Permalänk
Medlem

Datorkommunikation

Hej!
Jag undrar om någon kan förklara utförligt vad som händer när en webbläsare kommunicerar med en webbserver?
DNS, HTTP, Inkapsling, ARP, IP, TCP, ACK, Routning, MAC-adress, LAN, WAN, Switch, Topologi, Gateway är viktiga uttryck som ska finnas med.
Eller vet någon bra sida där det förklaras.
Är jätte jätte tacksam för svar!!!

Permalänk
Medlem

Öppna boken och börja läsa..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Jag bad om hjälp, om jag redan visste så skulle jag inte be om hjälp..

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns utbildningar på nått år som iallafall lär dig grunderna i det, det var inte lite du ville veta heller
Den här boken är en bra början http://www.amazon.com/Computer-Networks-Edition-Andrew-Tanenb...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hjälpsam

Skulle rekommendera att börja med att läsa på om varje term med början om HTTP och därefter de olika flödesprotokollerna;
http://en.wikipedia.org/wiki/Hypertext_Transfer_Protocol

De flesta nödvändiga termer och länkar finns där.

Att skriva ett foruminlägg värdig en C-Uppsats eller högre är lite att ta i

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaren, men vet du eller någon i vilken ordning dom går i?

Permalänk
Medlem

Hade tenta i just det förra året. Tyvärr är det inget man bara kan förklara lite snabbt i ett inlägg.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sound09:

Jag bad om hjälp, om jag redan visste så skulle jag inte be om hjälp..

Trodde att du gick i skolan och var lat bara

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Klicka Här

Läs lite här, det är ett flertal olika svar på din fråga.

Anledningen till att folk svarar negativt på din forumtråd är att du hade:

Citat:

Jag undrar om någon kan förklara utförligt vad som händer när en webbläsare kommunicerar med en webbserver?
DNS, HTTP, Inkapsling, ARP, IP, TCP, ACK, Routning, MAC-adress, LAN, WAN, Switch, Topologi, Gateway är viktiga uttryck som ska finnas med.

Känns som att du vill att någon ska göra din hemläxa åt dig. Jag tror inte ens att du sökt efter information på nätet.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk

Hoppas detta räcker: Du startar din webläsare på din dator, redan där har du nuddat ett fysiskt lager, datorn, där kabeln sitter är den första delen (kablar, det som sker mellan kabel och nätverksport).

Därifrån går en signal upp igenom ditt moderkort att försöka kommunicera med över lagren, transporteras till sessionslagret, för att någonstans nudda vid HTTP/HTTPS och därefter trycks det ut ett försök att kommunicera i nätverkslagret, det görs en DNS-förfrågan för att du ska besöka www.google.se som genererar fram ett IP, du kan själv köra en nslookup i en kommandopromt för www.google.se så får du se vad du får fram för IP-nummer. Det svaras till din dator och sedan när begäran hanterats åker det tillbaka genom din dators moderkort och upp till din skärm där du får sidan presenterat för dig. Det är en himla massa 1or och 0or som rullar på likt ett vattenfall

LAN (Lokalt nätverk, din lilla dator + din router och din telefon med mera) och WAN (Ett brett områdes nätverk, exempelvis Internet) skiljer sig åt mest i hur stora dem är i teorin, men i praktiken kan ett WAN vara en hel indelning av en stad, fast då kallas det oftast för ett MAN (Metropolitan Area Network). Det jag menar med oftast, är att det finns företag som sätter upp WAN-länkar när dem är inne och konfigurerar sina små routrar.

En router routar trafik lite som en polis låter bilar köra åt ett visst håll osv, en switch slänger bara vidare trafiken men man kan även dela upp i flera kollisionsdomäner, VLAN. Vad jag menar med kollisionsdomäner är när trafik krockar, vilket den ofta gör i hubbar som man helst ska undvika att köra med om man är fler än 2 i ett LAN och inte bara behöver kommunicera inom LANets väggar.

En gateway kan ses som en ADSL/Routerkombination, lite som Thompson Gatewayen som de flesta Telia ADSL-kunder känner igen. Det som man ofta menar med en gateway i nätverkssammanhang är nästa väg ut ur nätverket. Dit din dators nätverkskort kastar ut förfrågningar och där trafik kommer in.

En mac-adress är en identifierare för nätverkskort för att kunna skilja på enheter som producerats. Dessa går att manipulera men det är lite överkurs. Det enda du behöver känna till är att de används oftast vid felsökning hos ISPer när du ringer in och de behöver kolla vad för enheter som sitter inkopplade osv.

En webbserver ligger ute på ett WAN (Internet i de flesta fallen men finns många webbservrar i interna företagsnätverk som bara ska nås av de anställda exempelvis). Det är väldigt många fler protokoll du behöver ha koll på för att kunna få ett jättekonkret svar på din fråga om exakt vad som händer. Wikipedia är en bra resurs men om jag skulle vart du skulle jag försökt få tag på någon bok som grundläggande går igenom nätverk. Har faktiskt en gammal men väldigt utförlig bok som heter "Nätverk och kommunikation från grunden", och finns här http://www.prisjakt.nu/bok.php?p=444370.

MVH Aura

Permalänk
Medlem

Men alltså jag behöver en liten uppsats som förklarar de olika stegen som komplettering.. Om någon förklara i vilken ordning skulle de uppskattas så mycket

Permalänk
Medlem

Jag blir sällan arg, särskilt inte på forum, men det här var ta mig fan det lataste jag sett. Du förväntar dig att någon ska skriva en uppsats åt dig när du själv inte visar någon som helst vilja att lägga tid och energi på att faktiskt försöka lära dig ämnet.

Vissa av oss har lagt ner hela våra yrkesliv på att bli experter inom detta och du tror att det går att summera i ett forum.
Jag har all nödvändig kunskap för att lära dig det här ganska elementära du frågar om, men du har retat upp mig till den grad att jag inte skulle lära dig ett jota om det här ens under pistolhot. Jag dog hellre!

Jag vet att en del av att det här forumet existerar är för att ställa frågor, jag gör det själv ofta, men du är så långt utanför ramarna att det nästan är svårt att tro.
Läs en jävla bok, forska lite på internet, kom sen tillbaka hit och ställ kompletterande frågor..

Kamma till dig!

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

http://m.sweclockers.com/forum/trad/1113895#l-1337722945

Jämför dig men honom och försök förstå skillnaden mellan er

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Har jag bett om din åsikt? Om du nu så bestämt dig för att inte hjälpa, kommentera inte. Du skrev nyss allt det där, hade gjort mer nytta om du hjälpt mig istället för att skriva denna onödiga text som jag faktiskt inte ens bryr mig om. Skrattar mer åt att du skrev nyss allt det, att du hellre dör än att hjälpa bevisar bara hur du är som person. Tror nog att du borde kamma till hela ditt liv..
Ursäkta alla ändra men jag bad om hjälp inte om hans åsikt.

Permalänk
Medlem

Trams

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skiter högaktningsfullt i om du vill ha min åsikt, du fick den i alla fall

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Garanterat någon som vill att vi ska göra hans läxa, tidigare personer har skrivit rätt mycket information om hur det fungerar. Läs och sammanställ själv.
(Du har två tidigare trådar där du vill ha hjälp med läxor, därav min misstanke.)

Permalänk
Medlem

Det är skillnad att vilja ha hjälp med läxan och att vilja få den gjord.

Jag hade inte lyckats klocka min propp rocksolid på 4,6 utan forumets hjälp, men jag läste på så gott jag kunde innan i alla fall

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Helt onödigt att du ens skriver i tråden när du inte ens bidrar med något som efterfrågas..

Permalänk

sound09 - Du kan ställa frågan lite som den är tror jag drefk2000 menar, typ "Behöver läxhjälp illa kvickt"

Men annars, hoppas du såg det jag skrev... går att vidareutveckla om man bara har tid eller är duktig på att ordbajsa

Sen att folk har sina åsikter är väl självklart, detta är ett forum! Vad vore vi utan folks tyckande och tänkande i ett demokratiskt land där Internet för övrigt håller på att nystas ihop till en liten tärning med hjälp av alla lagar som uppkommit efter påtryckningar från andra länder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aurastream:

sound09 - Du kan ställa frågan lite som den är tror jag drefk2000 menar, typ "Behöver läxhjälp illa kvickt"

Men annars, hoppas du såg det jag skrev... går att vidareutveckla om man bara har tid eller är duktig på att ordbajsa

Sen att folk har sina åsikter är väl självklart, detta är ett forum! Vad vore vi utan folks tyckande och tänkande i ett demokratiskt land där Internet för övrigt håller på att nystas ihop till en liten tärning med hjälp av alla lagar som uppkommit efter påtryckningar från andra länder?

Tycker du alltså att det är här att skriva en mindre uppsats bara för att en okänd person på ett forum inte orkar görs det själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Anmäl hans tråd. Killen borde förpassas till fragbite.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Jag har anmält den med motivation att läxor gör man själv!

Permalänk
Avstängd

Att rent ut be om att en uppsats ska skrivas åt en tillåter vi inte.

Sweclockers medlemmar tror jag säkert gärna hjälper till på traven, men vi löser inte uppgifter åt dig.

*tråd låst*

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB