FXAA, Märker ingen skillnad?

Permalänk
Medlem

FXAA, Märker ingen skillnad?

Hej!

Jag har laddat ner Nvidias senaste drivrutin och installerat den osv. Jag ville testa AA funktionen FXAA som nvidia har påstått ska vara så himla bra
Jag har testat den både på 4x samt 32x CSAA. Spelet jag spelar är BF3 där jag inte märkte någon skillnad från att inte ha den över huvudtaget!
Jag åsidosatte en programinställning eftersom BF3 inte har någon sådan inställning " In Game" för mig. Jag undrar om ni kan sätta på FXAA i spelet eller om ni överhuvudtaget märker någon skillnad från att inte ha någon AA effekt alls?

/Henke

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

FXAA måste vara aktiverat i nvidia panelen och så får du inte ha AA i spelet (stäng av helt)

Jag märker skillnad, speciellt i BF3 ,SWTOR och Diablo3.

Det blir en mycket finare bild helt enkelt, mindre hackiga kanter. Märks tydligt till exempel i diablo3 om man tittar på karaktären in-game, istället för att se en massa vita hackiga kanter så är det jämnt typ.

Märks även i BF3 när man tittar på andra spelare och på vapnet syns det nog mest på.

I Swtor tyckte jag skillnaden va som dag och natt , kanske för att swtors egna AA är värdelös

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

FXAA måste vara aktiverat i nvidia panelen och så får du inte ha AA i spelet (stäng av helt)

Jag märker skillnad, speciellt i BF3 ,SWTOR och Diablo3.

Det blir en mycket finare bild helt enkelt, mindre hackiga kanter. Märks tydligt till exempel i diablo3 om man tittar på karaktären in-game, istället för att se en massa vita hackiga kanter så är det jämnt typ.

Märks även i BF3 när man tittar på andra spelare och på vapnet syns det nog mest på.

I Swtor tyckte jag skillnaden va som dag och natt , kanske för att swtors egna AA är värdelös

Hmm, har det samma effekt som vanlig AA, dvs MSAA tycker du? Jag har självklart avaktiverat AA in game.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henke420:

Hmm, har det samma effekt som vanlig AA, dvs MSAA tycker du? Jag har självklart avaktiverat AA in game.

Nej inte samma effekt, men nästan. det är svårt att beskriva det i ord, så jag länkar istället:

http://international.download.nvidia.com/geforce-com/internat...

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Nej inte samma effekt, men nästan. det är svårt att beskriva det i ord, så jag länkar istället:

http://international.download.nvidia.com/geforce-com/internat...

Tackar!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke420:

FXAA ska är ett prestanda billigt vis att få vettig AA istället för tex MSAA som du skrev om tidigare i tråden att du hade jämnfört med så det är inte konstigt att du inte märker nån skillnad

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Nej inte samma effekt, men nästan. det är svårt att beskriva det i ord, så jag länkar istället:

http://international.download.nvidia.com/geforce-com/internat...

När jag väljer att anpassa inställningarna efter BF3 i kontrollpanelen så står det att FXAA inte stöds. Dvs att jag inte kan sätta på den osv. Testa du detta och se om samma sak händer för dig. :S

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henke420:

När jag väljer att anpassa inställningarna efter BF3 i kontrollpanelen så står det att FXAA inte stöds. Dvs att jag inte kan sätta på den osv. Testa du detta och se om samma sak händer för dig. :S

Hm, jag aktiverar inte FXAA för specifika spel, jag har det aktiverat i panelen så jag har det i alla spel, är rätt säker på att det fungerar i BF3

edit: tittade i nvidia panelen, verkar som att det inte går att aktivera för BF3, skumt

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

FXAA måste vara aktiverat i nvidia panelen och så får du inte ha AA i spelet (stäng av helt)

Jag märker skillnad, speciellt i BF3 ,SWTOR och Diablo3.

Det blir en mycket finare bild helt enkelt, mindre hackiga kanter. Märks tydligt till exempel i diablo3 om man tittar på karaktären in-game, istället för att se en massa vita hackiga kanter så är det jämnt typ.

Märks även i BF3 när man tittar på andra spelare och på vapnet syns det nog mest på.

I Swtor tyckte jag skillnaden va som dag och natt , kanske för att swtors egna AA är värdelös

Vad slår du av då? antialiasing deffered eller antialiasing post i BF3? tycker spelet blir fulare med båda avaktiverat med FXAA igång.

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spajdah:

Vad slår du av då? antialiasing deffered eller antialiasing post i BF3? tycker spelet blir fulare med båda avaktiverat med FXAA igång.

stänger av AA helt i BF3 och kör med FXAA i panelen istället
vettefan alltså, jag tycker det ser bra ut kan kika på det senare ikväll !

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Antielefant

Du ska inte blanda FXAA och CSAA, då funktionerna slår ut varandra.

SSAA / FSAA har konstant effekt.
MSAA / CSAA kommer före alpha blend
FXAA kommer efter alpha blend

Rent praktiskt kan man förklara dem så här;

SSAA och FSAA är egentligen samma sak. Man snyggar till kanterna genom att rendera bilden i ett större format och sedan krympa den - krympningen i sig är vad som snyggar till kanterna och ju mer man krymper bilden desto snyggare kanter får man.
Nackdelen är att det tar ohyggliga mängder minne - 1920x1080 med 4xSSAA betyder att man i verkligheten renderar spelet i en upplösning på 7680x4320! Alla effekter etcetera ritas också i samma upplösning vilket gör renderingen betydligt långsammare.

MSAA är en smidigare lösning där man visserligen ritar bilden i sig i större format - men all shading och alla effekter sker på den förminskade bilden istället. Det tar fortfarande lika mycket minne som SSAA, men renderingen går betydligt snabbare. Nackdelen mot SSAA är förstås att shading och effekter inte får någon AA alls eftersom de renderas på 1x-bilden.

CSAA är egentligen ytterligare en "förbättring" av samma teknik där man återigen leker med upplösningen för att få bättre kanter, men till skillnad från MSAA kör man AA även på effekterna som läggs till på bilden. Shading och övrig post-processing är fortfarande hackig eftersom shading läggs på efter detta, men det ger bättre effekt än MSAA.

Samtliga av dessa leker alltså med upplösningen och krympning för att få effekt - FXAA är helt annorlunda och betydligt smartare.

Först och främst är FXAA den sista process som körs på bilden, vilket innebär att allt får AA, även skuggor och partiklar. Den huvudsakliga orsaken att FXAA är så smart är däremot att det endast och enbart påverkar kanter. Alla andra tekniker bearbetar hela bilden, varenda pixel, för att få resultatet att kanterna blir mjukare - FXAA skippar allt annat än just kanterna. Man slipper alltså den extrema minnesanvändning alla andra tekniker använder (minnesökningen från AA avslagen är marginell) plus att man får AA på även sådant som MSAA/CSAA inte klarar av att hantera.

Det finns däremot vissa bekymmer med FXAA - det kan nämligen även kantutjämna 2D-objekt och HUD (vilket inte ens SSAA kan) - vilket i vissa spel kan göra text svårläst och ikoner otydliga.

MEN;

Eftersom FXAA körs sist på bilden kan det enbart påverka sådant som inte redan kantutjämnas. Kör du därför med både CSAA och FXAA får du enbart effekterna (och bieffekterna) av CSAA på allt CSAA kan hantera, medan FXAA enbart kommer att påverka det CSAA inte redan jobbat med.

Så, vill du köra med FXAA (vilket jag rekommenderar) så får du stänga av CSAA helt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

stänger av AA helt i BF3 och kör med FXAA i panelen istället
vettefan alltså, jag tycker det ser bra ut kan kika på det senare ikväll !

Mysko eller hur

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om jag inte minns helt fel har väl bf3 fxaa inbyggt som val i inställningarna fast under annat namn. Kommer inte ihåg här och nu vad det kallas i spelet.

Det är väl därför det inte finns som val i nvidiainställningarna om jag minns diskussionerna runt 680-launchen rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Woaini:

Om jag inte minns helt fel har väl bf3 fxaa inbyggt som val i inställningarna fast under annat namn. Kommer inte ihåg här och nu vad det kallas i spelet.

Det är väl därför det inte finns som val i nvidiainställningarna om jag minns diskussionerna runt 680-launchen rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan vara så att BF3 kör med CSAA och därav avsaknaden av "stödet" för FXAA.
Men om man stänger av AA helt i BF3 och tvingar FXAA i panelen så borde det fungera

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Entusiast

Jag har haft samma problem med BETA-drivisen och nu den här med, jag är sad panda

kan även tillägga att jag får en hel del microstuttering med adaptive V-sync, NVIDIA gör mig glad!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Henke420:

Hmm, har det samma effekt som vanlig AA, dvs MSAA tycker du? Jag har självklart avaktiverat AA in game.

Skrivet av Henke420:

När jag väljer att anpassa inställningarna efter BF3 i kontrollpanelen så står det att FXAA inte stöds. Dvs att jag inte kan sätta på den osv. Testa du detta och se om samma sak händer för dig. :S

Skrivet av Blazin87:

Hm, jag aktiverar inte FXAA för specifika spel, jag har det aktiverat i panelen så jag har det i alla spel, är rätt säker på att det fungerar i BF3

edit: tittade i nvidia panelen, verkar som att det inte går att aktivera för BF3, skumt

Skrivet av Blazin87:

Kan vara så att BF3 kör med CSAA och därav avsaknaden av "stödet" för FXAA.
Men om man stänger av AA helt i BF3 och tvingar FXAA i panelen så borde det fungera

Skrivet av Woaini:

Om jag inte minns helt fel har väl bf3 fxaa inbyggt som val i inställningarna fast under annat namn. Kommer inte ihåg här och nu vad det kallas i spelet.

Det är väl därför det inte finns som val i nvidiainställningarna om jag minns diskussionerna runt 680-launchen rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Står faktiskt varför i kontrollpanelen:

Skrivet av NVIDIA Control Panel:

"This feature is disabled for games that already have built-in support for FXAA."

Det heter "Antialiasing Post" i BF3.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zcenicx:

Står faktiskt varför i kontrollpanelen:

Det heter "Antialiasing Post" i BF3.

Trodde aldrig jag skulle tacka dig, men here you go.... Tack, visste faktiskt inte det. Nu spelar jag inte jätte mycket BF3, men alltid bra att veta endå

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zcenicx:

Står faktiskt varför i kontrollpanelen:

Det heter "Antialiasing Post" i BF3.

Ursäkta men jag fattar fortfarande inte
Betyder det att FXAA "inte fungerar" i BF3 eller att man ska stänga av AA post? För det har jag prövat men för mig fungerar det inte

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Uzanar:

Ursäkta men jag fattar fortfarande inte
Betyder det att FXAA "inte fungerar" i BF3 eller att man ska stänga av AA post? För det har jag prövat men för mig fungerar det inte

Det betyder att AA post är FXAA.

Vad gäller ditt stutteringproblem med adaptive vsync på - du måste stänga av VSync i spelet om du ska köra med Adaptive via drivrutinerna.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Det betyder att AA post är FXAA.

Vad gäller ditt stutteringproblem med adaptive vsync på - du måste stänga av VSync i spelet om du ska köra med Adaptive via drivrutinerna.

Hmm, är du verkligen säker på det? Efterssom kontrollpanelen säger att FXAA inte stöds för BF3. Antagligen har du valt ett annat program att anpassa.

Visa signatur
Permalänk
Antielefant
Skrivet av Henke420:

Hmm, är du verkligen säker på det? Efterssom kontrollpanelen säger att FXAA inte stöds för BF3. Antagligen har du valt ett annat program att anpassa.

Jag citerar mig själv;

Skrivet av Zcenicx:

Står faktiskt varför i kontrollpanelen:

Skrivet av NVIDIA Control Panel:

"This feature is disabled for games that already have built-in support for FXAA."

Det heter "Antialiasing Post" i BF3.

Ett ytterligare citat:

Skrivet av Battlefield 3 Tech Support:

The reason we call them "Deferred" and "Post" antialiasing is because the same process is named differently depending on whether you have a Radeon or Geforce video card.

Deferred antialiasing activates CSAA on Geforce or EQAA on Radeon cards, while Post antialiasing will activate FXAA on a Geforce or MLAA on a Radeon card.

Och så är det - NVidias CSAA (Coverage Sampling Anti-Aliasing) är i princip samma sak som AMD's EQAA (Enhanced Quality Anti-Aliasing), och både FXAA (Fast approXimate AA) och MLAA (MorphoLogical AA) är post-processingverktyg.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zcenicx:

Det betyder att AA post är FXAA.

Vad gäller ditt stutteringproblem med adaptive vsync på - du måste stänga av VSync i spelet om du ska köra med Adaptive via drivrutinerna.

Jag har stängt av V-sync i spelet, så jag förstår inte varför det inte fungerar

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Uzanar:

Jag har stängt av V-sync i spelet, så jag förstår inte varför det inte fungerar

Vad kör du med för grafikkort/övrigt system, och i vilken upplösning och detaljnivå?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zcenicx:

Vad kör du med för grafikkort/övrigt system, och i vilken upplösning och detaljnivå?

High-preset, 1920x1080

Grafikkort: GTX 560 Ti Hawk
Processor: i7 2700K @ stock
RAM: Corsair vengeance 8GB 1600MHz
Moderkort: ASUS Sabertooth Z77
Nätaggregat: XFX Core Edition 650W 80+ Bronze

Edit: Prövade nyss Skyrim och med FXAA ikryssat (som jag tror att man ska ha också?) så fungerar både FXAA och adaptive v-sync dock så kan man inte ens ställa in V-sync på Skyrim så jag vet inte om det är på grund av det :S

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Uzanar:

High-preset, 1920x1080

Grafikkort: GTX 560 Ti Hawk
Processor: i7 2700K @ stock
RAM: Corsair vengeance 8GB 1600MHz
Moderkort: ASUS Sabertooth Z77
Nätaggregat: XFX Core Edition 650W 80+ Bronze

Mjo, men det förklarade ju det. Ett 560 Ti räcker inte till att ligga mer eller mindre konstant över 60 FPS i High, och du lär få drops ner till kring 25-30 FPS när det händer mycket på skärmen. Adaptive VSync gör ingen nytta speciellt långt under 60 FPS, så du får värre bekymmer med tearing och "hack" än utan det.

Vad Adaptive VSync är till för är dem som mer eller mindre konstant ligger en bit över, men droppar ner strax under, 60 FPS. Tanken där är att vi ska droppa till de säg 50-55 FPS som systemet klarar istället för att omedelbart droppa till 30 vilket normal VSync skulle tvinga in.

I ditt fall blir effekten tvärt om - du får en mer eller mindre konstant av- och påslagning av VSync eftersom du lär studsa kring 60 FPS ganska ofta, och hela tiden du ligger under 60 har du en liten extra process som suger lite extra kraft för att bevaka att du inte går över 60 igen.

Stäng av det, och slå på en FPS-limiter (typ FTR) på 65 FPS istället.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zcenicx:

Mjo, men det förklarade ju det. Ett 560 Ti räcker inte till ett snitt på 60 FPS i High och du lär få drops ner till kring 25-30 FPS när det händer mycket på skärmen. Adaptive VSync gör ingen nytta speciellt långt under 60 FPS, så du får värre bekymmer med tearing och "hack" än utan det.

Vad Adaptive VSync är till för är dem som mer eller mindre konstant ligger en bit över, men droppar ner strax under, 60 FPS. Tanken där är att vi ska droppa till de säg 50-55 FPS som systemet klarar istället för att omedelbart droppa till 30 vilket normal VSync skulle tvinga in.

Säg vad du vill och jag brukar också bli arg när folk påstår sig ha hög FPS med sina medelklass-grafikkort men jag får faktiskt 50-60FPS i campaginen (där jag prövade det nyss) och vid extrema fall drops till 45 så det borde inte vara problemet.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Uzanar:

Säg vad du vill och jag brukar också bli arg när folk påstår sig ha hög FPS med sina medelklass-grafikkort men jag får faktiskt 50-60FPS i campaginen (där jag prövade det nyss) och vid extrema fall drops till 45 så det borde inte vara problemet.

"men jag får faktiskt 50-60FPS i campaginen"

Jo, det är exakt det som är problemet. Adaptive VSync hjälper dem som får 100-120 FPS med drops till 50 på sin 60 Hz-skärm, det gör ingen nytta och bara skada för den som får 50-60 med drops till 25.

Som jag skrev tidigare - det hjälper endast om man mer eller mindre konstant ligger över 60 - och det gör du inte.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Blazin87:

Nej inte samma effekt, men nästan. det är svårt att beskriva det i ord, så jag länkar istället:

http://international.download.nvidia.com/geforce-com/internat...

Samma effekt är det ju, bara olika sätt att uppnå effekten, FXAA ska väl kräva mycket mindre av systemet?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zcenicx:

"men jag får faktiskt 50-60FPS i campaginen"

Jo, det är exakt det som är problemet. Adaptive VSync hjälper dem som får 100-120 FPS med drops till 50 på sin 60 Hz-skärm, det gör ingen nytta och bara skada för den som får 50-60 med drops till 25.

Som jag skrev tidigare - det hjälper endast om man mer eller mindre konstant ligger över 60 - och det gör du inte.

Jaha då fattar jag!
Ledsen för att vara så tråkig och ifrågasätta hela tiden men frågar man inget så lär man sig inget så...jag upplever/ser att FPSen aldrig dippar ner till 30 i vilket spel som helst med vanlig V-sync och ändå så har jag ju cirka 50FPS, är det någon fysiklag jag bryter emot?:P

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uzanar:

Jaha så det är mer för folk med 120Hz-skärmar? Då fattar jag!
Ledsen för att vara så tråkig och ifrågasätta hela tiden men frågar man inget så lär man sig inget så...jag upplever/ser att FPSen aldrig dippar ner till 30 i vilket spel som helst med vanlig V-sync och ändå så har jag ju cirka 50FPS, är det någon fysiklag jag bryter emot?:P

Nej, det är precis lika bra för folk med 60hz skärmar som folk med 120hz skärmar.
Det som påverkar ifall adaptive vsync är bra för dig eller inte kan ingen annan än personen själv bedöma.

Personligen kör jag med adaptive vsync på , för jag vet att den inte kommer droppa under 50 i vilket fall som helst då min hårdvara är kraftfull nog.
Har man däremot en klen CPU eller lite ram eller en klen GPU, så är adaptive vsync inte något man bör köra med då det kommer skada mer än det hjälper.

Så för att sammanfatta: har man kraftfull hårdvara, kör med adaptive vsync.
Dvs: har man mellan 50-150fps i ett spel, slå på adaptive vsync.
Har man droppar ner mot 30 sträcket , och en avg fps på runt 60. Då bör man inte ha adaptive vsync

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED