Behöver jag en ny CPU kylare? Har stock :)

Permalänk

Behöver jag en ny CPU kylare? Har stock :)

För 4 månader sedan byggde jag ihop en dator, en riktig värsting Det jag är orolig för nu är att jag kanske behöver ha mer kylning, datorn står på kanske 17 timmar om dygnet i streck, det kan inte vara bra för den om jag inte har bra kylning, plus att jag spelar dom kraftigaste spelen i några timmar i streck oxå på högsta grafik. Ska berätta mer om den: Har 1 st top fläkt på 200mm, sen en bakfläkt på 120mm, sen 2 st fläktar fram på chassit som är 120mm båda två, sen en 120mm fläkt på sidan, alltså 5 fläktar totalt, sen 2st i grafikkortet, och en CPU kylare som är stock sen jag fick med processorn. Delarna jag har ser ni i min signatur nedan ;D Vilken fläkt skulle ni rekommendera? Behöver jag minnesfläkt oxå?

Visa signatur

Chassi: AeroCool Strike-X Advance. Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 660Ti 2048MB. Moderkort: ASRock Fatal1ty Z77 Professional. Minne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL8 1600Mhz VENGEANCE RÖD. Processor: Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge). Nätaggregat: OCZ MODXSTREAM PRO 600 WATT PSU.

Permalänk
Medlem

Alltså... temperaturen är ju den viktiga och du har inte sagt den någonstans..
Tanka Realtemp för CPU och GPU-Z för grafikkortet och kolla temperaturerna först.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

hur varm blir din CPU i load? men på rak arm skulle jag nog säga nej, Jag kör med en http://www.inet.se/produkt/5321748/thermalright-mux-120-oem-s... den funkar bra för mig ligger på ~76 grader på 4.7Ghz 1.31 volt i OCCT Small med HT på. Med bara 33 grader oklockad på Idle och ~44 grader under load dock har jag många fläktar i mitt chassi som hjälper till att kyla.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Ska du inte klocka eller inte har några problem med temperaturer (typ om datorn BSOD:ar) så är det lugnt Tycker du dock att den låter för mycke så är det bara att skaffa något billigt Säg runt 200-300 kr och kanske en tyst fläkt på den!

Visa signatur

The geek way of life #1: Living on the edge - porrsurfa utan brandvägg.
CPU i5 750 2,66GHz @ 4.1 GHz | Thermalright Silver Arrow GPU 6950 upplåst BIOS | 930/1350 RAM Corsair XMS3 4 GB 1600 @ 1560 Ljudkort Creative Sound Blaster Audigy (fr.2001, bättre än mobo:s krets) MoBo ASUS P7P55D P PSU Fractal Newton R2 800W (overkill? Ja, tänkte uppgradera t CF men så blev de inte) HDD 500 GB intern + tot. 3 TB extern Chassi LianLi A05FNB

Permalänk

Nu kollade jag i RealTemp på temperaturen, den ligger mellan 33-36 grader, men nu är den i Idle, när jag spelar vettefan vad den går upp i, men gissar på 40-56 grader Vad tycker ni om vattenkylning? Vad gör det för nytta?
Kollade igen, såg att det stod Distance To TJ Max, där ligger den mellan 64-66 grader, om det gör nån skillnad.
Kan ju påpeka det oxå att det inte sitter någon kylpasta under CPUn, det följde inte med

Visa signatur

Chassi: AeroCool Strike-X Advance. Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 660Ti 2048MB. Moderkort: ASRock Fatal1ty Z77 Professional. Minne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL8 1600Mhz VENGEANCE RÖD. Processor: Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge). Nätaggregat: OCZ MODXSTREAM PRO 600 WATT PSU.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Whiskeyboy666:

Nu kollade jag i RealTemp på temperaturen, den ligger mellan 33-36 grader, men nu är den i Idle, när jag spelar vettefan vad den går upp i, men gissar på 40-56 grader Vad tycker ni om vattenkylning? Vad gör det för nytta?
Kollade igen, såg att det stod Distance To TJ Max, där ligger den mellan 64-66 grader, om det gör nån skillnad.
Kan ju påpeka det oxå att det inte sitter någon kylpasta under CPUn, det följde inte med

Distance To TJ Max säger bara hur många grader det är kvar tills CPUn börjar klocka ner sig själv för att inte förstöras. Låt RealTemp stå och gå medans du spelar spel någon timme eller två, sen läser du av vad Max Temp står på.

Men rent generellt så behöver du inte byta kylare om du kör processorn i standardhastighet.

Angående vattenkylning så kan du köra processorn svalare och därmed klocka den mer, men eftersom du inte verkar så jättekunnig på datorer så är det inget jag skulle rekommendera för dig. Inget illa menat.

Och kylpasta brukar sitta färdigapplicerat på standardkylaren direkt ur förpackningen.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Distance To TJ Max säger bara hur många grader det är kvar tills CPUn börjar klocka ner sig själv för att inte förstöras. Låt RealTemp stå och gå medans du spelar spel någon timme eller två, sen läser du av vad Max Temp står på.

Men rent generellt så behöver du inte byta kylare om du kör processorn i standardhastighet.

Angående vattenkylning så kan du köra processorn svalare och därmed klocka den mer, men eftersom du inte verkar så jättekunnig på datorer så är det inget jag skulle rekommendera för dig. Inget illa menat.

Och kylpasta brukar sitta färdigapplicerat på standardkylaren direkt ur förpackningen.

+1, låt RealTemp stå i någon timme medans du spelar och se max tempen.

Som han också sa om vattenkylning bör du ej köpa då det är dyrt och mest för de som vet hur man ska klocka och pilla med sina datorer på både mjukvaru och hårdvarudelen.

Lycka till.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Om du inte överklockar (och övervoltar), så skall kylaren klara att kyla processorn utan problem även om den står på 24/7 med hög belastning, särskilt som du verkar ha ett välventilerat chassi. Sedan kan väl nämnas att när datorn bara står på i idle, eller bara med uTorrent eller liknande igång så belastas processorn mycket lite och ligger på idle-temperaturer.
Så länge som temperaturen håller sig under 70°C under belastning är det lugna gatan.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Om du inte har klockat eller ska klocka din cpu så tycker jag inte att du ska köpa en ny cpu kylare. och med vengeance minnernas höga kylflänsar så behöver du inte ha kylning till dom heller!

Visa signatur

I5 2500K 4,5Ghz, Gigabyte Z68-UD3H-B3, XFX Radeon 6870 1GB "Double Dissapation", Ocz Agility 3 60GB SSD, Western Digital 500GB HDD, Corsair 8GB XMS3 1600Mhz, Corsair 650D, Corsair TX650W

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

Om du inte överklockar (och övervoltar), så skall kylaren klara att kyla processorn utan problem även om den står på 24/7 med hög belastning, särskilt som du verkar ha ett välventilerat chassi. Sedan kan väl nämnas att när datorn bara står på i idle, eller bara med uTorrent eller liknande igång så belastas processorn mycket lite och ligger på idle-temperaturer.
Så länge som temperaturen håller sig under 70°C under belastning är det lugna gatan.

hahah lugna gatan.... klassiker!

Visa signatur

I5 2500K 4,5Ghz, Gigabyte Z68-UD3H-B3, XFX Radeon 6870 1GB "Double Dissapation", Ocz Agility 3 60GB SSD, Western Digital 500GB HDD, Corsair 8GB XMS3 1600Mhz, Corsair 650D, Corsair TX650W

Permalänk
Skrivet av RasmusKvist:

hahah lugna gatan.... klassiker!

Jepp, I do like the classics

Visa signatur

~Pelle~