Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Tech-Reports editorial om Geforce FX är inte lika överväldigande positiv som de övriga länkade previews'en i denna tråd.
http://www.tech-report.com/etc/2002q4/geforce-fx/index.x?pg=1

Han var inte särskilt objektiv i sin bedömning tyckte jag. Drog ganska många olika detaljer över samma kant, och var överläggande vag. Kändes lite mer som smutskastning än en preview.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattias

Han var inte särskilt objektiv i sin bedömning tyckte jag. Drog ganska många olika detaljer över samma kant, och var överläggande vag. Kändes lite mer som smutskastning än en preview.

Tvärtom, han plockade ner all marknadsföringsskit kring chippet, men som sådant så var det inte smutskastning.

"is one helluva spectacular graphics chip"
"should propel the GeForce FX to success"

Kallar du det där smutskastning så....

Det är det här som är slutsatsen:

"But now that we've had a real whiff of the GeForce FX vapors, the reality is clear"

DVS artikleförfattaren har tröttnat på all nVidia hype och konstaterar att chippet är snabbt och bra, men det är inget revolutionerande och du får i princip samma prestanda med Radeon 9700 pro, som trots allt finns att köpa idag.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Gerforce FX

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SolidReactor
Framtidsprognos (lika säker som tv3's väderprognoser )

Medans ATi kör på en 256-bit DDR ][ minne kör Nvidia 128-bit.
Detta ger en möjlighet för Nvidia att "skapa" en ännu bättre grafikkort med en 256-bit

DirectX 9 Är gott som klart, men inte DirectX 9.1. Detta ger en anledning att *öka gapet* mellan NV30 (DX 9) å den nästkommande NVxx (DX9.1) med 256-bit

Microsoft är den ledande rollen under ytan, deras DX 10 kommer inte förän Windows Longhorn kommer ut... med andra ord, Microsoft kommer att ha DX 9.x länge, och detta ger DX 9.x kort som NV3x och R3xx modellerna ett längre liv (bra köp?).

DX 9.1 till skillnad från DX 9.0 har en annan pixelshader, 3.0 istället för 2.0.... de e vad jag har för mej iaf. MEN poängen är att dessa R350 å NV30 använder INTE DX 9.1's nya egenskaper. Nvidias kort efter NV30 kommer att ha 256-bit minne samt de vanliga förbättrade "GPU"/"VPU" och 100% DX9.1 kompatibel system. tänk på att .13µ arkitekturen kan och kommer att ha en HÖG frekvens, om ATi's nästa "VPU" inte har .13µ arkitektur så stackars dem med sin antagliga 19-26 GB/S minnes bandbredd mot Nvidias 32GB/S+ (plus 1:4 compresionen ger... tja över 100GB/S... fast teoretiskt )

hmmm..handlade inte den här tråden om GeforceFX?...känns lite som om du är en inbiten nVidia-fan (nVidiot) som inte känner dig riktigt nöjd med vad som har presenterats ang. NV30 och därför är tvungen att börja spekulera i kommande chip. På vilken info grundar du alla dessa spekulationer?...nåja jag kanske har fel...men jag ser inte att du spekulerar om vad ATI har i bakfickan...jag menar, om en 128 bit minnesbuss ger "möjlighet för Nvidia att skapa ett ännu bättre chip iframtiden med 256 bit buss", vad ger då 0,13u tekniken för möjligheter till ATI ? som redan har 256 bit minnesbuss

Håller istället med föregående talare om att GF-FX verkar vara ett "ruggigt" snabbt chip, OM de kan hålla farten på 500MHz GPU - 500 MHz DDR2 (dyra minnen) men de "nya" revolutionerande funktionerna (oändligt programerbara shaders m.m) har inte någon betydelse på säkert 2 år för slutanvändaren. Det finns ju förmodligen INGA directX9 spel förrän då.....det första som på nåt vis kommer att använda typ directx8.1 funktioner är väl Doom3 och det kommer hösten 2003. Då duger ju ett GF4 4200 bra eller t.o.m ett ATI 9000 PRO.

Du säger ju själv "stackars dem med sin antagliga 19-26 GB/S minnes bandbredd" vad är det för minnesbandbredd på GF-FX? jo 16 Gb/s vilket iofs är imponerande men ATI 9700 PRO har ju med sin 256 bitars buss 19.8 Gb/s redan idag.

Jag tror minnesbandbredden är viktigare än alla "shaders" speciellt för att få dagens spel att se riktigt bra ut genom att man då äntligen kan använda FSAA + ANISO fullt ut.

Mjaa..jag är lagomt imponerad.......visst är det kul med nya grafikkretsar men om jag skulle köpa ett kort idag (billigt=1200 spänn) som håller minst 1-2år skulle jag välja ATI 9000 PRO, med fullt directx8.1 stöd i hårdvaran, om man istället vill ha DX9 kompatibilitet så ligger ATI 9500 väldigt bra till, vill man vara ännu mera framtidsäker skulle jag nog vänta till GF-FX kommer i butiken (feb-mars -03) och då faktiskt köpa ett ATI 9700 PRO som då säkert kommer att sjunka i pris. Det kortet kommer garanterat att hålla minst 3 år framåt.

Tompa

Permalänk
Medlem

Re: Gerforce FX

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tompa_40

hmmm..handlade inte den här tråden om GeforceFX?...känns lite som om du är en inbiten nVidia-fan (nVidiot) som inte känner dig riktigt nöjd med vad som har presenterats ang. NV30 och därför är tvungen att börja spekulera i kommande chip. På vilken info grundar du alla dessa spekulationer?...nåja jag kanske har fel...men jag ser inte att du spekulerar om vad ATI har i bakfickan...jag menar, om en 128 bit minnesbuss ger "möjlighet för Nvidia att skapa ett ännu bättre chip iframtiden med 256 bit buss", vad ger då 0,13u tekniken för möjligheter till ATI ? som redan har 256 bit minnesbuss

Håller istället med föregående talare om att GF-FX verkar vara ett "ruggigt" snabbt chip, OM de kan hålla farten på 500MHz GPU - 500 MHz DDR2 (dyra minnen) men de "nya" revolutionerande funktionerna (oändligt programerbara shaders m.m) har inte någon betydelse på säkert 2 år för slutanvändaren. Det finns ju förmodligen INGA directX9 spel förrän då.....det första som på nåt vis kommer att använda typ directx8.1 funktioner är väl Doom3 och det kommer hösten 2003. Då duger ju ett GF4 4200 bra eller t.o.m ett ATI 9000 PRO.

Du säger ju själv "stackars dem med sin antagliga 19-26 GB/S minnes bandbredd" vad är det för minnesbandbredd på GF-FX? jo 16 Gb/s vilket iofs är imponerande men ATI 9700 PRO har ju med sin 256 bitars buss 19.8 Gb/s redan idag.

Jag tror minnesbandbredden är viktigare än alla "shaders" speciellt för att få dagens spel att se riktigt bra ut genom att man då äntligen kan använda FSAA + ANISO fullt ut.

Mjaa..jag är lagomt imponerad.......visst är det kul med nya grafikkretsar men om jag skulle köpa ett kort idag (billigt=1200 spänn) som håller minst 1-2år skulle jag välja ATI 9000 PRO, med fullt directx8.1 stöd i hårdvaran, om man istället vill ha DX9 kompatibilitet så ligger ATI 9500 väldigt bra till, vill man vara ännu mera framtidsäker skulle jag nog vänta till GF-FX kommer i butiken (feb-mars -03) och då faktiskt köpa ett ATI 9700 PRO som då säkert kommer att sjunka i pris. Det kortet kommer garanterat att hålla minst 3 år framåt.

Tompa

hmmmm... ingen "Nvidiot"
de e bara vad jag tror om hur nvidia planerar, deras strategi. de lämnar lite mera "hokuspokus" (256-bit minne) till de nästkommande kortet. detta handlar visst om GeforceFX, och dens "syskon" och varför de sparar 256 minnes kraften till nästa. nvidia vill spela dessa kort så eftersom dx9.1 ska ha ett högre lyft jämfört med dx9.0 (nv30) lite mera minnes kraft också istället för bara högre hastighet (kanske dx9.1 använder sej mer av minnet? mer komplexa texturer kanske?). 13µ arkitekturen ger mera möjligheter till högre klockfrekvens, se på bara 1GHz minnet! ATi behöver gå "ner" till 13µ de oxå, annars behövs det en större kyling, eller en mycket smartare arkitektur.

förr så körde ATi på rå kraft, Nvidia på smarta lösningar.... nu kör ATi på smarta lösningar medans Nvidia på rå kraft.

Du sa också

Citat:

...men jag ser inte att du spekulerar om vad ATI har i bakfickan...

samtidigt

Citat:

...hmmm..handlade inte den här tråden om GeforceFX?...känns lite som om du är en inbiten nVidia-fan (nVidiot)

Nä, jag "spekulerar" inte allt för mycket om ATi eftersom detta handlar om Nvidia, ATi e bara en liten reference. dessutom så vet jag inte så mycket om ATi's nästkommande
som jag sa.. detta är bara en "prognos", sammanställt av ryckten samt fakta, nåt att tänka på, inte tro 100% på, jag vill inte vilseleda folk precis

fakta om mej:
ej INTEL fan, ej AMD fan, ej ATi fan, ej Nvidia fan.... get it? ingen Nvidiot eller Atiot... gillar nyheter angående PC, utvecklngen.. allt e spännande, de går ju hejdundrans fort :D.

du påstår ju oxå att jag inte e nöjd me nv30

Citat:

som inte känner dig riktigt nöjd med vad som har presenterats ang. NV30 och därför är tvungen att börja spekulera i kommande chip

jag är mer än nöjd... ville bara dela med mej i forumet om vad jag tror kommer hända med nästa release. nästa gång så kasnke jag tar upp lite mer om ATi, om jag vet lite mer om dem å deras strategi(er). de kommer lite mer fakta å ryckten snart, om inte redan har

(få se om de blir lite "backfire" här oxå:( )

Permalänk
Medlem

13µ hjälper väl inte att höja frekvensen på minnet ändå?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aijoj
13µ hjälper väl inte att höja frekvensen på minnet ändå?

mindre arkitektur ökar inte hastigheten, men de ger mindre värme å platts för mer transistorer, Detta ger möjligheter till högre hastigheter
Framför allt, mindre kostnader för tillverkningen

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Förstår inte varför alla blandar ihop DDR-II och QDR, kolla bara på Tom's preview, han kan ju inte bestämma sig om minnet går i 4*250MHz eller 2*500MHz.
Nvidia använder ändå DDR2, inte DDR-II, så det spelar ingen roll. DDR2 är egentligen vanlig DDR-minne med lite nya påhitt, lägre signalspänning och terminering intern i chippen, vilket gör att man helt enkelt kan klocka dem högre.

QDR och DDR är ju olika tekniker, men DDR2 och DDR-II är ju exakt samma sak, uppföljaren på DDR-tekniken för grafikkort. Har för mig att JEDEC kallar den DDR-II, och det bör alla andra göra också.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SolidReactor

mindre arkitektur ökar inte hastigheten, men de ger mindre värme å platts för mer transistorer, Detta ger möjligheter till högre hastigheter
Framför allt, mindre kostnader för tillverkningen

Ja, högre hastigheter på kärnan möjligen, men hur snabbt minnet fungerar borde ju förbli detsamma oberoende av det, eftersom minnena är en separat del

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aijoj

Ja, högre hastigheter på kärnan möjligen, men hur snabbt minnet fungerar borde ju förbli detsamma oberoende av det, eftersom minnena är en separat del

Du har rätt med att minnena e separata, ifrån kärnan (VPU) vars storlek är 13µ. Minnena är tillverkade av samsung som är 13µ också.

Hynix har däremot tillveckat 10µ DDR på 512MB de borde ATi kontra Nvidia med

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Gerforce FX

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SolidReactor

hmmmm... ingen "Nvidiot"
de e bara vad jag tror om hur nvidia planerar, deras strategi. de lämnar lite mera "hokuspokus" (256-bit minne) till de nästkommande kortet. detta handlar visst om GeforceFX, och dens "syskon" och varför de sparar 256 minnes kraften till nästa. nvidia vill spela dessa kort så eftersom dx9.1 ska ha ett högre lyft jämfört med dx9.0 (nv30) lite mera minnes kraft också istället för bara högre hastighet (kanske dx9.1 använder sej mer av minnet? mer komplexa texturer kanske?). 13µ arkitekturen ger mera möjligheter till högre klockfrekvens, se på bara 1GHz minnet! ATi behöver gå "ner" till 13µ de oxå, annars behövs det en större kyling, eller en mycket smartare arkitektur.

förr så körde ATi på rå kraft, Nvidia på smarta lösningar.... nu kör ATi på smarta lösningar medans Nvidia på rå kraft.

Du sa också
samtidigt

Nä, jag "spekulerar" inte allt för mycket om ATi eftersom detta handlar om Nvidia, ATi e bara en liten reference. dessutom så vet jag inte så mycket om ATi's nästkommande
som jag sa.. detta är bara en "prognos", sammanställt av ryckten samt fakta, nåt att tänka på, inte tro 100% på, jag vill inte vilseleda folk precis

fakta om mej:
ej INTEL fan, ej AMD fan, ej ATi fan, ej Nvidia fan.... get it? ingen Nvidiot eller Atiot... gillar nyheter angående PC, utvecklngen.. allt e spännande, de går ju hejdundrans fort :D.

du påstår ju oxå att jag inte e nöjd me nv30

jag är mer än nöjd... ville bara dela med mej i forumet om vad jag tror kommer hända med nästa release. nästa gång så kasnke jag tar upp lite mer om ATi, om jag vet lite mer om dem å deras strategi(er). de kommer lite mer fakta å ryckten snart, om inte redan har

(få se om de blir lite "backfire" här oxå:( )

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Gerforce FX

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SolidReactor

hmmmm... ingen "Nvidiot"
de e bara vad jag tror om hur nvidia planerar, deras strategi. de lämnar lite mera "hokuspokus" (256-bit minne) till de nästkommande kortet. detta handlar visst om GeforceFX, och dens "syskon" och varför de sparar 256 minnes kraften till nästa. nvidia vill spela dessa kort så eftersom dx9.1 ska ha ett högre lyft jämfört med dx9.0 (nv30) lite mera minnes kraft också istället för bara högre hastighet (kanske dx9.1 använder sej mer av minnet? mer komplexa texturer kanske?). 13µ arkitekturen ger mera möjligheter till högre klockfrekvens, se på bara 1GHz minnet! ATi behöver gå "ner" till 13µ de oxå, annars behövs det en större kyling, eller en mycket smartare arkitektur.

förr så körde ATi på rå kraft, Nvidia på smarta lösningar.... nu kör ATi på smarta lösningar medans Nvidia på rå kraft.

Du sa också
samtidigt

Nä, jag "spekulerar" inte allt för mycket om ATi eftersom detta handlar om Nvidia, ATi e bara en liten reference. dessutom så vet jag inte så mycket om ATi's nästkommande
som jag sa.. detta är bara en "prognos", sammanställt av ryckten samt fakta, nåt att tänka på, inte tro 100% på, jag vill inte vilseleda folk precis

fakta om mej:
ej INTEL fan, ej AMD fan, ej ATi fan, ej Nvidia fan.... get it? ingen Nvidiot eller Atiot... gillar nyheter angående PC, utvecklngen.. allt e spännande, de går ju hejdundrans fort :D.

du påstår ju oxå att jag inte e nöjd me nv30

jag är mer än nöjd... ville bara dela med mej i forumet om vad jag tror kommer hända med nästa release. nästa gång så kasnke jag tar upp lite mer om ATi, om jag vet lite mer om dem å deras strategi(er). de kommer lite mer fakta å ryckten snart, om inte redan har

(få se om de blir lite "backfire" här oxå:( )

Jag måste svara här,jag är ingen fan of någonting men anser att det som gynnar konsumenten är alltid bäst oavsett tillverkare,konsumenten bör alltid få bästa möjliga prestanda för minsta möjliga peng och med mesta möjliga stabilitet....

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate