CPU 98 grader efter 15 sekunder i Prime95 - HJÄLP..!?

Permalänk

CPU 98 grader efter 15 sekunder i Prime95 - HJÄLP..!?

/// Background \\\

Byggt ett par datorer i mina dagar men är inte jätteinsatt i området ändå, har t.ex. aldrig klockat eller liknande. Jag köpte ny dator i höstas (delar från komplett.se, se specs i signaturen) och den har presterat enligt specs, men krånglat lite. Efter jag byggt ihop den gick inte windows7 installera och efter dagar av felsökning och tråd här på sweclockers såg jag av en slump att nån form av mhz-multiplier i bios vid moderkortets ankomst var inställd på 105 istället för 100 som tydligen ska vara standard. Detta ska ha gjort att minnena inte fungerade under win-installationen. Även en annan inställning var helt fel och fick ändras till standard. Dessa inställningar ändrades inte ens vid cmos clear, utan var helt enkelt moderkortets förinställda inställningar trots att det är fel att ha som standard.

/// Problem \\\

Sedan dess har det varit problem vid spelande. Efter 45min-2h i spel med hög belastning (läs battlefield3) har den frysts/crashat/startat om/blue-screen, vid ganska många tillfällen vilket är sinnessjukt irriterande. Problemen försvann till viss del när jag tidigt på året fick tummen ur och orkade med att uppdatera firmware på SSD-disken, inte en enda blue-screen sedan dess. Men fortfarande crashar Bf3 ibland och det har även hänt typ 2ggr i diablo3, och jag har ingen aning om vad det beror på. Var ett tag inne på att det kunde vara CPU-tempen som var för hög eftersom jag kör stockkylare. Tabbade ur nån gång och såg att den låg på runt 80 grader, vilket är högt. Ligger runt 35 i idle.

Nu har bestämt mig för att ta tag i problemet på allvar. Testade att belasta datorn med Prime95 samtidigt som jag avläste CPU-tempen med RealTemp. Blev lite smått chockad när tempen steg till 98 grader efter bara 15 sekunder och jag stängde då av. Sjukt hög temp och tänkte att nåt inte står rätt till med kylaren. Köpte en ny kylare från komplett, 199krs Coolermaster Hyper TX3, som jag läste ska vara klart bättre än stockkylaren till i5-2500K och gjorde samma test. Fick tyvärr exakt samma resultat och inser att jag just kasta 258kr i sjön. För att vara på säkra sidan gjorde jag ännu ett test. Denna gång vred jag upp cpu-fläkt på max i bios och hade även SpeedFan för att avmäta cpu-tempen och på så vis säkerställa tempen. Samma resultat igen, se bild nedan:

UPDATE: Bild med korrekt länk..
Slutsatsen blir ju att det inte är kylarna det är fel på eftersom jag omöjligt kan ha felinstallerat 2st och ja, jag är rätt säker på att jag gör rätt med kylpastan. Rengjort ytan på processorn etc. Detta lämnar mig därför med några frågor som jag mycket gärna tar emot synpunkter på!

/// Frågor \\\

- Kan jag ha missat nån kritisk inställning i bios (då moderkortet levererats med skumma inställningar) som låter processorn överklockas under okontrollerade former? Såg ju i RealTemp, (bilden ovan) att processorns frekvens steg uppåt 3800mhz trots att den ska gå på orignal, 3300mhz. Vet ju inte riktigt hur sånt fungerar, men har alltid trott att frekvensen aldrig överstiger 3300mhz om den inte överklockas? Blev iaf väldig förvånad när jag såg 3800 där... Om så vore fallet är det väl iofs ändå konstigt att det blir 98 grader, vilket leder till nästa fråga.

- Kan det vara så att sensorn som mäter CPU-tempen är defekt och den temp jag får avläst är felaktig? 98 grader låter ju rätt extremt.

- Övriga tankar om problemen eller felsökningstips är mycket välkommet.

Vet att det blev sjukt mycket text och att vissa kanske dissar tråden pga det, men jag ser inget annat sätt att beskriva läget... Är hur som helst mycket tacksam för alla synpunkter på detta!

Mvh
//ShockCore

Länk till bild
Visa signatur

Intel i5-2500K @ 3,3Ghz | Asus P8P67-v PRO | SLI: 2x Asus GeForce GTX 560Ti 1GB | Corsair 8GB 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD Force GT 120GB | Corsair CX 600W | 2x 500GB Seagate Baracuda | Antec p180 | CoolerMaster CPU-kylare | 2x 24'' BenQ | Win7 x64 PRO | Logitech G400 | fUnc sUrface 1030 |

Permalänk

Ps. Jag ger mig själv cred för att palla med att skriva så långt inlägg TVÅ gånger eftersom sweclockers förhandsgranskningsfunktion första gången rensade allt jag skrivit (något bitter, Ja). Ni förstår säkert hur desperat jag vill lösa detta problem

Visa signatur

Intel i5-2500K @ 3,3Ghz | Asus P8P67-v PRO | SLI: 2x Asus GeForce GTX 560Ti 1GB | Corsair 8GB 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD Force GT 120GB | Corsair CX 600W | 2x 500GB Seagate Baracuda | Antec p180 | CoolerMaster CPU-kylare | 2x 24'' BenQ | Win7 x64 PRO | Logitech G400 | fUnc sUrface 1030 |

Permalänk

Intel-processorer stänger väl av sig vid runt 80 grader?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Turbo på den CPUn går till 3,7GHz. Kan det vara så att du minns fel?

Ja, temperaturen är väldigt hög. Du har monterat om två gånger, men oftast så är det felmonterad kylare som är boven när folk beskriver sådana här problem. Ibland behövs det fler än två försök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Intel-processorer stänger väl av sig vid runt 80 grader?

Nej. Case får ofta bli omkring 70°C, men själva kärnorna kan gå över 100°C.

Permalänk
Avstängd

Använd följande program för avläsning av sensorer: hw monitor, cpuid, realtemp och occt.

1. Se till att du har monterat kylaren rätt och att den sitter hårt.
2. clear:a cmos.
3. kör prime 95 och känn på kylaren om den är varm.
4. update bios.
5. reklamera cpun.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Nej. Case får ofta bli omkring 70°C, men själva kärnorna kan gå över 100°C.

Ok, men fortfarande? Case blir väl ganska varmt om prollen ligger på 90 grader?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Använd inte SpeedFan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Ok, men fortfarande? Case blir väl ganska varmt om prollen ligger på 90 grader?

Temperaturskillnaden kan vara ganska stor. Sedan ska dom väl throttla innan dom stänger ner.

Permalänk
Medlem

Kolla med ett annat temperatur-program. Kolla även i BIOS vad Vcore står på.

Permalänk
Avstängd

Ladda ner HWmonitor eller Aida64 för att kolla temperaturen.
Speedfan är extremt välkänt för att rapportera helt fel värden.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

En polare hade samma problem, i5 2500k antec 620 h20 osv. Det visade sig att moderkortet läste av tokfel temps. visade 80-95 grader när det visade sig att den var 30-50. Håll handen och känn om det hettar ordentligt. Testa annat moderkort om du har tillgång till det.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Turbo på den CPUn går till 3,7GHz. Kan det vara så att du minns fel?

Ja, temperaturen är väldigt hög. Du har monterat om två gånger, men oftast så är det felmonterad kylare som är boven när folk beskriver sådana här problem. Ibland behövs det fler än två försök.

Har sett nåt om turbo i bios, ska kika på det sen när jag kommer hem. Men bilden ovan visar ju 3810MHz så

Skrivet av Alle22:

Använd följande program för avläsning av sensorer: hw monitor, cpuid, realtemp och occt.

1. Se till att du har monterat kylaren rätt och att den sitter hårt.
2. clear:a cmos.
3. kör prime 95 och känn på kylaren om den är varm.
4. update bios.
5. reklamera cpun.

Tack för tipsen. Clear av cmos leder ju bara till de hemska inställningar som den levererades med, något jag helst undviker, gick som sagt inte installera windows med dessa. Bios uppdaterade jag när jag fick kortet, är ju dock ett halvår sedan nu. Får helt enkelt montera kylaren igen för att vara 100% säker på att det blir rätt.

Skrivet av qMetal:

Kolla med ett annat temperatur-program. Kolla även i BIOS vad Vcore står på.

Men i bios kan jag ju bara kolla tempsen vid idle eller? och det känns ju inte så intressant. Eller tänker jag fel?

Skrivet av BiZQan:

En polare hade samma problem, i5 2500k antec 620 h20 osv. Det visade sig att moderkortet läste av tokfel temps. visade 80-95 grader när det visade sig att den var 30-50. Håll handen och känn om det hettar ordentligt. Testa annat moderkort om du har tillgång till det.

Ok, får känna med handen helt enkelt. Har tyvärr inget annat moderkort tillgängligt.

Visa signatur

Intel i5-2500K @ 3,3Ghz | Asus P8P67-v PRO | SLI: 2x Asus GeForce GTX 560Ti 1GB | Corsair 8GB 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD Force GT 120GB | Corsair CX 600W | 2x 500GB Seagate Baracuda | Antec p180 | CoolerMaster CPU-kylare | 2x 24'' BenQ | Win7 x64 PRO | Logitech G400 | fUnc sUrface 1030 |

Permalänk
Medlem

Jag ser ingen bild.

Men du kan kolla frekvens och spänning i CPU-Z, om du inte redan gjort det.

"Vcore" som du föreslogs kolla i BIOS är spänningen som CPUn går på.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Jag ser ingen bild.

Men du kan kolla frekvens och spänning i CPU-Z, om du inte redan gjort det.

"Vcore" som du föreslogs kolla i BIOS är spänningen som CPUn går på.

Ok, bild kan ses här: http://www.ladda-upp.com/bilder-a/helpme-571.jpg
Men vad ska Vcore stå på då? ska kolla när jag kommer hem!

Visa signatur

Intel i5-2500K @ 3,3Ghz | Asus P8P67-v PRO | SLI: 2x Asus GeForce GTX 560Ti 1GB | Corsair 8GB 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD Force GT 120GB | Corsair CX 600W | 2x 500GB Seagate Baracuda | Antec p180 | CoolerMaster CPU-kylare | 2x 24'' BenQ | Win7 x64 PRO | Logitech G400 | fUnc sUrface 1030 |

Permalänk
Medlem

Asus-moderkorten brukar ha en automatisk överklockningsfunktion,
om så, se till att slå av den i Bios/uefi.

Fo3

PS Jag lyckas inte se någon bild i ditt första inlägg DS
Edit: inte i ditt sista inlägg heller.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShockCore:

Ok, bild kan ses här: http://www.ladda-upp.com/bilder-a/helpme-571.jpg
Men vad ska Vcore stå på då? ska kolla när jag kommer hem!

Länken verkar vara trasig.

Jag vet inte vad stock brukar ligga på, ngt i stil med 1,1V kan det mkt väl vara. Andra kan ge svar på det.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Länken verkar vara trasig.

Jag vet inte vad stock brukar ligga på, ngt i stil med 1,1V kan det mkt väl vara. Andra kan ge svar på det.

Ok! Nu ska bilden fungera iaf...

Visa signatur

Intel i5-2500K @ 3,3Ghz | Asus P8P67-v PRO | SLI: 2x Asus GeForce GTX 560Ti 1GB | Corsair 8GB 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD Force GT 120GB | Corsair CX 600W | 2x 500GB Seagate Baracuda | Antec p180 | CoolerMaster CPU-kylare | 2x 24'' BenQ | Win7 x64 PRO | Logitech G400 | fUnc sUrface 1030 |

Permalänk
Medlem

Huh... Det står 100*38,1. Ska det kunna vara så öht? Ngn med SB får gärna reda ut det.

(Detalj: Du har inte senaste Prime95)

Permalänk
Medlem

Hur gjorde du när du montera kylarna? ser att den du skaffa har pushpins också.
finns många som faktiskt felmonterar dessa med på tok för höga temps

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Hur gjorde du när du montera kylarna? ser att den du skaffa har pushpins också.
finns många som faktiskt felmonterar dessa med på tok för höga temps

Ja dom är ju lite småbökiga, men finns väl egentligen inte så mycket man kan göra fel? se till så dom är rätt roterade sen bara trycka till det knäpper till eller? Den satt mycket hårt iaf.

Visa signatur

Intel i5-2500K @ 3,3Ghz | Asus P8P67-v PRO | SLI: 2x Asus GeForce GTX 560Ti 1GB | Corsair 8GB 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD Force GT 120GB | Corsair CX 600W | 2x 500GB Seagate Baracuda | Antec p180 | CoolerMaster CPU-kylare | 2x 24'' BenQ | Win7 x64 PRO | Logitech G400 | fUnc sUrface 1030 |

Permalänk

Turboinställning stod på 4200MHz och verkar vara aktiv, iaf under prime95-testet och därför antagligen alltid? Hittar inte nåt sätt att stänga av skiten, men efter att ha dragit ner den till 3400MHz och kört testet igen kunde jag köra 5min utan att tempen passerade 89 grader... Fortfarande mycket varmt... kände även på kylplattan som ligger ovanför cpun och den var då inte särskilt varm, iaf inte 90 grader, så den där monteringen av cpu-kylaren kanske inte blev felfri trots allt?

Visa signatur

Intel i5-2500K @ 3,3Ghz | Asus P8P67-v PRO | SLI: 2x Asus GeForce GTX 560Ti 1GB | Corsair 8GB 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD Force GT 120GB | Corsair CX 600W | 2x 500GB Seagate Baracuda | Antec p180 | CoolerMaster CPU-kylare | 2x 24'' BenQ | Win7 x64 PRO | Logitech G400 | fUnc sUrface 1030 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShockCore:

Turboinställning stod på 4200MHz och verkar vara aktiv, iaf under prime95-testet och därför antagligen alltid? Hittar inte nåt sätt att stänga av skiten, men efter att ha dragit ner den till 3400MHz och kört testet igen kunde jag köra 5min utan att tempen passerade 89 grader... Fortfarande mycket varmt... kände även på kylplattan som ligger ovanför cpun och den var då inte särskilt varm, iaf inte 90 grader, så den där monteringen av cpu-kylaren kanske inte blev felfri trots allt?

Montera om den, se till att byta kylpastan .. 1 okokt riskorn i mitten av cpu räcker..

Om höga temps fortfarande rapporteras därefter, se om det finns nån bios-uppdatering du kan applicera, generellt sett så brukar uppdateringar av bios lösa dylika problem. .. Om inte annat så får du väl köra en manuell tempgivare på den och se vad som rapporteras

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShockCore:

Ja dom är ju lite småbökiga, men finns väl egentligen inte så mycket man kan göra fel? se till så dom är rätt roterade sen bara trycka till det knäpper till eller? Den satt mycket hårt iaf.

Ja det är rätt, fråga lite för en del vrider på pinnarna efter också, varvid tempen går åt skogen.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Skiten går i turboläge (3,8 GHZ), Bios är inte uppdaterat. Ingen fara.