Permalänk
Medlem

Temp 3770K

Tjena!

Kikade idag upp tempen på mitt system efter byte av kylpasta (Läs. applicerade för mycket vid första monteringen).

Kör programmet CoreTemp som visar att kärnorna pendlar mellan 30-40grader i idle. Vid stresstest i Prime95 gick dom upp i 70-75grader.
Oklockat!

Är detta normala/OK temperaturer. Kör med en NoName silverkylpasta och Scythe Kama Grand Cross kylare.

Vore intressant att veta vilka temperaturer ni andra hamnar på!

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem

Helt okej för en Ivy skulle jag säga..

För de som redan lagt ned några av sina pengar på att bytta upp sig i kylarväg så rekommenderar jag dock inte införskaffningen och appliceringen utav no-name TIMs. Det skall vara något från top 5 listan, annars så har de ungefär samma termiska egenskaper som senap, (visat sig vara bättre än tandkräm men sämre än intels förapplicerade kylpasta, så någonstans där imellan)

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Här är vad jag hade:

http://i.imgur.com/NGV6Z.png

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Ok, så byte till en "bra TIM" ger såpass stor skillnad alltså?

=)(=:
Vad kör du för kylpasta och kylare? Dina värden är ju helt klart snäppet bättre än mina under load.

En sak jag funderade på med CPU-Z är hastighetsvisningen. När jag hade det installerat visade det att jag körde i 1,7GHz ungefär. Core temp visade närmare 4GHz.

Vad kan detta bero på?

Edit: Såg nu i din signatur vad du hade för kylare.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av depalma:

Tjena!

Kikade idag upp tempen på mitt system efter byte av kylpasta (Läs. applicerade för mycket vid första monteringen).

Kör programmet CoreTemp som visar att kärnorna pendlar mellan 30-40grader i idle. Vid stresstest i Prime95 gick dom upp i 70-75grader.
Oklockat!

Är detta normala/OK temperaturer. Kör med en NoName silverkylpasta och Scythe Kama Grand Cross kylare.

Vore intressant att veta vilka temperaturer ni andra hamnar på!

Vet inte något direkt om den kylaren, men det känns rätt mycket faktiskt.
Dock ska du inte använda Prime95 utan det bästa programmet är AIDA64 för Ivy Bridge!

Permalänk
Inaktiv

Jag har temperaturer på 25-28 grader idle och 43-47 grader under load vid spelande.
Men jag kör med vattenkylning och har det ganska svalt i rummet så här års.

Har dock inte kört något stresstest eller överklockat, ser ingen anledning till det.

Jag får faktiskt säga att det var en skillnad att gå från Sandy Bridge i7:an till Ivy Bridge.
Allt typ av spelande flyter på riktigt bra.