Permalänk
Medlem

CPU Temperatur

hej, nu har jag fått igång min dator men jag undrar bara om min CPU temperatur är normal eller om den är för varm?

här står det så här, men när jag kollar på andra program står det 100+

Permalänk
Entusiast

1. Ja den är varm. Glömt kylpasta eller monterat kylaren dåligt?

2. Använd inte speedfan, finns 154 bättre program

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

1. Ja den är varm. Glömt kylpasta eller monterat kylaren dåligt?

2. Använd inte speedfan, finns 154 bättre program

Skickades från m.sweclockers.com

nej har kylpasta, och kylaren sitter riktigt bra.. är det farligt att ha den så här?

Permalänk
Medlem

kan det vara så att CPU kylaren sitter för hårt? är inte så duktig när det gäller datorer :/

Permalänk
Medlem

Kan vara att processorn är 37 grader. så som Core 0 säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizi:

hej, nu har jag fått igång min dator men jag undrar bara om min CPU temperatur är normal eller om den är för varm? http://i43.tinypic.com/zlstu.jpg

här står det så här, men när jag kollar på andra program står det 100+

http://i41.tinypic.com/jq6ttw.png

Normal eller för varm för vad? Använder du den eller är det i idle? Orginalkylare? Chassi?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Jag kör med i7 3820 med H80 o idle ligger jag på 28c och efter 3-4h bf3 så ligger jag på runt 40c så du borde kanske byta kylare eller prova att köra med annan kylpasta

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk
Medlem

Jag ser inga ovanliga temperaturer om du kör med originalkylaren. Kolla vilken temp du får på "Kärna #0/1/2/3" i programmet Core Temp under belastning, alltså när du kör något stresstest t.ex. Prime95. Avbryt om den hamnar över 90 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Jag ser inga ovanliga temperaturer om du kör med originalkylaren. Kolla vilken temp du får på "Kärna #0/1/2/3" i programmet Core Temp under belastning, alltså när du kör något stresstest t.ex. Prime95. Avbryt om den hamnar över 90 grader.

nej blev bara orolig för att jag spelar BF3 orkar inte att något ska ryka i datorn har inte haft den länge

Permalänk
Medlem

Är tempen MEDANS du spelar/nyligen har gjort det?? Då kan du va lugn.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorham:

Är tempen MEDANS du spelar/nyligen har gjort det?? Då kan du va lugn.

efter att jag har spelat så kan de ligga på 50-55

Permalänk
Medlem

Ok, långt ifrån någon fara. sov lungt. Den kan bli mycket varmare än så utan att ta skada.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Entusiast

Jag kanske förklarade mig dåligt i mitt första inlägg... temperaturen var inte farligt hög. Men jag tolkade det som att det där var idle-temps och då undrar man ju hur temperaturerna är i load. Är originalkylarna så där dåliga?

Permalänk
Medlem

Det står ju både min och max i orginalposten. Ifall dessa har gått mellan idle och full load(typ OCCT eller Prime95) så tordes det inte vara några större fel på kylaren som håller load runt 10 grader över idle.

Om det är idletemps på en oklockad processor så går den rätt varmt. Ingenting att oroa sig över dock.

Mitt råd till TS är att du laddar hem t.ex. OCCT och kör ett stresstest i någon timme(åtminstonde) och kollar vad den står på då i tempsen. Generellt sett så kan 70-80grader kännas högt men det är rätt lugnt för de flesta processorer. Min i7 920 har gått på klock som stresstestas i 70-75 mellan kärnorna i snart tre år(klocken alltså, inte stresstestet).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KoloN:

Det står ju både min och max i orginalposten. Ifall dessa har gått mellan idle och full load(typ OCCT eller Prime95) så tordes det inte vara några större fel på kylaren som håller load runt 10 grader över idle.

Om det är idletemps på en oklockad processor så går den rätt varmt. Ingenting att oroa sig över dock.

Mitt råd till TS är att du laddar hem t.ex. OCCT och kör ett stresstest i någon timme(åtminstonde) och kollar vad den står på då i tempsen. Generellt sett så kan 70-80grader kännas högt men det är rätt lugnt för de flesta processorer. Min i7 920 har gått på klock som stresstestas i 70-75 mellan kärnorna i snart tre år(klocken alltså, inte stresstestet).

Tcase Max på SBe är 66.8C, TJ max 72.8, ska inte överskridas om man vill att den ska leva länge, du kan kolla själv på intels sida.

i7 920 har Tcase max 67.9C, vilket blir TJ max 72.9C.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Cpu temp

Hej lånar tråden och undrar om min temp på cpu är lite väl hög för att vara olockad med stockkylaren samt artic silver 5 pasta?

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

Är det under load-nej. Är det i idle-ja.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorham:

Är det under load-nej. Är det i idle-ja.

Det framgår ju på bilden att det är under 100% load, pastan är ny applicerad så det kanske spelar in lite?

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

ooops, lite för snabb. Ja den kan behövas brännas in lite, men den sjunker inte så mycket. Inga farliga temps iallafall.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Skrivet av wankeer:

Det framgår ju på bilden att det är under 100% load, pastan är ny applicerad så det kanske spelar in lite?

Ja det kan ju gå ner några grader, om du inte smaskat dit för mkt pasta. Dra ner HWmonitor och ha igång det när du kör BF någon timma. Stresstesten brukar kunna få upp din dator i 10-20C mer än normal tung belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorham:

ooops, lite för snabb. Ja den kan behövas brännas in lite, men den sjunker inte så mycket. Inga farliga temps iallafall.

Okej, tack för hjälpen!

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackbrich:

Ja det kan ju gå ner några grader, om du inte smaskat dit för mkt pasta. Dra ner HWmonitor och ha igång det när du kör BF någon timma. Stresstesten brukar kunna få upp din dator i 10-20C mer än normal tung belastning.

Okej ska prova det, mängden pasta som jag la på motsvarar väl ungefär en halv ärta.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tizi:

hej, nu har jag fått igång min dator men jag undrar bara om min CPU temperatur är normal eller om den är för varm? http://i43.tinypic.com/zlstu.jpg

här står det så här, men när jag kollar på andra program står det 100+

http://i41.tinypic.com/jq6ttw.png

Kör du SLI?

Ju fler PCI-E kanaler som används desto varmare blir den. Den har 40 kanaler för övrigt. Vanliga Sandybridge och Ivybridge har för få så dom får förlita sig på ett nforce chip på moderkortet som brukar ge dom möjlighet till 16x sli, men då blir ju det chippet varmt oxå såklart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mackbrich:

Ja det kan ju gå ner några grader, om du inte smaskat dit för mkt pasta. Dra ner HWmonitor och ha igång det när du kör BF någon timma. Stresstesten brukar kunna få upp din dator i 10-20C mer än normal tung belastning.

Kör han gelid extreme pastan så gör det inget om han tar för mycket, den trycks ut väldigt fort.
Jag dränkte bägge mina GPU's med den i ett stort fett kryss från hörn till hörn och dom håller väldigt låg temperatur. Och gelid leder inte ström, och den leder värme lika bra som den bästa silverpastan. Dessutom trycks överflödigt undan väldigt lätt vid tryck.

Men en CPU ska man nog inte dränka i pasta, pga svårt att göra rent runt sockeln på moderkortet, ungefär två riskorn stor klick i mitten är lagom.

Skickades från m.sweclockers.com