Permalänk
Medlem

Hur bra är en Core I5 2500K

Tjena sweclockers.
Tänkte uppgradera till en i5 2500k från en amd phenom iix4 960t.
Så undrar hur bra är egentligen en 2500K är den fortfarande en grym gaming processor och hur stor skillnad blir det i spel om jag byter.
Så hur bra är den egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saides10:

Tjena sweclockers.
Tänkte uppgradera till en i5 2500k från en amd phenom iix4 960t.
Så undrar hur bra är egentligen en 2500K är den fortfarande en grym gaming processor och hur stor skillnad blir det i spel om jag byter.
Så hur bra är den egentligen.

Beror ju på vad du tänker spela. I lite mer CPU beroende spel som t.ex. BF3 eller WoW kommer du få en märkbar skillnad*, medan det i vissa spel inte kommer vara någon skillnad överhuvudtaget. Datorn blir ju snabbare rent allmänt, dock.

*Såvida du inte har en långsam GPU som agerar flaskhals.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Beror ju på vad du tänker spela. I lite mer CPU beroende spel som t.ex. BF3 eller WoW kommer du få en märkbar skillnad*, medan det i vissa spel inte kommer vara någon skillnad överhuvudtaget. Datorn blir ju snabbare rent allmänt, dock.

*Såvida du inte har en långsam GPU som agerar flaskhals.

Nice

Permalänk
Medlem

2500k är nog 90% av så snabbt man kan köpa för just spelande idag.
Så japp det är fortfarande en väldigt bra gaming CPU, speciellt om man överklockar lite.
På vissa spel t.ex WoW så är den väldigt mycket snabbare än din X4'a.

Permalänk
Medlem

svårt o svara på utan att veta 2 saker: Överklockar du, tänker du överklocka? Vad har du för grafikkort?

Läs detta test, kan ge dig en ide på prestanda: http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

svårt o svara på utan att veta 2 saker: Överklockar du, tänker du överklocka? Vad har du för grafikkort?

Läs detta test, kan ge dig en ide på prestanda: http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...

tack för länken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

svårt o svara på utan att veta 2 saker: Överklockar du, tänker du överklocka? Vad har du för grafikkort?

Läs detta test, kan ge dig en ide på prestanda: http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...

har överklockat förut men stock nu
och jag tänker kanske klocka i5an

Permalänk
Medlem
Skrivet av saides10:

har överklockat förut men stock nu
och jag tänker kanske klocka i5an

jag kom upp i 4ghz med stockkylaren på min 2500k, men sen bytte jag till Hyper 212 evo kylaren och nu sitter jag på 4,5ghz 24/7 med en load temp på max 67c o bf3. i vissa andra spel blir den knappt 60c

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

En i5 2500K har mer att ge än en AMD 960T men om du låser upp och klockar upp 960T så kommer du inte märka skillnad i spel oavsett vad folk här verkar tro så märker du inte så extremt mycket skillnad ens oklockat i 98% av fallen, väldigt få spel maxar ut CPUn iaf, du kommer se lite skillnad kanske i BF3 men bara inom en viss gräns, mycket där ligger på GPUn och mitt överklockade 570 var stoppgränsen där CPUn var sällan något som påverka. Jag har inte kunnat se någon märkbar skillnad i Witcher 1&2, BF3 eller GW2 betan, visst jag har inte extremt letat men det har inte påverkat spelkänslan på samma settings.

Helt ärligt skulle jag nog mer kolla på att uppgradera grafikkortet (beroende på vad du har) eller satsa typ 500-700 på extra kylning till AMDn och klocka den permanent.

Edit:
Jag vet att min i5 2500K går högre, men det är så sällan den går upp i 100% att mer kräm i den inte påverkar.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Själv är jag supernöjd med min, du behöver inte mer om du bara spelar! Med 580n som snart kommer så kommer jag maxa allt. Wonderful

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ferrat:

En i5 2500K har mer att ge än en AMD 960T men om du låser upp och klockar upp 960T så kommer du inte märka skillnad i spel oavsett vad folk här verkar tro så märker du inte så extremt mycket skillnad ens oklockat i 98% av fallen, väldigt få spel maxar ut CPUn iaf, du kommer se lite skillnad kanske i BF3 men bara inom en viss gräns, mycket där ligger på GPUn och mitt överklockade 570 var stoppgränsen där CPUn var sällan något som påverka. Jag har inte kunnat se någon märkbar skillnad i Witcher 1&2, BF3 eller GW2 betan, visst jag har inte extremt letat men det har inte påverkat spelkänslan på samma settings.

Helt ärligt skulle jag nog mer kolla på att uppgradera grafikkortet (beroende på vad du har) eller satsa typ 500-700 på extra kylning till AMDn och klocka den permanent.

Edit:
Jag vet att min i5 2500K går högre, men det är så sällan den går upp i 100% att mer kräm i den inte påverkar.

Håller med 100%. Lugna ner dig, klocka skiten ur av din cpu och invänta nästa generation. Vill du absolut blåsa pengar kan du köpa en SSD, bättre skärm, grafikkort eller en ny cykel.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av saides10:

Tjena sweclockers.
Tänkte uppgradera till en i5 2500k från en amd phenom iix4 960t.
Så undrar hur bra är egentligen en 2500K är den fortfarande en grym gaming processor och hur stor skillnad blir det i spel om jag byter.
Så hur bra är den egentligen.

Har du testat att låsa upp den till x6? Gör du det så märker du garanterat ingen skillnad mellan det och en 2500k. Vad har du för grafikkort? Det är i princip bara bf3 i ultra som behöver mer än en phenom för att flyta i 60+ fps. Har du inte ett gtx580 eller bättre, så kommer du antagligen märka noll skillnad. Man märker ingen skillnad på 80, 100 eller 5000fps i wow, så även om en 2500k klarar 100, så ser du ingen skillnad mellan det och de 80 som din phenom klarade.
(inga exakta siffror, bara exempel. Så länge du inte blickar ut över stormwind på en full server så klarar en x4 det på över 60 galant. Det är det som är poängen )

Skrivet av Rixxz:

Beror ju på vad du tänker spela. I lite mer CPU beroende spel som t.ex. BF3 eller WoW kommer du få en märkbar skillnad*, medan det i vissa spel inte kommer vara någon skillnad överhuvudtaget. Datorn blir ju snabbare rent allmänt, dock.

*Såvida du inte har en långsam GPU som agerar flaskhals.

*Långsam och långsam. gtx580+ så är det nog bra, annars så är en x4 ingen flakhals

Köp en skärm, en SSD eller spara till ett nytt grafikkort imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

En i5 2500K har mer att ge än en AMD 960T men om du låser upp och klockar upp 960T så kommer du inte märka skillnad i spel oavsett vad folk här verkar tro så märker du inte så extremt mycket skillnad ens oklockat i 98% av fallen, väldigt få spel maxar ut CPUn iaf, du kommer se lite skillnad kanske i BF3 men bara inom en viss gräns, mycket där ligger på GPUn och mitt överklockade 570 var stoppgränsen där CPUn var sällan något som påverka. Jag har inte kunnat se någon märkbar skillnad i Witcher 1&2, BF3 eller GW2 betan, visst jag har inte extremt letat men det har inte påverkat spelkänslan på samma settings.

Helt ärligt skulle jag nog mer kolla på att uppgradera grafikkortet (beroende på vad du har) eller satsa typ 500-700 på extra kylning till AMDn och klocka den permanent.

Edit:
Jag vet att min i5 2500K går högre, men det är så sällan den går upp i 100% att mer kräm i den inte påverkar.

Nu är det så att jag har pajat 2 moderkort redan(msi 760gm-e51)p.g.a klockning så jag har ingen lust att paja ett till.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av saides10:

Nu är det så att jag har pajat 2 moderkort redan(msi 760gm-e51)p.g.a klockning så jag har ingen lust att paja ett till.

Har du felsökt din nätdel?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Har du testat att låsa upp den till x6? Gör du det så märker du garanterat ingen skillnad mellan det och en 2500k. Vad har du för grafikkort? Det är i princip bara bf3 i ultra som behöver mer än en phenom för att flyta i 60+ fps. Har du inte ett gtx580 eller bättre, så kommer du antagligen märka noll skillnad. Man märker ingen skillnad på 80, 100 eller 5000fps i wow, så även om en 2500k klarar 100, så ser du ingen skillnad mellan det och de 80 som din phenom klarade.
(inga exakta siffror, bara exempel. Så länge du inte blickar ut över stormwind på en full server så klarar en x4 det på över 60 galant. Det är det som är poängen )

*Långsam och långsam. gtx580+ så är det nog bra, annars så är en x4 ingen flakhals

Köp en skärm, en SSD eller spara till ett nytt grafikkort imo.

Kan inte låsa upp min cpu för mitt mobo tar bara upp till 95w och om jag låser upp så drar cpun mer ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Har felsökt din nätdel?

???

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av saides10:

Efter 2 pajade moderkort kan det ju tänkas att det är nåt fel på nätdelen. (inte så ofta att moderkortet går sönder vid moderat överklockning). Vilken nätdel har du?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av screamin-daemon:

Efter 2 pajade moderkort kan det ju tänkas att det är nåt fel på nätdelen. (inte så ofta att moderkortet går sönder vid moderat överklockning). Vilken nätdel har du?

Fractal design tesla 500w
Men mobot tror jag har pajat för det stödjer bara 95w och cpun drar ju mer ström när man klockar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Efter 2 pajade moderkort kan det ju tänkas att det är nåt fel på nätdelen. (inte så ofta att moderkortet går sönder vid moderat överklockning). Vilken nätdel har du?

har en överklocknings switch på mitt mobo är det säkrare att använda den en att klocka manuellt i bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av saides10:

har en överklocknings switch på mitt mobo är det säkrare att använda den en att klocka manuellt i bios

Manuellt, annars får man för hög Vcore.

Min automagiska OC drog upp Vcore i typ 1,65 V på min 3570k!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av saides10:

Fractal design tesla 500w
Men mobot tror jag har pajat för det stödjer bara 95w och cpun drar ju mer ström när man klockar.

Men då är det ju mer värt att skaffa ett bra OC MB till din AMD eller kolla att inte nätagget är det som strular, för är det nätagget så om du försöker klocka i5an med det då så kan du ju bränna det MBt med, oavsett skulle jag se över billigare allternativ än att byta hela systemet från AMD till Intel för några % prestanda vinst i några få lägen

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Men då är det ju mer värt att skaffa ett bra OC MB till din AMD eller kolla att inte nätagget är det som strular, för är det nätagget så om du försöker klocka i5an med det då så kan du ju bränna det MBt med, oavsett skulle jag se över billigare allternativ än att byta hela systemet från AMD till Intel för några % prestanda vinst i några få lägen

1.hur kan jag kolla om nätagget är trasigt.
2.vilket moderkort skulle du rekomendera.

Permalänk
Medlem

För att klocka en AMD 960T skulle jag titta på 900 serien, gärna lite mer high end, mitt ASUS funkar bra men finns säkert andra märken som är lika bra, kolla reviews på olika 900 serie kort.

Nätagg kan vara lite klurigt att kolla om det är ostabilt eller så, det är ofta en fråga om mer uteslutning, om moderkortet går sönder ofta är det ofta nätagget som kan spöka men helt ärligt vet jag inte bra sätt att kolla det på.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

För att klocka en AMD 960T skulle jag titta på 900 serien, gärna lite mer high end, mitt ASUS funkar bra men finns säkert andra märken som är lika bra, kolla reviews på olika 900 serie kort.

Nätagg kan vara lite klurigt att kolla om det är ostabilt eller så, det är ofta en fråga om mer uteslutning, om moderkortet går sönder ofta är det ofta nätagget som kan spöka men helt ärligt vet jag inte bra sätt att kolla det på.

Nu när jag inte har klockat har inte moderkortert gått sönder så jag tror inte nätagget är sönder för datorn var inne hos inet för någon vecka sedan och dom sa att det inte var något fel på nätagget.
En kanske litte dum fråga men hur vet jag om moderkortet är ur 900 serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

För att klocka en AMD 960T skulle jag titta på 900 serien, gärna lite mer high end, mitt ASUS funkar bra men finns säkert andra märken som är lika bra, kolla reviews på olika 900 serie kort.

Nätagg kan vara lite klurigt att kolla om det är ostabilt eller så, det är ofta en fråga om mer uteslutning, om moderkortet går sönder ofta är det ofta nätagget som kan spöka men helt ärligt vet jag inte bra sätt att kolla det på.

Hittade dessa moderkort:
ASRock:http://www.inet.se/produkt/1902092/asrock-970-extreme4
MSI:http://www.inet.se/produkt/1902255/msi-970a-g46-sli
Gigabyte:http://www.inet.se/produkt/1902082/gigabyte-ga-970a-ud3

Vilket kort tror du skulle vara lättast och bäst att klocka på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saides10:

http://lmgtfy.com/?q=ASRock+970+Extreme4+review
http://lmgtfy.com/?q=MSI+970A-G46+SLI+review
http://lmgtfy.com/?q=Gigabyte+GA-970A-UD3+review


sedan bara sätta sig och läsa

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Nice

Permalänk
Medlem

Har fasnat för ASRock för dom har 5x ramboost 5x lower latency och 5x fast usb.
Men vet du hur mycket ström asrock kortet tar har letat på deras hemsida och på google men hittar inte hur mycket ström kortet tåll.

Permalänk

2500K:n är snabbare så är det bara. Men det är klart, du märker inte skillnad om du spelar runescape... det är i tyngre spel som BF3 och Dirt3 som du märker skillnaden!

Visa signatur

I5 2500K 4,5Ghz, Gigabyte Z68-UD3H-B3, XFX Radeon 6870 1GB "Double Dissapation", Ocz Agility 3 60GB SSD, Western Digital 500GB HDD, Corsair 8GB XMS3 1600Mhz, Corsair 650D, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusKvist:

2500K:n är snabbare så är det bara. Men det är klart, du märker inte skillnad om du spelar runescape... det är i tyngre spel som BF3 och Dirt3 som du märker skillnaden!

Så du menar att om jag har en I5 2500K i stock och en Amd Phenom II X4 960T upplåst och klockad till 3.8-4Ghz så presterar I5an bättre.