Permalänk
Medlem

uppgradera min data, ny processor.

tja!

nu är de så här att ja känner att de är dags att uppgradera min gamla data och kan väl säga direkt att jag inte har sån jätte koll hur allt funkar.

men min fråga är: jag har ett modekort som är ASUS PH5 deluxe och jag vill ha en ny processor, min gamla processor är intel core duo e6300..

har tänkt på köpa intel core duo e7500 men då är frågan om den passar till mitt modekort eller finns de nån bättre? och vad är det jag ska tänka på när jag ska köpa en ny processor?

tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att köpa en processor som du märker skillnad på då steget från e6300 till e7500 är ganska litet jämfört med steget från e6300 till i3. i3:n är brutalt mycket snabbare. Känner du att du itne har råd med hela core platformen kan du köra på något billigare amd dito. Hur mycket betalar du för e7500?

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

men funkar i3:n till mitt modekort? skulle få ge ca 400 spänn för e7500.. men det är inte det ekonomiska som jag oroar mig för utan vad mitt modekort klarar av.

Permalänk

Köp ett nytt moderkort, nya ram-minnen och en bulldozer 6-core.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Köp ett nytt moderkort, nya ram-minnen och en bulldozer 6-core.

Nej Köp ett nytt moderkort, nya ram-minnen och en i5 2500k eller 3770k

Permalänk

simme300 har helt rätt. men köp inte k modellen om du inte har planer på att överclocka och köp inte heller en I7 då dom är mycket dyrare och du inte kommer behöva Hyper Threading om du inte ska använda tunga flertrådade applikationer som redigera mycket filmer och sådanna saker. Och Amd tycker jag är sista utvägen... om du har väldigt lite pengar i din ficka och måste ha datorn nu då tycker jag att du ska köpa amd men annars så tycker jag att du ska spara tills du har råd med en i5, det gjorde jag och jag ångrar mig inte det minsta!

Visa signatur

I5 2500K 4,5Ghz, Gigabyte Z68-UD3H-B3, XFX Radeon 6870 1GB "Double Dissapation", Ocz Agility 3 60GB SSD, Western Digital 500GB HDD, Corsair 8GB XMS3 1600Mhz, Corsair 650D, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av spnelo:

men funkar i3:n till mitt modekort? skulle få ge ca 400 spänn för e7500.. men det är inte det ekonomiska som jag oroar mig för utan vad mitt modekort klarar av.

400 kr för en e7500 är mycket. Ditt moderkort klarar av 775-processorer. Är dock inte säker på om den klarar Quad-processorerna, men de är ändå väldigt överprisade. Köp en nyare Quad men helst inte en Bulldozer (AMDs senaste) då de presterar ganska mediokert. Förresten så är det "dator" du menar och inte "data".

Permalänk
Medlem

Jag har samma moderkort som dig och sitter på en quad core processor. Köp istället en quadcore processor från blocket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkk:

400 kr för en e7500 är mycket. Ditt moderkort klarar av 775-processorer. Är dock inte säker på om den klarar Quad-processorerna, men de är ändå väldigt överprisade. Köp en nyare Quad men helst inte en Bulldozer (AMDs senaste) då de presterar ganska mediokert. Förresten så är det "dator" du menar och inte "data".

Bulldozer var en enorm besvikelse. Men det är ingen dålig processor, såvida man inte har bestämt sig för att överklocka.

En modern quad vore ett skapligt lyft iaf.

Permalänk
Skrivet av RasmusKvist:

simme300 har helt rätt. men köp inte k modellen om du inte har planer på att överclocka och köp inte heller en I7 då dom är mycket dyrare och du inte kommer behöva Hyper Threading om du inte ska använda tunga flertrådade applikationer som redigera mycket filmer och sådanna saker. Och Amd tycker jag är sista utvägen... om du har väldigt lite pengar i din ficka och måste ha datorn nu då tycker jag att du ska köpa amd men annars så tycker jag att du ska spara tills du har råd med en i5, det gjorde jag och jag ångrar mig inte det minsta!

Måste bara säga att inte köpa k modellen är bara dummt ~50 kronor skillnad och 2500 kommer inte ha något andrahandsvärde om något / några år..

Skickades från m.sweclockers.com