Permalänk
Medlem

Fläktar som låter ojämnt.

Hejsan. Jag är alldeles ny på detta forum och om det finns en sådan här tråd redan så ber jag om ursäkt och du får gärna skälla ut mig och leda mig dit.

Men jag har märkt, för några veckor sen att mina fläktar går ojämnt, eller det låter som att det iaf. Först trodde jag att det bara var en av dom. Men sen jag tog ut den så vissade det sig att båda låter ojämnt.

Är det något vanligt problem? Är det dåligt?

Permalänk
Medlem

Vad för typ av fläktar är det?
Om de går ojämt, säg att de är lösa, så kommer de troligtvis att bli värre och värre. Dåligt, de kanske putter luft, men kommer nog få mindre RPM och låta mer tills de stannar om jag uppfattat allt rätt.

Permalänk
Medlem

En Zalman tror jag den heter, 120mm och en 120 mm som följde med datorn.

Om du menar lös som i skruvat fast dåligt så tro jag inte att det är det.

Märker nu att bladen som snurrar på ena fläkten går som att lyfta lite. Kan det vara det som är problemet?w

Permalänk
Medlem

Jag glömde säga att det är mina chassifläktar som är problemet.

Permalänk
Medlem

Menar du att de låter olika högt eller att de varvar upp och ner.

Permalänk
Medlem

Efter 2 min ungefär efter start så hör man att fläktarna som sitter i chassit låter ojämn.

Ja, precis. Olika högt, varvar ner och upp . Och om jag slår på dator slutar det i ungefär 15 sec. Sen kommer sett tillbaka.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du kollat om de har konstant varvtal så du inte har nån styrning på som gör att de "vobblar" i varvtal?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det har jag faktiskt inte koll . Hur kollar man sånt?

Permalänk
Skrivet av Lnnberg:

Det har jag faktiskt inte koll . Hur kollar man sånt?

Kolla i BIOS, d v s om du har fläktarna inkopplade mot moderkortet (SYS_FAN 1 resp 2).

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

Var sitter fläktarna?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

En fläkt sitter på moderkortet den andra sitter på nätaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lnnberg:

En fläkt sitter på moderkortet den andra sitter på nätaget.

Är det en sån liten som sitter på nordbryggan? Du kan ju prova att smörja fläktarna med något Säkert mycket damm som grott fast.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Ursäkta men jag lånar den här tråden en snabbis.

Jag tycker att min nya Scythe gentle fan 120mm 1150 rpm flyttar lite dåligt med luft. Kan det bero på att jag har den i ett cpu-fan uttag? Regleras den efter cpu:ns temp då? Första gången jag bygger en dator så jag satt den bara där för att den inte fick plats någon annan stans. ^^

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Ursäkta men jag lånar den här tråden en snabbis.

Jag tycker att min nya Scythe gentle fan 120mm 1150 rpm flyttar lite dåligt med luft. Kan det bero på att jag har den i ett cpu-fan uttag? Regleras den efter cpu:ns temp då? Första gången jag bygger en dator så jag satt den bara där för att den inte fick plats någon annan stans. ^^

Om du har kopplat in den på cpu fläkt uttaget så ja ;p

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Nordbryggan?

Det började då jag och min rumskompis hade fönstret öppen på vintern för att vädra lite. Har det något med det att göra?

Permalänk
Skrivet av Lnnberg:

Nordbryggan?

Det började då jag och min rumskompis hade fönstret öppen på vintern för att vädra lite. Har det något med det att göra?

Kanske, kanske inte...

Identifiera nu först i a f om det gäller BÅDA fläktarna, d v s den som är inkopplad direkt på nätagget (?)...går den ojämnt. Det skall den inte göra OM den inte har en egen temperatur sensor.
Den fläkt som är inkopplad på moderkortet, styrs av BIOS inställningar. Kolla i BIOS vad den står i för läge AUTO/50/60/75% (som exempel). Står den i något procentläge skall den efter OS startat gå ner och hålla en jämn hastighet. Står den i AUTO läge kommer den att ändra hastighet efter temperatur i chassi.

Observera att när du startar en dator går normalt alla fläktar upp i maxläge, för att efter BIOS inställningar aktiverats och OS startar gå ner till inställt läge.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BostonGurkan:

Ursäkta men jag lånar den här tråden en snabbis.

Jag tycker att min nya Scythe gentle fan 120mm 1150 rpm flyttar lite dåligt med luft. Kan det bero på att jag har den i ett cpu-fan uttag? Regleras den efter cpu:ns temp då? Första gången jag bygger en dator så jag satt den bara där för att den inte fick plats någon annan stans. ^^

Om den ska styras eller inre ställer du in själv, du måste inte ha varvtalsstyrning på cpu fläkten, det är ditt eget val, du kan gå in i bios och ställa in så den går för fullt om du vill ha det så, men läs av varvtalet så ser du om den går fullt eller inte, roterar den +1100rpm så får du byta mot nått större om du behöver mera luft.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att det som är inkopplad i nätagget har någon sensor. Tror att det är en vanlig fläkt som följde med dator. Den anda vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Jag hitta nu en annan tråd här då jag sökte på Google. Där sa dom att kul lagren börjar förmodligen bli sliten. Kanske dags att köpa nya iaf.

Permalänk
Skrivet av Lnnberg:

Jag hitta nu en annan tråd här då jag sökte på Google. Där sa dom att kul lagren börjar förmodligen bli sliten. Kanske dags att köpa nya iaf.

Fläktar är en billig investering, inget som gör att man blöder direkt. Se dock till att ta reda på mer om fläktar/fläktstyrning etc. Finns flera trådar så att du får till en bra fungerande lösning.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lnnberg:

Jag hitta nu en annan tråd här då jag sökte på Google. Där sa dom att kul lagren börjar förmodligen bli sliten. Kanske dags att köpa nya iaf.

Det är sällan det är kullagrade fläktar i datorkomponenter, de är glidlagrade och börjar de jäklas är det oftast för att de är smutsiga och uttorkade, man kan ta isär och smörja dem om man vill, jag gjorde en renoverings guide http://www.sweclockers.com/galleri/7506-renovering-av-flakt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Funkar det även på chassi fläktar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är sällan det är kullagrade fläktar i datorkomponenter, de är glidlagrade och börjar de jäklas är det oftast för att de är smutsiga och uttorkade, man kan ta isär och smörja dem om man vill, jag gjorde en renoverings guide http://www.sweclockers.com/galleri/7506-renovering-av-flakt

Borde det inte vara enklare att lägga 150kr så får man 2 relativt tysta 120mm fläktar, tror inte ts blir besviken på dom.
Garanti och allt ju

Permalänk
Medlem

Jag testade din guide. Fick lös den och allt. Men nu har jag inget att jämföra med. Min fläkt ser inte smutsig ut.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lnnberg:

Jag testade din guide. Fick lös den och allt. Men nu har jag inget att jämföra med. Min fläkt ser inte smutsig ut.

Det behöver inte se smutsigt ut, lagret är lite poröst på mikroskopisk nivå så det kan rymma lite lite liteeee olja, oljan kan torka bort och då brukar det bli oljud och vibrationer, tar man isär o rengör o smörjer igen så funkar det ett tag till, det är oftast inte så att lagret har nötts ner utan det är bara torrt.
Principiellt så är de flesta glidlagrade fläktar gjorda på samma sätt så det borde fungera oavsett var fläkten sitter, däremot kan tex en 40mm fläkt vara så liten o klen att den inte går att demontera utan att den skadas, men man kan ju prova, det finns inget att förlora om fläkten redan är kass, går den sönder får man byta ut den.

Man renoverar inte fläktar för att spara en massa pengar, man gör det för att man kan om man vill, eller för att man kanske har tiden "just nu" men butiken är stängd.
Jag har just renoverat en mus också, knappast lönsamt om man ska ha en vettig timlön för det, men inte dyrt i delar, ca 25kr för microbrytare och nya glidytor.
Det är hobbypulande för att fördriva tiden och en del gör andra saker med sina datorer bara för att det går, jag lämnar sleevandet till andra och reparerar istället reparerbar hårdvara andra troligen hade slängt, verktygen har jag redan och det enda det kostar är lite förbrukningsdelar och reservdelar

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.