Permalänk
Medlem

Nya fläktar till Antec 620

Är lite småtrött över att behöva höra detta konstanta oväsen som original fläkten ger så skulle vilja byta ut skiten mot något tystare. Frågan är ju bara vad för fläktar man ska skaffa för 120mm push pull fläktar. Vill ha det tyst vid surfande och dylikt men när jag väl spelar så gör det inge om dom väsnas en del.

Bör jag köra PWN styrda fläktar? Vad är det för fördel med det?

Rekommendera gärna ett par bra fläktar

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 l Intel i5 2500k 4.8GHz l Nvidia GTX 1080 l Nätagg: Corsair 650W Bronze l

Permalänk
Medlem

Antingen PWM fläktar eller en fläktkontroll eller att föredra och du ska leta efter fläktar med högt statiskt tryck(t ex GT fläktarna)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

De flesta i detta forum brukar rekomendera schyte gentle typhoon som är väldigt lämpade för att kyla ner radiatorer pga högt statiskt tryck. Använder 1650 varienten själv ihop med en fläktkontroller. Skulle säga att runt 1100 rpm är det optimala för kylning/ljudnivå.

Permalänk
Medlem

Om ditt moderkort stöder en PWM styrd CPU fläkt (de flesta gör det) så ska du såklart ha det
PWM är överlägset på allt, speciellt tystnad.
PWM kan i princip få fläkten att rotera hur långsamt som hellst, medans spänningsstyrda fläktar har en minimispänning där dom inte ens startar.
Själv kör jag med Arctic Cooling F12, tysta och billiga.

Permalänk

Har också en Antec 620 och kommer också byta fläktar senare. Var kan man köpa en fläktkontroller? Känns som det är bättre att köpa PWM styrda fläktar.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jag har en Asus P8Z68 DELUXE GEN3 och ligger då på 3 st PWM fläktportar men jag har även PWM styrda chassifläktar. Har en "spak" på toppen av chassit som styr dom fläktarna så kan kanske koppla in dom nya cpu fläktarna till den, om det nu är smartaste lösningen?

Skrivet av LTsm:

Antingen PWM fläktar eller en fläktkontroll eller att föredra och du ska leta efter fläktar med högt statiskt tryck(t ex GT fläktarna)

GT= gentle typhoon som nämns här under? Vad menar du med högt statiskt tryck?

Skrivet av nontA91:

De flesta i detta forum brukar rekomendera schyte gentle typhoon som är väldigt lämpade för att kyla ner radiatorer pga högt statiskt tryck. Använder 1650 varienten själv ihop med en fläktkontroller. Skulle säga att runt 1100 rpm är det optimala för kylning/ljudnivå.

Verkar icket finnas några av PWM typen.

Skrivet av Svensktiger:

Om ditt moderkort stöder en PWM styrd CPU fläkt (de flesta gör det) så ska du såklart ha det
PWM är överlägset på allt, speciellt tystnad.
PWM kan i princip få fläkten att rotera hur långsamt som hellst, medans spänningsstyrda fläktar har en minimispänning där dom inte ens startar.
Själv kör jag med Arctic Cooling F12, tysta och billiga.

Din länk visar F14 men det är dessa du menar eller? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=539165
Såg att dom finns som PRO version oxå, vad är det för skillnad?

Kan tänka mig att ge runt 200kr och kanske uppåt 300kr per fläkt om det nu finns några som är värda det.

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 l Intel i5 2500k 4.8GHz l Nvidia GTX 1080 l Nätagg: Corsair 650W Bronze l

Permalänk
Medlem

Om någon undrar... Blev 2st Noctua 120mm PWM fläktar Fula men tysta. Nu måste jag bara göra något åt nätagget som låter för mkt...

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 l Intel i5 2500k 4.8GHz l Nvidia GTX 1080 l Nätagg: Corsair 650W Bronze l