Permalänk
Medlem

Vätska till vatten kyling

Vattenkylingen står snar färdig vad ska jag ha för vätska och vart kan jag köpa o hur mycket
Kommer att ha 1 lopp res pump gpu 140 rad CPU 360 rad

Vill ej ha färg

Visa signatur

Chassi:Corasir 800D*Nätagg :Corsair HX 850W PSU
Modekort:ASUS ROG Maximus III Formula*CPU:Intel i5 750 @3.8Ghz
Grafikkort :Zotac 680Gtx*Mine :Corsair Dominator 2x2Gig

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att det är batteri vatten du skall ha.
Det kan du köpa i vilken mack som helst.
i annat fall så säljer Inet det http://www.inet.se/kategori/684/vatskor

lycka till ;;)

Permalänk

Köp batterivatten, finns på de flesta ICA butiker samt på alla bensinmackar, kostar 20:-/L. Köp 2L borde räcka

Permalänk
Medlem

Oki batterivatten
Ska man ha någonting för bakterier

Visa signatur

Chassi:Corasir 800D*Nätagg :Corsair HX 850W PSU
Modekort:ASUS ROG Maximus III Formula*CPU:Intel i5 750 @3.8Ghz
Grafikkort :Zotac 680Gtx*Mine :Corsair Dominator 2x2Gig

Permalänk
Medlem

du måste ha medel mot alger i annars får du det garanterat i

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av vinylens:

du måste ha medel mot alger i annars får du det garanterat i

Vet du vart man får tag i detta? Fyllde nyss om min lopp och kan
Ju vara värt att ha i det nu :-)!

Permalänk
Medlem

vart kan jag köpa det

Visa signatur

Chassi:Corasir 800D*Nätagg :Corsair HX 850W PSU
Modekort:ASUS ROG Maximus III Formula*CPU:Intel i5 750 @3.8Ghz
Grafikkort :Zotac 680Gtx*Mine :Corsair Dominator 2x2Gig

Permalänk
Medlem

Alger + batterivatten = sant?

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem
Skrivet av inkui:

Alger + batterivatten = sant?

Därför tillsätter man glykol eller någon annan alkohol.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Läste att man ska använda

Killcoil eller
Pt Nuke

Visa signatur

Chassi:Corasir 800D*Nätagg :Corsair HX 850W PSU
Modekort:ASUS ROG Maximus III Formula*CPU:Intel i5 750 @3.8Ghz
Grafikkort :Zotac 680Gtx*Mine :Corsair Dominator 2x2Gig

Permalänk
Medlem

vart kan man köpa dom i Sverige eller något anat alternativ

Visa signatur

Chassi:Corasir 800D*Nätagg :Corsair HX 850W PSU
Modekort:ASUS ROG Maximus III Formula*CPU:Intel i5 750 @3.8Ghz
Grafikkort :Zotac 680Gtx*Mine :Corsair Dominator 2x2Gig

Permalänk
Medlem
Skrivet av astros:

vart kan man köpa dom i Sverige eller något anat alternativ

Detta funkar nog (nu vet jag inget om vattenkylning men iaf.)

http://www.inet.se/produkt/5321941/vatska-ek-ekoolant-uv-blue...

Citat:

Färdigblandad kylvätska med låg elektrisk ledningsförmåga.
Innehåller tillsatser mot alger och korrosion.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Jag gick till lokala guldsmeden och beställde 15cm lång 1.5mm ren silvertråd, rullade ihop den till en spiral och la i min res. (Kostnad ca 130kr) Perfekt kill coil! Iofs vet jag inte om det funkar för än om ett år, har bara haft min vattenkylning i 2 veckor! (Kör altså batterivatten och kill coil)

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi:Corasir 800D*Nätagg :Corsair HX 850W PSU
Modekort:ASUS ROG Maximus III Formula*CPU:Intel i5 750 @3.8Ghz
Grafikkort :Zotac 680Gtx*Mine :Corsair Dominator 2x2Gig

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi:Corasir 800D*Nätagg :Corsair HX 850W PSU
Modekort:ASUS ROG Maximus III Formula*CPU:Intel i5 750 @3.8Ghz
Grafikkort :Zotac 680Gtx*Mine :Corsair Dominator 2x2Gig

Permalänk
Medlem

Köp en bit silver och lägg i loopen, finns att köpa på chilledpc.com för typ 60kr inklusive frakt.

Permalänk
Medlem

Batterivatten och outspädd glykol fungerar utmärkt. Har du t.ex 1L batterivatten så räcker det gott & väl med 2-3 kapsyler glykol.
Det blir billigt och bra.

Om du verkligen vill ha det bästa så kan du köpa 10L batterivatten, använda 2 kastruller som gärna har lock och med skruvhål för handtaget. Sedan köpa 6mm slang på Hornbach för 9kr/metern. Dvs 6mm invändigt och 9mm utvändigt. Slangen går ner i hålet mellan kastrullerna som du sedan låter stå på medelhög värme. Batterivattnet kommer kondensera över till andra kastrullen och då har du vatten du kan lita på i alla väder. Sedan ner med glykol och du har en vinnande kombination.

Detta tar dock en jädrans lång tid att göra, men resultatet blir väldigt bra.
Vill man ha röd färg på vattnet så kan man köpa glykol hos Renault, då dom använder röd glykol istället för grön och blå.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

om han har en silverkedja i res skulle de fungera sen kan man ha glykol ??

Visa signatur

Chassi:Corasir 800D*Nätagg :Corsair HX 850W PSU
Modekort:ASUS ROG Maximus III Formula*CPU:Intel i5 750 @3.8Ghz
Grafikkort :Zotac 680Gtx*Mine :Corsair Dominator 2x2Gig

Permalänk

Jag kör med glykol har inga alger..
Har varit lat och har inte bytt vatten på ca: 1år

Visa signatur
Permalänk
Medlem

oki då vet jag batterivatten + Mayhems Biocide 10ml

Visa signatur

Chassi:Corasir 800D*Nätagg :Corsair HX 850W PSU
Modekort:ASUS ROG Maximus III Formula*CPU:Intel i5 750 @3.8Ghz
Grafikkort :Zotac 680Gtx*Mine :Corsair Dominator 2x2Gig

Permalänk

Du ska absolut inte ha glykol.
Destillerat vatten eller batterivatten och sen en silver coil.
Jag köpte min här:
http://www.pmc.se/sarg-for-steninfattning-3-mm-hog-slat-finsi...
http://www.pmc.se/sarg-for-steninfattning-48mm-hog-finsilver/...

Utöver det ska man undvika att blanda metaller i loopen om möjligheten finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Batterivatten och outspädd glykol fungerar utmärkt. Har du t.ex 1L batterivatten så räcker det gott & väl med 2-3 kapsyler glykol.
Det blir billigt och bra.

Om du verkligen vill ha det bästa så kan du köpa 10L batterivatten, använda 2 kastruller som gärna har lock och med skruvhål för handtaget. Sedan köpa 6mm slang på Hornbach för 9kr/metern. Dvs 6mm invändigt och 9mm utvändigt. Slangen går ner i hålet mellan kastrullerna som du sedan låter stå på medelhög värme. Batterivattnet kommer kondensera över till andra kastrullen och då har du vatten du kan lita på i alla väder. Sedan ner med glykol och du har en vinnande kombination.

Detta tar dock en jädrans lång tid att göra, men resultatet blir väldigt bra.
Vill man ha röd färg på vattnet så kan man köpa glykol hos Renault, då dom använder röd glykol istället för grön och blå.

hehe, och grattis du har precis destillerat destillerat vatten två ggr.
Batterivatten som du köper på macken eller affären är redan destillerat och behöver inte destilleras en gång till, räcker att slå i lite glykol eller ändå bättre är att slå i 1dl/Liter vatten för 10% inblandning Kemetyl T 99 som är 99% alkohol lösning egentligen gjord för att binda vatten i t.ex luftsystem och bränslesystem.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

hehe, och grattis du har precis destillerat destillerat vatten två ggr.
Batterivatten som du köper på macken eller affären är redan destillerat och behöver inte destilleras en gång till, räcker att slå i lite glykol eller ändå bättre är att slå i 1dl/Liter vatten för 10% inblandning Kemetyl T 99 som är 99% alkohol lösning egentligen gjord för att binda vatten i t.ex luftsystem och bränslesystem.

Avjoniserat vatten är inte riktigt samma sak som destillerat vatten. Tänkte bara klämma fram det

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

räcker med enbart batterivatten, bytte vatten varje år utan alger eller annan bakterie i systemet!

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

Du ska absolut inte ha glykol.

Förklara gärna varför också är du lite bussig

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av XrOo:

Förklara gärna varför också är du lite bussig

Sabbar värmeledningsförmågan på vattnet. Vad är poängen att välja ett alternativ som fungerar sämre utan fördelar?
Prestanda/pris har en gräns som slutar innan vattenkylningen börjar.

Skrivet av Rogga67:

hehe, och grattis du har precis destillerat destillerat vatten två ggr.
Batterivatten som du köper på macken eller affären är redan destillerat och behöver inte destilleras en gång till, räcker att slå i lite glykol eller ändå bättre är att slå i 1dl/Liter vatten för 10% inblandning Kemetyl T 99 som är 99% alkohol lösning egentligen gjord för att binda vatten i t.ex luftsystem och bränslesystem.

Som jag har förstått det så käkar alkohol upp akryllim och gör akrylen väldigt skör. Ska tydligen inte vara snällt mot gummi heller. Rätta mig gärna här om jag har fel.

Avjoniserat (batterivatten) eller destillerat. De ger en lång livslängd och leder, inledningsvis, väldigt lite ström. Så småningom plockar vattnet dock partiklar från metall i loopen och börjar leda.

Utöver det killcoil eller PT Nuke. Killcoil anses vara bäst, jag vet inte varför dock. Jag vägrar hälla i något i min loop förutom vatten. Inbillar mig att det så småningom slutar som alla färgmedel man kan lägga till. D.v.s. i alla kylflänsar innuti blocken och i radiatorerna...

Istället för att färga vattnet, använd färgade slangar och välj block som inte är genomskinliga. Det ser bara billigt ut.

Permalänk

Jag skulle inte rekommendera att ha alkohol i vattnet. Jag hade det i mitt och när det blev varmt exploderade tanken med pumpen i. Som tur va klarade sig datorn och jag lyckades få ny pump+ tank på garantin. Bättre med killcoil isf.

Visa signatur

Black Templar

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackTemplar:

Jag skulle inte rekommendera att ha alkohol i vattnet. Jag hade det i mitt och när det blev varmt exploderade tanken med pumpen i. Som tur va klarade sig datorn och jag lyckades få ny pump+ tank på garantin. Bättre med killcoil isf.

Utveckla gärna det där. För jag har svårt att tro att det skulle bli ett sådant pass tryck av 98% vatten och 2% glykol (eller liknande) att reservoiren kan "explodera" rakt av. Ja som sagt, utveckla.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Köp en flarra mayhems biocide från artur. 1 droppe per liter vatten och sen drar du i en droppe varannan var tredje månad.
http://www.coolingstuff.se/p/501/mayhems-biocide-10ml