Forskare når 3 Gb/s med trådlös överföring i terahertzbandet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det hade varit en intressant syn att se nätverksuttag vid alla platser i föreläsningsalarna i skolan. Hade även varit intressant att se hur de skulle lösa det rent praktiskt att ställa stoplar på gården med nätverksuttag. Eller alla läsplatser i biblioteket för den delen. Du råkar inte sitta på en snygg design på en mini-CAT för mobiltelefoner också?

Hade varit skönt om man använder sig av trådat på flygplatser, ser framför mig att det springer runt massa businessmän med sina laptops med kilometerlånga catkablar som virat runt sig över hela flygplatsen och ett 10cm tjockt lager av kabel täcker golvet.

Permalänk
Medlem

Det blir extra dyrt då alla måste bygga öppen planlösning för att ha räckvidd i hela huset.

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Varför? Förklara

Ju kortare våglängder man använder destor mer energi krävs det för att nå lika långt. Jämför med hur det ser ut om du håller i ett snöre och ger det en liten snärt med handen; du bokstavligt talat ser vågen röra sig framåt genom snöret och du använde inte mycket energi för att snätta snöret i rörelse.

Permalänk

Undrar om detta kan leda till en stationär datorn utan kablar (mellan komponenter) i framtiden

Visa signatur

--//Don't Panic\\--

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hobbabobbabooh:

Undrar om detta kan leda till en stationär datorn utan kablar (mellan komponenter) i framtiden

Praktiskt genomförbart redan idag. Till och med el går att överföra trådlöst utan större problem fast det blir väldigt inneffektivt om det är längre avstånd. Så det skulle gå att bygga men nackdelarna kommer alltid vara väldigt mycket större än fördelarna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Själv gillar jag trådlöst. Inte för att det alltid funkar eller är ofelbart, för det är det inte, men för att jag annars behövt lägga en kabel i dassarummet för att få internet i mitt rum.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Börjar de inte närma sig skadliga energier i strålarna snart?

Nja, vanligt ljus är mycket mer energirikt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dagbro:

Nja, vanligt ljus är mycket mer energirikt

Skickades från m.sweclockers.com

Men så ger det hudcancer också

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Men så ger det hudcancer också

Vet inte vad du räknar som "vanligt" ljus, men för mig är det de våglängder som är synliga för människan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimm:

Är det inte terahertz som trasar sönder DNA? Och det vill dem sätta i våra mobiltelefoner.

Det är röntgenstrålning som påverkar dna, och då handlar det om en oerhört mycket högre frekvens/energi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det hade varit en intressant syn att se nätverksuttag vid alla platser i föreläsningsalarna i skolan. Hade även varit intressant att se hur de skulle lösa det rent praktiskt att ställa stoplar på gården med nätverksuttag. Eller alla läsplatser i biblioteket för den delen. Du råkar inte sitta på en snygg design på en mini-CAT för mobiltelefoner också?

En datorsal utan datorer = en föreläsningssal med nätverksuttag? Trådlöst i all ära, men i många fall är det onödigt, tex till stationära datorer eller där man ofta sitter med en dator som t.ex biblioteket du nämnde. Många nya fastigheter (speciellt inne i städerna) har fiber, eftersom det är så enkelt som att bara dra en extra kabel när man drar elen. Och att det är jobbigt med kablar köper jag inte, jag har varit på en del lan däribland dh ett par svängar, och visst, det blir en del kabelhärvor såfort det blir ett par datorer, men det kan göras bra om det alltid ska vara där.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 1up:

En datorsal utan datorer = en föreläsningssal med nätverksuttag? Trådlöst i all ära, men i många fall är det onödigt, tex till stationära datorer eller där man ofta sitter med en dator som t.ex biblioteket du nämnde. Många nya fastigheter (speciellt inne i städerna) har fiber, eftersom det är så enkelt som att bara dra en extra kabel när man drar elen. Och att det är jobbigt med kablar köper jag inte, jag har varit på en del lan däribland dh ett par svängar, och visst, det blir en del kabelhärvor såfort det blir ett par datorer, men det kan göras bra om det alltid ska vara där.

Ofta? Jag skulle vända på det och säga att det bara är vid stationära datorer det är motiverat. För laptopar är det generellt mycket smidigare att köra trådlöst. Det skulle krävas väldigt mycket större infrastruktur att utrusta alla föreläsningssalar med trådat nätverk. De stora salarna har 100-150 sittplatser. Det är stora routrar som krävs och många meter kabel. Nu sitter det en enda accesspunkt på väggen som gör samma sak. Vilket tror du är enklast och billigast? Vilket är även smidigast för användaren?

I bilioteket hade det inte heller fungerat då långt ifrån alla platser har en naturlig plats för nätverk.

Datorer som står på en och samma plats får gärna ha kabel men min laptop har det bara i undantagsfall. Helt hopplöst att behöva jaga runt med sladd så fort man ska flytta sig. Ström sladd jobbar jag inte heller med. Laptopen laddas på natten och används under dagen. Ju färre sladdar desto bättre.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Själv har jag kört trådlöst på min arbetstation i många år och har inte märkt av stabilitetsproblem som vissa i tråden påtalar. Visst strular många gamla billiga D-Link, men nyare, mer påkostade routrar tuffar på fint länge.

Permalänk

Hastighet är ju trevligt och så men det står inget om vilken typ av ping man kan förvänta sig. Och räckvidden lär ju vara usel dessutom. Hur fan har de tänkt att detta skall funka när 2.4 ghz (ännu mindre 5.0 ghz) knappt tar sig genom två betongväggar... Skall vi bygga kartonghus i framtiden eller vad handlar det om?

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscarstegland:

Hastighet är ju trevligt och så men det står inget om vilken typ av ping man kan förvänta sig. Och räckvidden lär ju vara usel dessutom. Hur fan har de tänkt att detta skall funka när 2.4 ghz (ännu mindre 5.0 ghz) knappt tar sig genom två betongväggar... Skall vi bygga kartonghus i framtiden eller vad handlar det om?

Befogad fråga. Låt oss först sikta på 60GHz, det kommer att räcka långt för våra behov och och börjar bli billigt att bygga även om det drar en del ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ofta? Jag skulle vända på det och säga att det bara är vid stationära datorer det är motiverat. För laptopar är det generellt mycket smidigare att köra trådlöst. Det skulle krävas väldigt mycket större infrastruktur att utrusta alla föreläsningssalar med trådat nätverk. De stora salarna har 100-150 sittplatser. Det är stora routrar som krävs och många meter kabel. Nu sitter det en enda accesspunkt på väggen som gör samma sak. Vilket tror du är enklast och billigast? Vilket är även smidigast för användaren?

I bilioteket hade det inte heller fungerat då långt ifrån alla platser har en naturlig plats för nätverk.

Datorer som står på en och samma plats får gärna ha kabel men min laptop har det bara i undantagsfall. Helt hopplöst att behöva jaga runt med sladd så fort man ska flytta sig. Ström sladd jobbar jag inte heller med. Laptopen laddas på natten och används under dagen. Ju färre sladdar desto bättre.

Visst är det smidigt med trådlöst, jag säger bara att man inte alltid måste ha det. Jag menar på platser där datorer ändå alltid ska användas kan man lika väl ha trådat, du kan ju faktist ha en 30cm cat6 kabel på plats? Sen skulle man kanske kunna utveckla det trådade till att ta lite mindre plats(optiskt?) För övrigt så får du gärna länka till den billiga accesspunkten som kan ge en vettig bandbredd till 150pers samtidigt tack

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Skrivet av flashen:

Varför? Förklara

Desto högre frekvensen är desto lättare stoppas den av objekt vanligt Wifi 2.4Ghz b/g/n standard kan gå genom betongväggar 5Ghz gammla *a*& ac/ad standard kan bära mer information men räckvidden blir sämre då den knappt går igenom en trä vägg det är därför man lägger flera band 2.4 + 5Ghz så kallad dual channel ... samma sak med mobiltelefoni 900Mhz 1800/1900Mhz går man upp i över 542Ghz så borde man kunna stoppa skiten med ett papper

det går att öka motagningen med riktantenner typ yagi eller parabol men om inte radiovågorna går igenom nånting så är det meningslöst

SAØBWJ Medlem i SKØMG/Pristo radioamatörer

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 1up:

Visst är det smidigt med trådlöst, jag säger bara att man inte alltid måste ha det. Jag menar på platser där datorer ändå alltid ska användas kan man lika väl ha trådat, du kan ju faktist ha en 30cm cat6 kabel på plats? Sen skulle man kanske kunna utveckla det trådade till att ta lite mindre plats(optiskt?) För övrigt så får du gärna länka till den billiga accesspunkten som kan ge en vettig bandbredd till 150pers samtidigt tack

Fast vad skulle fördelen med att sätta upp ett gigantiskt trådat nätverk i varje föreläsningssal vara? Det är dyrare att installera. I många fall hade hela salen behövt byggas om för det inte finns några naturliga ställen att sätta upp kontakter på. Det är jobbigare för användarna som måste bråka med sladdar som ligger i vägen. Man rör sig förvånandsvärt mycket med en laptop även i en sal har jag märkt. Lite surt att inte kunna rycka med sig den och gå ner och prata med föreläsaren.
Så exakt vad för fördelar skulle trådat ge i ett sådant scenario?
När jag började på Chalmers var det trådlösa nätverket inte helt utbyggt och tro det eller ej, trådlöst nätverk var inte något som alla laptopar hade utan folk körde fortfarande på instickskort eller USB. Det finns därför en del ställen som har trådat nät. Fgramförallt en del studiesalar har nätverksportar monterat tillsammans med eluttagen. Otroligt nog har jag inte sett dem användas på 5 år. Innan dess var det ovanligt att den användes också.

Jag vet inte exakt modell men accesspunkterna i skolan kommer i alla fall från Cisco. En av alla deras fyrkantiga vita prylar med en ring på.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Jag vill ha räckvidd! jag vill sitta ute på gården där vi har lite möbler 100meter från huset.

Med rätt prylar kan man komma upp i kilometer med vanlig 11g. Har själv skjutit 3km mellan byggnader och vattentorn med vanliga enkla APs så 100m ut i gården är inga problem.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sunnis:

Med rätt prylar kan man komma upp i kilometer med vanlig 11g. Har själv skjutit 3km mellan byggnader och vattentorn med vanliga enkla APs så 100m ut i gården är inga problem.

Kilometer? Du kör med riktade antenner och inte helt lagliga effekter då?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 1up:

Visst är det smidigt med trådlöst, jag säger bara att man inte alltid måste ha det.

Det är vad jag förstått ingen som motsätter sig detta i tråden. Det handlar snarare om vad som är den bästa lösningen för ändamålet. Ibland är kabeln den bättre lösningen och ibland är Wifi den bättre lösningen.

Skrivet av 1up:

Jag menar på platser där datorer ändå alltid ska användas kan man lika väl ha trådat, du kan ju faktist ha en 30cm cat6 kabel på plats? Sen skulle man kanske kunna utveckla det trådade till att ta lite mindre plats(optiskt?) För övrigt så får du gärna länka till den billiga accesspunkten som kan ge en vettig bandbredd till 150pers samtidigt tack

Nu är det kanske inte en fet bandbredd för 150 personer samtidigt som är av högsta relevans på bibliotek eller i föreläsningssalar. På IT-universitetet i Göteborg där jag pluggade var det dock inga problem med bandbredden för de 500 studenterna som gick där då. Ett sammanhängande wifinät så man kunde ta med laptopen till handledarens kontor eller ut på rasten och visa/jobba vidare i exempelvis google docs.

Det är inget snack om att fasta kablar har fördelar och är väldigt lämpliga till en hel del områden. Men att säga att platser som alltid har datorer klarar sig lika bra med trådat tycker jag är fel. Det gäller för stationära datorer, men sällan för laptops och än mindre för mobiltelefoner. Det är både klumpigt och begränsande att dra kablar ut till varje laptop. Inte minst när föreläsningssalar består av vanliga bord/stolar som flyttas om ibland i föreläsningssalarna.

Du får tänka på att Zotamedus inlägg som du först citerade inte var ett påstående som föreslog wifi i alla lägen. Det var ett svar på iGNiTiON´s inlägg "Fattar verkligen inte problemet med att använda en cat-kabel.". Det finns som sagt en del problem med detta. Därav Zotamedus inlägg.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är vad jag förstått ingen som motsätter sig detta i tråden. Det handlar snarare om vad som är den bästa lösningen för ändamålet. Ibland är kabeln den bättre lösningen och ibland är Wifi den bättre lösningen.

Nu är det kanske inte en fet bandbredd för 150 personer samtidigt som är av högsta relevans på bibliotek eller i föreläsningssalar. På IT-universitetet i Göteborg där jag pluggade var det dock inga problem med bandbredden för de 500 studenterna som gick där då. Ett sammanhängande wifinät så man kunde ta med laptopen till handledarens kontor eller ut på rasten och visa/jobba vidare i exempelvis google docs.

Det är inget snack om att fasta kablar har fördelar och är väldigt lämpliga till en hel del områden. Men att säga att platser som alltid har datorer klarar sig lika bra med trådat tycker jag är fel. Det gäller för stationära datorer, men sällan för laptops och än mindre för mobiltelefoner. Det är både klumpigt och begränsande att dra kablar ut till varje laptop. Inte minst när föreläsningssalar består av vanliga bord/stolar som flyttas om ibland i föreläsningssalarna.

Du får tänka på att Zotamedus inlägg som du först citerade inte var ett påstående som föreslog wifi i alla lägen. Det var ett svar på iGNiTiON´s inlägg "Fattar verkligen inte problemet med att använda en cat-kabel.". Det finns som sagt en del problem med detta. Därav Zotamedus inlägg.

Jag kanske missuppfattade inlägget då, jag ville bara framföra att trådat alltid kommer ha en plats då det alltid kommer vara lite bättre på vissa punkter än trådlöst(t.ex bandbredd). Och jag har bara varit i dom föreläsningssalarna som ser ut som biosalonger i chalmers och där sitter bord och stolar fast har jag för mig. Nu kan jag inte komma på något bra exempel på när man skulle behöva den bandbredden i en föreläsningssal. Kanske har projektorn gått sönder och alla behöver streama bild från föreläsarens dator? Eller något. Nu försöker jag inte påstå att man ska dra runt nätverkskablar överallt och att trådlöst inte är väldigt smidigt, jag bara säger att det i många fall kan vara ett minst lika bra alternativ. Ok?

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Kilometer? Du kör med riktade antenner och inte helt lagliga effekter då?

riktade antenner med laglig uteffekt. Bara ett exempel på att man kan få räckvidd med rätt prylar.

Rundstråleantennerna som brukar hänga med som standard är rätt dåliga. Ojämn täckning och radiovågorna sprids inte över ett horisontellt plan utan spridningen är mer som en stor kon med basen uppåt över antennen. Finns bättre och rejälare rundstråleantenner men då behöver man ha en varje plan i ett hus. Vill man täcka upp baksidan på tomten får man sätta en accesspunkt på väggen med en panelantenn.

Permalänk
Skrivet av Modellören:

Jag vill ha räckvidd! jag vill sitta ute på gården där vi har lite möbler 100meter från huset.

Hört talats om net1 ?

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Skrivet av nicklas1988:

Hört talats om net1 ?

varför ska man sitta med 3G när man redan har nät & trådlöst hemma ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av aliassund:

Befogad fråga. Låt oss först sikta på 60GHz, det kommer att räcka långt för våra behov och och börjar bli billigt att bygga även om det drar en del ström.

Fast det är samma problem där. 5.0 GHz har betydligt lägre räckvidd än 2.4 GHz, vad tror du händer med 60 GHz. Det har släppts en del HDMI-överföring som går på 60 GHz och där har problemen varit ganska många vad gäller både räckvidd och att enheterna inte mår dåligt av fri sikt. Då snackar vi inte heller om någon gigabit-överföring eller ens 100 mbit för den delen utan det handlar om maximalt 60-70 mbit något sådant och för det mesta långt under 50 mbit.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Det är röntgenstrålning som påverkar dna, och då handlar det om en oerhört mycket högre frekvens/energi.

UV räknas visserligen inte som synlig elektromagnetisk strålning, men det är en bra bit under röntgens frekvens och skadar också DNA.

Permalänk
Medlem

Faktum är att det finns väldigt lite forskningsdata på vilken typ av strålning som skadar vad och på vilket vis - det finns så många kombinationer av frekvens/effekt/fas/variation och så mycket i våra kroppar som skulle kunna påverkas att vi helt enkelt inte vet mer än att de flesta lever ganska länge i en omgivning med utsänd analog radio och tv. Det är vad vi hunnit testa ordentligt empiriskt. Alla hoppas väl att det vi använder är ofarligt, men ingen kan påstå sej veta och det vore ju väldigt dumt att inte ta reda på det...

Det går ju att få rejäl fart i kabel också om man använder pulsmodulation á la UWB, och kablar kan skärmas =).

Permalänk
Medlem
Skrivet av tramsgar:

UV räknas visserligen inte som synlig elektromagnetisk strålning, men det är en bra bit under röntgens frekvens och skadar också DNA.

Hmm, ja fel av mig, men UV är väl också den lägsta skadliga frekvensen - Allt under violett är relativt safe.(och fortf en bra bit över några futtiga THz )

Men vårt behov av bandbredd kommer ju bara att öka, och precis som dagens kiselteknik håller på att springa in i en vägg så kommer ju frekvensen också (bokstavligen) träffa en vägg, eftersom en ökning i frekvens gör att signalen absorberas lättare. Multiband kommer snart vara den ENDA lösningen som ger acceptabla bandbredder.