Intel Turbo Boost slutat fungera på mitt Gigabyte x58a-ud3r?

Permalänk
Medlem

Intel Turbo Boost slutat fungera på mitt Gigabyte x58a-ud3r?

Tja!

Sitter på en i7 930 och gigabyte x58a-ud3r som jag har haft klockad ett bra tag nu. Eftersom jag har igång datorn ganska mycket på dagarna så tänkte jag klocka ner lite och dra igång Inte Turbo Boost så den klockar ner sig själv också. Jag nollade min BIOS och drog upp prollen i 3.6 Ghz med Hyper Threading och Turbo Boost igång för jag har ett svagt minne att det fungerat bra innan jag drog upp den i 3.8.

Nu har jag för mig att man precis när jag byggde datorn, i CPU-Z, kunde se hur prollen åker upp och ner i hastighet men det kan jag inte nu. Har jag för mig fel? Är det något skummt med mitt MoBo? Kan det vara att mitt OS e så belastat att Inte Boost vill ha full kräm hela tiden? Har varit noga med att ta bort alla program vid uppstart men jag har inte installerat om datorn sen jag köpte den så kanske är dags nu.

Hjälp uppskattas såklart

Tack på förhand!

/Anemic

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk

Turbo-boost är inte det samma som energispar. Det är 2-3 olika funktioner som styr klockfrekvensen på processorn med det moderkortet. Jag minns dock inte vad alla funktionerna heter. Konsultera din manual.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Turbo-boost är inte det samma som energispar. Det är 2-3 olika funktioner som styr klockfrekvensen på processorn med det moderkortet. Jag minns dock inte vad alla funktionerna heter. Konsultera din manual.

Ja, det är väll C1 läge och finns det några fler C nummer men de skall ju vara igång med standardinställningarna. Jag har nollat BIOS så de borde dra igång då tycker man...
Eller?

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Valt "Load optimized defaults"? Annars kan du få vad som helst.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

har du haft igång något stresstest undertiden typ prime95 när du kollade cpu-z?

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk

Så om jag förstår dig rätt, du vill alltså att energispar ska vara igång även fast du överklockar? Energispar är något man ska sky som pesten om man överklockar då det endast medför problem.

Permalänk
Medlem

Turbo Boost är ju att processorn överklockas ytterligare om förutsättningarna är tillräckligt bra. Det du menar är Speedstep som klockar ner processorn när den inte behövs. Men ingen av de funktionerna är att rekommendera i samband med överklockning såvitt jag vet.

Permalänk
Skrivet av Frux:

Turbo Boost är ju att processorn överklockas ytterligare om förutsättningarna är tillräckligt bra. Det du menar är Speedstep som klockar ner processorn när den inte behövs. Men ingen av de funktionerna är att rekommendera i samband med överklockning såvitt jag vet.

Där har vi ett av orden jag sökte. Brukar stå som EIST i BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

har du haft igång något stresstest undertiden typ prime95 när du kollade cpu-z?

Jag kör ju CPU-Z först och tittar på hur processorn står sig och sen drar man igång eventuella stresstest. Jag kör först med Intel Burn Test och sen Prime för längre test.

Skrivet av Zeuxlarsson:

Så om jag förstår dig rätt, du vill alltså att energispar ska vara igång även fast du överklockar? Energispar är något man ska sky som pesten om man överklockar då det endast medför problem.

Ja, altså, tanken var att jag skulle överklocka men även nu när CMOS är helt ren så fungerar inte "underklockningen". Därför jag blev lite fundersam. Hade det varit en instabil klock hade jag jag fått stänga av Speedstep. Jag tänkte altså prova att dra upp den så högt det går med Speedstep igång.

Skrivet av Frux:

Turbo Boost är ju att processorn överklockas ytterligare om förutsättningarna är tillräckligt bra. Det du menar är Speedstep som klockar ner processorn när den inte behövs. Men ingen av de funktionerna är att rekommendera i samband med överklockning såvitt jag vet.

Du har helt rätt, det är Speedstep jag menar. Blandade ihop de två. Jag är dock nästan helt 100 på att det är igång i BIOS. Jag tankade hem manualen igen och skall dubbelkolla när jag kommer hem från jobbet.

Skrivet av mfm:

Valt "Load optimized defaults"? Annars kan du få vad som helst.

Jadå, jag har även en "Clr CMOS" knapp på MoBot som är använd.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Se till att det är igång i BIOS. Sen ställer du in balanserar på energi alternativ och ändrar "energisparfunktioner för cpu"
För mig har bios stängt av speedstep tex vid en låsning när en hardreset behövts göra.

Och det går hur bra som helst att klocka cpu och använda speedstep! Har en i5 750 som är oc till 3,6. När den idle går den ner till 1,4.. Kallt och tyst

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Se till att det är igång i BIOS. Sen ställer du in balanserar på energi alternativ och ändrar "energisparfunktioner för cpu"
För mig har bios stängt av speedstep tex vid en låsning när en hardreset behövts göra.

Och det går hur bra som helst att klocka cpu och använda speedstep! Har en i5 750 som är oc till 3,6. När den idle går den ner till 1,4.. Kallt och tyst

Ahh, skall gå in där och kolla i Windows, har inte ens tänkt på att det kan styras där. Tror min står på "Alltid på" eller något sånt.
Ja, kallt och tyst är precis vad jag är ute efter ; )

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Jag läste på lite och det verkar som Speedstep och C1E visst ska gå bra att köra samtidigt som överklockning på många moderkort. Tror jag ska prova det till min överklockade i5. Nu när sommaren kommit så vill man ju inte ha mer värme än nödvändigt i datorrummet, blir varmt så det räcker ändå när man spelar...

http://www.masterslair.com/should-you-overclock-with-speedste...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Jag läste på lite och det verkar som Speedstep och C1E visst ska gå bra att köra samtidigt som överklockning på många moderkort. Tror jag ska prova det till min överklockade i5. Nu när sommaren kommit så vill man ju inte ha mer värme än nödvändigt i datorrummet, blir varmt så det räcker ändå när man spelar...

http://www.masterslair.com/should-you-overclock-with-speedste...

Ja, altså, det kan sätta tillbaka en ett par 100 mhz i värsta fall men vad jag har läst så slår man av alla funktionerna under sjävla klockandet och sen kan man alltid prova att dra igång dem igen när man nått en bra klock och se om det fortfarande är stabilt. Det var i allefall min plan. Skall oxå köpa en bättre kylare så så det blir riktigt mumma.

EDIT:
Kontrollerade mina inställningar för energispar i Windows och mycket rikgit så var CPUinställningarna helt av. På med dem och nu fungerar det precis som det skall. Tackar för hjälpen!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/