Permalänk

CPU Överklockning - X58A-UD3R / i7 930

---- Problemet var tydligen att min CPU-fläkt inte orkade hålla nere temperaturen ----

~~~~ Original Post ~~~~

Hejsan och godmorgon på er!

Började för ett par dagar sedan att läsa om hur man överklockar sin dator, så jag beslöt mig nyligen för att prova på det själv.
Problemet är ju självfallet att jag är nybörjare...

Läste igenom guiden för nybörjare: http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...
men där är fortfarande saker som jag inte riktigt förstår. Pillade runt och kollade i BIOS och där är vissa saker i guiden som jag inte kan hitta där inne, t.ex. FSB, Nordbryggan osv.

Läste även denna guiden: http://www.overclockers.com/3-step-guide-overclock-core-i3-i5...
eftersom det är en Intel Core i7 930 jag har i burken. Förstod det som att man istället ändrar på 'Base Clock x CPU Multiplier' i mitt fall istället för 'FSB x CPU Multiplier' som i äldre(?) fall.

Som sagt, jag började googla på mina komponenter, som är;

  • Processor - Intel Core? i7 Quad Processor i7-930 * Använder mig av standard kylare som medföljes!

  • Minnen - 3*2GB Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9

  • Moderkort - Gigabyte GA-X58A-UD3R, X58

  • Nätagg. - Corsair TX 850W PSU

Okej, så efter ett par dagars läsande kändes det som att jag vågade prova på att göra lite ändringar. Så det gjorde jag, och här är mina nuvarande förändringar, (målet var att få processorn från 2.8GHz till någonstans runt 3.5GHz):

CPU Clock Ratio: [15x] till [21x]
BCLK Frequency: [133] till [166] * Hade den först till 172, men ändrade till 166 eftersom 'System Memory Multiplier' är [x8], vilket gav mig DDR3 1333. Som jag förstod så fick den inte gå över 1333 eftersom mina minnen är DDR3 1333MHz ?

QPI Ratio: [Auto] till [x18]
System Memory Multiplier: [Auto] till [x8]
Loadline Calibration: [Auto] till [Level 1]
CPU Vcore: [Auto] till [1.28750v]
QPI/Vtt: [Auto] till [1.255v]

Problemet jag stöter på är att jag vid test, (använder mig utav CPU-Z, Core Temp 1.0 och OCCT vid test), endast klarar att köra cirka en minut innan temperaturerna blir för höga. Core #0-3 når runt 85 grader och testet avbryts. Använder mig av processorfläkten som medföljde, plus 3styck som fanns på chassit, som är detta: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=461552.

Läste att jag kunde höja respektive sänka QPI/Vtt och CPU Vcore för att göra det stabilare, men jag verkar inte lyckas så värst bra. Frågan är om jag gjort rent åt skogen och bara förstör, eller om jag är påväg mot rätt håll?

Uppskattar verkligen all input och kritik. Behövs mer information är det bara säga vad som saknas så försöker jag hosta upp det! Tills vidare fortsätter jag pilla på och läsa upp mig, finner det ganska roande att hålla på, även om det mesta känns som rena arabiskan!

Tack på förhand !

saknad information
Permalänk

Vad har du för cpu-kylare?

Visa signatur

i5 6700K @4.5GHz -Noctua NH-U14S -Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III -ASUS PRO GAMING Z170 -Crucial DDR4 16 GB -Crucial MX300 750GB -Corsair RM750i - NZXT H440W Silent Ultra - ASUS VC239 -Dell Professional P1914S IPS

Permalänk
Medlem

Hej, mitt första inlägg!

Jag har samma processor så kanske kan hjälpa lite. Har lyckats överklocka stabilt till 4.0Ghz med CPU Vcore till ungefär 1.25 tror jag.
Körde du på standard kylaren? För isf så är det garanterat problemet, högre Vcore behöver du nog inte men standardkylaren duger ungefär till stock config.

Permalänk
Skrivet av Rickybobby:

Vad har du för cpu-kylare?

Skrivet av crisis:

Hej, mitt första inlägg!

Jag har samma processor så kanske kan hjälpa lite. Har lyckats överklocka stabilt till 4.0Ghz med CPU Vcore till ungefär 1.25 tror jag.
Körde du på standard kylaren? För isf så är det garanterat problemet, högre Vcore behöver du nog inte men standardkylaren duger ungefär till stock config.

Aa precis, jag kör på standard fläkten som medföljde.
Så om jag förstår det rätt bör jag skaffa en bättre cpu-kylare innan jag fortsätter? Vet inte riktigt vad som menas med Stock Config, googlade det lite, inte så mycket information angående det, men jag antar att det är grundvärdena?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AfternoonDelight:

Aa precis, jag kör på standard fläkten som medföljde.
Så om jag förstår det rätt bör jag skaffa en bättre cpu-kylare innan jag fortsätter? Vet inte riktigt vad som menas med Stock Config, googlade det lite, inte så mycket information angående det, men jag antar att det är grundvärdena?

Det stämmer.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk

Okej, då verkar det som att det blir nästa grej då, en bättre kylare. Ni har möjligtvis inte tips på några bra ni skulle rekommendera ?

Tackar i alla fall för de kvicka svaren!

Permalänk

i7 930 blir rätt varm om du klockar den, köp en h80 eller en med likvärdig kylningsförmåga. Finns en massa begagnat har jag sett på marknaden.
Alternativ: silverarrow, h70, h80, h100

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Skrivet av Bad Habit:

i7 930 blir rätt varm om du klockar den, köp en h80 eller en med likvärdig kylningsförmåga. Finns en massa begagnat har jag sett på marknaden.
Alternativ: silverarrow, h70, h80, h100

Perfekt, blir nog h100, ser ut att vara gjord till just det chassit jag har med de två toppfläktarna! Tackar så mycket!

Permalänk
Medlem

Jag kör på en Prolimatech Megahalem, en ganska stor tower kylare, och ligger under 75 grader när jag tortyr testade annars går den aldrig över 60 grader vid belastning. 35 grader idle...
och med stock config menade jag grundvärdena

Permalänk
Skrivet av crisis:

Jag kör på en Prolimatech Megahalem, en ganska stor tower kylare, och ligger under 75 grader när jag tortyr testade annars går den aldrig över 60 grader vid belastning. 35 grader idle...
och med stock config menade jag grundvärdena

75 grader på stock är inget vidare vet du... 75 grader med 1.35v och 4ghz+ kanske är mer rimligt

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

75 grader på stock är inget vidare vet du... 75 grader med 1.35v och 4ghz+ kanske är mer rimligt

Det är med 4Ghz överclock... men med ~1.25v så det kanske är lite höga temps ändå. Kan bero på att grafikkorten är precis intill varandra och det översta idlar 56 grader... blir inge crossfire vid nästa uppgradering

Permalänk
Skrivet av crisis:

Jag kör på en Prolimatech Megahalem, en ganska stor tower kylare, och ligger under 75 grader när jag tortyr testade annars går den aldrig över 60 grader vid belastning. 35 grader idle...
och med stock config menade jag grundvärdena

Hehe låter lysande. Blir nog en Corsair h100 när löningen kommer förbi, blev lite såld på den !

Ska fortsätta hålla på med datorn nu, tycker det är jävligt skoj !