Permalänk
Medlem

Hur kan pins böja sig? (Moderkort)

Det är så att min väns moderkort har fått böjda pins. Det ser ut såhär:
http://img705.imageshack.us/img705/5759/img0027le.jpg

Jag var själv med och monterade och har gjort det många gånger förr, så jag vet att jag inte gjorde något fel. Vi tappade heller ingenting eller så på pinsen eller någon annanstans heller för den delen när vi skulle montera.

Kompisen skickade i alla fall in moderkortet med CPU'n på då det inte funkade. Han fick senare bilden på mailen med ett svar att pinsen då var böjda. Detta går ju då såklart inte på garanti eftersom det räknas som självvållat. Men om pinsen skulle böjas när man sätter på processorn så skulle ju flera stycken bredvid varandra vara böjda tycker man.

Frågan jag ställer mig då är hur pins böjs såhär?
Varför just på två helt olika ställen?
Kan det vara så att vissa pinnar är svagare än de andra och bara viker sig, alternativt att "luckorna" på processorn sitter för hårt just där?
Testas hållbarheten på pinsen i fabrik?
Kan detta ha hänt när CPU'n avmonterades hos servicestället?

Nu vart det många frågor, men blir så irriterad och fundersam då jag vet att vi gjort allt som man ska.

Detta är moderkortet: http://www.inet.se/produkt/1902153/asus-p8z68-v-gen3

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem

Bli inte för uppspelt på varför de böjdes.

Har hänt mig någon gång också så jag kan meddela om att moderkotet odficielt inte har någon garanti kvar.

Prova böja tillbaks de böjda pinnarna, funkar inte det så finns det inte så mycket som kan göras...

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk

Alltid smart att ta bild på saker man skickar in på service, för att kunna bevisa att moderkortet var helt när man skickade det till dem, om nu så var fallet vet jag ju inte, men fortfarande bra att tänka på.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Bli inte för uppspelt på varför de böjdes.

Har hänt mig någon gång också så jag kan meddela om att moderkotet odficielt inte har någon garanti kvar.

Prova böja tillbaks de böjda pinnarna, funkar inte det så finns det inte så mycket som kan göras...

Jag vet hur det ligger till. Jag vet att pins kan böjas. Men det jag undrar är VARFÖR och HUR. Jag vet också att garantin inte står för det.

"Bli inte för uppspelt"?? Klart man blir sur/förbannad eftersom att det handlar om mycket pengar för pluggande eller arbetslös.

Skrivet av Lasergurka:

Alltid smart att ta bild på saker man skickar in på service, för att kunna bevisa att moderkortet var helt när man skickade det till dem, om nu så var fallet vet jag ju inte, men fortfarande bra att tänka på.

Jo visst skulle väl det kunna vara smart, men det ska inte behövas. Men eftersom att han skickade in med CPU'n på så går det ju inte att bevisa.

Ingen som har en aning om frågorna jag ställde?

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem

Svaret är att de är böjda eftersom ni böjde dem vid montering av cpu:n eller vid demonteringen av skyddet för sockeln.

Tråkigt, men så är det. Var mer försiktig nästa gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast
AMD Radeon RX 7900 XTX, LG 34'' UltraGear 34GN850P QHD Curved
XONAR U7
LIAN LI D600, Moddat, 2 x 420mm ALPHACOOL 60 mm radiatorer
QPAD MK-85, RAZER Basilisk mus

Permalänk
Medlem

Varför? För att de är känsliga och moderkortstillverkarna, intel och amd borde komma på någon bättre lösning om det ens är möjligt. Jag har ett moderkort som jag ska skänka pga böjda pins, 1,5k slängt i sjön och får köpa nytt moderkort. Spendera mer pengar på datorn än vad jag planerat. Tänk om jag hade en budget som jag inte kunde gå över och så blir pinsen böjda. Då skulle jag inte kunna köpa nytt moderkort och inte heller få det utbytt så vad skulle jag gjort då, ha en dator som jag inte kan använda. Suger som fan.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Detta hände med ett Rampage III Extreme jag hade (studerande) så ni skall vara glada att det inte är större summor ni slängt i sjön, 1.5k hade jag accepterat för det jag lärde mig den dagen men mina 3.5k+ är lite för mycket.

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Funkar det och ta in CPUn ändå? Har du startat datorn?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem

en kompis till mig hade asrock och hade böjda pins, han fick ett nytt på garanti, allt gick igenom inet! oftast gör tillverkaren (de här fallet asrock) en goodwill för att det kostar dom så pass lite pengar ist för att få dåligt ryckte!

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av piercing:

en kompis till mig hade asrock och hade böjda pins, han fick ett nytt på garanti, allt gick igenom inet! oftast gör tillverkaren (de här fallet asrock) en goodwill för att det kostar dom så pass lite pengar ist för att få dåligt ryckte!

Det är faktiskt Inet som bestämmer om ett moderkort täcks av fabriksgatantin eller inte, under deras fysiska examinering...
Visst har de en lista med punkter att gå efter men när det gäller intel-moderkort så är det mer eller mindre exakt samma lista, bortsett från antal månader och sånt

Skulle säga att det är helt beroende på vad Inetkillarna är på för humör/ hur mycket sovande de (inte) gör i sängen, så att säga.. Som avgör hur utkomman blir...

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Jag har åkt ditt på det några ggr med striker extreme. Nvidias chippset övervoltade då och då så fyra mb dog i vlc. fick ingen garanta gga att de såg ut som det hade vart fysisk påverkan. De såg smälta ut. På de andra så var det klart att det var nvidias chippset som var felet. Men då hade de två mb kasserats. Trodde även de två q6600 var sönder. Men fick tillbaks dem efter reklamationen och de var de inte. Vet inte hur jag kunde missa det. Men ja.. socket 775 bdw

Edit:
Att spara skyddet var stog det på skyddet var ett grund krav så det var på i alla samanhang. Det var på alla så fet klagades på handhavande och inte frakt. Om man kollade noga var det förkolnat på 1 eller om det var 2 poler.

på striker 2 formulls 6x0 nvidia så krashade alt istället tills några biosar.

Snyft

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

I nio fall av tio är det oftast oförsiktighet när folk tar av skyddet, är vad jag fått höra från diverse folk i branschen.

Stundens upphetsning av folk som inte byggt tidigare eller som kanske fixat sin egen dator eller några vänners också och känner sig varm i kläderna och inte vet att pinsen är såpass känsliga som de är och känner sig en smula för självsäkra.

Men, kan ju säga som svar på en fråga ovanför att om nu tillverkarna vet att de är känsliga varför konstruerar de såhär, så var det iallafall för intel så att 478 med pins på processorn orsakade MYCKET mer böjda pins än denna lösning
Vet inte HUR sjukt många cpu från intels t e x äldre 478-serie och Amd med pinsen på processorn jag sett böjda och med ledsna ägare/köpare.
Sen spelar det väl egentligen ingen roll, tycker Amd lösning och Intels äldre generationer ändå var sämre och hur man än gör så ÄR de känsliga och skall därefter hanteras, det är inte Duplo Lego vi handhar utan känslig elektronik och att de konstruerats som de gjort har antagligen med andra saker bakom än detta i åtanke antagligen.

Såkllart fnns ju möjligheten att detta hänt på inköpsstället men det är lite sämre odds på den biten då processorn är slät och hård skyddet är mjukt och inte på samma sätt utformad, och själv har jag observerat en kund i "stundens hetta" av montering ta av skyddet på ett felaktigt sätt och skada pinsen innan jag ens hann öppna munnen och han märkte det inte ens förrän det var jag som påpekade att hans demontering av skyddet nog skadat hans sockelpins.
Men, man kan ändå aldrig veta, jag har för vana att fota moderkortens sockel eller filma, har givit det rådet åt folk förut men vet att "åhmen goosh, kolla, mitt nya moderkort, fy fan, min nya prolle, nu ska här monteras tamejfan!" och så kastar sig folk över sina nya saker huvudstupa och då kan man om man har otur hamna i denna sits trist nog :s

Edit: omformulerar mig lite i tröttmössan!

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Som jag fattade ville Intel flytta problemet från sig till MB tillverkarna samtidigt som spara pengar på tillverning.

Edit:
godspeed du har aldrig monterat en 775? Eller har jag fel?

Edit2:

Att gamla pinns gick av vid byte av kylare var inte helt ovanligt då de satt fast i kylaren. Men jag har bytt cpu pinns på några socket 939 pga detta och det har mer att man tar isär dem efter montereing. Mitt tidigare irl exempel hade med chipset och en bugig bios som inte hjälpte så den skickade en ström som cpu klarade men inte den tunnare ledaren i socketen. Så simpelt var det.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Som jag fattade ville Intel flytta problemet från sig till MB tillverkarna samtidigt som spara pengar på tillverning.

Edit:
godspeed du har aldrig monterat en 775? Eller har jag fel?

-------------------------------
Hehe, jag har monterat processorer sen före slot1 fram till sockel2011 så, jepp jag har monterat många såna i de år som de funnits ^^
Just nu formulerar jag mig säkert lite dåligt eftersom jag är trött som en gnu då jag precis vaknat
Kanske ska tillägga att jag själv aldrig sett en trasig sockel komma från fabrik också, säger inte att det inte finns men det jag säger är att det är ovanligt, och sen kan det ju även förekomma klantig felsökningspersonal likaså på inköpsställena

Edit:
ser nu också att jag formulerade mig knasigt när jag läste om mitt inlägg, "intels förra serie" menar jag förstås s478, där pinsen på prollarna oftast rök när oförsiktiga köpare monterade av kylningarna på prolle och den följde med upp ur sockeln pga kylpastan torkat, som sagt, trött i ögat ^^

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Varför? För att de är känsliga och moderkortstillverkarna, intel och amd borde komma på någon bättre lösning om det ens är möjligt. Jag har ett moderkort som jag ska skänka pga böjda pins, 1,5k slängt i sjön och får köpa nytt moderkort. Spendera mer pengar på datorn än vad jag planerat. Tänk om jag hade en budget som jag inte kunde gå över och så blir pinsen böjda. Då skulle jag inte kunna köpa nytt moderkort och inte heller få det utbytt så vad skulle jag gjort då, ha en dator som jag inte kan använda. Suger som fan.

Det fanns en sockel som hette slot 1. Dock så är det nog rätt så överspelat såvida inte Intel för för sig att återuppväcka den gamla trotjänaren. Men nog är det allt bättre med pins i sockeln än på processorn. Jag undrar när AMD ska gå över helt till LGA

Citat:

"Intel subsequently designed a circuit board where the CPU and cache remained closely integrated, but were mounted on a printed circuit board, called a Single-Edged Contact Cartridge (SECC). The CPU and cache could be tested separately, before final assembly into a package, reducing cost and making the CPU more attractive to markets other than that of high-end servers. These cards could also be easily plugged into a Slot 1, thereby eliminating the chance for pins of a typical CPU to be bent or broken when installing in a socket."

Permalänk
Medlem

486 här. Men ett av problem, är kontakt. Men fysiskt så har jag inte brytt mig så mycket, tog minnas smällar. Men efteråt så var det surt att jag inte hade gjort fel. Det var samma företag så eftersom de var tillmätesgående med de andra efter och delviss samtidigt så könndes det ok. men sen då jag köpte det sissta och det kom fram mer att det var en design bug. Så var det inte lika kul. Men jag förstår varför skyddet skulle finnas. Men med blotta ögat har jag inte sätt innan. Men då jag fått tillbaks MB. Och de är inte böjda då. Har böjt en skadad 1156, notera skadad. Då jag fortfarande inte vet om det är cpu eller mb som är trasigt. En av cpu fästerna gick sönder under drift.

Edit:
Försöker hitta den gamla nu inte intresanta länken om hur mb ibland fjädrade för lätt mot cpu. men hittar det inte.

Edit2:
godspeed. Bra sissta inlägg. Jag måste missförstått dig innan. Även om jag inte helt håller med.

Edit3:
Hade inte problem med min p55 men letade efter denna artikel då jag trode den kom då minna 775 problem var
http://www.anandtech.com/Show/Index/2859?cPage=8&all=False&so...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

486 här. Men ett av problem, är kontakt. Men fysiskt så har jag inte brytt mig så mycket, tog minnas smällar. Men efteråt så var det surt att jag inte hade gjort fel. Det var samma företag så eftersom de var tillmätesgående med de andra efter och delviss samtidigt så könndes det ok. men sen då jag köpte det sissta och det kom fram mer att det var en design bug. Så var det inte lika kul. Men jag förstår varför skyddet skulle finnas. Men med blotta ögat har jag inte sätt innan. Men då jag fått tillbaks MB. Och de är inte böjda då. Har böjt en skadad 1156, notera skadad. Då jag fortfarande inte vet om det är cpu eller mb som är trasigt. En av cpu fästerna gick sönder under drift.

------------
Ah, antar du svarade lite på mitt inlägg, jag har hängt med sen vic20 men byggde inte min första dator förräns..vad tusan hette de nu igen *kliar sig i skallen*..eeh, tror 286-486 hette socket 6?..jag minns ärligt talat inte, var iaf i början av åttiotalet åtminstone..jäkla tid att gå fort!

Tja, jag förstod inte riktigt din historia egentligen bakom bytena och vad som var trasigt, men jag minns att nvidia på 775 inte var nåt vidare iallafall, det är trots allt några år sen det också

Edit igen ^^:
Nu i din sista förklaring förstod jag vad du menade, jag ska inte sitta här trött i ögat och skriva och läsa^^

Men, iaf, socketen i nuvarande intels generationer är känsliga, och det är på sätt och vis känsligare än tidigare modeller eftersom både du o jag sa, att det mest skett vid demontering
Numera, då alla trådar man läser här om detta, så har konsekvent användarna aldrig gjort fel
Inköpsställena har heller aldrig gjort fel enligt dem
Själv, så vet jag inte var jag ska ställa mig i saken mer än att det händer, är trist och att man måste vara försiktig på båda ställena

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Ja hela nforce 775 socket sög. Bugar bugar buggar fel volt. Var bygt för dualcore så volt problem med c2q sen vissade det sig att det fanns alvarligare buggar som dödade chippset. Så alla minna dog i idle i vlc. Hade en del med bios att göra också. Men 486 var socket 6 sen var det 7 kanska länge.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

LOL vi skriver medan vi EDITAR.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Det jag reagerade på med 775 då den kom var alla stora varningstexter om att garation inte gälde om man inte sparade skyddet. Kändes som att MB tillverkarna inte gillade att det var deras ansvar nu.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Nämde inte det men länke jag skickade till http://www.anandtech.com/Show/Index/2859?cPage=8&all=False&so... är bara relevant för att se att det finns brister och att det är ojämn kontakt inte vanlig användning.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Tack! Med hjälp av denna video fixade jag en av mina CPU:s som jag har liggandes.

Visa signatur

Jag: Varför står det att du vart in på knullkontakt i din historik?

Polaren: Letade efter speltrailers typ, så hamnade jag där

Jag: ok... *awkward silence*