor som inte stöder den typen av minnen

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ioskin96:

1366 var gamla 2011 kan man säga men det är ganska gammalt det värstin var 980 x tror jag o den var bra men en 1155 duger om du undrar eftersom du inte vet skillnaden är inte 2011 ngt för dig!

Skickades från m.sweclockers.com

990x är/var värstingen till s.1366.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Min i7 950 Räcker gott och väl fortfarande så den får hänga med någon generation till men när det blir uppgradering så blir det nog en i5 i Intels kommande mellansegment. HT var overkill.

Kommer satsa mer på grafikkortet nästa gång.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Läs sweclockers IB-recension så får du en liten bild av prestandafördelar och prestandanackdelar mellan 1155 och 2011, 3960X mot 3770K.
http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zcenicx:

Man måste inte lägga pengar i onödan bara för att man kan, för då märker man ganska snart att man inte kan längre.

Dagens citat.

Folk verkar ha fått dille på 2011-plattformen, vilket jag tycker är märkligt. Visst, det hade varit kul att ha, men vilken resonabel person som helst inser att "hade varit kul" inte är värt de extra tusenlapparna som det dyrare X79-kortet och processorn kostar. Speciellt inte om man går för 3960X med.. :S

Köp efter vad dina datorbehov kräver, inte efter vad plånboken klarar av.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Dagens citat.

Folk verkar ha fått dille på 2011-plattformen, vilket jag tycker är märkligt. Visst, det hade varit kul att ha, men vilken resonabel person som helst inser att "hade varit kul" inte är värt de extra tusenlapparna som det dyrare X79-kortet och processorn kostar. Speciellt inte om man går för 3960X med.. :S

Köp efter vad dina datorbehov kräver, inte efter vad plånboken klarar av
.

det där är väl ändå dagens citat

som herr Leifson säger, du köper inte en dator baserat på vad du Kan köpa, utan på vad du Behöver köpa. Annars hade många här inne suttit med LGA2011 och GTX600 serien, helt i onödan. (en gtx 680 till BF3 hade dock varit nice )

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Hekomi:

Skillnaden lär väl vara att 2011 stöder mer kraftfull ;P och har 6 cores och är hyperthreaded eller annat gottis kan jag tänka mig.

I vilket fall är det nog 1155 jag borde rikta in mig på som ni mycket riktigt säger.

Tack igen

Nej, Hyper-Threading finns i 1155-CPUer också, närmare bestämt i 2600K och 3770K.

Men ja, 1155 är det som gäller för dig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hekomi:

Ha ha ha jo jag hatar och älskar denna delen av dator byggande mest!! Är så sugen på en ny cpu men måste ha nytt moderkort också så kan lika gärna köpa allt nytt, och varför då köpa halvdant..? Därför att man ska äta också antar jag Men jag tror inte att jag kan nöja mig med en i5 tyvärr.

Köp I7 1155 socket då och ta en resa för resten av den astronomiska summan pengar du får över

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Nej, Hyper-Threading finns i 1155-CPUer också, närmare bestämt i 2600K och 3770K.

Men ja, 1155 är det som gäller för dig.

Och i 2700K. Lättare att säga alla stationära i7.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Aleshi:

Och i 2700K. Lättare att säga alla stationära i7.

Same shit, different name. Eller vänta, den är ju 0,1 GHz snabbare. För ingen kan ju överklocka en 2600K.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Fast ditt "vill ha"-begär bör väl ändå riktas till typ två bra grafikkort innan du börjar fundera på 2011?

Eller 3 kort och på så vis vara tvungen att ta 1366, 2011 eller am3+

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alla vill ha 2011 men ingen har råd :/ 3 gtx 680 på ett MSI big bang, det vore något..

Permalänk
Skrivet av LTsm:

1366 är gammal

1155 är den mera "mainstream" socketen med den populära i5 2500k(och IBs 3770k) t ex. Denna passar för de flesta gamers och flaskar inte i något modern spel(alltså i5 3770k)

2011 är "hardcore" sockeln för de lite seriösa användarna, dyrt som fan också:) Tumregel: Behöver du 2011 så vet du om det

2011 är inte dyr alls , bytte från 755 till 2011 , 3820 processor 2000 kr sval och bland de bästa i alla tester kör nu stabilt 4,8 gig 35 c, även räcker o-överklockad 3,6
sen köpte jag saberthooth x79 och 8 gig minne 4,5 k för allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Same shit, different name. Eller vänta, den är ju 0,1 GHz snabbare. För ingen kan ju överklocka en 2600K.

Eller så handlar det om att vi ska förklara tydligt nr vi förklarar vilka processorer som har HT eller inte. Man kan inte säga att bara två processorermodeller till 1155 har HT och sedan säga att en tredje modell minsann är samma sak så att de borde vara självklart utan att nämnas. Om det är så självklart hade du inte behövt nämna de första två heller, de är ju i7:or, klart de har HT!