Permalänk

Varm processor

har en i7 2600k processor, inte overclockad, som blir skit varm

Med bara internet och spotify uppe:
Core #0 44-50C
Core #1 44-49
Core #2 40-48
Core #3 39-49

när jag spelar wow går dom upp till 98C.

Har stockkylaren på och mitt chassi har inga fläktar(får ny snart) men det ska väl inte bli så varmt endå?

Permalänk

Använder Core Temp för att kolla temperaturen

Permalänk
Medlem

Har du inga andra fläktar än den på prollen så är det såklart det blir varmt... Kylaren får ju ingen kall luft att kyla med,,, vilket helt enkelt betyder att den kommer kyla med samma varma luft hela tiden som bara blir varmare och varmare.

Permalänk
Medlem

Se till så att CPU-kylaren sitter fast ordentligt. Intels stockkylare kan lossna rätt så lätt, speciellt om man inte vridit dess fästen hela vägen runt (de ska inte kännas lösa).

Permalänk
Skrivet av Spartlinz:

Använder Core Temp för att kolla temperaturen

Det första jag skulle ha kollat är om processorfläkten sitter ordentligt, att kontaktytan verkligen ligger emot processorn. Sen så är damm och smutts ett återkommande problem, köp luft på burk och ta ut datorn och blås rent runt och i fläkten vid processorn, se till att du håller fast fläkten så den inte börjar snurra i allt för hög hastighet, då kan den gå sönder.

Det andra skulle vara att sätta in fler fläktar och se till att luftflödet i chassit är så bra som möjligt, gör faktiskt en stor skillnad på tempsen på processorn.

/S

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Medlem

Kör med chassit öppet tills du har fått hem dina fläktar.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Stockkylaren är inte precis världens bästa. Köp en eftermarknadskylare så kommer det gå ner till ungefär hälften (beroende på kylare då)

Permalänk

Har chassit öppet, processor fläkten sitter, har fönstret öppet och en fläkt på nära datorn ändå så blir det 92-98 C i wow

Permalänk

har satt fläkten på 100% också

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Stockkylaren är inte precis världens bästa. Köp en eftermarknadskylare så kommer det gå ner till ungefär hälften (beroende på kylare då)

Stock-kylning för nuvarande generationens och förra (SB) är faktiskt ganska bra. Problemet för TS är nog felmonterad kylning.

Permalänk

Tog bort lite kylarpasta så nu är den nere i 35-42 med bara Opera uppe, är det normal temperatur?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spartlinz:

Tog bort lite kylarpasta så nu är den nere i 35-42 med bara Opera uppe, är det normal temperatur?

idle temps är helt irrelevant, det enda intressanta är load temps.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Spartlinz:

Tog bort lite kylarpasta så nu är den nere i 35-42 med bara Opera uppe, är det normal temperatur?

Hehe, hur mycket hade du satt på? Ett okokt riskorn brukar vara tillräckligt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Spartlinz:

Tog bort lite kylarpasta så nu är den nere i 35-42 med bara Opera uppe, är det normal temperatur?

Det viktiga är hur varm den är i load.

Permalänk
Medlem

Verkar som att det löser sig.

Oftast är det felmonterad kylare/felapplicerad pasta i sådana här fall.

Permalänk

ny har jag nytt problem ( >.< ), satte in i5 3570 ( i7:an var farsans, lånade den bara för att upgradera BIOS ) och när jag startar wow nu så får jag Wow error efter knappt 30 sec och får Windows Audio Device Graph Isolation has stopped working så slutar ljudet funka tills jag startar om datorn