Google Chrome nu världens mest använda webbläsare

Permalänk
Medlem

Genvägar? Du menar bokmärke/Favoriter va.

Skojar du eller? Firefox Sync har funnits länge.

Tycker helt klart att xmarks är det bästa valet,och det funkar till Firefox, Chrome, Internet Explorer, och Safari!

Och att det tar backup på bokmärke, password, synkar profiler är inte helt fel

Helt klart en av dom första saker jag lägger in, då jag har ca 3000st bokmärke som jag sorterat i mappar!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av datoriserad:

WebKit är open source då vem somhelst får inspektera källkoden, vilket du bland annat kan göra här:
http://trac.webkit.org/browser

Jag tycker det ser ut att vara lite dubbelmoral på det hela. Webkit lyder under GNU Lesser General Public Licens samtidigt som det är Apple som har skapat webkit. Hur går det ihop. Apple är ju världens snällaste företag.

Det hela känns väldigt lurigt när det gäller webkit.

Mozilla - Förklarar allt man vill veta om GECKO
https://wiki.mozilla.org/Gecko:Home_Page
https://wiki.mozilla.org/Gecko:Overview

Permalänk
Medlem
Skrivet av iceN:

Måste slå ett slag för Opera!

Mousegestures är sååå nice, hur i helvete orkar man annars? :> De har kört mousgestures rätt länge nu också, är lite förvånad över att ingen annan kopierat just den funktionen när de kopierar så mycket annat som Opera är först med. Även Speed Dial är nice - har nån rippat det än?

Chrome är en stor jävla trackingcookie.

Firefox är helt OK, dock inte lika chill.

Nordisk företagsamhet som någon skrev är också ett +.

All-in-One Gestures som tillägg till Firefox är en självklar sak att lägga in ja. Men nä det finns inte inbyggt!

Men jag tror faktiskt att allt det som Opera har inbyggt, finns som tillägg till Firefox, plus mycket till!

Det gäller bara att vara intresserad och veta vad som är bra eller B och det som tilltalar ens behov!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av LessIsMoore:

Sluta snylta på swecs företagsverksamhet! Bort med adblock!

Skickades från m.sweclockers.com

Sluta snylta på Wikipedia 90% av SweClockers (osv)
PS: Opera är kung

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sony?:

Säg något som FF har som inte chrome har.

Snacka om okunnigt påstående.
Firefox har en hel del saker som Chrome inte har, Chrome har en del saker Firefox saknar, men jag skulle konservativt gissa på 80-20 till firefox fördel där.

Bara en sån simpel sak som att jag själv vill kunna välja hur mina tabbar ska öppnas och hanteras är omöjligt i chrome.

En sak som chrome gör bättre än firefox är hur den hanterar synkning mellan olika datorer, det funkar inte alls lika bra i firefox även om det blir bättre och bättre där.

Men om man inte vet att Firefox ger en betydligt mer användarmöjligheter än Chrome så känns det helt meningslöst att diskutera.

Chrome är en utmärkt browser, jag upplever den som snabbare än Firefox i dom flesta fall även om skillnaden minskat otroligt på sistone och det finns undantag.

Men jag föredrar Firefox av många anledningar där anpassningsbarheten är den klart största.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127781:

Komiskt nog så använder folket på SweC själva AdBlock. Såg det på något print screen på deras Facebook Page.

Förövrigt så är det ju inte de anställda på Sweclockers som ska se reklamen, det blir ju fel i statistiken. Såg du adblock ikonen eller kan det ju vara så att reklamen försvinner om en redaktör loggar in.

Permalänk
Medlem

Kommer mera från Mozilla firefox. Vissa av sakerna som finns i roadmap är ute för den som inte använder Firefox 12
https://wiki.mozilla.org/Firefox/Roadmap

Har reklamfritt på SweC. Det är inte det som är intressant för min del. Det finns vissa som inte vill ha reklam och det kvittar om det ger intäkter.

Permalänk
Medlem

Växlar mycket mellan chrome och ff. Tycker båda är kompetenta men gillar granska komponent lite bättre än firebug så chrome vinner. Tycker både Safari och Opera är riktigt duktiga webbläsare men skulle aldrig köra någon av dem som min huvudwebbläsare. IE körs endast för att se att min kod fungerar i det med... usch vad jag avskyr att IE-säkra kod... 9:an är dock rätt okej.

Permalänk
Medlem

Jaha, tillbaka till Firefox igen i så fall

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk

Jag använder Firefox både på Mac och PC, varför dådå... SYNC... bara därför...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Jag tycker det ser ut att vara lite dubbelmoral på det hela. Webkit lyder under GNU Lesser General Public Licens samtidigt som det är Apple som har skapat webkit. Hur går det ihop. Apple är ju världens snällaste företag.

Det hela känns väldigt lurigt när det gäller webkit.

Mozilla - Förklarar allt man vill veta om GECKO
https://wiki.mozilla.org/Gecko:Home_Page
https://wiki.mozilla.org/Gecko:Overview

Hmm, vad menar du med dubbelmoral?

Är ett program licensierat med GPL så är det open source och vem som har skapat open source programmet har absolut ingenting att göra med saken.

Permalänk
Medlem

Jag förstår det såhär att använder du webkit som sägs vara open source som är licensierad av Apple vilket i sin tur har vissa restriktioner på hur det får användas.

Därför tycker jag det är lurigt att verkligen förstå vad som menas.

Hittade en annan sida som förklarar hur det ligger till. Håller på och läser.

Det var låst en gång i tiden. 2005 låste Apple upp det. Helt otroligt att man fick leta lite till och på deras egen hemsida står det så lite. Sedan så fort jag ser att man nämner Apple så blir jag skeptisk. Now I understand. Det lyder under två olika licenser.
Hur som helst om man ser till vilka som bidrar med Kod till plattformen är det Google och Apple som är dem största aktörerna. Båda är väldigt snälla företag.

Medan hos Mozilla där förklarar man allt utan att behöva leta febrilt på nätet.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sovereign:

Skillnaden i hastighet mellan FF och Chrome är ju dock jävligt marginell om man inte sitter på typ en 56K-uppkoppling.

Nej. Chrome startar omedelbart, medan Firefox behöver några sekunder på sig. Jag har 2600K, 8 GB RAM, Force GT och 7970 och har en 8 Mbit/s uppkoppling.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det kan du göra i firefox och opera också. Det jag gillar med operas är att jag kan logga in på my.opera.com och få mina bokmärken om jag till exempel sitter hos en kompis. Något som inte ännu går i firefox plus att den synkar synk-inställningarna vilket jag stör mig på. På opera saknar jag synkning av flikar.

Går att göra =/= sker automatiskt och fungerar smidigt utan att du behöver göra ett skit.

Det är sällan man tänker i förväg på att göra backup på sina bokmärken osv, och även om man gjort det kan det vara ett rent helvette att få det att fungera, iaf I de versioner av firefox jag försökt göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Jag förstår det såhär att använder du webkit som sägs vara open source som är licensierad av Apple vilket i sin tur har vissa restriktioner på hur det får användas.

http://www.macosforge.org/terms/#trademark-information

Därför tycker jag det är lurigt att verkligen förstå vad som menas.

Att ett program är open source behöver inte betyda att man får använda det hur man vill per automatik.

Vissa free software/open source licenser medger "unrestricted use" (svenskan är inte med mig just nu..) men långtifrån alla licenser gör det som jag förstått det.

Slutsats: Det råder inga somhelst tvivel om att WebKit är open source, vad detta ger för konsekvenser för de som vill använda det är en annan fråga!

Permalänk
Medlem

Hittade en site som förklarade mer om Webkit. Nu förstår jag lite mer. Jag editerade i mitt föregående inlägg

http://uk.ask.com/wiki/WebKit

Lyssnar på ESC låtarna. Skitbra musik.LOL

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ninjaflipp:

Hur jag tänkte? Jag upplevde att jag blev jävligt irriterad på de konstanta uppdateringarna och de konstanta krascherna, så jag prövade Chrome istället. Upplever inte att uppdateringar till Chrome kommer ut i samma fart som de gjorde på den tiden med Firefox -- vet inte vad Mozilla sysslade med då men intervallerna mellan uppdateringarna då på den tiden var näst intill minimal.

Så tänkte jag och jag blev nöjd i slutändan i vilket fall.

Båda kommer ut ungefär med en och en halv månads mellanrum. Det är i princip ingen skillnad alls i takten som nya versioner släpps. Tror du mig inte kan du roa dig med att titta på datumen när de olika versionerna släpps. Så det är en väldigt konstig motivering eftersom du byter till samma sak.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av x-dr3am:

Byter till chrome den dagen man kan ställa in så den inte sparar webbhistorik.

Jag bara ställde om historikfilen till read only. Lätt som en plätt.

Lite synd att google försöker tvinga en att surfa på deras sätt, men jag kan förlåta dem.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk

Ska jag vara ärlig så ser jag inte vad som är så himla gött med Chrome. Jag har själv använt mig av Chrome, provat mestadels då och de va på arbetsplatsen när man surfade runt lite vid sidan av jobbet. Men Chrome känns för mig som en webbläsare som inte är komplett. Filhämtaren suger rent utav. Sen att Chrome är snabbare än firefox, det kan jag inte uttala mig om forskningar säger det men ärligt talat så märker jag ingen skillnad.

Kul att se Chrome på topp än IE iallafall. Jag har provat alla de 5 stora webbläsarna men jag tycker faktiskt Firefox är bäst. Så här ser min tabell ut iaf.

1. Firefox
2. Chrome/Opera
3 IE/Safari

Jag gjorde en undersökning på skolan och vi kom fram till att Chrome var populärast. Det kanske inte är så svårt att förstå att Firefox får sämre andelar emot Chrome. Google är ju ganska mycket större som företag, kanske därför folk gör Chrome. ^^

Mvh
/Karlz

I den här undersökningen som jag nämnde så va det en rolig sak jag stötte på. Det var när jag läste om Opera, som webbläsare var Opera först med jävligt mycket. Startfönstret som man bara älskar, detta har Chrome och Firefox kopierat. Flikar var även Opera först med men något som alla andra tagit efter.

Opera slutade kosta pengar runt år 2005 om jag inte minns fel men vid de laget så var redan Firefox och IE större än Opera. Därför gissar jag på att Opera kunde ha varit störst idag om dom aldrig tagit betalt för sin webbläsartjänst. Dom har gjort en miss där enligt mig. Norska Opera är ganska bra men jag känner bara det att Opera passar inte mig. Däremot kör jag hellre Opera än Chrome.

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Medlem

Visar hur mycket google når ut till folk. Troligtvis även sådana som inte är så tech-intresserade, även dom har hittat till chrome för att de använder så många googletjänster när de surfar runt. Hjälper gör det väl att chrome är en väldigt kompetent webbläsare för de flesta.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk

Har gett Chrome ett seriöst försök de senaste 2 månaderna pga en usel uppdatering till Opera, som jag normalt sett använder. Känns dock som att ju mer jag använder det desto mer avskyr jag det. Det är helt ok sålänge man bara surfar på lättdrivna sidor med typ max 2-3 flikar. Men så fort man ökar antalet flikar en aning, och även zappar runt på media-tunga sidor med tex många bilder eller filmer så säckar Chrome ihop totalt och börjar hacka och släpa efter fruktansvärt.

Nej, när jag uppgraderade datorn och formaterade om för 2 veckor sedan så gick jag över till underbara Opera igen. Det är överlägset kraftfullt och funktionellt jämfört med både Chrome och Firefox, men lider tyvärr av enstaka usla uppdateringar ibland som skapar strul med flash-tunga sidor. Riktigt synd, men jag hoppas att dom lär sig snart, eller att flash går i graven en gång för alla.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Mr. Bravo:

Har gett Chrome ett seriöst försök de senaste 2 månaderna pga en usel uppdatering till Opera, som jag normalt sett använder. Känns dock som att ju mer jag använder det desto mer avskyr jag det. Det är helt ok sålänge man bara surfar på lättdrivna sidor med typ max 2-3 flikar. Men så fort man ökar antalet flikar en aning, och även zappar runt på media-tunga sidor med tex många bilder eller filmer så säckar Chrome ihop totalt och börjar hacka och släpa efter fruktansvärt.

Samma här, har gett Chrome flera chanser men det är som du säger alldeles för klent. Firefox är favoriten hos mig, tål mycket mycket mycket mer

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Medlem

Testade chrome för nåt år sedan men jag gillade inte utseendet/hur det var upplagt. Firefox funkar perfekt och passar mig som handsken!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av Mr. Bravo:

Har gett Chrome ett seriöst försök de senaste 2 månaderna pga en usel uppdatering till Opera, som jag normalt sett använder. Känns dock som att ju mer jag använder det desto mer avskyr jag det. Det är helt ok sålänge man bara surfar på lättdrivna sidor med typ max 2-3 flikar. Men så fort man ökar antalet flikar en aning, och även zappar runt på media-tunga sidor med tex många bilder eller filmer så säckar Chrome ihop totalt och börjar hacka och släpa efter fruktansvärt.

Nej, när jag uppgraderade datorn och formaterade om för 2 veckor sedan så gick jag över till underbara Opera igen. Det är överlägset kraftfullt och funktionellt jämfört med både Chrome och Firefox, men lider tyvärr av enstaka usla uppdateringar ibland som skapar strul med flash-tunga sidor. Riktigt synd, men jag hoppas att dom lär sig snart, eller att flash går i graven en gång för alla.

Jag hoppas fler ger Opera en chans
Användarbasen måste ju växa snabbare för sjutton ^_^

Give it a shot (senaste betas och alfas)
http://www.opera.com/browser/next/

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Ere en haj?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi Corsair Carbide Air 240 | Moderkort ASRock Z87M Pro 4 | Proccesor Intel Core i7 4770K 3,5GHz | CPU Kylare Corsair H60 v2 | Grafikkort GeForce RTX 2070Super 8GB | RAM Corsair Dominator Platinum 16GB 1866Mhz | SSD Samsung 840 Evo 250GB | Hårddisk WD Green 2TB | Nätaggregat Corsair AX 750w 80+ Gold | Ljudkort ASUS Xonar Phoebus 7.1

Permalänk
Medlem

IE har bara så stor andel pga att det är vad folk sitter med i sina nerlåsta it miljöer på diverse företag.

Gillar i övrigt chrome .. avskalat och minimalistiskt.

FF är väl ok .. men har vägrat å använda den sen några år tebax då den fick för sig å crasha en gång i halvtimmen, helt plötsligt var det lättare å stå ut med att chrome hanterar flash dåligt.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Inaktiv

Firefox. Funkar bra, snabbt, finns mängder av add-ons och jag föredrar Mozillas värderingar av en öppen webb.

Permalänk
Medlem

Alla browsers suger på ett eller annat sätt. Firefox suger minst för min del, och har ojämförbart överlägset bäst addons.

Det stör mig ganska mycket att Firefox fortfarande inte har sandboxning dock, så Sandboxie är ju ett trevligt komplement ibland.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Var väll kanske inget nytt men ja!

Permalänk
Medlem

Firefox passar perfekt på prestandadatorn
Chrome har dock också sin plats på betydligt äldre och svagare trotjänare, när prestandan är dålig så är Chrome överlägsen, och tvärt om för Firefox enligt min erfarenhet