Asus lanserar P8Z77-V Premium och Pro/TB med Intel Thunderbolt

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Skulle kunna tänka mig att det är någon form av smart cache där du fortfarande använder en traditionell HDD och SSD:n används för att boosta dina mest använda filer.

Ja det låter mest troligt eftersom det är så litet utrymme på den.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Citat:

Also introduced is advanced SSD Caching II, allowing users to cache additional frequently used programs and files using multiple SSDs to instantly upgrade system performance. A 32 GB mSATA based SSD is also onboard, enabling Intel Smart Response and Rapid Start Technology for super-fast boot up and resume times.

Söka är svårt. Även om man tycker det borde stå i artikeln...

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe Nukem:

Söka är svårt. Även om man tycker det borde stå i artikeln...

Det var ju dock jävligt smart, även om priset på moderkortet var något avtändande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur det kan vara lönsamt att lansera moderkort som kostar nästan 4000kr. Det lär ju inte finnas några köpare? Man får ju nästan en komplett dator för samma pengar.

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Medlem

Frågan är dock om man kommer kunna använda en Thunderbolt Display med dessa moderkort och ifall det kommer använda ett externt grafikkort eller om man är begränsad till den inbyggda grafikkretsen i processorn ifall man kör TB Display.

Permalänk

Är det bara jag som är intresserad av hur mycket RAM mobot pallar?
16, 32 eller 64 GB gör ju en viss skillnad mtp framtida uppgraderingar.

Permalänk
Skrivet av Blackbird_CaD_:

I princip inget förutom Thunderbolt förstås.

"Pro/Thunderbolt is nearly identical to the P8Z77-V Pro, with only a couple of minor changes that we could spot. For one the P8Z77-V Pro/Thunderbolt lacks the full-size DisplayPort connector and a pair of USB 2.0 ports. The USB 2.0 ports have clearly been replaced by the Thunderbolt/miniDP connector and apparently Asus figured that the extra DisplayPort connector and as such triple-display output would be reserved for the Premium, as despite the P8Z77-V Pro/Thunderbolt having four display connectors, only two of them can be used at once.

Some minor changes has taken place in terms of component layout at the rear edge of the motherboard as well with the ASMedia PCI Express to PCI bridge having been moved further down the PCB to make space for the Thunderbolt controller. The P8Z77-V Pro had space for what appears to be a PCI FireWire chip that was never implemented and as such this should have been a fairly minor change to the actual functionality of the board. Missing of course is also the TB_Header connector, as it makes no sense having that and it its place is another USB 2.0 header and it looks like Asus has also added a serial port header and a TPM header to the P8Z77-V Pro/Thunderbolt."

http://vr-zone.com/articles/asus-gets-official-on-its-first-t...

Blir lite knasigt när inte Deluxe modellen har Thunderbolt, kan bli svårt för köpare att välja mellan Deluxe och Pro/TB.

Deluxe har tb header.
for use with a future ASUS Thunderbolt add-in card.

Permalänk

4000kr är peanuts

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Skrivet av :

Rapid Start Technology for super-fast boot up and resume times

Det är vad jag skall använda den till, snabbare start än från "sleep" och "hibernate" och strömsnålare.

Visa signatur

Gaming Rig
ASUS P8Z68 Deluxe - i7 2600k - G Skill Ripjaws X 1600C8 - EVGA GTX 580 SC SLi

The Househeater
Crosshair V Formula-Z - FX8350 - G Skill RipjawsZ 2133C9 - GTX 690

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Är det bara jag som är intresserad av hur mycket RAM mobot pallar?
16, 32 eller 64 GB gör ju en viss skillnad mtp framtida uppgraderingar.

Min erfarenhet är att skaffar man tillräckligt med RAM på en gång (inte överdrivet mycket) så kommer det ändå vara dags för uppgradering av något i datorn innan man behöver mer minne och då är det säkert ändå ny minnesstandard eller åtminstone finns mycket snabbare minnen än de man har haft, så då måste man byta ut dom i vilket fall som helst.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

upps läste fel

/Aragon

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Japp, men just när det gäller hårddiskar så spelar faktiskt inte utseende så stor roll. Visst, den bör inte se ut som stryk, men den behöver inte se ut som en ferarri heller. Det viktiga med en extern disk är att den har det utrymmet och hastigheten man är ute efter. Sen om den ser ut som en Audi A6 istället för en Ferrari spelar inte så stor roll om den kostar hälten så mycket.

Med datorer är det dock en annan femma då de tar sin plats plats och bör se snygga ut. Då tar jag gärna en Mac, men endast om den har tillräckligt med prestanda för det jag behöver använda den till.

Det är ju dina högst subjektiva åsikter. Jag håller förvisso med dig men det blir ju lite tokigt då alla tycker olika och har olika värderingar.

Angående Apple produkter så är det inte svårare än så att de som köper dessa produkter är beredda på att betala vad de kostar. Tycker de produkten inte var värd pengarna i efterhand så kommer de troligen inte att köpa någon ny Apple produkt.

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Min erfarenhet är att skaffar man tillräckligt med RAM på en gång (inte överdrivet mycket) så kommer det ändå vara dags för uppgradering av något i datorn innan man behöver mer minne och då är det säkert ändå ny minnesstandard eller åtminstone finns mycket snabbare minnen än de man har haft, så då måste man byta ut dom i vilket fall som helst.

Du har helt rätt. Men nu råkar jag ha två (Fatta.. TVÅ! lol...) datorer som får ärva grejor efter varandra.
Så det är ändå relevant Dessutom borde väl information som detta ingå när en datorsajt skriver om moderkort, me thinks.

Permalänk

1. Thunderbolt verkar vara framtiden. Än så länge i alla fall. Så det är framtids kompatibel som det gäller. Dvs att du skall kunna ansluta Thunderbolt enheter om 3 år !

2. Det är Intels gränssnitt INTE APPLE ! Att Apple hoppade på thunderbolt tåget så snabbat är en annan sak. Känner jag Apple rätt så var det en marknadsföring pryl.

3. Att det är Apple som går ut först är lite oroande. Det satsade på 1394EE först (och döpte till Firewire) men väntade med USB (som Apple kallade Hotwire!). Det satsade också på Iomegas zip drivar, men de blev aldrig standard. (först och främst pga Iomega girighet).

4. Nu är det dock Intel som håller i takt pinnen och det är ett företag som vet hur man lyckas.

5. Nu väntar vi bara på att Apple skall börja stämma alla som använder namnet Thunderbolt. Så gjorde de med Firewire, därav så står det 1394 på HPs,Dells, Lenovo mm produkter. För att få alla andra att kalla det för 1234ABC eller något annan tråkig namn. Allt enligt känt Apple maner. Hppas att Intel har satt stop för det.

6. Och sedan kommer Apple att ha tillägg i Thunderbolt protokollet. För att påstå att de är de ända som har "äkta" Thunderbolt. Också känt Apple maner. Det sorgliga är att alla stackars Mac-talibaner kommer blint gå på det. Och till den gruppen tillhör en massa journalister.

30 års erfarenhet av Apple vs PC, Amiga mm har satt sina spår!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

5. Nu väntar vi bara på att Apple skall börja stämma alla som använder namnet Thunderbolt. Så gjorde de med Firewire, därav så står det 1394 på HPs,Dells, Lenovo mm produkter. För att få alla andra att kalla det för 1234ABC eller något annan tråkig namn. Allt enligt känt Apple maner. Hppas att Intel har satt stop för det.

Fast detta vore superbra. Då kan alla andra gå tillbaka och kalla det för Light Peak - som är ett tusen gånger bättre namn!

Permalänk
Medlem

Light Peak är ju dock namnet på nästa generation med fiberoptik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

Själv så nöjde jag mig med ett som kostade 1/4 av detta. I stort sett identiskt förutom att mitt varken har vare sig SLI eller Thunderbolt. Jag gillar den färgsättningen som Asus valt på dem här moderkorten. Dock så måste jag erkänna att Asrock gör mycket vackra kort dem med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten.Raggsock:

Deluxe har tb header.
for use with a future ASUS Thunderbolt add-in card.

Det har även V-pro så man behöver inte gråta blod om man precis köpt det. Känner man behovet av en Thunderbolt-anslutning kan man köpa till instickskortet (när det väl kommer ut). Dessutom kan man glädjas åt några extra usb-portar tills dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Jaså?

På Apples hemsida kostar "LaCie 4 TB 2big Thunderbolt Series RAID hårddisk" 5390:-. På Inet kostar samma produkt 5490:-. Alltså 100:- mer.

På Apples hemsida kostar "Western Digital 6 TB My Book Thunderbolt Duo Dual-Drive Storage System" 5990:-. På cdon kostar samma produkt 5490:-. Alltså 500:- mindre.

På Apples hemsida kostar "Elgato 240 GB Thunderbolt Solid State Drive" 6199:-. På dustinhome kostar samma produkt 6990:-. Alltså 791:- mer.

Således ligger tillbehören (som detta handlade om) på ungefär samma priser som andra butiker, så sluta med dina falsarier.

EDIT: Observera att jag tog 3 slumpvis valda produkter bland Thunderbolt-tillbehören, som detta handlade om.

Nu är jag inte på något sett påläst om detta och kan således inte heller komma med några fakta, men en fråga slog mig direkt!

Kan det vara så att Apple "promotar" prylar som stödjer Intel TB hårdare? Jag har ingen aning själv så detta är menat som en fråga enbart?
Var inte Apple först ut med Intels TB gränssnitt?

Oavsett, riktigt läckra moderkort (nej inte utseendet). Med ett premium i samma serie är man ju inte högst upp längre, lol ..dock finns ju TB headern som folk tidigare nämnt och det räcker för mig att ha möjligheten om jag skulle behöva det senare antar jag?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kapten.Raggsock:

Deluxe har tb header.
for use with a future ASUS Thunderbolt add-in card.

Verkar ju som du har koll Jag klurar på om någon vet var, när, hur etc man kan komma över ett sådant insticks kort. Jag har ett http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z77V_DEL... med TB header men det står liksom inte ett ljud om den, någonstans i manualen eller beskrivningen av kortet.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming