Google Chrome nu världens mest använda webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Varför är det inte någon om hissar Opera?

Det är ju den lätt bästa webbläsaren! Dessutom stödjer vi nordisk företagsamhet!

http://i46.tinypic.com/iz1195.jpg

Dessutom är den väl lätt snyggast!

Utan massa "lullul" så är Opera ännu snyggare!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hallon:

Någon mer som tycker att M$ verkligen tagit sig i kragen och med IE9 lyckats göra en bra webläsare?

IE9 fungerar faktiskt förvånansvärt riktigt bra...

Permalänk
Skrivet av Dava:

Varför är det inte någon om hissar Opera?

Det är ju den lätt bästa webbläsaren! Dessutom stödjer vi nordisk företagsamhet!

http://i46.tinypic.com/iz1195.jpg

Dessutom är den väl lätt snyggast!

Sluta snylta på swecs företagsverksamhet! Bort med adblock!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nähe. Trodde dem flesta visste om att siffror går att manipuleras.

Permalänk
Medlem

IE8 och IE9 är riktigt slöa, däremot måste jag säga att IE10 (finns endast till win8 beta) är den snabbaste webbläsaren jag testat (har testat alla stora ). Men snabbhet är inte allt, därför vinner opera överlägset

Permalänk
Medlem

Inte förvånad, men däremot är jag konfunderad över hur microsoft slösat bort ett så markant övertag? Jag menar alla Windows-datorer har ju IE "inbyggt". Varför passar dem inte på att göra en riktigt bra webbläsare, kan väll inte va så svårt med dem enorma resurser som finns

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArakanI2:

Utan massa "lullul" så är Opera ännu snyggare!
http://nukeaduke.com/img/Opera.jpg

Chrome har mindre (ingen fet optionsknapp)

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Trist, fler virus till Chrome.

Permalänk
Medlem

Räknar dom in alla smartphones med Android i statistiken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Inte förvånad, men däremot är jag konfunderad över hur microsoft slösat bort ett så markant övertag? Jag menar alla Windows-datorer har ju IE "inbyggt". Varför passar dem inte på att göra en riktigt bra webbläsare, kan väll inte va så svårt med dem enorma resurser som finns

Med deras resurser "borde" de kunna göra windows Über stabilt, snabbt, mycket mer funktionellt mm.

Men det är microsoft vi pratar om här -.-

Permalänk
Medlem

Mozilla, har massa bokmärken i bokmärkesfältet, på chrome är det större mellanrum mellan dem så det blir alldeles fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Chrome har mindre (ingen fet optionsknapp)

Chrome har ju massa knappar efter adressfältet ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Firefox fixar smooth scroll utan plugin. Det är idag inbyggt. Om man vill ta bort det så måste man in i abou:config och ändra.

Skillnaden är att google chrome har inte samma filosofi som Mozilla. Som till exempel att Mozilla inte har en fungerande webbläsare för IOS på grund av att man inte vill ställa sig under Apple:s villkor samt att Mozilla inte använder webkit utan använder Gecko.

Du får gärna förklara för mig hur webkit kan vara open source när det ägs av Apple.
"WebKit and the WebKit logo are trademarks of Apple Inc."
http://www.webkit.org/
http://www.macosforge.org/terms/ Apple som har satt upp reglerna för webkit.

https://developer.mozilla.org/en/Gecko_FAQ Gecko motorn

WebKit är open source då vem somhelst får inspektera källkoden, vilket du bland annat kan göra här:
http://trac.webkit.org/browser

Permalänk
Medlem

Hur mäter dom detta? är det antal nerladdningar eller?
Nästan 100% av de som har Chrome installerat på jobbet vet inte vad det är för ikon dom har på skrivbordet.

Visa signatur

Intel i7 12700K | Noctua NH-D15 | MSI MAG Z690 Tomahawk WiFi | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x16GB | Asus GeForce RTX 3080 Ti TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro Series MZ-V8P500BW 500GB | 2x Samsung 980 Pro Series MZ-V8P1T0BW 1TB | Be Quiet! Pure Power 11 FM 1000W | Win 11 | Fractal Design Define 7 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av pTr_17:

Hur mäter dom detta? är det antal nerladdningar eller?
Nästan 100% av de som har Chrome installerat på jobbet vet inte vad det är för ikon dom har på skrivbordet.

Skulle tro att det gäller antal gånger någon surfat in på partnersidor med respektive webbläsare. Annars skulle ju varje windows-pc som säljs räknas som en ny IE-användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessIsMoore:

Du får gärna utveckla din motivation varför du inte föredrar omnibar, förstår inte på ditt tänk över huvudtaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Mycket smidigare att söka från ett dedikerat fält. Jag kan behålla mitt/mina sökord och snabbt göra om sökningen med en annan motor. Inte provat chrome men i IE 9 så blir det rörigt när man har för många motorer att välja på. Sedan kör jag även "jag har tur" google sök i adressfältet på firefox.

Permalänk
Medlem

Anser att Opera är den bästa läsaren. Chrome vill bara skapa blåskärmar samt att jag tycker den är ful. Opera är vackert, namnet är vackert och userinterfacet är bra och lätt att ställa in. Plug-ins har jag inte satt mig in i men det finns säkert massa bra script där ute som är guld värda!

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessIsMoore:

Sluta snylta på swecs företagsverksamhet! Bort med adblock!

Skickades från m.sweclockers.com

Never!

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Buio:

Chrome hackar för mig när jag kollar foruminlägg med många stora bilder.

Exempel
http://www.sweclockers.com/forum/8-ovriga-datorspel/776173-vi...
http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=457378&page=97

IE och Firefox är mycket mjukare för min del när jag kollar sådana. Chrome har dock blivit lite bättre, förra versionen var extremt dålig på samma typ av sidor.

Det är det jag menar...

Men det är enkelt, man använder helt enkelt bara den webbläsaren man tycker bäst om Och allt behöver inte handla om snabbhet, enligt mig är det inte sån stor hastighetsskillnad mellan Chrome och Firefox (i dagsläget). Eller ja, jag märker ingen skillnad alls.

Firefox / Waterfox -> Opera -> IE10 -> Chrome -> IE9 -> Safari för min egna del.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBoobs:

Firefox ftw <3

Man kör ju med den man trivs bäst med och som man har mest vana med! D v s räven! Har Chrom, men jag kan inte med den, tycker inte att man kan göra den stilren för 5 öre!

Så jag håller med dig.

Firefox ftw

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Största anledningen till att använda google chrome är att den automatiskt tar backup på alla dina genvägar och cookies och sparar dem på ditt google account när du är inloggad. Så vid om installation eller ny dator är det bara att köra på som innan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Största anledningen till att använda google chrome är att den automatiskt tar backup på alla dina genvägar och cookies och sparar dem på ditt google account när du är inloggad. Så vid om installation eller ny dator är det bara att köra på som innan!

Det kan du göra i firefox och opera också. Det jag gillar med operas är att jag kan logga in på my.opera.com och få mina bokmärken om jag till exempel sitter hos en kompis. Något som inte ännu går i firefox plus att den synkar synk-inställningarna vilket jag stör mig på. På opera saknar jag synkning av flikar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av buddaz:

Jag tycker chrome är bäst. HAHAHAHAHHAHAHAHAHHAHAHAHHAHAHAHAHAHHAHAHAHa

Som ni kanske har märkt tycker jag chrome är "kasst"

Testade lite snabbt igår.

Chrome canary och opera next. Som sagt jag är ju ingen power user. LOL

Fy fasiken jag blev less på chrome canary efter några sekunder med allt skräp som popade up och att allt om google:s egna integrerade konton. Som gmail med mera. UI:et tycker jag är hemskt. Hur kan man ens tycka det är snyggt.

Opera next
Fått en snyggare UI som jag tycker är väldigt lik Firefox aurora. Undrar vem som har kopierat vem. Opera reagerar väldigt snabbt. Vilket är Opera:s signum. Däremot undrar jag när Opera skall göra det enklare att hitta alla funktioner.

Firefox aurora använder jag till vardag. Har allt och är lika snabb som Chrome canary och Opera next. Just nu hittar jag inte Mozilla:s senaste bechmarks där man jämför jägermonkey+Ti mot V8. Eftersom sist jag såg graferna hade man även med Ionmonkey som är nästa stora steg för Mozilla.

Själv tycker jag att Mozilla hade kunnat kallat det för Firefox 4.x
Eftersom senaste versionerna känns mer som en uppdatering av version 4.
Tydligen låter det inte lika coolt.

IE9 är åtminstone ett steg i rätt riktning för MSIE om man vill jämföra mot det som har varit. IE10 har jag enbart testat när det var första preview och även den reagerade rätt snabbt.

Kort och gott. Google chrome är inte bäst hur mycket ni är försöker tro det. Google får väldigt mycket användare eftersom de rent av matar in det i alla möjliga program som finns. Laddar man till exempel ner ett program som man vill ha och som är open source så dyker det helt plötsligt upp vill du installera chrome. Inte konstigt att den hamnar först. Sedan skall man även ha i åtanke om att mäta hur många som använder det ena eller det andra är ingen indikation på hur bra något är. Det känns mer bara som en flashig "grej".

Wow..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LessIsMoore:

Sluta snylta på swecs företagsverksamhet! Bort med adblock!

Skickades från m.sweclockers.com

Komiskt nog så använder folket på SweC själva AdBlock. Såg det på något print screen på deras Facebook Page.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Atlas Tasume:

Chrome, fast bara de kan sluta att larva sig att tvinga ned uppdateringar i halsen på sina användare. Man måste ju nästan hacka det för att få den att ge sig.

Varför vill man inte ha uppdateringar? Aldrig hört talas om prestandaförbättringar, nya funktioner och framför allt om man kör Windows; säkerhetshål?

Permalänk
Avstängd

Har använt Chrome ett tag på två av mina datorer och måste säga att den är skit! Någon plugin slutar svara flera gånger om dagen, oftast flash som gör att hela skiten hänger sig i upp till 30 sekunder varje gång det händer, går inte spela flashspel med piltangenterna heller. Min upplevelse av Chrome på två olika datorer under ca två månader har varit skit! Har det bara för det synkar lätt med mobilen och tableten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessIsMoore:

Du får gärna utveckla din motivation varför du inte föredrar omnibar, förstår inte på ditt tänk över huvudtaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag föredrar att ha kvar det jag senast sökte på då man slipper bläddra bland flikarna. Då är det bara att högerklicka på förstoringsglaset så får man upp en ny flik direkt.

Skrivet av tvelander:

Chrome laggar ingenting när man scrollar överhuvudtaget för mig och har alldrig gjort.

Search bar som du säger är samma som adressfält, spelar ju nästan ingen störe roll bara att CTRL + T sen söka istället för att behöva göra CTRL +T sen ta musten till toolbar och söka.

Om jag inte är ute och cyklar så är la chrome öppen kälkod?

Jag känner stor skillnad när jag rullar hemsidan (trycka ner scroll-knappen och dra hemsidan, inte bara scrolla).

Som jag skrev innan så föredrar jag att ha en separat ruta för att söka och för adressfältet då det underlättar enormt att ha kvar det man sist sökte på så man slipper söka bland alla öppna flikar vilken flik som används för google. Jag har hittat addons som lägger till en separat search bar, men då måste man först klicka på en ikon och sen söka, och det förstör bara det hela.

Chrome är inte open-source, men däremot så är Chromium open-source. Dock ser jag ingen anledning att använda Chromium såvida man inte har Linux.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av qrnis:

IE använder bara dom som inte vet bättre

Antar att du är ironisk. Något som dock är svårt att veta men intressant tycker jag är hur många som aktivt har valti IE mot hur många som av rent ointresse eller brist på information använder IE.

Skrivet av x-dr3am:

Jag vill inte dölja den jag vill bara inte spara på den.

Är du nojig SSD användare eller finns det något syfte?

På jobbdatorn är det nästintill omöjligt att använda Firefox. Den suger åt sig all ram och tar evigheter på sig att starta. På min privata märker jag ingen prestandaskillnad. Använder Chrome men det jag inte gillar med chrome är att den rensar tidigare sida innan den lägger in den nya när man trycker på en länk. Rätt irriterande när man sitter och surfar på en sida med mörka färger och blir bländad för att det blinkar vitt. Sen har den ju ett kasst inbyggt felstavningsprogram. Om någon har ett tips om plugins som kan rätta till detta blir jag mer än tacksam.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Måste slå ett slag för Opera!

Mousegestures är sååå nice, hur i helvete orkar man annars? :> De har kört mousgestures rätt länge nu också, är lite förvånad över att ingen annan kopierat just den funktionen när de kopierar så mycket annat som Opera är först med. Även Speed Dial är nice - har nån rippat det än?

Chrome är en stor jävla trackingcookie.

Firefox är helt OK, dock inte lika chill.

Nordisk företagsamhet som någon skrev är också ett +.

Visa signatur

3500+ 90nm, Kingston 2x512Mb, ASUS A8V, 9700 PRO @ Antec 350w