Permalänk

Fläktar snurrar på 100%...

Hej Sweclockare, köpte nyligen ett nytt moderkort och nu snurrar fläktarna på som bara den, skulle vara skönt om man kunde få ner dem på en normal nivå låter ju jäkligt mycket just nu.. Är detta en BIOS inställning eller borde det finnas programvara för att styra detta?

Moderkortet är ett Gigabyte Z68X-UD3H-B3 Rev 1.3.

Tack!

Permalänk

Är det chassifläktarna eller CPU-fläktarna?
Eller kanske alla?
Hur är de kopplade?

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Skrivet av Mattsingen:

Är det chassifläktarna eller CPU-fläktarna?
Eller kanske alla?
Hur är de kopplade?

Det är endast vattenkylningens pump som går på ca 2000 RPM de andra fläktarna lugnade ner sig efter uppdateringarna till moderkortet installerats...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandrerind:

Det är endast vattenkylningens pump som går på ca 2000 RPM de andra fläktarna lugnade ner sig efter uppdateringarna till moderkortet installerats...

Snälla, specificera vilken pump det handlar om. Är det ett Corsair vattenkylningssytem eller vad pratar vi om?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av nivv:

Snälla, specificera vilken pump det handlar om. Är det ett Corsair vattenkylningssytem eller vad pratar vi om?

Det är en "EK-DCP 4.0" http://www.ekwaterblocks.com/shop/ek-dcp-4-0-12v-dc-pump.html pump ifrån kitet "EK-KIT H3O 360HFX" http://www.inet.se/produkt/5322047/ek-kit-h3o-360hfx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandrerind:

Läs vidare här:

http://www.overclock.net/t/988557/ek-dcp-4-0

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk

Det är inte vatten i systemet utan pumpen pressar verkligen för 100% trots att CPUn endast ligger på ca 30C. Har dessutom vibrationsdämpande under pumpen.. Har även skakat runt chassit lite överallt och sett till att luften är borta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandrerind:

Det är inte vatten i systemet utan pumpen pressar verkligen för 100% trots att CPUn endast ligger på ca 30C. Har dessutom vibrationsdämpande under pumpen.. Har även skakat runt chassit lite överallt och sett till att luften är borta..

Har du ett vattenkylningskit utan vatten? Låter retarderat.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av nivv:

Har du ett vattenkylningskit utan vatten? Låter retarderat.

Hade hoppats på att detta forumet var smarta nog att klura ut själva att det var ett skrivfel, men ack så fel man hade. Klart det är vatten i systemet, menade självklart att det inte är någon luft i det. Som sagt så pumpar pumpen runt vattnet med en jäkla fart helt i onödan, kan man ställa CPU_FAN RPM hastigheten i BIOS? Hade ej detta problem med AMD motsvarigheten till detta moderkort

Permalänk

Hur är punmpen kopplad?
Sitter den direkt på moderkortet eller via en molex på nätagget?

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Skrivet av Mattsingen:

Hur är punmpen kopplad?
Sitter den direkt på moderkortet eller via en molex på nätagget?

Den sitter direkt in i moderkortet på CPU_FAN.

Börjar bli otroligt irriterande faktiskt, förstår inte vad som kan vara felet....

Permalänk

Om det är moderkortet i din signatur så bör du kontrollera dina BIOS inställningar. Det finns något som heter "CPU Smart FAN Mode" den talar om i fall det ska vara spänningsstyring eller PWM-styrning på den anslutningen. Kolla att den står på det sätt som du ansluter.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Skrivet av Mattsingen:

Om det är moderkortet i din signatur så bör du kontrollera dina BIOS inställningar. Det finns något som heter "CPU Smart FAN Mode" den talar om i fall det ska vara spänningsstyring eller PWM-styrning på den anslutningen. Kolla att den står på det sätt som du ansluter.

Jag var inne där och kollade och ändrade lite men det verkar som att ingen av dem fungerar ordentligt, skall testa att ställa den på PWM igen så får vi se.. Tack !

Edit: Fungerar nu, den ville stå på voltage! Så nu kör den på som den ska i 1200RPM idle!