Macbook Pro uppgraderas med högupplösta skärmar, Ethernet och DVD försvinner

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men det där resonemanget haltar ju, eller rättare sagt det har båda benen bortsprängda, om nu os et har kraschat så lär du inte kunna använda den datorn för att kunna ladda ner ett och bränna en dvd på den och att förbereda en usb pinne är väl inte svårare än att förbereda en dvd ?
Man måste hursomhelst göra det innan det hänt nått med datorn och det är inget specifikt macproblem heller, för det är inte direkt lättare att använda en kraschad win eller linuxmaskin heller

OSX Lion har väl dessutom en funktion som kallas för Lion Internet Recovery

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Ingen av sidorna du länkar säger något om retina-upplösning.
Det är Apple som kommit på fenomenet, du tror inte att de har rätt att definiera hur det fungerar? Iom iPad så är det uppenbart att det är definierat baserat på avståndet till skärmen. iPad tittar man på längre ifrån, så lägre PPI krävs.
Det är trots allt retinan i tittarens öga som ska tolka vad man ser på skärmen, och skärmupplösningen som faktiskt träffar retinan är beroende på just avståndet till skärmen.

My bad, jag hade inte koll på att de hade avståndet mellan observatören och skärmen som parameter i sin definition, om det nu är så.

Visa signatur

i5 750 @ 4.0 GHz | GTX 680 | 8 GB Corsair Vengence CL9 | X25-M 80 GB SSD | Gigabyte GA-P55-UD3 | Fractal Design Newton 500W | Fractal Design R2 | BenQ XL 2410T 120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tatari:

Ska våga mig på en lite mer utförlig förklaring och beräkning.

[...]

Varför göra det krångligt.

Ögats diameter ≈ 2cm, ögats pixelstorlek ≈ 4µm (tapparnas storlek samt fysiska gränsen pga diffraktion).
iPhones 326ppi -> 78µm/pixel
iPads 264ppi -> 96µm/pixel
Macbooks 220ppi -> 115µm/pixel

iPhone ska användas på 2cm*(78/4) ≈ 40cm avstånd.
iPad ska användas på 2cm*(96/4) ≈ 50cm avstånd.
Macbook ska användas på 2cm*(115/4) ≈ 60cm avstånd.

Eller med andra ord:
"Perfekt" ppi på avståndet d [cm] får du genom formeln
ppi ≈ 13000/d
"Perfekt" avstånd d [cm] för ett visst ppi får du genom formeln
d ≈ 13000/ppi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

På vilket sätt skulle min lösning vara konstig? Har jag filer jag inte behöver använda på flera månader eller år finns det ingen anledning att de tar plats på en hårddisk. Samma med filer jag vill ha en extra säkerhetskopia på. Och varför skulle jag inte kunna få se på min filmsamling på datorn? Har jag en gång köpt skivorna vill jag då rakt inte betala för att se dem streamade, vilket dessutom vore omöjligt ute i sommarstugan där man kan vara glad om man får mer än 2G-täckning.

Däremot håller jag med om att DVD-skivorna borde ersättas, men Apple har ju envist totalvägrat att placera blurayläsare i sina datorer. Disketterna var bara skönt att bli av med, optisk media är däremot något annat. Det naturliga är att övergå till bluray, precis som man en gång i tiden gick från att säkerhetskopiera på CDR till DVDR.

Visst, man kan ju köpa en extern enhet, men det känns oacceptabelt när det gäller datorer i den prisklassen. På en netbook för 3000:- vore det en sak.

För egna filer är det frågan om inte USB minnen är smidigare. Många USB minnen rymmer mer än DVD+/-R(W) skivor idag. Men styck priset är ju betydligt högre. Speciellt om man ska ge bort skivor så kanske man inte är lika sugen på att ge bort ett USB minne för 200kr som att ge bort en DVD+/-R för några kronor.

Hade varit fint om det hade sålts 10pack med USB minnen i storlekar över 8GB.

Ett problem med USB minnen är att många är för små, rent fysiskt. Speciellt om man skulle köpa bulk med många av samma modell så blir det nästan hopplöst om man inte kan sätta etiketter på dem.

Vill man se filmer man redan har på DVD/Blu Ray, lånar av kompis eller hyr i videobutik är det klart smidigare att kunna spela upp skivorna direkt. Eller för den delen annat man redan har på skivor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Varför göra det krångligt.

Ögats diameter ≈ 2cm, ögats pixelstorlek ≈ 4µm (tapparnas storlek samt fysiska gränsen pga diffraktion).
iPhones 326ppi -> 78µm/pixel
iPads 264ppi -> 96µm/pixel
Macbooks 220ppi -> 115µm/pixel

iPhone ska användas på 2cm*(78/4) ≈ 40cm avstånd.
iPad ska användas på 2cm*(96/4) ≈ 50cm avstånd.
Macbook ska användas på 2cm*(115/4) ≈ 60cm avstånd.

Eller med andra ord:
"Perfekt" ppi på avståndet d [cm] får du genom formeln
ppi ≈ 13000/d
"Perfekt" avstånd d [cm] för ett visst ppi får du genom formeln
d ≈ 13000/ppi

För att jag utgår från begreppen som jag minns apple förklarade dem. Och för att det inte skiljer sig så mycket i arbete mellan sätten, bara att jag har skrivit ut allt jag gjort. Notera också att våra varianter ger skapligt olika resultat.

Permalänk
Medlem

Nyheten pratade enbart om macbook pro 15", jag undrar va de har för planer för 13"aren

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Mac är en märkesvara precis som t.ex Rolex-klockor.

Du kan få en mycket bra Casio-klocka för 1000 kronor men du kan även få en lika bra Rolex-klocka för 50'000. Visserligen är det inte lika extremt med datorerna somd et är med klockorna men du förstår vad jag menar.
Bara att datorn har ett litet äpple gör att priset på datorn höjs.

Ser du inte skillnad på en casio och en rolex fattar jag bättre hur det ligger till..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av roosterx:

Ser du inte skillnad på en casio och en rolex fattar jag bättre hur det ligger till..

Skickades från m.sweclockers.com

Om nu Rolexklockor är så himla mycket bättre än Casio, varför har de då bara ett års garanti? Och ärligt talat. Du tror väll inte att det kostar en bråkdel att tillverka dem av vad priset är? Visst, en del har diamanter guld etc och de är ännu dyrare. En Rolex stålklocka, utan dyrt material för 50'000 är ingen ovanlighet precis. Det är märket som kostar. Det är bara att inse.

Permalänk
Rekordmedlem

Rolex, Breitling och liknande saker är smycken, de som är riktigt rika köper nog inte dem heller, de köper nått riktigt riktigt dyrt som inte är lika lätt att se att det är dyrt, tex Patek Phillippe, Men det har ju gått att få sina macar fördyrade också för de som vill sticka ut lite o lägga ut pengar på sånt som garanterat inte har med prestanda att göra

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Fel.

Tänk dig en skärm på 42" som du sitter 10 meter ifrån kan nog kallas "retina" display om den har 1920x1080
Men en skärm som är 30" och du sitter 50 centimter ifrån kan knappas kalla det om den har en upplösning av 1920x1080

Hur tänker du nu???

PPI ändras ju inte bara för att du har ett annat avstånd till din skärm.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av chila:

Hur tänker du nu???

PPI ändras ju inte bara för att du har ett annat avstånd till din skärm.

retinaskärm är beroende av avståndet man ser den ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chila:

Hur tänker du nu???

PPI ändras ju inte bara för att du har ett annat avstånd till din skärm.

Självklart inte, men din förmåga att uppfatta detaljer (läs: pixlar) blir ju sämre ju längre dina ögon är från där detaljerna är. Exempelvis kan du enkelt se enskilda hårstrån på en person om du är 10 centimeter från denne, men det är betydligt svårare att göra det samma om du är 100 meter ifrån.

En annan jämförelse är video led screens som har en fånigt låg PPI, men eftersom betraktaren är så pass långt ifrån så ser det ändå rätt "okej" ut.

På långt håll:

Men på nära håll är pixlarna centimeterstora och på närmare decimeter avstånd från varrandra

Nu är det ju inte exakt samma display, men det förklarar principen hyggligt.

Permalänk
Avstängd

Sjukt najs det måste vara att cadda på dessa laptops. Hoppas PC världen följer efter och någon gång inkluderar högupplösta skärmar på bärbara datorer.

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Självklart inte, men din förmåga att uppfatta detaljer (läs: pixlar) blir ju sämre ju längre dina ögon är från där detaljerna är. Exempelvis kan du enkelt se enskilda hårstrån på en person om du är 10 centimeter från denne, men det är betydligt svårare att göra det samma om du är 100 meter ifrån.

En annan jämförelse är video led screens som har en fånigt låg PPI, men eftersom betraktaren är så pass långt ifrån så ser det ändå rätt "okej" ut.

På långt håll:
http://www.creeledrevolution.com/blog/wp-content/uploads/2011...

Men på nära håll är pixlarna centimeterstora och på närmare decimeter avstånd från varrandra
http://img.diytrade.com/cdimg/1023336/10744616/0/1257903737/L...

Nu är det ju inte exakt samma display, men det förklarar principen hyggligt.

Efter lite andra kommentarer i tråden har jag nu förstått att Apple utgår från avstånd till skärm i sin retina-klass bedömning. Hade tidigare uppfattat att det endast handlade om PPI vilket gjorde att jag inte alls förstog vad du pratade om.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men det där resonemanget haltar ju, eller rättare sagt det har båda benen bortsprängda, om nu os et har kraschat så lär du inte kunna använda den datorn för att kunna ladda ner ett och bränna en dvd på den och att förbereda en usb pinne är väl inte svårare än att förbereda en dvd ?
Man måste hursomhelst göra det innan det hänt nått med datorn och det är inget specifikt macproblem heller, för det är inte direkt lättare att använda en kraschad win eller linuxmaskin heller

Hur tänker du nu?
Köper jag med en (Bättre) Windows laptop så får jag med en DVD där jag kan installera Windows på en crashad OS eller helt ny HD.
Jag vill inte skapa en Mac vs. PC tråd nu..

Jag har en windows laptop just nu som jag ska slänga in ett nyss OS på en ny SSD HD.
Den saknar DVD läsare och har en återställningspartition på en gamla HD:n.
Ganska värdelöst att installera något då.
Jag ser samma sak med Macarna om de tar bort DVD skivan.
Men jag har fått svar på mitt förra inlägg att man kan ansluta till Appstore och ladda ner OS X på en helt ny HD, vilket jag är skeptisk till.
Måste ha någon form av initierings filer som ansluter till appstore och laddar ner filer och varifrån får man det? Allt i UEFI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battle_Zealot:

Hur tänker du nu?
Köper jag med en (Bättre) Windows laptop så får jag med en DVD där jag kan installera Windows på en crashad OS eller helt ny HD.
Jag vill inte skapa en Mac vs. PC tråd nu..

Jag har en windows laptop just nu som jag ska slänga in ett nyss OS på en ny SSD HD.
Den saknar DVD läsare och har en återställningspartition på en gamla HD:n.
Ganska värdelöst att installera något då.
Jag ser samma sak med Macarna om de tar bort DVD skivan.
Men jag har fått svar på mitt förra inlägg att man kan ansluta till Appstore och ladda ner OS X på en helt ny HD, vilket jag är skeptisk till.
Måste ha någon form av initierings filer som ansluter till appstore och laddar ner filer och varifrån får man det? Allt i UEFI?

Det första jag gjorde när jag köpte min MBP var att stoppa i en ny SSD innan den hade startats en ända gång.
Jag hade alltså en helt blank hdd och allt jag behövde göra var att starta datorn och man kunde då ansluta till internet för att börja ladda ner/installera OS.

Permalänk
Skrivet av emahex:

Det första jag gjorde när jag köpte min MBP var att stoppa i en ny SSD innan den hade startats en ända gång.
Jag hade alltså en helt blank hdd och allt jag behövde göra var att starta datorn och man kunde då ansluta till internet för att börja ladda ner/installera OS.

Då så!
Då har Apple löst det på ett väldigt bra sätt och då kan man skippa DVD:n åt mainstreamen och adapter till de som behöver DVD.
Men hur portabel blir en Mac igentligen om man har en adapter till Etherneten, DVD:n USB hubben o.s.v.?
Aja jag ska sluta trolla, men jag står fast vid att jag väljer trådat framför Wifi Internet alla dagar i veckan..

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Fast bara för att de var puckade nog att skicka med en fjärrkontroll, som folk av självklara anledningar inte behövde så betyder inte det att de inte kan skicka med saker på man vet att 60-80% av användarna kommer använda...Bara av tråden här så är det uppenbart att alla som skulle köpt en MBP utan ethernet port kommer behöva en ethernet adapter, och att skicka med någon sorts skydd för den vore inte heller så dumt då det skulle få en ordentligt överprissatt dator att verka aningen billigare.

Det är ju en gissning från din sida hur många som behöver Ethernet.
Hursomhelst handlar det om rykten - vi kan vänta med att ifrågasätta tills vi vet hur det blir. Jag tror inte de kommer slopa Ethernet på alla modeller, utan bara (som nu) på de som kallas MacBook Air. MacBook Pro kanske fortfarande har Ethernet inbyggt. Men vi får se.

Det där med överprissat är också en diskussion som kan ältas. Sett till enbart datorkomponenterna är de inte billigast, men det finns annat som har ett värde i en dator än det.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battle_Zealot:

Då så!
Då har Apple löst det på ett väldigt bra sätt och då kan man skippa DVD:n åt mainstreamen och adapter till de som behöver DVD.
Men hur portabel blir en Mac igentligen om man har en adapter till Etherneten, DVD:n USB hubben o.s.v.?
Aja jag ska sluta trolla, men jag står fast vid att jag väljer trådat framför Wifi Internet alla dagar i veckan..

Tycker helt klart att en pro modell ska vara en komplett dator utan en rad adaptrar.
Det som är det tråkiga med apple, de släpper inte 30 olika modeller som ska passa olika personer, de släpper 2 modeller som desutom börjar likna varandra mer och mer och påstår att det är framtiden.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Battle_Zealot:

Hur tänker du nu?
Köper jag med en (Bättre) Windows laptop så får jag med en DVD där jag kan installera Windows på en crashad OS eller helt ny HD.
Jag vill inte skapa en Mac vs. PC tråd nu..

Jag har en windows laptop just nu som jag ska slänga in ett nyss OS på en ny SSD HD.
Den saknar DVD läsare och har en återställningspartition på en gamla HD:n.
Ganska värdelöst att installera något då.
Jag ser samma sak med Macarna om de tar bort DVD skivan.
Men jag har fått svar på mitt förra inlägg att man kan ansluta till Appstore och ladda ner OS X på en helt ny HD, vilket jag är skeptisk till.
Måste ha någon form av initierings filer som ansluter till appstore och laddar ner filer och varifrån får man det? Allt i UEFI?

Det finns ju versioner på nätverksboot så det går ju att göra en installationsloader om man vill, jag har aldrig testat att boota en mac på det sättet, mina kontakter med dem är när de har fungerat normalt.
Jag har iofs gjort liknande saker på pc , men inte från internet utan från en lokal server där man hämtat en imagefil men det är ju inte en normal installation utan en återställning av en backupp, men jag kan tänka mig att vissa skulle kalla det ominstallation och inte återställning, och servern kan ju vara ansluten via internet.
Det finns ju andra mikro os också, Asus har ju tex sitt expressgate men jag har inte hört nån som använder det, någonsin.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av MooD:

Fel. Även avstånd är viktigt att ta med i kalkylen. PPI ensamt säger ingenting alls, öht. Som att säga att en bil går i 300 kilometer (....på 20 timmar, woho!)

PPI är ett fast värde på antal pixlar på en tum.
PPI ensamt säger precis allt.
Avständ har inget med PPI att göra eftersom det är en tredje Z faktor och används inte i PPI räkning.
Pixel densiteten ändras inte bara för att avständet till skärmen ändras.
Med ditt sätt att se det på skulle alla skärmar vara retina skärmar så länge man står tillräckligt långt ifrån bild panelen.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

PPI är ett fast värde på antal pixlar på en tum.
PPI ensamt säger precis allt.
Avständ har inget med PPI att göra eftersom det är en tredje Z faktor och används inte i PPI räkning.
Pixel densiteten ändras inte bara för att avständet till skärmen ändras.

Jag påstår inte att avståndet tas till hänsyn vid beräkning av PPI. Men PPI ensamt säger väldigt lite, därför är avståndet viktigt.

Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Med ditt sätt att se det på skulle alla skärmar vara retina skärmar så länge man står tillräckligt långt ifrån bild panelen.

Mycket riktigt är det så. Frågan blir därför vad skärmen ska användas till, och då komma fram till ett rimligt arbetsavstånd som därefter avgör om det är "retina" eller ej.

Du kan läsa denna post som jag skrev

Skrivet av MooD:

Självklart inte, men din förmåga att uppfatta detaljer (läs: pixlar) blir ju sämre ju längre dina ögon är från där detaljerna är. Exempelvis kan du enkelt se enskilda hårstrån på en person om du är 10 centimeter från denne, men det är betydligt svårare att göra det samma om du är 100 meter ifrån.

En annan jämförelse är video led screens som har en fånigt låg PPI, men eftersom betraktaren är så pass långt ifrån så ser det ändå rätt "okej" ut.

På långt håll:
http://www.creeledrevolution.com/blog/wp-content/uploads/2011...

Men på nära håll är pixlarna centimeterstora och på närmare decimeter avstånd från varrandra
http://img.diytrade.com/cdimg/1023336/10744616/0/1257903737/L...

Nu är det ju inte exakt samma display, men det förklarar principen hyggligt.

Slutligen kan jag fråga dig, vad är det som gör att en skärm är retina?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nu blev då jag intresserad av vilka betallösningar som inta använder https ? siten i sig kanske lagrar nummret, men de lär nog köra krypterat under själva överföringen, jag tor inte ens det är tillåtet från kortföretagens sida att använda kort utan https, så även om du kör öppet nät så är själva betallösningen i en krypterad förbindelse.

https är väl inga problem för någon hacker längre, går att dekryptera i realtid på en snabbare dator.

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Inte konstig, men majoriteten bränner inte 25 skivor i månaden, eller ens använder dvd'n.
Det var din argumentation "Angående behov av optisk media har alla olika behov så gör inte misstaget att tro att din lösning är den enda rätta." jag reflekterade över.
Om majoriteten vill ha en lösning så är den givetvis inte rätt för alla, men det är troligen den lösningen det kommer bli.

Vill bara påpeka att jag sällan bränner så pass många skivor, men jag håller på att tömma en hårddisk på filer som har samlats på hög.

Skrivet av GuessWho:

För egna filer är det frågan om inte USB minnen är smidigare. Många USB minnen rymmer mer än DVD+/-R(W) skivor idag. Men styck priset är ju betydligt högre. Speciellt om man ska ge bort skivor så kanske man inte är lika sugen på att ge bort ett USB minne för 200kr som att ge bort en DVD+/-R för några kronor.

Hade varit fint om det hade sålts 10pack med USB minnen i storlekar över 8GB.

Ett problem med USB minnen är att många är för små, rent fysiskt. Speciellt om man skulle köpa bulk med många av samma modell så blir det nästan hopplöst om man inte kan sätta etiketter på dem.

Vill man se filmer man redan har på DVD/Blu Ray, lånar av kompis eller hyr i videobutik är det klart smidigare att kunna spela upp skivorna direkt. Eller för den delen annat man redan har på skivor.

Helt klart börjar DVDR kännas lite väl trångt, men som sagt, Apple vägrar ju att förse macarna med blurayläsare så än så länge har jag inget annat val om jag vill kunna läsa skivorna på min huvuddator. Och sedan är det förvaringen, skivor kan man lätt sätta in i en välsorterad pärm, och det finns gott om utrymme att skriva på dem, vilket inte finns på ett USB-minne. För att inte tala om priset.

Angående retinaskärmar så kan den här länken vara intressant att ta en titt på: http://www.cultofmac.com/168509/why-you-might-be-disappointed...

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

PPI är ett fast värde på antal pixlar på en tum.
PPI ensamt säger precis allt.
Avständ har inget med PPI att göra eftersom det är en tredje Z faktor och används inte i PPI räkning.
Pixel densiteten ändras inte bara för att avständet till skärmen ändras.
Med ditt sätt att se det på skulle alla skärmar vara retina skärmar så länge man står tillräckligt långt ifrån bild panelen.

Skrivet av Capitán General:

Angående retinaskärmar så kan den här länken vara intressant att ta en titt på: http://www.cultofmac.com/168509/why-you-might-be-disappointed...

Mycket bra länk där inte ens den mest inbitna (ja vad är det ni försöker förespråka egentligen)-fanatikern inte ens kan motargumentera.