Facebook börsnoteras på Nasdaq

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearsomeSwede:

Som ekonom kan jag säga att det kommer bli en flopp. Vi kommer se en enorm ökning idag och ett tag framöver.
Skulle inte bli förvånad om vi sedan ser aktien störtdyka. Risken för bubbla anser jag vara stor.

Det känns lite som "folkaktien" telia som dök rätt ordentligt.. jag blev riktigt orolig när 7:e ap-fonden skall köpa massa facebook-aktier

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Hur kan den minska på lång sikt med tanke på hur sjukt mycket värt facebook är? låter ju konstigt att dom bara ska sen dyka eller nåt. Inte så att dom lär gå i konkurs den närmaste tiden direkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenix:

Det känns lite som "folkaktien" telia som dök rätt ordentligt.. jag blev riktigt orolig när 7:e ap-fonden skall köpa massa facebook-aktier

Fick precis samma känsla när jag såg börsnoteringen! Jag tror personligen att det kommer vara ett fiasko att köpa av facebook-aktien. De har alldeles för lite omsättning/sätt att tjäna pengar på. "Värt 100 miljarder dollar" är bara vad folk anser att deras annonseringsystem är värt, vad det faktiska värdet är, är säkerligen mycket lägre med tanke på deras svårigheter att tjäna mycket pengar.

Skrivet av HazZarD:

Hur kan den minska på lång sikt med tanke på hur sjukt mycket värt facebook är? låter ju konstigt att dom bara ska sen dyka eller nåt. Inte så att dom lär gå i konkurs den närmaste tiden direkt.

Faktum är att det bara är vad vissa tycker att företaget är värt, all deras inkomst tjänar dom genom annonsering, vilket bland annat General Motors har slutat använda sig utav, eftersom det ger dåliga resultat. Facebook har ju som vi alla vet väldigt många användare, men ytterst få klickar på deras annonser.

Jag rekommenderar att kolla på Inside Facebook Zuckerbergs 100.Billion Dollar Gamble och att läsa i diverse tidningar angående ämnet.

- “It’s like trying to forecast an athlete’s performance in a game by looking at historic statistics. Those can help you make an educated guess on things, but anything can happen on game day.” - Lawrence Creatura

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Hur kan den minska på lång sikt med tanke på hur sjukt mycket värt facebook är? låter ju konstigt att dom bara ska sen dyka eller nåt. Inte så att dom lär gå i konkurs den närmaste tiden direkt.

Det du just skrev är ju en självmotsägelse. Någonting är ju värt så mycket som någon är villig att betala, per definition. Så om börskursen går upp är företaget värt mer och om börskursen går ner är företaget värt mindre. Vilket betyder att om kursen störtdyker så är inte företaget värt så mycket.

Permalänk
Medlem

I grund och botten är Facebook-aktien ett bet på att de "hittar nya saker att tjäna pengar på". Idag har man intäkter på ca 4 miljarder dollar per år, vilket motsvarar ungefär 4-5 dollar per användare globalt sett (i Nordamerika ligger det runt 10). Det är betydligt lägre försäljning än vad Google har relativt sin användarskara. På Google har man en försäljning på ca $24 per användare och år - alltså fem-sex ggr mer! Problemet med Facebook-aktien är inte att det är en nätsida som anses vara värt hundra miljarder dollar - det hade den varit värd om man varit lika duktiga som Google på att generera intäkter. Nej, det som är skakigt är alltså att det inte finns någon trovärdig plan för hur man ska ta sig dit. Hur får man annonsörerna att betala två hundra kronor per användare och år? Det svarar man inte på av konkurrensskäl. Men den enskilde aktieägaren kan då inte gå på något annat än magkänslan - "är det rimligt"? Jag är mycket skeptisk till att Facebook skulle kunna krama ut så mycket intäkter att det kan försvara dagens aktiekurs.

I övrigt kan jag konstatera att börsnoteringens första dag var en flopp. Den enda anledningen till att aktien inte kraschade mot slutet var att Morgan Stanley (som har det största ansvaret för noteringen) stödköpte aktier för 2 miljarder dollar. Ni kan kolla på slutet av kursdiagrammet - ser det inte ut som att någon ritat med en linjal runt $38,00 eller? Korrekt. Det man ser där är att Morgan Stanley dammsuger upp aktier för miljardbelopp, i syfte att det ska "se snyggt ut".

Permalänk
Medlem

det har känts som "it-bubblan" all over again med facebook Jag köper inte den aktien oavsett hausse....det finns mycket bättreaktier att köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mosun:

det har känts som "it-bubblan" all over again med facebook Jag köper inte den aktien oavsett hausse....det finns mycket bättreaktier att köpa

+1
En bekant till mig slängde in 185000 sek i FB aktier när de öppnade i fredags, han har hittintills förlorat ~18000 på den affären.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Avstängd

Introduktionskurs på $42 och efter två dagars handel så är kursen nere i $34.03. Detta trots stödköp ifrån flera stora institutioner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av devhdc:

+1
En bekant till mig slängde in 185000 sek i FB aktier när de öppnade i fredags, han har hittintills förlorat ~18000 på den affären.

Och då köpte han ändå betydligt billigare en introduktionskurs.

Edit: Kursuppdatering för de som inte orkar kolla själva. Kursen är nu nere i 31:31. Går den under 30 så blir det nog till att handla lite.

Permalänk

Wow, 1/3 av köparna i facebook aktien är personer som köper för första gången på avanza. Dock är detta bara avanzas siffror, säger inte så där jätte mycket. Det kan vara personer som har handlat innan på en vanlig bank som bara måste ha lite facebook aktier så då startar dom ett konto på avanza för att kunna ta del av kakan.

Är det inte så, att det istället är nybörjare, ja då är det en bubbla som det bara skriker om att spräckas hål på.

http://www.svd.se/naringsliv/dubbelt-sa-manga-facebookaktier-...

Permalänk
Permalänk
Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║