Permalänk
Medlem

Får den plats i mitt chassi!?!?!

Nu till den otroligt svårsvarade frågan jag har, får Phanteks PH-TC14PE kylare plats i mitt CM 690 II chassi?

Ja jag har kollat in specifikationerna på Cooler Masters hemsida, och där står det:

"Maximum Compatibility - CPU cooler height: 177mm / 6.96 inch"

Och enligt Phanteks så är kylaren i fråga 171mm hög MED fläktarna monterade så i teorin så borde det räcka, MEN.

Jag tog en bit kartong och mätte ut exakt 171mm längd, med denna bit kartong direkt på CPUn så blev det några millimeter högre än väntat så sidopanelen gick inte igen. Med denna information i huvudet och denna kylare på ingång (Utbytes-vara då min H60 slutade att pumpa som den skulle) så började jag tvivla på att det överhuvudtaget skulle gå att montera in kylaren i datorn och ändå ha möjligheten att stänga sidopanelen helt.

Jag begav mig till den lokala datorbutiken och med lite tur så fanns denna kylare som demo-produkt och vi mätte kylaren från topp till tå och fick ut 160mm på heatsinken, +5mm med fläkten, totalt alltså 165mm.

Då kom jag att tänka på att det måste ju läggas till ytterligare 5mm för att CPUn ligger ju inte plant på moderkortet alltså 170-171mm som Phanteks skrev i sina specifikationer, och med mitt "test" så stämmer det inte med Cooler Masters specifikationer om att chassit ska stödja CPU-kylare med en höjd på 177mm då kartongen på 171mm inte fick plats eller är det något jag missat och inte räknat med?.

Är det NÅGON som vet säkert att det går/inte går att montera in denna kylare i detta chassi? Mitt moderkortet och ram minnen finns med i Phanteks "Compability list" så den biten är avklarad åtminstone.

Uppskattar snabba svar då jag endast har några timmar imorgon på mig att eventuellt be dom skicka någon annan kylare istället.

Mvh Tomtelol

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Kylaren svävar ju inte över CPU'n direkt, utan tanken är ju att den ska vara dikt an mot.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Kylaren svävar ju inte över CPU'n direkt, utan tanken är ju att den ska vara dikt an mot.

Nej givetvis inte, vore konstigt ifall någon kylare skulle sväva. ;P Vet inte riktigt var du får intrycket att jag tror det heller.

Problemet är ju att när jag tar en bit kartong (171mm längd) direkt MOT CPUn så sticker den över kanten och sidopanelen går inte igen. Men samtidigt så skriver Cooler Master att detta chassi har plats för 177mm kylare. Förstår inte varför dem har med detta i sina specifikationer ifall det inte stämmer, känns bara som om det är något jag missat i mina uträkningar

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Det försvinner ju några mm med backplate m.m? kanske att de lägger på 5mm för det?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Det försvinner ju några mm med backplate m.m? kanske att de lägger på 5mm för det?

Det mått Cooler Master borde mäta från är ju direkt mot CPUn och till sidopanelen (med möjlighet att stänga igen den helt dvs), en Noctua NH-D14 går in i mitt chassi iallafall och höjdmåttet på den är 160mm. Känns lite som att singla en slant över hela situationen just nu

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk

passar den i ett FD Define Mini? nån som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brat Ivadera:

passar den i ett FD Define Mini? nån som vet?

Harr harr ;P

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Så som jag tror att tillverkare av chassin och datorkomponenter räknar är ifrån plåten du skruvar fast dina distanser i, till chassi sidan.
Dock så är jag inte säker på att det är så men det låter mest rimligt, och då borde de som tillverkar kylaren också räkna på detta sätt.

Så med detta resonemang så får kylaren plats med 6mm marginal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomtelol:

Nej givetvis inte, vore konstigt ifall någon kylare skulle sväva. ;P Vet inte riktigt var du får intrycket att jag tror det heller.

Problemet är ju att när jag tar en bit kartong (171mm längd) direkt MOT CPUn så sticker den över kanten och sidopanelen går inte igen. Men samtidigt så skriver Cooler Master att detta chassi har plats för 177mm kylare. Förstår inte varför dem har med detta i sina specifikationer ifall det inte stämmer, känns bara som om det är något jag missat i mina uträkningar

"Då kom jag att tänka på att det måste ju läggas till ytterligare 5mm för att CPUn ligger ju inte plant på moderkortet..."
Utveckla gärna hur du tänkte när du skrev den meningen.

Är kylaren 165mm inkl. fläktar så mät med 165mm kartong?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomtelol:

Nu till den otroligt svårsvarade frågan jag har, får Phanteks PH-TC14PE kylare plats i mitt CM 690 II chassi?

Ja jag har kollat in specifikationerna på Cooler Masters hemsida, och där står det:

"Maximum Compatibility - CPU cooler height: 177mm / 6.96 inch"

Och enligt Phanteks så är kylaren i fråga 171mm hög MED fläktarna monterade så i teorin så borde det räcka, MEN.
Mvh Tomtelol

Tror tyvärr att de där 177 millimetrarna inte är möjliga att utnyttja (Manual sista sidan). Jag skulle utgå från att du behöver ha 171 mm mätt från processorns heatspreader för att få plats.
Ett alternativ är att köra med 120 mm fläktar dock, men det känns inte jättekul såklart.

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk

Om det inte funkar så får du väl modda datorn/kylaren?

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

"Då kom jag att tänka på att det måste ju läggas till ytterligare 5mm för att CPUn ligger ju inte plant på moderkortet..."
Utveckla gärna hur du tänkte när du skrev den meningen.

Är kylaren 165mm inkl. fläktar så mät med 165mm kartong?

Ber om ursäkt för den dåliga formulering, hela mitt inlägg är fyllt med sådana nu när jag läser igenom det igen. Vad jag menar är att CPUn + CPU socketeten på moderkortet lägger till 5mm på höjden. Alltså blir det 160mm Heatsink, 165mm med Fläktarna och slutligen 170mm med kylaren monterad på CPUn.

160mm (Heatsink enbart)+5mm(Med fläktar)+5mm(CPU höjd över moderkortet)=170mm(Monterad heatsink med fläktar på CPU)

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

Om det inte funkar så får du väl modda datorn/kylaren?

Jag vill inget mer än att modda chassit faktiskt :), har planer på att göra det bredare för att få plats med 200 alt 230mm fläktar i front och tak, dock så saknar jag allt som krävs i pengar, erfarenhet och verktyg! haha.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SalaMAD:

Så som jag tror att tillverkare av chassin och datorkomponenter räknar är ifrån plåten du skruvar fast dina distanser i, till chassi sidan.
Dock så är jag inte säker på att det är så men det låter mest rimligt, och då borde de som tillverkar kylaren också räkna på detta sätt.

Så med detta resonemang så får kylaren plats med 6mm marginal.

Jag ska mäta det imorgon och se vad jag får för resultat :), det kan mycket väl stämma att det är mätt på så vis. Om det nu är så börjar ju funderingarna kring VARFÖR dom väljer att mäta det så? Om det skulle skilja något från moderkort till moderkort borde det ju finnas inom parentes att det kan ske avikelser beroende på vilket moderkort som är monterat i chassit.

UPPDATERING:

Jag mätte och det är 177mm från moderkortsplåten till sidopanelen, ca 160-165mm från CPU-socket. I slutändan blev det ingen Phanteks utan jag valde att köra på en Noctua NH-D14 trots att jag hatar deras färgval på fläktarna så kan jag inte bortse från att denna kylare har genomgående bra resultat i alla recensioner jag läst åtminstone :).

Tack för tips och teorier, det blir alltid några vettiga svar här på SweClockers!, återkommer med ett galleri sedan och eventuella skisser på modifikationer!

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB