min dator blir jätte varm och stänger av sig.

Permalänk
Avstängd

min dator blir jätte varm och stänger av sig.

Hej, min dator har alltid låtit som en damsugare sen jag fick den, och den har alltid blivit väldigt varm. Men nu när den blir så varm så att man bränner sig på datorn när man känner på den så började jag googla lite. och jag laddade ner speedfan och 1 som heter core ligger på 100grader + och dom 2 andra på ca 90 och 70. är det normalt? vad kan jag göra för att göra den kallare och låta mindre? Kan det vara dåligt för min dator?.den stänger av sig ibland när den blir riktigt varm (blir bara varm när jag spelar) tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur speedfan ser ut, andvänder inte det programmet själv, men jag chansar på att det är processorn som vi pratar om?, eller?

Permalänk
Medlem

Jag startade upp min gamla laptop för några dagar sedan, samma problem där
processorn ligger på 90+ i idle och moderkortet på 87
Grafik kortet hittas inte längre heller :3

Kolla så alla fläktar funkar som dom ska

Permalänk
Medlem

Vad menar ni med idl och load? Snälla nÅn förklara för mig

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CIA_SWE:

Nu vet jag inte hur speedfan ser ut, andvänder inte det programmet själv, men jag chansar på att det är processorn som vi pratar om?, eller?

Ja det är processorn CPU = Central Processing Unit

Skrivet av -rand-:

Jag startade upp min gamla laptop för några dagar sedan, samma problem där
processorn ligger på 90+ i idle och moderkortet på 87
Grafik kortet hittas inte längre heller :3

Kolla så alla fläktar funkar som dom ska

Rensat damm? byt kylpasta annars.

Skrivet av Sh4dy:

Vad menar ni med idl och load? Snälla nÅn förklara för mig

Load = tung belastning idle = vilande

HAHAHAHAHA, varför svara när ni inte vet?

TS, du ska kolla om kylaren till cpun sitter ordentligt fast, rensa även för damm. Annars byt kylpasta, ifall det inte skulle göra någon stor skillnad. Kör du på stock kylaren?

Permalänk
Medlem

Hur vet jag när min CPU är tungt belastad?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Ja det är processorn CPU = Central Processing Unit

vet inget ställe där det står att det verkligen är processorn han pratar om, därav mitt försök att klargöra att det var den vi pratade om, han sa core, och att dom andra 2 visar andra temperaturer, och som ja sa så vet jag inte hur speedfan ser ut.
Tänkte att det kunde vara en bra idé att veta exakt vad man pratar om så man inte ger ett eventuellt svar som visar sig vara fel på grund av ett felaktigt antagande.

är det en laptop eller en stationär dator du har?

Permalänk
Medlem

Om du laddar hem och kör prime95 så vet du att din prolle är i arbete

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

Hur vet jag när min CPU är tungt belastad?

Hur vet vi att du inte trollar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

Hur vet vi att du inte trollar?

Hur vet jag att du inte vet det och försöker leka att du redan vet vad det är, troll?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

Hur vet jag att du inte vet det och försöker leka att du redan vet vad det är, troll?

Du ställer frågor som om du verkligen inte visste men tittar man igenom dina tidigare inlägg här på Sweclockers så ser man ju att du vet vad idle och load betyder tex och när cpu:n belastas...

Därför undrar jag varför du ställer frågor om saker du redan vet av.

Har du problem med det så skall du anmäla mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adeko:

Hej, min dator har alltid låtit som en damsugare sen jag fick den, och den har alltid blivit väldigt varm. Men nu när den blir så varm så att man bränner sig på datorn när man känner på den så började jag googla lite. och jag laddade ner speedfan och 1 som heter core ligger på 100grader + och dom 2 andra på ca 90 och 70. är det normalt? vad kan jag göra för att göra den kallare och låta mindre? Kan det vara dåligt för min dator?.den stänger av sig ibland när den blir riktigt varm (blir bara varm när jag spelar) tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det för en dator? laptop eller stationär? skriv gärna vad du har för komponenter så kan vi lättare ge tips på vad du ska göra / byta för att få ner temperaturen.

Att en dator ligger på 100grader är inte normalt.

Mvh Billy

Visa signatur

Stationär: I7 8700k | Asus prime Z370-a | 32GB Corsair Vengeance 3200Mhz CL16 | | Corsair RM750x | Corsair H110 V2 | Samsung Evo 960 500GB | Seagate 600 Pro 480GB | RTX 2080 | Be Quiet Dark Base Pro 900

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4dy:

Hur vet jag när min CPU är tungt belastad?

Kör aktivvitetshanteraren och se hur många X% cpun är på. Tung belastad är den när du kör ett program som prime 95, occt, intel burn osv.

Permalänk
Avstängd

Det är en stationär dator.
Jag är inte nå vidare med datorer så vet inte vad (kylaren till cpun, kylpasta, stock kylaren) är? :S

Tack för alla svaren

Permalänk
Medlem

Sök i forumet: Rengöra CPU, Kylpasta, Värmeproblem.
Förhoppningsvis hittar du samtliga guider för ditt ändamål som är välgjorda beskrivningar.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 800D Cpu: i5 750 @2.67 Moderkort: Asus P7P55D-E socket 1156
Hårddisk (OS): Intel X-25m 80GB SSD Hårddisk (Gaming): Intel 320 120GB SSD
Grafikkort: Asus HD5870 Ramminnen: Corsair Dominator 1600MHz 8GB Cpu kylning: H50 Hydro
PSU: Corsair HX 850W