Permalänk
Medlem

Hjälp med att boota från microSD

Hej!

Jag har precis byggt ihop min dator, men när jag är i BIOS på min Asus Sabertooth z77 så hittar inte datorn mitt microSD kort som är stoppat i en USB-adapter. Har testat två olika adaptrar, men ingen vill hittas. Den hittar däremot vanliga usb minnen

Har gjort om microSD kortet till något som ska kunna bootas från med hjälp av windows boot tool eller vad det nu heter, och valt att stoppa in mitt .iso win7 med hjälp av verktyget där. Så tror felet beror på att det helt enkelt inte hittas Några tips?

ps. har inte cd/dvd-drive.

Permalänk
Medlem

Jag kom åt disken nu, man var tvungen att låta den sitta i en kvart och sen starta om :/

Men nu har jag problem med att installera win7 på min intel 520 SSD.

När jag ska välja vart win ska installeras så väljer jag SSDn (som för övrigt visar 223.6gb ledigt utrymme, saknas 16.4), så säger installationen:

"setup was unable to create a new system partition or locate an existing system partition"

Hjälp?

Permalänk
Medlem

Om den hittar vanliga usb-minnen, varför använder du inte då ett sånt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För att det krävs 4gb för win7 usb boot sticka. Och jag hade bara microSD som var större, men iaf det fungerar nu.

Däremot får jag detta när jag ska välja vart jag vill installera win7:
"Setup was unable to create a new system partition or locate an existing system partition" och jag får det inte att fungera, blir galen av att läsa om olika sätt som inte fungerar. Det vettigaste verkar vara att ta bort alla andra diskar förutom den som man ska ha win7 på, men jag kan ju förfan inte ta bort USBn som jag har .iso filen av win7 på? Har bara USBn med win7 på och SSDn (intel 520) ikopplat..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahti:

För att det krävs 4gb för win7 usb boot sticka. Och jag hade bara microSD som var större, men iaf det fungerar nu.

Däremot får jag detta när jag ska välja vart jag vill installera win7:
"Setup was unable to create a new system partition or locate an existing system partition" och jag får det inte att fungera, blir galen av att läsa om olika sätt som inte fungerar. Det vettigaste verkar vara att ta bort alla andra diskar förutom den som man ska ha win7 på, men jag kan ju förfan inte ta bort USBn som jag har .iso filen av win7 på? Har bara USBn med win7 på och SSDn (intel 520) ikopplat..

Det ända du behöver göra är att när installationsguiden kommer upp och alternativet vilken disk du ska installera W7 på, måste du gå in på alternativet avancerat eller verktyg så att du först tar bort den befintliga partitionen och sedan skapar en ny med hjälp av installationsprogrammet, sen ska det bara vara att tuta och köra! Lycka till!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe94:

Det ända du behöver göra är att när installationsguiden kommer upp och alternativet vilken disk du ska installera W7 på, måste du gå in på alternativet avancerat eller verktyg så att du först tar bort den befintliga partitionen och sedan skapar en ny med hjälp av installationsprogrammet, sen ska det bara vara att tuta och köra! Lycka till!

Tack, men det är tyvärr exakt det jag gjort. Det är då den klagar, jag har testat att formatera, göra ny, göra 2 partitioner, tanka in nya drivrutiner för intel AHCI men mer kommer jag inte på
Och nu kommer jag inte ens så längt längre, är fast i BIOS igen då datorn vägrar hitta minnet igen. Verkar som att den har grymt stora problem att läsa minneskortet (i USB) samtidigt som tangentbordet :/

Edit: Den började installera! Kom förbi bios genom att endast starta med USB (SD kortet) i datorn, med boot från usb stick vald, och stoppa in tangentbordet först när datorn hade kommit in i installationsfasen. Och nu började den installera, antagligen BIOS som inte var uppdaterat för intel 520 SSDn, och uppdateringen gick inte igenom utan restart. Och sen fick jag damp när jag inte kom in i installationen igen. Ibland är datorer jättekul.

Edit 2: Passar på att uppdatera igen. Fick problem med att win7 installationen fastnade vid "completing installation" några gånger. Så jag fick gå in i BIOS igen och stänga av alla extrafunktioner och koppla ur tangentbordet i tid och otid så man bara hade den ikopplad när det verkligen behövdes. Känns som det inte ska behövas tur att lyckas installera win7, men nu är jag glad iaf. Och att diablo 3 flyter fint på i5ans integrerade HD4000 är inte fel heller då grafikkortet antagligen dröjer en lr två veckor till