Permalänk
Medlem

8GB Ram tog slut bara sådär :-/

Som topic beskriver så tog mitt ram slut. Detta hände när jag satt och videoredigerade ett klipp jag hittade på tuben, bara för att lära mig hur mjukvaran fungerar. Är detta normalt att programmet ska käka hela 8GB?

Använder mig förövrigt av Powerdirector 8 som redigeringsprogram. Datordelar i signatur, om någon skulle missa; Corsair 2x 4GB XMS3 @ 1600MHz. Hade inget som drog kraft i bakgrunden om ni undrar, endast några tabbar i google chrome. Tackar för svar.

Permalänk
Medlem

Låter som att det är ungefär som Adobe Premiere. Har inte använt de senare versionerna av Premiere men de äldre drog fruktansvärda mängder RAM. Jag använder Sony Vegas och det fungerar finfint.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Låter som att det är ungefär som Adobe Premiere. Har inte använt de senare versionerna av Premiere men de äldre drog fruktansvärda mängder RAM. Jag använder Sony Vegas och det fungerar finfint.

Är det något speciellt som gör att dessa mjukvaror drar så mycket ram, skulle vara intressant att veta era åsikter och tankar. Klippet jag redigerade var inte ens stort. Knappt 170MB ligger det på och lägre när jag var "klar".

Permalänk
Skrivet av zin:

Är det något speciellt som gör att dessa mjukvaror drar så mycket ram, skulle vara intressant att veta era åsikter och tankar. Klippet jag redigerade var inte ens stort. Knappt 170MB ligger det på och lägre när jag var "klar".

Antagligen hanterar väl programvaran filmen i okomprimerat format, och då är det ju betydligt större mängder det rör sig om.

Permalänk
Antielefant

Jupp, i princip alla videoredigeringsprogram slukar allt RAM man har.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Jupp, i princip alla videoredigeringsprogram slukar allt RAM man har.

Skulle de käka upp dina 16Gb asw? Jag ligger inne med datorn i sign atm, skulle det vara värt (tidsmässigt då alltså) att uppgrader med 8Gb till? Kostar ju bara runt 600.- idag...

Visa signatur

Burken:
| CoolerMaster HAF 922 | Intel i5 2500K@4.4GHz | Corsair H100 | Asus GTX670 DirectCUII 2GD5 Boost@1201MHz, Mem@6412MHz | GIGABYTE Z68X-UD3H-B3 | Corsair Vengence 8Gb | Corsair TX650W | SSD OCZ-Vertex3 | HDD1 SamsungSpinPoint 1TB | HDD2 Seagate Barracuda 225Gb | HDD3 Seagate Desktop 1TB | HDD4 WD Desktop 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azrof90:

Skulle de käka upp dina 16Gb asw? Jag ligger inne med datorn i sign atm, skulle det vara värt (tidsmässigt då alltså) att uppgrader med 8Gb till? Kostar ju bara runt 600.- idag...

8Gb Vengance kostar bara typ 400kr så det kan vara värt det, de kommer troligen fortfarande slukas ja men ju mer programmet kan lägga i RAM ju mindre behöver det läsa från disk och du tjänar massa irritation på seghet, men om du inte redigerar mer än sporadiskt tror jag inte det är något jätte markant skillnad så.
http://cdon.se/hemelektronik/corsair_8gb_(kit)_ddr3_1600mhz%2... 429:-

Dock skadar det ju aldrig med 16GB

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

8Gb Vengance kostar bara typ 400kr så det kan vara värt det, de kommer troligen fortfarande slukas ja men ju mer programmet kan lägga i RAM ju mindre behöver det läsa från disk och du tjänar massa irritation på seghet, men om du inte redigerar mer än sporadiskt tror jag inte det är något jätte markant skillnad så.
http://cdon.se/hemelektronik/corsair_8gb_(kit)_ddr3_1600mhz%2... 429:-

Dock skadar det ju aldrig med 16GB

Äsch, lägger alltid över filerna som ska redigeras på SSD:n så nån fördröjning märks knappt. Skulle det bara vara för den sakens skull så är jag nöjd med 8Gb, men om allt skulle stängas ned för att minnet tar slut så kan det vara 429 kronor väl spenderade.
Ligger inne med ca 100 Gb oredigerad skid/snowboard/surf film som ska redigeras under hösten/vintern.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burken:
| CoolerMaster HAF 922 | Intel i5 2500K@4.4GHz | Corsair H100 | Asus GTX670 DirectCUII 2GD5 Boost@1201MHz, Mem@6412MHz | GIGABYTE Z68X-UD3H-B3 | Corsair Vengence 8Gb | Corsair TX650W | SSD OCZ-Vertex3 | HDD1 SamsungSpinPoint 1TB | HDD2 Seagate Barracuda 225Gb | HDD3 Seagate Desktop 1TB | HDD4 WD Desktop 2TB |

Permalänk
Medlem

Tror inte det kommer stängas ner eller krasha, värsta som lär hända som sagt är lite extra väntetid och kör du SSD så tror jag inte det är hela världen faktiskt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Azrof90:

Skulle de käka upp dina 16Gb asw? Jag ligger inne med datorn i sign atm, skulle det vara värt (tidsmässigt då alltså) att uppgrader med 8Gb till? Kostar ju bara runt 600.- idag...

Ja, Premiere slukar alla sexton för mig, men skillnaden i reell hastighet mellan 8 o 16 är ganska liten.

...men jag har 600 GB SSD också...

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync